Citroen C4 Cactus 1.6 e-HDi 92 CP ETG6

"Cam asa vor arata toate masinile din trafic. Peste vreo 10 ani."
PUNCTAJ
4TUNING
88
PRIZA LA PUBLIC
72
NOTA CITITORULUI
64
DESPRE TEST SI SUMAR PUNCTAJ
Testat de: Valentin Mănuș
  • Km. la bord: 8314
  • Km. efectuati: 671
  • Tipul drumului: asfalt
  • Mediul de condus: extraurban
  • Conditii meteo: ploaie, ninsoare
  • Traseu: Bucuresti - Constanta - retur
  • Numar de pasageri: 3
  • Bagaje: NU
  • Stil de condus: legal
Citroen C4 Cactus este genul acela de automobil care imediat isi imparte publicul in doua tabere: cei care il adora pe loc si cei carora li se pare o masina ciudata. Asa cum s-a intamplat si cu Nissan Juke. Dar acest lucru se pare ca este unul benefic pentru masina frantuzeasca. Deoarece inginerii PSA nu s-au incurcat sa faca compromisuri ci au dat nastere unui autoturism radical, ce face ca tabara celor care o iubesc sa fie mult mai numeroasa.

Specificatii tehnice

TINERI Cel mai probabil sa o conduca:
TINERI
URBAN / EXTRAURBAN Conceputa sa fie condusa:
URBAN / EXTRAURBAN
CHIAR TARE Sex-Appeal:
CHIAR TARE
  • Carburant
    motorina
  • Cilindree
    1560 cmc
  • Putere
    92 cp
  • Cuplu
    230 Nm
  • 0 - 100 km/h
    11,4 s
  • Viteza maxima
    182 km/h
  • Tractiune
    FWD
  • Greutate
    1055 kg
  • Consum mixt
    5,9l/100 km
  • Nr. locuri
    5
  • Nr. usi
    5
  • Volum portbagaj
    358 l
  • Euro NCAP
    4*
  • Pret de pornire
    12.995 Euro
  • Pret model testat
    20.323 Euro
  • Impozit anual
    62 lei

Exterior

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Citroen Cactus este o masina care atrage orice privire - asta nu o poate nega nimeni. Insa nu este genul acela de masina de care oricine sa se indragosteasca la prima vedere, asa cum se intampla cu masinile italiene, de exemplu. Cactus are o personalitate aparte care necesita mult timp de privire si hotarare din partea celui care o vede pentru prima oara. Noi, de exemplu, dupa ce am petrecut un week-end alaturi de Cactus, a ajuns sa ne placa designul exterior. Pentru ca nu seamana cu nicio alta masina din trafic.

Citroen Cactus este o masina care atrage orice privire - asta nu o poate nega nimeni. Francezii spun ca este un crossover, insa are dimensiuni foarte compacte. Si pare un simplu hatchback cu o parte frontala ciudata. Blocuri optice joase, incastrate in spoilerul fata, deasupra carora sunt niste lumini de zi subtiri cu LED. Grila radiatorului... lipseste cu desavarsire, motiv pentru care ai putea jura la prima vedere ca este o masina electrica ce nu are nevoie de racire. Insa radiatoarele primesc aer prin partile inferioare, un lucru destul de ciudat, dar care pare sa fie eficient.

Test Drive Citroen C4 Cactus

Pe langa fata masinii care este ciudata si unica, acest Cactus se remarca si prin "centura" de bandouri dedicate sigurantei in caz de impact. Sistemul acesta de la Citroen se numeste Airbump si este format dintr-o serie de perne de aer care inconjoara masinia: pe portierele laterale, sub faruri si sub stopuri. Scopul lor este sa absoarba din socul survenit in urma unui impact. Pare o idee buna, insa Cactus nu s-a descurcat tocmai perfect la testele de impact realizate de Euro NCAP.

Asadar, per total, Cactus este ceva nou. In primul rand datorita unei parti frontale ciudate, cu blocuri optice duble (faruri si lumini de zi), si in al doilea rand multumita bandourilor numite Airbump. In rest, masina are un spate destul de banal, iar din laterale nimic nu anunta saltul in timp care suprasatureaza interiorul. Un set de jante Cross pe 17 toli, arcadele rotilor din plastic rezistent si niste bare longitudinale de plafon contureaza ideea de tot-teren, pentru ca, pana la urma Cactus este un crossover.

Test Drive Citroen C4 CactusTest Drive Citroen C4 CactusTest Drive Citroen C4 Cactus

Interior

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Nu cred ca am mai condus vreun automobil care sa-mi dea senzatia de salt in viitor atat de mult precum acest Cactus. Nimic nu este conventional, nimic nu e normal, nimic nu este asa cum te-ai astepta. Si ideea de design futurist al habitaclului incepe chiar de la portiere: usile fata au manere stilizate pentru inchidere, asemanatoare cu cele de care apuci cand ridici un bagaj. Puteau sa faca un maner clasic, dar francezii s-au gandit ca aspectul estetic este mult mai important decat cel practic.

La fel este si cu ceasurile de bord. De fapt, asa ceva nu exista. In schimb, in spatele volanului este un ecran pe care iti apar informatiile. Iar pe consola centrala, totul a fost redus la... tot un ecran. Un ecran tactil ce controleaza toate functiile care odinioara erau activate prin diferite rotite si butoane. Ei bine, Cactus nu are butoane, are un sistem complex cu functii tactile pentru clima, radio, computer de bord, etc.

Test Drive Citroen C4 CactusInterior futurist: butoanele, rotitele si manetele de altadata au fost inlocuite de ecrane LCD

Frana de mana nu putea fi un levier ca oricare altul. Ci este o mansa situata intre scaune ce contribuie la aspectul futurist de nava spatiala. La fel si cu schimbatorul de viteze. Dar stati asa... ca nu exista. Transmisia ETG6 despre care discutam mai jos are butoane. Vrei sa bagi in marsarier, apesi un buton. Vrei sa mergi inainte, apesi alt buton... O chestie inedita, dar cu care ai nevoie de ceva timp ca sa te obisnuiesti.

Citroen a realizat masina asta numai cu gandul la cei doi pasageri din fata. Cine sta in spate a fost pur si simplu nebagat in seama. Tabloul de masina intoarsa din viitor este completat de aeratoarele sistemului de climatizare: foarte mari, pozitionate in locuri noi, in numar de doar... 3. Si mai interesant este ca nicio priza de aer nu seamana cu cealalta. Ar mai fi torpedoul cu un capac stilizat, de parca ar fi o geanta LV, clantele din aluminiu de la portiere, scaunele fata unite de o consola textila, cotiera triunghiulara...

Dar stati asa, ca avem o problema. Citroen a realizat masina asta numai cu gandul la cei doi pasageri din fata. Cine sta in spate a fost pur si simplu nebagat in seama. Mai precis, masina nu este dotate cu manere de viraj, acele manere din plafon de care te agati la drum intins. Portierele din spate nu au manere pentru tras: ca sa inchizi usa, bagi mana intr-un spatiu de depozitare care are rol si de maner. Iar lucrul cel mai putin placut este faptul ca geamurile din spate se deschid cu balama, in stil fluture: adica nu coboara in portiera. Si nici nu exista o cotiera pentru pasagerii din spate...

E clar: ne-a placut cel mai mult la aceasta masina interiorul radical. Dar toate aceste elemente futuriste si ciudate sunt doar in fata, in timp ce pasagerii din spate au fost uitati. Oricum, interiorul masinii este unul foarte reusit, dar e clar ca e nevoie de mult timp ca sa te obisnuiesti cu el.

Test Drive Citroen C4 CactusTest Drive Citroen C4 Cactus

Spatiu

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

De spatiu nu te poti plange in Cactus. Chiar daca le exterior pare o masina mica, la interior este spatioasa. Plafonul are chiar o scobitura aparte special gandita pentru pasagerii cu o inaltime mai generoasa. Cei din spate nu vor intampina probleme cu spatiul pentru genunchi, ceea ce este mare lucru pentru un automobil din aceasta gama. Spatii pentru depozitare sunt destul de numeroase in acest Cactus: in portiere, in torpedoul deschis de sub bord si in cel inchis extrem de voluminos, intre scaunele din fata si in consola centrala. Singura problema ar fi ca exista un singur suport pentru pahare in toata masina...

Portbagajul are un volum de 358 de litri, volum ce poate fi marit odata cu rabatarea banchetei. Oricum, este un spatiu pentru bagaje destul de mare, daca ne gandim ca in cele din urma este un Citroen C4, adica un automobil compact. Dar spatiul este mai mic decat in cazul lui Peugeot 2008 sau a unui Renault Captur, ceea ce il face pe Cactus sa piarda niste puncte la acest capitol...

Test Drive Citroen C4 CactusTest Drive Citroen C4 Cactus

Test Drive Citroen C4 Cactus

Motor

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Motorul care echipa masina testata de noi era un propulsor de 1.6 litri pe motorina e-HDi de 92 cp. Un motor zgomotos la turatie mica, dar silentios la mers intins pe autostrada. Destul de silentios incat sa primesc intrebarea clasica in timpul plimbarii daca masina este diesel sau pe benzina. Cuplul de 230 Nm incepe sa se faca simtit inca de la 1750 rpm, adica de la o turatie joasa, iar acest lucru este benefic in depasiri, atunci cand micul turbo-compresor isi face treaba si baga presiune maxima in admisie, tragand simpaticul Cactus cu mare curaj si voinicie.

Test Drive Citroen C4 Cactus

Acest propulsor de 1.6 litri e-HDi este echilibrat si bine izolat in compartimentul motor, iar acest lucru il observi cel mai bine in oras, in aglomeratie, acolo unde sistemul Start/Stop ii opreste alimentarea de zeci de ori. Si niciodata la pornire motorul nu trepideaza ca alte motoare diesel de pe piata. Poate ca nu este cel mai puternic, existand acum la aceeasi capacitate si puteri de peste 140 cp, insa cei 92 de cai putere se simt de cum bagi piciorul in acceleratie, iar un om obisnuit nu va gasi niciodata situatii in care sa simta nevoia de mai multa putere.

Transmisie

PUNCTAJ 4TUNING
7 /10

Transmisia ETG6 este ceva... diferit. Adica schimbarea treptelor se face intr-un stil aparte. Inca un lucru ce necesita (mult) timp de obisnuinta este cutia de viteze automata numita ETG6. Numele inseamna Efficient Tronic Gearbox 6 si oficialii Citroen spun ca este special gandita pentru a economisi carburant si pentru a-i oferi soferului un plus de confort prin schimbari de viteze suave si rapide. Insa realitatea este putin diferita. Si singura comparatie pe care am putut sa o fac a fost cu transmisia automata robotizata de pe vechiul meu Smart Fortwo. Exact la fel se simte si cutia de pe Cactus.

Transmisia ETG6 este ceva... diferit. Adica schimbarea treptelor se face intr-un stil aparte. In ciuda vorbelor de lauda de pe site-ul Citroen la adresa acestei transmisii, impresia pe care ne-a lasat-o nu este una placuta. Pentru ca schimbarea treptelor se facea oricum, numai rapid nu. Si nici lin. Cel putin, imediat dupa demaraj, cand se facea schimbarea din treapta 1-a in treapta a 2-a, masina parca se infrana singura. Trecerea nu se facea liniar, ca in cazul unei cutii automate normale. Iar acest lucru se vedea si pe miscarile pasagerilor: cand se schimba treapta, toata lumea din masina facea o miscare de aprobare din cap. E ca atunci cand ai pana la o roata si masina merge infranata, iar atunci cand schimbi viteza si calci ambreiajul, masina se infraneaza brusc.

