5 operatiuni despre care nu stiai, dar pe care trebuie sa le faci inainte de iarna

5 operatiuni despre care nu stiai, dar pe care trebuie sa le faci inainte de iarna
  • Iarna riscam sa nu putem debloca jantele de pe butuc
  • Cand e ger, frana de mana se blocheaza
  • Trebuie sa curatam locurile in care se depune murdaria
Distribuie pe Facebook

Credem ca pasionatii care au grija singuri de masinile lor si cei care au bani ca sa se ocupe altii de propria masina se impart in masuri egale la noi in tara. Noi acum venim cu niste sfaturi pentru cei carora le place sa trebaluiasca singuri la masina, fara sa o duca la vreun service simandicos pentru operatiuni banale. Insa, pe langa ceea ce faci de obicei, pe langa revizie si intretinere, iata 5 operatiuni despre care e bine sa stii si pe care trebuie sa le faci inainte de venirea zapezii.

Pe langa masurile pe care trebuie sa le iei inainte de venirea zapezii, dar despre care am mai scris in trecut de mai multe, ori, e bine sa mai faci cate ceva cu masina ta daca vrei sa ai grija de ea. Adica, pe langa schimbarea covoraselor de material textil cu cele de cauciuc, dotarea masinii cu lopata, matura si racleta, pe langa verificarea lichidului de racire si alte operatiuni ce au loc inainte de instaurarea iernii, noi iti mai propunem 5 masuri importante.

1. Inlaturarea capacelor de pe jantele de tabla

Daca cumva ai jante de tabla cu capace pe care ti-ai schimbat doar anvelopele de iarna, sau daca urmeaza sa-ti pui un set de jante de tabla cu pneuri de iarna, nu uita sa lasi capacele in debara. Pentru ca, pe timp de iarna, capacele de plastic menite sa-ti acopere jantele si sa le faca mai aratoase, vor face mai mult rau. Iarna, cand este umezeala, noroi, zapada si multe balti, in amestec cu toate solutiile de dezghet si sare aruncate de autoritati pe asfalt, se face o solutie care dauneaza grav metalului. Nu trebuie sa uitam ca si pe timp de iarna trebuie sa ducem masina la spalatorie, ca sa mai scapam de aceste solutii care in timp corodeaza tabla. Insa referitor la roti, daca avem capace, acestea vor tinde sa pastreze sub ele o gramada de umezeala si mizerie. Si ne vom trezi in scurt timp ca jantele noastre de tabla vor rugini. Asadar, iarna mergi fara capace ca sa-ti lasi rotile sa respire si sa se curete mai usor.

Operatiuni inainte de iarnaMizeria se aduna intre capacul de plastic si tabla rotii

2. Gresarea fuzetelor (butucilor)

Cand schimbam rotile de vara cu cele de iarna, fie ca o facem la vulcanizare sau acasa, ne vom da seama ca ajung 2 sezoane ca rotile, fie ele de aliaj sau tabla, sa corodeze si sa se "sudeze" pe fuzetele rotilor. Adica chiar si cu prezoanele desfacute, vom avea dificultati in a le inlatura, fiind necesara utilizarea piciorului sau chiar a unui baros mai zdravan. Jantele se sudeaza de tamburul rotii din cauza ruginii, survenita de la balti, ploaie, etc. Aluminiul oxideaza, iar tabla rugineste. Chiar si intre cele doua se va face o fixare extrem de puternica, daca lasam jantele pe masina multa vreme. Solutia pentru acest aspect este prevenirea. Adica, acum, cand vom monta jantele de iarna pe masina, sa ungem bine suprafata in care intra in contact janta pe butuc. Fie cu WD-40, fie cu un degripant, fie cu vaselina. Astfel, nu se va mai forma rugina si vom scoate la primavara rotile foarte usor.

