Istoria motorsportului din Romania: primele curse auto din tara noastra

- Valentin Bibescu, primul pilot de curse al Romaniei
- In 1904 ia nastere ACR
- Prima competitie automobilistica: Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti
Daca astazi, Romania nu prea este pe harta motorsportului european, este din cauza nepasarii autoritatilor. Nu avem niciun circuit auto decent si normal, nu exista un program de stimulare a tinerilor piloti si in cele doua discipline, Coasta si Raliurile, conteaza exclusiv banul. Motiv pentru care Romania nu produce piloti de valoare. Insa lucrurile nu au stat mereu asa...
Competitiile automobilistice au debutat in Romania inca de la inceputurile industriei auto. De fapt, Romania se poate mandri ca este una din primele 6 tari la nivel mondial care a organizat curse de motorsport, dupa Franta, Statele Unite, Anglia, Germania si Italia. Adica la un moment dat, tara noastra pe care o hulim astazi din toate incheieturile, a fost in topul elitei mondiale, si nu doar la automobilism...
Printul Valentin Bibescu, primul pilot al Romaniei
Nu era nimic iesit din comun ca tinerii din familiile aristocrate sa fie pasionati de sporturile extreme ale vremii. Mai toti baietii de 16-20 de ani din lumea burgheza incepeau sa invete calaria si, incepand cu 1890, incepeau sa devina interesati de motoarele termice. Este si cazul lui George Valentin Bibescu, nepotul lui Gheorghe Bibescu, Domnitorul Valahiei. El facea parte dintr-o familie foarte bogata si, imediat cum a auzit ca in Franta si Germania se faceau automobile, a devenit obsedat de ele.
George Valentin Bibescu - dreapta, sotia lui, Martha Bibescu - mijloc sus.
In 1900, Bibescu devine primul proprietar independent de automobil. De fapt, inaintea lui mai existau 2 camioane pe aburi si un Oldsmobile, insa Bibescu isi comanda un FN Herstal facut in Belgia si un Mercedes. Atunci a avut si celebra disputa dintre Bibescu si Assan, deoarece amandoi voiau sa aiba prima masina inscrisa in circulatie la noi in tara. Se pare ca Assan a avut numarul 1 si Bibescu a avut numarul... 0.
Valentin Bibescu devine in 1901 primul roman care stabileste un record international la bordul unui autoturism. Cu un Buick Roadster el reuseste sa parcurga distanta Geneva-Bucuresti de 1827 kilometri in doar 73 de ore. Nu trebuie sa uitam ca pe vremea aceea nu exista niciun metru patrat de asfalt...
In 1901, in Bucuresti, erau deja inmatriculate 12 automobile, majoritatea americane. Insa deja, in 1904, in Romania erau inmatriculate 51 de autoturisme si peste 70 de motociclete. Asa ca Valentin Bibescu, aristocrat ce calatorea foarte mult in Franta, Anglia si Italia, a facut ce a vazut si la altii: a infiintat Automobil Clubul Roman.
FN Herstal, primul automobil inscris in Romania, zace acum la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida
Mai exact, la 5 aprilie 1904 se intalnesc la Bucuresti 20 de pasionati ai motoarelor care hotarasc infiintarea Automobil Clubului Roman (ACR), asociatie de automobilism care isi propune scopuri extrem de ambitioase: imbunatatirea drumurilor, intocmirea legislatiei rutiere (apare primul Regulament de circulatie a automobilelor), infiintarea unor scoli de mecanici auto, infiintarea unor ateliere de reparatii auto. Intre 1910-1943 este singura institutie care se ocupa cu confectionarea si instalarea semnalizarii rutiere, in conformitate cu prevederile europene.
Printre membrii fondatori ai ACR au fost: George Valentin Bibescu, nepot al Domnitorului Gh. Bibescu, Mihai Sutu si George Assan. La data crearii sale, ACR se inscria printre primele 10 cluburi de automobilism din Europa si printre primele 14 din lume.
Prima cursa organizata in Romania: Bucuresti - Giurgiu - Bucuresti
Dupa ce au pus bazele organizatiei ACR, care se ocupa si de competitii, membrii fondatori care erau de fapt afaceristi bogati, antreprenori si "baieti de bani gata" din familii aristocrate, au decis sa-si etaleze noile vehicule cumparate in cadrul unei curse. Asa a luat nastere cursa Bucuresti - Giurgiu - Bucuresti in 1904 in care s-au inscris primii membrii ai ACR, un total de 9 masini la start cu cate doi ocupanti. Ruta nu a fost aleasa degeaba astfel: nu trebuie sa uitam ca la acea vreme, granitele Romaniei se opreau la Carpati, iar drumurile de munte erau pline de santuri si gropi de la carele trase de animale. Singura sosea, neasfaltata, dar dreapta si fara pericol de a se inunda, era in sud, spre Dunare.
Echipajele care au plecat in cursa erau:
- George Valentin Bibescu - MERCEDES
- Leon Leonida - MERCEDES
- N. Niculescu Iarca - CUDELL
- C. Vidal - GOBRON
- Al. Prager - OLDSMOBILE
- Alexandru Darvari - FIAT
Din cele 9 automobile aliniate la start, numai 6 au reusit sa plece. Celelalte 3 nu au putut pleca din cauza ca masinile nu porneau. Iar problemele cu masinile aveau diferite cauze: lipsa mecanicilor, carburantul inadecvat, experienta zero la volan si lipsa filtrelor de aer. Chiar si asa, din cele 6 echipaje plecate in cursa, 4 au reusit sa termine tot traseul. Dar castigator a fost, nimeni altul, decat Valentin Bibescu, la bordul unui Mercedes de 16 cp cu care a reusit o medie orara de 66 km/h, record european al curselor de regularitate.
Romanii, primii care au facut turism automobilistic intercontinental
Dupa ce au prins gustul competitiilor sportive, in Romania au inceput diverse curse de motociclete. Masinile performante fiind putine, cei pasionati incepeau sa experimenteze noi tehnici de pilotaj. In 1905, trei automobilisti romani, acelasi George Valentin Bibescu, impreuna cu L. Leonida si M. Ferekide, insotiti de scriitorul francez Claude Anet si de doua femei, realizeaza cu 3 automobile decapotabile o cursa de la Galati pana la Ispahan, fosta capitala a Persiei. Plecarea din Galati a avut loc in luna aprilie, iar sosirea la Ispahan in luna iunie.
"Puternicele" automobile folosite in acest indraznet raid (16, 20 si 40 CP) au transportat, prin praful si noroaiele stepelor, 7 turisti, 28 de geamantane, 6 cufere, 15 bidoane cu benzina si 10 carabine folosite la apararea caravanei. In cartea "La Perse en automobile", pe care Claude Anet a scris-o cu aceasta ocazie, istovitoarea expeditie este denumita "prima excursie automobilistica intercontinentala din lume".
In 1906 isi inscrie numele printre marii turisti europeni un alt roman, Nestor Cincu din Bucuresti, care face un foarte reusit circuit, Bucuresti - Nisa - Paris - Bucuresti, la bordul unui automobil decapotabil avandu-i drept pasageri pe cei doi copii ai sai si sotia lui.
Prima cursa de viteza pe circuit are loc la Bucuresti
La Bucuresti, pe 8 noiembrie 1906, s-a organizat prima cursa de viteza (cursa kilometrului lansat) pe un traseu amenajat pe soseaua Kiseleff, intre Piata Victoriei si Bufet (restaurantul “Doina” de azi). Pe primul loc se claseaza Leon Leonida cu un automobil Gobron de 60 cp, avand o viteza medie de 97,297 km/h.
Ulterior, ACR-ul mai organizeaza astfel de competitii pe circuit stradal, chiar si cu participare internationala, pana cand o cursa anuala de pe strazile pietruite ale capitalei, inclusiv pe Bd. Aviatorilor, a devenit "Bucharest Grand Prix". Adica Formula 1, inainte sa se numeasca Formula 1...
Pe langa aceste curse de viteza, in scopul educarii soferilor, ACR a inceput sa organizeze si curse de indemanare. Pe 23 mai 1908, in Parcul Carol I, la Arenele Romane, a fost organizat primul concurs de indemanare in conducerea auto.
Gobron Brillie din 1906, masina care a castigat prima cursa in Bucuresti
Primii piloti romani profesionisti cu rezultate internationale in motorsport
Seria performantelor inregistrate de romani in competitiile internationale o deschide Ion Maican in anul 1906. El participa la o cursa de viteza in coasta organizata in Franta la Chateau-Thierry, clasandu-se al treilea din 90 de concurenti. Automobilul care i-a adus victoria fusese construit de francezul Tourand si avea 60 cp. Maican practica automobilismul din 1903, fiind unul dintre asii volanului romanesc.
Chiar daca Petre Cristea a participat de mai multe ori si chiar a castigat Raliul Monte Carlo, primul echipaj roman care a luat startul in aceasta competitie istorica a fost format din A. Racovita si G. Ghica. Romanii erau unul din cele 52 de echipaje care au participat in aceasta editie din 1927 a Raliului Monte Carlo cu numarul IV, reusind sa termine pe pozitia a 5-a, dupa ce au luat startul din Bucuresti la bordul unui automobil Steyr de 1574 cmc.
Un alt roman participa in acelasi an la un concurs international. Iorgu Ghica ia startul in cursa Paris - Nisa si castiga 3 premii: premiul doi la viteza cu performanta de 110 km/h, premiul al doilea la 1100 m cu pornire din loc in 54 de secunde si al treilea la suplete (nu stim ce inseamna asta). Tot Ghica, impreuna cu fratele sau Matei Ghica, ocupa locul 4 la Le Mans. Uzinele Chrysler i-au ales pe cei doi frati din Romania pentru unul din Chrysler-urile 72 Six, participante in competitie. Masina romanilor avea numar de concurs 7.
Cel de-al doilea frate, Matei Ghica, a mai reusit o performanta in 1928. El s-a dus pe circuitul oval de la Monthery, Franta, si a reusit sa doboare cateva recorduri mondiale de viteza: 5 km din mers, 5 mile din mers, viteza medie pe 50 km, 50 de mile, 100 km, 100 de mile si recordul de viteza medie pe o ora. Masina cu care a reusit aceste performante era una facuta special pentru el, botezata Cosette, cu care atingea 167 km/h.
George Fernic la Indianapolis
Fratii Ghica la Le Mans
George Fernic este numele unui roman ce trebuie amintit atunci cand ne gandim la motorsportul international. El participa in 1927 cu un automobil Bugatti in cursa de la Indianapolis unde obtine locul 11 din 49 de concurenti, o performanta remarcabila.
Ernest Urdareanu, mana dreapta a Regelui Carol al II-lea, alaturi de care a si plecat in exil in 1940, a fost insa si un pilot de curse desavarsit. "Ministrul Curtii Regale" a iesit castigator al "Rallye International Automobil San Remo" in 1928, locul I si totodata castigator al Marii Medalii a 'Reale Automobil Club d'Italia'.
In 1932, un automobilist amator, D. Dimancescu, a parcurs distanta San Francisco - Bucuresti (peste 8.000 de kilometri pe drum) cu un autoturism Ford de serie.
George Bourianu este un alt nume celebru ce trebuie batut pentru totdeauna in peretele de aur al motorsportului romanesc. Pentru ca este printre putinii romani care a luat startul in Formula 1, adica in cursele de Grand Prix, in anii '20 si '30. La un moment dat, el chiar s-a duelat pe circuit, la volanul unui Bugatti, cu celebrul Enzo Ferrari.
Echipajul Neamtu-Berlescu la Monte Carlo
George Bourianu, Marele Premiu de la Monte Carlo 1928, Bugatti 35C, LOCUL 2
Anii '30, apogeul motorsportului romanesc
Niciodata, Romania, nu a fost mai prezenta pe harta mondiala a motorsportului ca in anii '30. La Bucuresti aveau loc etape de Grand Prix, in centrul capitalei se luptau super-masini Alfa Romeo si Bugatti, pilotii romani luau startul in toate disciplinele posibile cu 4 roti, de la cursele de anduranta de la Le Mans si Indianapolis, pana la raliuri si curse pe circuit. Nume precum Jean Calcianu, Alexe de Vassal, Petre Cristea sau Alexandru Berlescu erau pe buzele tuturor, erau elita pilotajului romanesc, erau adevarati eroi.
Dintre toti, fara doar si poate, cel mai de succes pilot al Romaniei a fost si a ramas Petre Cristea. Un roman care a castigat Raliul Monte Carlo in 1936 si care a participat in nenumarate raliuri si competitii internationale. Poate ultimul cavaler roman al sporturilor cu motor...
Un Bugatti si un BMW aliniate la start pe Sos. Jianu, 1936
Jean Calcianu, cu Monumentul Eroilor pe fundal, in Bucuresti
Ernst Henne, la bordul unui BMW 328, la Grand Prix-ul Bucurestiului, 1937
Castigatorul Marelui Premiu al Bucurestiului, 1937
Petre Cristea in proba speciala din 1936, la Raliul Monte Carlo, pe care l-a castigat
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei


