Cutie manuala vs. cutie automata: ce transmisie va disparea curand?

Cutie manuala vs. cutie automata: ce transmisie va disparea curand?
  • Cutia de viteze automata ofera un consum scazut
  • Pana in 2025 cutiile manuale ar putea sa dispara complet
  • Transmisia manuala nu are niciun avantaj fata de cea automata
Distribuie pe Facebook

Primele vehicule produse de om cu motor termic nu aveau transmisie de niciun fel. A urmat cutia manuala, dupa care cea automata, iar in zilele noastre gasim tot felul de variante a celei din urma, de la secventiala, pana la cea cu dublu ambreiaj sau robotizata. Dar specialistii spun ca in maximum un deceniu, una din aceste transmisii va deveni istorie.

Mereu am adus in discutie clasica dezbatere Manuala vs. Automata ca sa vedem ce prefera lumea. Si, cel putin in Romania, soferii prefera in continuare cutia de viteze manuala. Insa la nivel mondial, lucrurile stau total diferit, iar acest lucru se vede si in noile modele de automobile care se vand in numar din ce in ce mai mic cu o transmisie manuala. Mai exact, numarul masinilor vandute la nivel global cu o cutie manuala dotata cu ambreiaj este in diminuare, ceea ce inseamna un singur lucru: aceasta cutie o sa dispara curand de pe masinile noi. Dar de ce?

Ce avantaje are o cutie manuala fata de una automata?

Absolut niciunul. Si mai jos va explicam de ce. Ei bine, pana acum, principalul avantaj al unei cutii manuale fata de una automata era faptul ca, "in mana" unui sofer bun, era mult mai performanta masina. Dar acest lucru este valabil pentru autoturismele vechi care, intr-adevar, aveau niste transmisii automate primitive, ale caror schimbari de trepte se faceau lent, iar timpul de accelerare de la 0-100 km/h se facea uneori chiar si cu 2 secunde mai mult decat in cazul cutiei manuale. Acest lucru nu mai e valabil azi, odata ce s-au dezvoltat transmisiile automate performante, care schimba treptele mult mai rapid decat ar putea sa o faca piciorul si mana unui sofer. Nu degeaba, Ferrari vinde absolut orice model exclusiv cu transmisie automata, la fel si Nissan GT-R, majoritatea vehiculelor Lamborghini sau alte modele performante.

Insa majoritatea lumii nu isi permite aceste masini dotate cu o transmisie automata extrem de rapida. Insa si in cazul cutiilor automate de buget, asa cum se intalnesc pe masini obisnuite, de familie, acestea au ajuns sa fie la fel de rapide ca o cutie manuala. Sau daca sunt mai lente, nu mai e cazul de secunde, ci de eventual zecimi de secunda diferenta la acceleratie. Asadar, daca cineva spunea ca prefera cutia manuala ca este mai rapida decat cea automata, de acum ceva ani, aceasta afirmatie nu mai este valabila.

Altii ar putea spune ca masina consuma mai mult daca are cutie automata. Nimic mai gresit. Pentru ca o cutie automata stie sa schimbe treptele in diferite moduri, fie la turatie mare, fie la turatie normala. Adica stie sa schimbe treptele cand ii zice soferul. Ce-i drept, ideea asta ca o masina automata consuma in draci vine tot din trecut, de la cutiile mai vechi, ce se turau destul de mult inainte sa faca schimbarea de treapta, crescand consumul. Insa in zilele noastre, cutiile moderne schimba viteza in cel mai bun moment pentru ca soferul sa aiba consum minim de carburant. Nu putine sunt masinile care au mod special ECO si care pastreaza turatie undeva foarte jos, cam la 1200 rpm, indiferent de viteza cu care mergi... Iar la drum intins, ultima treapta este speciala pentru consum.

Ar mai fi, sa zicem, intretinerea ceva mai scumpa a unei cutii automate fata de una manuala. Lucru, intr-adevar, real si in zilele noastre. Insa diferenta de pret nu este una uriasa fata de revizia unei cutii manuale, iar intervalul de timp in care aceasta se face este similar. Mai precis, uleiul special ATF nu este neaparat mai scump decat un ulei de transmisie manuala, doar ca intra, de cele mai multe ori, mai mult. In plus, majoritatea cutiilor automate au si un filtru care trebuie schimbat in acelasi timp. Insa un plus de cheltuiala de aproximativ 150 de lei fata de revizia unei cutii manuala nu are nicio relevanta cand se face o data la 5-6 ani.

Cutie manuala vs. cutie automata

Dar de ce o cutie automata este asa de buna?

Pai haideti sa ne uitam la fenomenul transmisii global. De ce oare a crescut numarul masinilor vandute cu cutie automata? Pentru ca omul din ziua de azi are destule probleme, nu mai are chef sa mai si apese ambreiajul de zor si sa amestece in cutie. Transmisia automata, pe langa ce am zis mai sus ca este performanta si contribuie la un consum redus, este foarte confortabila. In rampa nu iti lasa masina sa plece in spate, in caz ca te impotmolesti cu ea iarna poti accelera mai usor ca sa iesi, la semafor poti pleca lejer, in caz ca vrei sa te intreci cu tineva nu trebuie decat sa apesi o singura pedala, motorul nu iti moare niciodata si tot asa. Unde mai pui ca sunt destui soferi in varsta, care au probleme cu musculatura sau cu oasele de la picioare, iar apasarea unui ambreiaj ar fi anevoioasa...

Interesant este cum intr-o tara haotica si fara pic de disciplina in trafic si cu o infrastructura la pamant, tot cutiile manuale sunt cele care au castig de cauza. Cui ii place sa faca pe litoral sau in centrul orasului 3 kilometri in 4 ore de trafic bara la bara? A calculat cineva de cate ori apesi ambreiajul la o masina cu o transmisie manuala? De mii de ori intr-o zi. Ceea ce nu este un exercitiu deloc rau pentru piciorul stang, dar parca mai bine te-ai relaxa si ai pastra genuflexiunile pentru sala de sport, nu? Dupa parerea noastra, Romania este tara PERFECTA pentru masinile automate, daca nu vrei sa te obosesti mai mult decat oricum o face traficul asta aglomerat...

Cum ramane cu factorul "feeling", "vreau sa simt masina", "vreau sa amestec in ceaun", "vreau sa simt sportivitate" si alte afirmatii de genul?

Bullshit-uri, vorba americanului. Sa fim seriosi, crezi ca proprietarii de Ferrari nu vor feeling? Si cu toate astea, nici daca vor nu au de unde sa aiba cutie manuala pe masinile noi, la fel ca la Bugatti. Adica oamenii aia nu se plang de feeling si ne plangem noi care avem un Logan sau o Pisicuta? Treaba asta cu sportivitatea pe care ai impresia ca ti-o ofera o cutie manuala ar fi reala daca vorbim de piloti adevarati, de competitie, de circuite si de masini puternice. Si cum in Romania nu avem mai de niciunele, e amuzant sa-l auzi pe un sofer cu o masina de 105 cp ca vrea sa se bucure de sportivitatea oferita de cutia lui manuala... Unde sa se bucure, la Mangalia unde acum asteapta in coloana de 23 de kilometri aproximativ 4255 de autoturisme? In plus, si daca ai transmisie automata si vrei sportivitatea, ajunge sa o pui in modul manual si sa te bucuri de turatie mare la fel ca in cazul manualei...

Noi ne asteptam ca pana in 2025 sa nu mai fie producatori care sa vanda automobile cu transmisie manuala. De fapt, nu doar noi, pentru ca sunt altii mai destepti si mai specialisti ca noi care au declarat ca a inceput moartea transmisiilor manuale incet dar sigur. Cert este ca in zilele noastre cutia manuala este desueta si prezinta mai multe dezavantaje decat una automata, motiv pentru care tot mai putine autoturisme se vand in reprezentante cu ele montate. Insa in Romania inca persista acea frustrare ca o cutie automata se strica mai repede si ca masina consuma mai mult, lucruri total neadevarate. Insa poate cu timpul, perceptia se va schimba si soferii vor vedea unde sunt adevaratele avantaje care conteaza.

Sondaj

Tu ce cutie preferi pentru masina?

Distribuie pe Facebook
mai multe