A mai ramas o zi si ramanem fara TAXA AUTO. Ce iti cumperi, masina noua sau second-hand?

A mai ramas o zi si ramanem fara TAXA AUTO. Ce iti cumperi, masina noua sau second-hand?
  • Inundatie de masini second-hand
  • Masinile noi pierd teren
  • O noua Taxa Auto se intrevede la orizont
Distribuie pe Facebook

La unitatile financiare din toata tara au inceput cozile. La fel si la Registrul Auto Roman. Iar brokerii de asigurari RCA isi freaca mainile de zor. Pentru ca soferii se pregatesc azi si maine sa finalizeze dosarele de inscriere a masinilor. O chestie la care visau multi iar acum urmeaza sa devina realitate. Dar ce masini se vor inscrie in Romania?

Mai este doar ziua de maine, dupa care incepe distractia. Adica de la 1 februarie 2016, Taxa Auto devine istorie. Asa cum o stim noi, fie ca se numeste taxa auto, fie ca se numeste Timbru de Mediu, acest bir pe care il platesc soferii de acum 10 ani dispare. Cu alte cuvinte, soferii nu vor mai plati aceasta taxa de inmatriculare, ceea ce va avea cateva efecte... mixte. In plus, soferii nu mai platesc nici taxa de inscriere sau de talon, facand economie la vreo 80 de lei in total, pe langa Taxa Auto.

Inundatie de masini second-hand

Din cauza unor legi facute la acea vreme de minunatul si actualul Tariceanu, soferii sunt obligati de 10 ani sa plateasca o taxa la inmatriculare. Aceasta s-a schimbat de-a lungul vremii si s-a ajuns sa fie valabila si pentru masinile deja inscrise, care isi schimba proprietarul. Dar autoturismele noi, fie nu au avut taxa de platit, fie una modica. Pentru ca erau noi si poluau extrem de putin, chipurile. Dar masinile second-hand, mereu au fost bune de plata.

Logic, te-ai gandi ca, cu cat e mai veche masina, cu atat polueaza mai mult, asa ca trebuie sa achitam o taxa mai mare sa plantam mai multi copaci care sa contracareze noxele. Insa in Romania totul e pe dos. Ultima varianta a taxei spunea ca daca masina e non-Euro, Euro 1 sau Euro 2, trebuie sa aiba o taxa mica, ca fiind veche, oricum se strica curand. Si masinile mai noi, Euro 3 sau 4, aveau o taxa uriasa.

Asa s-a ajuns ca unele masini absolut normale, cu motorizari de sub 2000 cmc, sa aiba niste taxa de inmatriculare care depaseau de multe ori suma de 10.000 de Euro. Vorbim de masini deja inscrise, dar pentru care, un nou cumparator trebuia sa achite aceste sume aberante. Chiar si pentru un Logan din 2004, cu motor 1.5 pe motorina, un cumparator ar fi trebuit sa plateasca cam 1000 de Euro.

Acum, aceasta taxa disparand, trebuie sa ne asteptam la o avalansa de inscrieri ale masinilor second-hand care pana acum aveau acest impediment numit taxa. Acum isi vor scoate la vanzare mult mai multi masinile, iar importul vehiculelor vechi de afara, care pana acum aveau taxa mare, va creste.

Multa lume a asteptat luni sau ani eliminarea taxei

Majoritatea celor care se pregatesc pentru inscrierea masinii sunt cumparatori care au achizitionat masina in ultimii doi-trei ani si au lasat in acte sa fie fostul proprietar. Cumparatorii au inscris sau nu la fisc masina, pe rol, pentru a achita impozit, dar nu s-au mai dus ulterior la Directia de Inmatriculare Vehicule, pentru ca nu aveau taxa platita. Acum, cu taxa eliminata, se vor duce frumos, cu dosarul, la DRPCIV, dupa care automobilul va schimba posesorul din carte si talon cu persoana lor.

Masinile noi pierd teren

Vanzarile de autoturisme noi au vazut, cel putin in Romania, o crestere in ultimii ani. Adica in 2016 au fost depasite cateva recorduri in ultimul deceniu, la mai multe branduri auto, inclusiv cel romanesc. Asta inseamna ca situatia economica s-a imbunatatit si ca romanii au inceput sa simta gustul masinilor noi care vin cu o serie de avantaje, printre care si garantie si siguranta ca nu se strica peste noapte.

Din pacate, eliminarea Taxei Auto, va fi ca o lovitura sub centura pentru importatorii, producatorii si distribuitorii de masini din Romania. De ce? Nimic mai simplu. Pentru ca romanul are o gandire superficial in ceea ce priveste masina. Adica, in loc sa dea 9000 de Euro pe un Logan nou, cu 0 kilometri la bord, se gandeste acum ca la aceiasi bani poate cumpara un BMW second, eventual adus din Germania, vechi de "numai" 7-10 ani, cu 130.000 de kilometri "reali" si full de optiuni. Fara sa realizeze ca, pe langa achizitionarea masinii, care acum si-o permite ca nu mai este taxa, ramane si intretinerea acestei masini premium.

Sunt multi care gandesc asa. Adica ajung sa faca o comparatie care nu are nicio logica, intre o masina noua si una second-hand la aceiasi bani. De ce sa iau un Renault Clio nou, cand la aceiasi bani imi cumpar un Audi A8 impecabil, vechi de 8 ani, cu care sunt cel mai boss de boss?

O noua Taxa Auto se intrevede la orizont

Romania este printre cele mai poluante tari din Europa. Si o crestere a numarului de masini vechi nu poate sa faca decat rau. Asta, adaugand la parcul auto si asa invechit. Orice tara civilizata ar lua niste masuri pentru a impiedica o poluare si mai mare, asa ca este de asteptat sa vedem in curand un set de masuri care sa-i ia in vizor pe proprietarii de vehicule vechi.

Este putin probabil sa vedem o taxa auto introdusa in pretul de la pompa, lucru ce ar face sa creasca preturile foarte mult. Exista insa mari sanse sa vedem o crestere serioasa a impozitelor auto care nu vor mai lua in calcul doar capacitatea motorului ci si anul de fabricatie. Adica cine are masina mai veche de 15 ani, s-ar putea sa se trezeasca cu un impozit pe care sa-l simta, de vreo 10 ori mai mare ca cel actual.

Mai este si sansa extrem de probabila, sa vedem o taxa introdusa in RCA. Foarte simplu: masinile mai vechi sunt mai nesigure, sunt intr-o stare tehnica precare, asa ca prezinta pericol. In plus, polueaza. Asa ca, brusc, cine are masina veche, se poate trezi cu un RCA de vreo 5 ori mai mare ca acum, sa-l simta la buzunar. Orice varianta ar fi, trebuie sa ne asteptam la ce e mai rau...

Revenind la subiectul acestei discutii, te intrebam si pe tine: ai de gand sa-ti cumperi urmatoarea masina noua sau second-hand?

Distribuie pe Facebook
mai multe