8 SECRETE AUTO: Cum verificam corect o masina second-hand cu transmisie automata inainte sa o cumparam
![8 SECRETE AUTO: Cum verificam corect o masina second-hand cu transmisie automata inainte sa o cumparam 8 SECRETE AUTO: Cum verificam corect o masina second-hand cu transmisie automata inainte sa o cumparam](https://www.4tuning.ro/images/8-secrete-auto-cum-verificam-corect-o-masina/8-secrete-auto-cum-verificam-corect-o-masina-e91442dd919c826e36-940-0-1-95-1.jpg)
- Lasa geamurile jos si verifica pozitiile levierului
- Schimba toate vitezele manual si automat
- Merge functia Kick-down?
Daca te-ai saturat de aglomeratie, din pacate, nu avem o solutie pentru tine, ci doar sperante ca noii primari isi vor face treaba. Dar daca te-ai saturat sa apesi ambreiajul de mii de ori intr-o zi, facand muschi doar la piciorul stang, iti recomandam sa-ti cumperi cat mai repede un autoturism cu transmisie automata. Dar ca sa faci o alegere buna, iata cateva sfaturi pe care sa le urmezi cand verifici o masina second-hand.
1. Verificarea uleiului cu motorul pornit
Primul lucru pe care trebuie sa-l verifici la cutia automata, dupa ce te-ai hotarat ca masina este in regula, este uleiul hidraulic. Nivelul uleiului la o cutie automata se verifica cu motorul pornit, in Neutral, cu frana de mana trasa. Sub capota, masinile automate au o joja in plus, pentru nivelul uleiului din cutie, usor accesibila.
Cu motorul pornit, verifica nivelul uleiului cu joja, dar si culoarea pe care o are. Daca uleiul este rosiatic, transparent, curat, fara depuneri, atunci inseamna ca este in regula. Daca uleiul este negricios si are depuneri, inseamna ca unele piese prezinta uzuri. Oricum, dupa ce vei cumpara masina, nu strica sa-i pui ulei nou in cutie.
2. Atentie la scurgerile de ulei de sub masina
Tot cu motorul pornit, cu masina stationata, arunca un ochi sub masina, daca nu ai posibilitatea sa o urci pe un elevator. In dreptul cutiei automata, uita-te atent dupa scurgeri. Atat unele mai zdravene, care lasa picaturi pe asfalt, cat si unele mai vechi, prelinse pe cutie si motor.
La fel de bine, daca ai cum, verifica si conductele hidraulice ale sistemului sub presiune, acestea trebuie sa fie lipsite de orice urma de ulei. Ultimul lucru pe care ti-l doresti este sa ai probleme cu nivelul uleiului pe care il pierzi pe undeva si te trezesti ca ti se blocheaza transmisia in mers...
3. Lasa geamurile jos si verifica pozitiile levierului
Urca-te la volan, porneste motorul si lasa geamurile din fata jos. Opreste muzica si, in liniste totala, incepe sa te joc cu levierul schimbatorului. Adica pune-l in toate pozitiile, pe rand. Din Park in Drive, in Neutral, in Reverse, dupa care ia-o de la inceput de mai multe ori. In tot acest timp, asculta sunetele pe care le face pompa hidraulica si fii atent la oscilatiile de turatie ale motorului.
Este normal sa se auda diferit, dar atata timp cat sunetele sunt uniforme, continue, fara scartaieli mari si fara zgomote metalice, totul este in regula. Daca la un moment dat auzi un sunet ca si cum ar scapa ceva, exista niste probleme in cutie. De preferat este ca aceasta verificare sa se faca alaturi de un specialist care stie cum trebuie sa se auda o cutie normala.
4. Comportament la rece
Daca ai posibilitatea, cand te duci sa vezi masina, e bine sa o verifici la rece. Adica dupa ce masina nu a mai fost pornita din ziua precedenta cel putin, cu uleiul din cutie rece. Daca sunt probleme mari in transmisie, ele sunt mai pronuntate si mai usor de identificat la rece. Urca-te la volan, porneste masina cu motorul rece si pune-te imediat in miscare. Este normal ca vitezele in modul Drive, adica automat, sa se schimbe mai greu cu motorul rece si la o turatie mai mare.
Insa vitezele trebuie sa se schimbe lin, fara sa simti o smucitura. Daca transmisia are mod manual de schimbare, schimba treptele si de la levier cu PLUS si MINUS. In cazul in care se simte vreo lovitura, cat de mica, cu motorul rece, exista o problema. In mod normal, la rece vitezele se schimba mai greu, la turatie ceva mai mare, dar la fel de lin ca la cald.
5. Plecarea masinii de pe loc
O verificare minora si banala, dar care spune multe, este sa vedem cum pleaca masina automata de pe loc. Cu piciorul pe frana, bagam din Park in Drive. Ridicam usor pedala de frana si masina trebuie sa se puna in miscare. Apasam iar frana usor pana se opreste masina, dupa care iar o ridicam si o lasam sa inainteze fara sa acceleram. Sunt masini care te lasa sa introduci levierul in Drive, din Neutral, fara sa apesi pedala de frana. Opreste masina, pune levierul in N, dupa care, fara sa apesi frana, baga-l in Drive. Nu trebuie sa simti nicio smucitura si masina trebuie sa inainteze usor.
6. Schimba toate vitezele manual si automat
Dupa ce te pui la drum in test-drive, e timpul sa verifici cum functioneaza cutia automata la viteze mai mari. Accelereaza in doua moduri: mai tare si foarte incet. Cutia automata schimba vitezele cum accelerezi. Daca accelerezi foarte usor, sa mergi economic, vitezele se schimba la turatie mica, de 1500-2000 rpm. Daca accelerezi ceva mai tare, viteza se va schimba la 2000-3000 rpm. Indiferent de situatie, schimbarea trebuie sa se faca lin, fara sa simti nimic.
Accelereaza si verifica toate vitezele, atat in modul Drive, cat si in modul manual, daca masina are asa ceva. ATENTIE! Ca sa economisesti carburant, daca masina are motor mare pe benzina, poti pacali modul Drive sa schimbe mai repede, ridicand usor pedala de acceleratie. Adica, daca vrei ca transmisia sa schimbe la o turatie mai mica, ridica usor pentru o secunda piciorul de pe acceleratie si cutia va trece intr-o treapta superioara. Si aici, schimbarea trebuie sa fie lina.
7. Merge functia Kick-down?
In mers, cand esti in ultima treapta de viteza, in viteza de croaziera, simuleaza o depasire. Adica baga piciorul in acceleratie pana la fund. In acel moment, trebuie sa intre functia Kick-down. Cutia simte ca tu vrei sa accelerezi brusc, asa ca va alege o treapta optima care ofera turatie mare, adica acceleratie mare. De exemplu, daca esti in a 5-a si mergi in spatele unui camion pe DN1, cand vrei sa depasesti, bagi piciorul in pedala si cutia va retrograda in viteza a 3-a la 4500-5000 rpm si masina va tasni ca din pusca. Dupa care, cand termini depasirea si ridici piciorul de pe acceleratie, turatia se reduce cand cutia schimba iar in viteza a 5-a.
8. Franarea brusca
O ultima verificare a cutiei automate presupune o franare brusca. Mergi constant cu masina in ultima treapta a cutiei si franezi brusc. Scopul este sa vezi cum se comporta transmisia cand trebuie sa retrogradeze brusc si repede multe viteze, adica din ultima treapta, in prima treapta. Schimbarea inferioara rapida trebuie sa se faca lin si fara smucituri pana cand masina se opreste complet.
In plus, o alta verificare pe care o mai poti face este sa folosesti frana de motor. Adica sa retrogradezi de la levier, fara sa apesi frana, testand astfel si cat de bine se comporta cutia la schimbari inferioare mai agresive.
Cam astea sunt cele 8 reguli de aur in verificarea unei cutii automate. Daca masina trece cu brio de aceste verificari, nu-ti mai ramane decat sa o cumperi, sa o duci la un service pentru a primi ulei si filtre noi, dupa care sa te bucuri de confortul pe care ti-l ofera o cutie automata. Daca vitezele se schimba lin si transmisia nu scoate zgomote ciudate, nu prea sunt sanse ca sa ai probleme pe viitor cu ea. Inseamna ca fostii posesori au avut grija de ea si i-au schimbat uleiul la timp, ceea ce trebuie sa faci si tu de acum inainte. Drum bun!
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Vw golf gtd cun 2.0 l diesel 2017 14950 €
0445010465 5801940312 bosch pompa de inalta presiune iveco... 1500 Lei
-
9649574480 9649186280 siemens injector citroen / peugeot 1.4... 350 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
Far dreapta full led toyota corolla sedan 2019 2020 2021 2022 950 Lei
-
Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 11500 €
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
-
Chiuloasa completa originala aprilia scarabeo - sport city one... 400 Lei
8200057225 8200423059 delphi pompa inalta presiune dacia... 500 Lei
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
0445110469 0445110468 04l130277ac bosch injector audi seat... 600 Lei
0445010305 55237688 bosch pompa inalta presiune alfa romeo... 1000 Lei
-
5802377343 877675-0001 877675-5001 gte1449kvz garrett... 2000 Lei
Opel astra aspirat benzina 2018 11500 €
Senzor unghi volan caseta directie seat ibiza iv... 295 Lei
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
Kia rio 1.3i 2003 499 €
0445110119 55187291 0986435083 injector fiat doblo marea... 150 Lei
-
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Opel astra z18xe 2001 2900 €
0445010303 55234362 0986437094 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
Dacia duster 4x4 , 1,6 benzina 2016 8300 €
A2c53334602 9684704880 5ws40809 vdo pompa inalta presiune... 1000 Lei
0445010577 cv2q9a543aa bosch pompa inalta presiune ford b-max... 750 Lei
-
0414703013 504287108 504213316 bosch unitate pompa-duza case... 750 Lei
Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Modul bluetooth premium volkswagen tiguan cod: 3c8035730b 599 Lei
Vw passat 2.0tdi unic prop. an fab. 2010 4250 €
-
Mitsubishi asx 150 cp 2012 7990 €
Vw caravelle diesel 2.0l 2013 9100 €
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
![Primele victime ale noii maladii...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=media.stiripesurse.ro%2Fimage%2F202407%2Fw460%2Fmedia-172197815267563400.jpg&h=1ty7BRPT0-RwBavRKuOd3ONqh28O5_8OKVhPJA&d=400x300)
![Importanta farurilor pentru masina ta](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fimages%2Fdefault%2Ficon_no_photo_2_196x146.png&h=k_usr80GS38ysGoFsdSB10kWYDC2ODVkpvCu-A&d=400x300)
![Nu mai coboara geamurile: probleme cu...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-f8e51f302d83863fc4-400-300-2-95-1.jpg&h=fmhANdDqn6Db2Z6j6rPSzA3EO8oJbtCKAHctdw&d=400x300)