Test Drive Citroen C4 Cactus

Partea buna este ca acest comportament ciudat era foarte grav numai la schimbarea primei viteze. La urmatoarele trepte totul incepea sa fie mai lin. Insa sentimentul general era unul neplacut, mai ales la plecarea de la semafor, cand plecai repede, dar cand sistemul simtea turatia optima ca sa bage treapta urmatoare, aveai impresia ca un picior invizibil apasa pedala de frana. Nu este grav, dar destul incat sa nu ma gandesc la achizitionarea unui Cactus cu transmisia ETG6, ci la unul dotat cu transmisie manuala.

Performante

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Acceleratie: Citroen Cactus in varianta 1.6 e-HDi de 92 cp accelereaza pana la 100 km/h in 11.4 secunde si atinge o viteza maxima de 182 km/h, conform datelor oficiale. Varianta pe benzina de 1.2 litri e-THP este cea mai rapida din gama, oferind 110 cp si o acceleratie pana la 100 km/h in 9.3 secunde;

Franare: Citroen Cactus are frane cu disc numai pe puntea fata, iar pe spate este dotat cu tamburi si saboti. Insa franarea este asistata de mai multe sisteme care il tin pe sofer lipit de asfalt in orice situatie: ABS, REF, AFU, ESP si ASR;

Suspensii: asa cum era de asteptat, masina este una dotata cu suspensii destul de moi care le ofera pasagerilor o plimbare confortabila. Indiferent ca treci peste sinele de tramvai sau mergi pe piatra cubica, suspensiile sunt reglate special pentru a absorbi orice soc. De asteptat, daca ne gandim ca C4 Cactus este unicul model de tip crossover din gama francezilor de la Citroen.

Test Drive Citroen C4 Cactus

Tinuta de drum

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Am mers cu aceasta masina aproape 700 de kilometri, in toate conditiile. Atat prin aglomeratia din Bucuresti, cat si la drum intins pe autostrada sau pe teren accidentat. Si daca tii cont ca masina asta nu este nici una speciala de curse si nici una de off-road extrem, nu vei intampina probleme cu tinuta de drum. Adica nu este o masina cu pretentii extreme, ci este o masina absolut normala de familie.

Poate ca directia nu este cea mai precisa si cea mai rapida, dar asta nu conteaza in viata de zi cu zi. Conteaza insa ca masina se comporta excelent in orice conditii, atata timp cat cel de la volan nu o confunda cu un monopost de Formula 1. Si, din pacate, am avut ocazia sa testez atat tendinta de ruliu, cat si raspunsul volanului la miscari bruste. Pe A2, acolo unde sunt gropi uriase una langa cealalata. Iar manevrele de evitare s-au facut fara probleme si destul de usor la viteza mare.

Pentru un crossover compact, Cactus se comporta exemplar, avand o tinuta de drum mult mai apropiata de cea a unui autoturism hatchback decat cea a unui crossover. Este un compromis reusit pe care l-au facut francezii cu acest Cactus, iar asta nu poate decat sa ne bucure.

Test Drive Citroen C4 Cactus

Vizibilitate

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Nu prea avem ce sa comentam in acest paragraf. Cactus ofera o vizibilitate foarte buna soferului, atat in partea din fata, cat si in laterale si prin luneta. Soferul va observa fara dificultati orice pietoni aflati pe marginea trotuarelor, iar asigurarea prin geamurile laterale va fi facuta fara emotii: suprafata vitrata a lui Cactus nu este deloc mica. Luneta, care este de obicei o problema la masinile compacte din zilele noastre, este destul de verticala incat asigurarea in oglinda retrovizoare sa fie excelenta. Oricum, in cazul in care esti un sofer cu probleme la parcare, Cactus are cateva surprize pentru tine: senzori fata-spate si camera video de marsarier, dar si un sistem de parcare laterala automata "fara maini pe volan" si un sistem de iesire automata din parcare. Asta ca sansele de a zgaria masina pe la colturi sa dispara definitiv...

Test Drive Citroen C4 Cactus

Siguranta

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Euro NCAP a testat anul trecut Citroen C4 Cactus. Dar, din pacate, masina nu a primit punctaj maxim, ci numai 4 stele din 5. In ciuda inovatiei pe care o intalnim doar la Citroen, sistemul Airbump, Cactus a fost depunctat din cauza protectiei insuficiente in situatia unui impact cu un stalp sau copac. In rest, masina a primit note bune pentru protectia in caz de impact frontal sau din spate, pentru protectia copiilor si pentru sistemele pasive si active de siguranta de la bord.

Masina vine dotata cu 6 airbaguri inclusiv cortina, sistem Isofix, protectie a copiilor pentru locurile din spate, proiectoare ceata cu functie cornering, sistem de asistenta la plecarea in rampa, martor decuplare centuri fata si spate, limitator de viteza si sistemele ce contribuie la aderenta crescuta si franare eficienta in orice conditii: ABS + REF + AFU + ESP + ASR.

Test Drive Citroen C4 CactusAirbump, un sistem exclusiv intalnit la Citroen care foloseste niste perne din cauciuc umplute cu aer, menite sa atenueze impactul masinii

Dotari

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Modelul testat de noi avea echipare Feel Edition si venea in varianta standard cu 6 airbaguri, directie electronica, sistem de monitorizare a presiunii din anvelope, ecran tactil de 7 inch, geamuri fata electrice, oglinzi electrice si incalzite, pilot automat, stergatoare cu stropitoare incastrate in lamele Magic Wash, sistem multimedia cu Bluetooth si USB, cotiera fata, volan imbracat in piele, torpedou cu deschidere superioara Top Box, faruri de zi cu LED, proiectoare ceata si sistem Hill Assist. Pe partea de conectivitate, Citroen Cactus vine cu sistemul Multicity Connect ce permite folosirea unei serii mari de aplicatii si chiar accesul la internet.

Test Drive Citroen C4 CactusTest Drive Citroen C4 CactusTest Drive Citroen C4 Cactus

In plus, optional, masina mai avea jante din aliaj usor model Cross pe 17 toli cu anvelope de iarna BF Goodrich, bare longitudinale de plafon, senzori de parcare fata si spate cu camera video de marsarier, clima automata, roata de rezerva pe 15 inch, radio digital DAB, carcase oglinzi exterioare albe, detector de apa in motorina si vopseaua Galbena Hello Yellow care atragea toate privirile.

Ne-ar fi placut insa ca acest Cactus sa aiba si cateva sisteme de siguranta suplimentare, precum asistenta la schimbarea benzii de mers, eventual un martor vizual sau acustic de unghi mort si, de ce nu, chiar un sistem cu franare sau avertizare automata in caz de impact.

Test Drive Citroen C4 Cactus

Consum

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Desi in brosura masinii este mentionat un consum mediu pentru acest model si aceasta motorizare de 3.5 litri, realitatea este putin mai diferita. Noi am reusit dupa un mers mixt, prin aglomeratie si la drum intins, cu viteze constanta de 120-130 km/h, de 5.9 litri. Daca insa as fi mers pe drumuri nationale, in loc de autostrada, cu siguranta consumul ar fi fost mult mai mic, pentru ca am sesizat ca la o viteza de 90 km/h constanta masina consuma cel mai putin, adica in jur de 3.3 litri pentru fiecare suta de kilometri parcursa.

Oricum, de ce sa ne ascundem dupa deget: o masina care consuma in conditiile de trafic din Romania o medie de 5.9 litri merita atat respectul nostru, cat si punctajul maxim.

Test Drive Citroen C4 Cactus5.9 l/100 km - consumul aratat de computerul de bord dupa 671 de kilometri parcursi in toate conditiile posibile

Pret

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

12.995 de Euro este pretul cu TVA inclus de la care incepe un Citroen Cactus in Romania. La acesti bani primesti o masina cu motor 1.2 litri de 82 cp pe benzina. Cel mai ieftin Cactus pe motorina costa 17.360 Euro, fiind varianta testata de noi cu echipare Feel si cutie automata ETG6. Masina pe care am condus-o in acest sfarsit de saptamana mai avea cateva dotari optionale care i-au ridicat pretul final la 20.323 Euro cu TVA.

Daca ne gandim insa ca masina incepe de la sub 13.000 de Euro, e clar ca acest crossover este unul accesibil. Ba chiar este unul care se poate incadra fara probleme intr-un eventual program Prima Masina, iar acest lucru nu poate fi trecut cu vederea. Mai mult, Citroen ofera o garantie vreme de 5 ani sau 100.000 de kilometri, ceea ce face sa ii creasca valoarea.

Test Drive Citroen C4 Cactus

Special

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

TRACTIUNE 4X4. Moda unor masini mai agresive pentru mediul urban se pare ca incepe sa prinda teren. Dupa ce Renault nici macar nu s-a gandit sa bage tractiune 4x4 pentru Captur, iata ca si Citroen a urmat acelasi "meniu": automobil cu aspect de off-roader, garda la sol ceva mai mare, accesorii pentru mers in natura (bare plafon si ornamente plastic deasupra rotilor) si tractiune doar pe puntea fata. Nu trebuie sa uitam ca si alte SUV-uri sau crossovere mai mari sau mai scumpe vin initial doar cu tractiune fata, cum ar fi si cazul lui Duster, Juke, Qashqai, IX35 sau Mitsubishi ASX. Insa tare ne-ar fi placut daca ar fi fost, macar optionala, tractiunea 4x4 pe Citroen... Dar, din pacate, cine doreste un automobil 4x4 trebuie sa-si indrepte ochii spre alti producatori, pentru ca la Citroen... nu exista asa ceva.

Concluzii

PUNCTAJ TOTAL
88 / 100

Gasca extrem de exclusivista si restransa de automobile speciale si nonconformiste tocmai a mai primit un membru. E vorba de C4 Cactus, o masina care nu respecta nicio regula si care incalca tot ce stiam noi pana acum despre conventional si anost. Daca vrei sa faci un pas in viitor, daca vrei sa conduci diferit si daca vrei sa fii inconjurat de un interior futurist, Citroen Cactus este solutia. Iar daca ne gandim ca este cea mai accesibila masina de acest gen, la bordul careia ai impresia ca faci parte dintr-un film cu OZN-uri, totul incepe sa aiba o logica. Pentru ca masina asta este o frantura de viitor ce poate fi a ta chiar si prin programul sustinut de Stat numit Prima Masina. Asta daca va demara odata si odata... Iar faptul ca o marca s-a gandit sa ofere astfel de tehnologie si un design atat de radical la un pret accesibil oricui, este ceva unic pe piata din Romania. Si acest lucru nu poate insemna decat succes.

Test Drive Citroen C4 CactusTest Drive Citroen C4 CactusTest Drive Citroen C4 Cactus

Test Drive Citroen C4 Cactus

 
  • lipsa oglinzii la parasolarul pasagerului
  • lipsa manerelor de viraj
  • transmisia automata
  • stergatoarele cu stropitoare incastrate
  • design exterior
  • confort
  • motorizare
  • vizibilitate
  • sistemul de parcare automata
  • design interior
  • sistemul multimedia cu ecran tactil
  • consum

SPUNE-TI PAREREA!

NOTA CITITORULUI
64 / 100
Browser-ul tau nu suporta javascript. Te rugam sa-l actualizezi.
Acordă o notă maşinii
Salvează
Punctajul dat de 4Tuning este cat se poate de obiectiv, fiind rezultatul propriei experiente acumulata conducand mai multe masini similare. Punctajul 4Tuning al fiecarei masini este si ca urmare a comparatiei cu alte modele din acelasi segment, niciodata cu masini din alte categorii. Popularitatea unei masini este calculata in functie de numarul de citiri ale articolului, impactul in mediul social online si comentarii. Nota cititorului este media notelor date de vizitatori, in functie de propriile preferinte. Spune-ti si tu parerea despre aceasta masina mai jos.
Da o nota masinii testate

Distribuie pe Facebook


Vezi toate pozele (30) Poze Test Drive Citroen C4 Cactus
[+] mai multe