Operatiuni inainte de iarnaSe pot vedea locurile in care janta s-a sudat de butucul rotii

3. Aspirarea murdariei din grilajul aerotermei

Mai precis, e vorba de spatiul dintre capota si parbriz, acolo unde este priza de aer prin care isi trage aer aeroterma sistemului de climatizare. Acolo sunt mai multe site care nu lasa intrarea frunzelor sau resturilor de dimensiuni mari. Insa tot isi vor face loc diverse plante si mizerii, in special daca cumva parchezi pe sub copaci. Adica o sa gasesti seminte de la copaci, de tei in special, codite diverse si mult praf. Problema este ca odata intrata acolo mizeria, nu mai are pe unde sa iasa. Locul acela are doar niste scurgeri pentru apa de ploaie, scurgeri care insa de obicei se infunda foarte repede de la gunoaie. Asadar, nu trebuie decat sa desfaci cele cateva suruburi sau cleme ce tin grilajul si sa cureti tot locul de acolo. Pentru ca, in timp, frunzele vor putrezi si impreuna cu umezeala vor contribui la corodarea tablei, fiind o permanenta umezeala. In plus, daca gurile de scurgere a apei se infunda, risti sa te trezesti cu apa in aeroterma sau in ventilator. Poate chiar si un scurt-circuit te poate vizita.

Operatiuni inainte de iarnaOperatiuni inainte de iarna

4. "Bataia" scaunelor si a banchetei

Ok, poate suna amuzant. Dar chiar asta iti recomand sa faci. Iei de prin casa, fara sa te vada nevasta, un cearceaf de care nu mai ai nevoie, de preferat alb, si o galeata cu apa. Uzi cearceaful, il storci bine, dupa care il pui pe scaunul soferului. Cu un batator de covoare sau cu o bata de baseball imprumutata de la un vecin mai suparat, incepi sa bati scaunul. Evident, il bati ca sa iasa praful, acesta oprindu-se in cearceaful ud. Ulterior, scoti cearceaful si te uiti pe al la mizeria, negreala, noroiul scos din scaun. Nu crezi pana nu vezi ce mizeria poate iesi de sub noi. Si asta pentru ca la spalatorie, atunci cand ti se aspira scaunele textile, iese praful doar de la suprafata, insa in buretele scaunului se ascund majoritatea bacteriilor. Clatesti cearceaful si repeti operatiunea pe toate locurile din masina. De preferat este sa scoti scaunele si bancheta din masina daca se poate.

Operatiuni inainte de iarnaCa sa nu iti prafuiesti asa masina, foloseste un prosop sau cearceaf ud

5. Ungerea etrierelor si a placutelor

Din nou, nu e mare lucru aceasta operatiune si dureaza sub o ora. Daca tot scoti jantele ca sa le schimbi cu cele dedicate sezonului rece, arunca un ochi si la etreierele tale. Pentru ca iarna este anotimpul in care se blocheaza cel mai des frana de mana de exemplu. Nu e greu si ai nevoie doar de cateva chei si de un set de imbusuri de tip torx. Scoate etrierul si placutele de frana si lubrifiaza portiunea in care ele culiseaza (nu suprafata de frictiune!). Cu siguranta le ai ruginite si oxidate in timp, asadar acum vei preveni blocarea lor la iarna. In plus, pe puntea spate, acolo unde este arcul de la fiecare roata care tine tensionata frana de mana, da cu multa vaselina si cu spray degripant. Ideea este sa ramana un strat protector care sa nu lase formarea de gheata in locurile care se misca atunci cand tragi frana de mana. Pentru ca daca peste noapte, cand sunt sub 0 grade, lasi frana de mana trasa, dimineata vei avea surprize neplacute si o vei lua la drum cu rotile infranate. Daca se intampla acest lucru insa, trebuie sa dai cu apa calda peste arcul ce tensioneaza cablul. Dar daca ungi din timp tot sistemul, nu credem ca vei avea probleme.

Operatiuni inainte de iarnaArcul din stanga, cel maro, trebuie uns abundent, pentru ca el blocheaza iarna frana de mana

Asadar, sa recapitulam:

- nu lasa capacele de plastic pe roti, cand este iarna, pentru ca ramane mizerie sub ele;

- unge bine butucii rotilor inainte sa pui jantele, ca sa nu se sudeze intre ele;

- curata spatiul prin care isi trage aeroterma aer, ca acolo se aduna multe frunze si resturi ce tin umezeala;

- la fel ca pe covoare, bate scaunele si bancheta ta, sa intri in iarna cu un habitaclu "dust free";

- lubrifiaza placutele de frana in locul in care culiseaza si arcul ce tine tensionata frana de mana.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze Operatiuni inainte de iarna
mai multe