EDITORIAL: Motorsportul in Romania, o caterinca cu esarfa

- Petre Cristea, s-ar rasuci in mormant
- Combinatii si nepotisme, marca FRAS
- Pilotii de raliu nu sunt multumiti de federatie
In caz ca nu ati aflat, Romania ar trebui sa aiba motorsport. De acest aspect, oficial, se ocupa FRAS, adica Federatia Romana de Automobilism Sportiv. Practic insa, tot ce inseamna motorsport in tara noastra este o gluma destul de proasta de care s-au cam saturat si pilotii.
Dupa ce am citit pe blogul lui Alex Filip postarea numita Noul FRAS vs. Valea Oltului, ne-am lamurit ca temerile unor piloti cunoscuti, dar si cele ale unor persoane din domeniul auto, inclusiv ale noastre, sunt adevarate. Adica la un an dupa ce FRAS a primit un presedinte nou care, la fel ca Victor Ponta ce promitea marea cu sarea, a venit cu un pachet de promisiuni ce nu s-au adeverit nici pana in ziua de azi. Dar despre acestea, va recomand sa cititi postarea lui Alex Filip, pilot roman care a iesit de doua ori Campion National. Adica stie el mai bine ca noi care e treaba cu FRAS-ul asta...
Problema noastra este alta. Ii putem spune chiar o frustrare, sau mai bine zis dezamagire. Pentru ca a fost un timp, acum cativa ani, cand site-ul acesta, care azi este cel mai mare si mai vizitat din domeniul auto, a fost principalul mijloc de promovare a motorsportului din Romania. Adica noi, pe 4Tuning, publicam toate informatiile despre cursele, evenimentele si pilotii de Raliu si Coasta: nu degeaba sunt si acum 475 de articole si comunicate despre Campionatul National de Raliuri si 301 de articole despre Viteza in Coasta. Numarate!!!
Mai mult, 4Tuning avea echipa de fotografi care mergea la fiecare etapa de Coasta sau Raliu. Nu ne platea nimeni, nu aveam niciun interes financiar si pilotii se bateau sa-si puna sigla 4Tuning pe automobile pentru ca reprezenta informatia, locul in care puteai sa citesti despre ei, unul dintre putinele locuri in care isi vedeau poze cu masina, cu echipa, cu sponsorii... Adica intre 2008 si 2013, fara sa "ne cumpere" nimeni, am ales sa promovam cum putem sporturile cu motor din Romania. Si nu numai Coasta si Raliurile, ci si Kartingul, Rally Sprintul sau Driftul. Pentru ca asa eram noi, ne placea mirosul de benzina, ne placea viteza, ne placea sa vedem si altceva decat mizeria de campionat national de fotbal promovat de dimineata pana seara la stiri.
Am demarat si proiectul 4Rally, un site dedicat curselor cu masini din Romania, in special Coasta si CNR, un loc in care echipele si pilotii erau prezentati in detaliu, de la A la Z, iar fanii, sponsorii si pasionatii isi puteau admira automobilele preferate.
Adica a fost o vreme in care ne-a pasat mai mult ca oricui de promovarea motorsportului romanesc. Si ne-a placut! Pana cand lucrurile au inceput sa miroasa a vidanja. Totul a devenit o mare afacere de familie, bazata pe relatii, combinatii si nepotisme care imi aduc aminte de clanul PSD. Sponsorii au inceput sa se retraga, au venit piloti necunoscuti, fara experiente si rezultate, care i-au inlocuit pe campioni, doar pentru ca au reusit sa vina la pachet cu bani. Au aparut ambasadori de imagine fara nicio tangenta cu lumea sportului pe 4 roti, dar care se indreptau cu mainile intinse catre platourile de mancare de la conferintele de presa. A aparut PR-ul fals si ipocrit, care punea mai presus de fapte si rezultate relatia de amicitie...
Bloggeri si reprezentanti ai unor site-uri de care nu auzise nimeni, site-uri facute peste noapte, au inceput sa fie invitati la toate etapele, cu cazare, mancare si transport incluse. Au inceput sa apara bani cheltuiti pe promovare, pe niste site-uri obscure, cu aproape 4 vizitatori pe ani. Adica celebrul sistem nepotist de care ne-am saturat cu totii isi facuse loc si in motorsportul romanesc, si asa schiop si ruginit: invartim banii intre noi, chiar daca nu vor exista rezultate si batem pasul pe loc. Exact ca in politica.
Asa ca, usor-usor, ne-am rupt de lumea motorsportului. Nu ne-am mai dus la curse, nu am mai promovat pilotii, cursele si nimic legat de coasta sau raliuri. Pentru ca barca era deja plina cu rahat si era doar o chestiune de timp pana cand se scufunda. Asa ca am preferat sa ne rupem complet de subiect...
Dupa care, cu promisiuni, planuri imaginare, adunari, sedinte, surlete si trambite, a venit la conducerea FRAS un nou presedinte. Tanar, ambitios, cu esarfa. Care a convins lumea, i-a facut pe piloti sa ofteze si sa lacrimeze in speranta unei schimbari in bine, a promis sponsori noi, bugete de promovare mai mari, ca sa vedem si noi la stiri masinile campionilor, strecurate, undeva printre iubita lui Mutu si betiile lui Tamas. Pentru ca, asa se fac lucrurile sa functioneze: bagi bani in promovare, promovezi etapele, vine lumea, vine presa, te vezi la stiri, te vezi in online, te auzi la radio, sponsorii vor si ei sa faca parte din asta, vor vizibilitate, pilotii au masini mai bune, servicii de asistenta mai bune, asa ca au rezultate, devin mai performanti si toata lumea are de castigat.
Un an mai tarziu, dupa ce a fost ales, ghici ce: noul presedinte nu a facut nimic. Ba, dimpotriva, unii spun ca este mult mai rau. Si tot ce tine de motorsport romanesc se anunta a fi de o calitate mult mai slaba, cu mai putini spectatori si cu mult mai multi fripturisti si bani aruncati pe prietenii si combinatii. Iar bloggerii necunoscuti, pozandu-se cu cadourile primite de Craciun de la FRAS, pe prietenie, au inceput sa se inmulteasca. Tipic romanesc.
Din fericire, subiectul nu ne mai intereseaza de multa vreme. Pentru ca nu ne place sa calcam in rahat de buna voie. Avem si noi, din cand in cand, o refulare de genul acestei postari, dar atat. Pentru ca ne ofticam sa vedem atata bataie de joc si nepasare de un subiect care noua ne-a fost, candva, extrem de drag.
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
-
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
-
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
-
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
-
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei


