Istoria motorsportului din Romania: primele curse auto din tara noastra

- Valentin Bibescu, primul pilot de curse al Romaniei
- In 1904 ia nastere ACR
- Prima competitie automobilistica: Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti
Daca astazi, Romania nu prea este pe harta motorsportului european, este din cauza nepasarii autoritatilor. Nu avem niciun circuit auto decent si normal, nu exista un program de stimulare a tinerilor piloti si in cele doua discipline, Coasta si Raliurile, conteaza exclusiv banul. Motiv pentru care Romania nu produce piloti de valoare. Insa lucrurile nu au stat mereu asa...
Competitiile automobilistice au debutat in Romania inca de la inceputurile industriei auto. De fapt, Romania se poate mandri ca este una din primele 6 tari la nivel mondial care a organizat curse de motorsport, dupa Franta, Statele Unite, Anglia, Germania si Italia. Adica la un moment dat, tara noastra pe care o hulim astazi din toate incheieturile, a fost in topul elitei mondiale, si nu doar la automobilism...
Printul Valentin Bibescu, primul pilot al Romaniei
Nu era nimic iesit din comun ca tinerii din familiile aristocrate sa fie pasionati de sporturile extreme ale vremii. Mai toti baietii de 16-20 de ani din lumea burgheza incepeau sa invete calaria si, incepand cu 1890, incepeau sa devina interesati de motoarele termice. Este si cazul lui George Valentin Bibescu, nepotul lui Gheorghe Bibescu, Domnitorul Valahiei. El facea parte dintr-o familie foarte bogata si, imediat cum a auzit ca in Franta si Germania se faceau automobile, a devenit obsedat de ele.
George Valentin Bibescu - dreapta, sotia lui, Martha Bibescu - mijloc sus.
In 1900, Bibescu devine primul proprietar independent de automobil. De fapt, inaintea lui mai existau 2 camioane pe aburi si un Oldsmobile, insa Bibescu isi comanda un FN Herstal facut in Belgia si un Mercedes. Atunci a avut si celebra disputa dintre Bibescu si Assan, deoarece amandoi voiau sa aiba prima masina inscrisa in circulatie la noi in tara. Se pare ca Assan a avut numarul 1 si Bibescu a avut numarul... 0.
Valentin Bibescu devine in 1901 primul roman care stabileste un record international la bordul unui autoturism. Cu un Buick Roadster el reuseste sa parcurga distanta Geneva-Bucuresti de 1827 kilometri in doar 73 de ore. Nu trebuie sa uitam ca pe vremea aceea nu exista niciun metru patrat de asfalt...
In 1901, in Bucuresti, erau deja inmatriculate 12 automobile, majoritatea americane. Insa deja, in 1904, in Romania erau inmatriculate 51 de autoturisme si peste 70 de motociclete. Asa ca Valentin Bibescu, aristocrat ce calatorea foarte mult in Franta, Anglia si Italia, a facut ce a vazut si la altii: a infiintat Automobil Clubul Roman.
FN Herstal, primul automobil inscris in Romania, zace acum la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida
Mai exact, la 5 aprilie 1904 se intalnesc la Bucuresti 20 de pasionati ai motoarelor care hotarasc infiintarea Automobil Clubului Roman (ACR), asociatie de automobilism care isi propune scopuri extrem de ambitioase: imbunatatirea drumurilor, intocmirea legislatiei rutiere (apare primul Regulament de circulatie a automobilelor), infiintarea unor scoli de mecanici auto, infiintarea unor ateliere de reparatii auto. Intre 1910-1943 este singura institutie care se ocupa cu confectionarea si instalarea semnalizarii rutiere, in conformitate cu prevederile europene.
Printre membrii fondatori ai ACR au fost: George Valentin Bibescu, nepot al Domnitorului Gh. Bibescu, Mihai Sutu si George Assan. La data crearii sale, ACR se inscria printre primele 10 cluburi de automobilism din Europa si printre primele 14 din lume.
Prima cursa organizata in Romania: Bucuresti - Giurgiu - Bucuresti
Dupa ce au pus bazele organizatiei ACR, care se ocupa si de competitii, membrii fondatori care erau de fapt afaceristi bogati, antreprenori si "baieti de bani gata" din familii aristocrate, au decis sa-si etaleze noile vehicule cumparate in cadrul unei curse. Asa a luat nastere cursa Bucuresti - Giurgiu - Bucuresti in 1904 in care s-au inscris primii membrii ai ACR, un total de 9 masini la start cu cate doi ocupanti. Ruta nu a fost aleasa degeaba astfel: nu trebuie sa uitam ca la acea vreme, granitele Romaniei se opreau la Carpati, iar drumurile de munte erau pline de santuri si gropi de la carele trase de animale. Singura sosea, neasfaltata, dar dreapta si fara pericol de a se inunda, era in sud, spre Dunare.
Echipajele care au plecat in cursa erau:
- George Valentin Bibescu - MERCEDES
- Leon Leonida - MERCEDES
- N. Niculescu Iarca - CUDELL
- C. Vidal - GOBRON
- Al. Prager - OLDSMOBILE
- Alexandru Darvari - FIAT
Din cele 9 automobile aliniate la start, numai 6 au reusit sa plece. Celelalte 3 nu au putut pleca din cauza ca masinile nu porneau. Iar problemele cu masinile aveau diferite cauze: lipsa mecanicilor, carburantul inadecvat, experienta zero la volan si lipsa filtrelor de aer. Chiar si asa, din cele 6 echipaje plecate in cursa, 4 au reusit sa termine tot traseul. Dar castigator a fost, nimeni altul, decat Valentin Bibescu, la bordul unui Mercedes de 16 cp cu care a reusit o medie orara de 66 km/h, record european al curselor de regularitate.
Romanii, primii care au facut turism automobilistic intercontinental
Dupa ce au prins gustul competitiilor sportive, in Romania au inceput diverse curse de motociclete. Masinile performante fiind putine, cei pasionati incepeau sa experimenteze noi tehnici de pilotaj. In 1905, trei automobilisti romani, acelasi George Valentin Bibescu, impreuna cu L. Leonida si M. Ferekide, insotiti de scriitorul francez Claude Anet si de doua femei, realizeaza cu 3 automobile decapotabile o cursa de la Galati pana la Ispahan, fosta capitala a Persiei. Plecarea din Galati a avut loc in luna aprilie, iar sosirea la Ispahan in luna iunie.
"Puternicele" automobile folosite in acest indraznet raid (16, 20 si 40 CP) au transportat, prin praful si noroaiele stepelor, 7 turisti, 28 de geamantane, 6 cufere, 15 bidoane cu benzina si 10 carabine folosite la apararea caravanei. In cartea "La Perse en automobile", pe care Claude Anet a scris-o cu aceasta ocazie, istovitoarea expeditie este denumita "prima excursie automobilistica intercontinentala din lume".
In 1906 isi inscrie numele printre marii turisti europeni un alt roman, Nestor Cincu din Bucuresti, care face un foarte reusit circuit, Bucuresti - Nisa - Paris - Bucuresti, la bordul unui automobil decapotabil avandu-i drept pasageri pe cei doi copii ai sai si sotia lui.
Prima cursa de viteza pe circuit are loc la Bucuresti
La Bucuresti, pe 8 noiembrie 1906, s-a organizat prima cursa de viteza (cursa kilometrului lansat) pe un traseu amenajat pe soseaua Kiseleff, intre Piata Victoriei si Bufet (restaurantul “Doina” de azi). Pe primul loc se claseaza Leon Leonida cu un automobil Gobron de 60 cp, avand o viteza medie de 97,297 km/h.
Ulterior, ACR-ul mai organizeaza astfel de competitii pe circuit stradal, chiar si cu participare internationala, pana cand o cursa anuala de pe strazile pietruite ale capitalei, inclusiv pe Bd. Aviatorilor, a devenit "Bucharest Grand Prix". Adica Formula 1, inainte sa se numeasca Formula 1...
Pe langa aceste curse de viteza, in scopul educarii soferilor, ACR a inceput sa organizeze si curse de indemanare. Pe 23 mai 1908, in Parcul Carol I, la Arenele Romane, a fost organizat primul concurs de indemanare in conducerea auto.
Gobron Brillie din 1906, masina care a castigat prima cursa in Bucuresti
Primii piloti romani profesionisti cu rezultate internationale in motorsport
Seria performantelor inregistrate de romani in competitiile internationale o deschide Ion Maican in anul 1906. El participa la o cursa de viteza in coasta organizata in Franta la Chateau-Thierry, clasandu-se al treilea din 90 de concurenti. Automobilul care i-a adus victoria fusese construit de francezul Tourand si avea 60 cp. Maican practica automobilismul din 1903, fiind unul dintre asii volanului romanesc.
Chiar daca Petre Cristea a participat de mai multe ori si chiar a castigat Raliul Monte Carlo, primul echipaj roman care a luat startul in aceasta competitie istorica a fost format din A. Racovita si G. Ghica. Romanii erau unul din cele 52 de echipaje care au participat in aceasta editie din 1927 a Raliului Monte Carlo cu numarul IV, reusind sa termine pe pozitia a 5-a, dupa ce au luat startul din Bucuresti la bordul unui automobil Steyr de 1574 cmc.
Un alt roman participa in acelasi an la un concurs international. Iorgu Ghica ia startul in cursa Paris - Nisa si castiga 3 premii: premiul doi la viteza cu performanta de 110 km/h, premiul al doilea la 1100 m cu pornire din loc in 54 de secunde si al treilea la suplete (nu stim ce inseamna asta). Tot Ghica, impreuna cu fratele sau Matei Ghica, ocupa locul 4 la Le Mans. Uzinele Chrysler i-au ales pe cei doi frati din Romania pentru unul din Chrysler-urile 72 Six, participante in competitie. Masina romanilor avea numar de concurs 7.
Cel de-al doilea frate, Matei Ghica, a mai reusit o performanta in 1928. El s-a dus pe circuitul oval de la Monthery, Franta, si a reusit sa doboare cateva recorduri mondiale de viteza: 5 km din mers, 5 mile din mers, viteza medie pe 50 km, 50 de mile, 100 km, 100 de mile si recordul de viteza medie pe o ora. Masina cu care a reusit aceste performante era una facuta special pentru el, botezata Cosette, cu care atingea 167 km/h.
George Fernic la Indianapolis
Fratii Ghica la Le Mans
George Fernic este numele unui roman ce trebuie amintit atunci cand ne gandim la motorsportul international. El participa in 1927 cu un automobil Bugatti in cursa de la Indianapolis unde obtine locul 11 din 49 de concurenti, o performanta remarcabila.
Ernest Urdareanu, mana dreapta a Regelui Carol al II-lea, alaturi de care a si plecat in exil in 1940, a fost insa si un pilot de curse desavarsit. "Ministrul Curtii Regale" a iesit castigator al "Rallye International Automobil San Remo" in 1928, locul I si totodata castigator al Marii Medalii a 'Reale Automobil Club d'Italia'.
In 1932, un automobilist amator, D. Dimancescu, a parcurs distanta San Francisco - Bucuresti (peste 8.000 de kilometri pe drum) cu un autoturism Ford de serie.
George Bourianu este un alt nume celebru ce trebuie batut pentru totdeauna in peretele de aur al motorsportului romanesc. Pentru ca este printre putinii romani care a luat startul in Formula 1, adica in cursele de Grand Prix, in anii '20 si '30. La un moment dat, el chiar s-a duelat pe circuit, la volanul unui Bugatti, cu celebrul Enzo Ferrari.
Echipajul Neamtu-Berlescu la Monte Carlo
George Bourianu, Marele Premiu de la Monte Carlo 1928, Bugatti 35C, LOCUL 2
Anii '30, apogeul motorsportului romanesc
Niciodata, Romania, nu a fost mai prezenta pe harta mondiala a motorsportului ca in anii '30. La Bucuresti aveau loc etape de Grand Prix, in centrul capitalei se luptau super-masini Alfa Romeo si Bugatti, pilotii romani luau startul in toate disciplinele posibile cu 4 roti, de la cursele de anduranta de la Le Mans si Indianapolis, pana la raliuri si curse pe circuit. Nume precum Jean Calcianu, Alexe de Vassal, Petre Cristea sau Alexandru Berlescu erau pe buzele tuturor, erau elita pilotajului romanesc, erau adevarati eroi.
Dintre toti, fara doar si poate, cel mai de succes pilot al Romaniei a fost si a ramas Petre Cristea. Un roman care a castigat Raliul Monte Carlo in 1936 si care a participat in nenumarate raliuri si competitii internationale. Poate ultimul cavaler roman al sporturilor cu motor...
Un Bugatti si un BMW aliniate la start pe Sos. Jianu, 1936
Jean Calcianu, cu Monumentul Eroilor pe fundal, in Bucuresti
Ernst Henne, la bordul unui BMW 328, la Grand Prix-ul Bucurestiului, 1937
Castigatorul Marelui Premiu al Bucurestiului, 1937
Petre Cristea in proba speciala din 1936, la Raliul Monte Carlo, pe care l-a castigat
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei


