Invazia intimitatii. Masinile ar putea colecta in viitor date despre soferi
- Masinile ar putea colecta in viitor date despre soferi
- BMW, Volkswagen si Daimler, primii interesati de colectarea de informatii
- Autoritatile europene cer clarificari in legatura cu strangerea datelor
In prezent, automobilele ne ofera posibilitatea sa purtam discutii telefonice, sa trimitem SMS-uri, sa cautam informatii pe Google, dar si rutele cele mai scurte catre destinatie fara sa luam mainile de pe volan, respectiv ochii de la drum.
Producatorii de masini se pregatesc insa sa foloseasca informatiile aflate despre tine prin intermediul acestor facilitati in avantajul lor. Conversatiile, mesajele, cuvintele cheie din motoarele de cautare si drumurile pe care le-ai facut ar putea ajunge intr-o baza de date care il va ajuta pe constructorul auto sa te cunoasca mai bine si, prin urmare, sa-ti vanda mai bine produsele lui.
Si protectia acestor date este o problema la care companiile ar trebui sa gaseasca o rezolvare.
BMW, Volkswagen si Daimler, primii interesati de colectarea de informatii
Asa cum site-urile de socializare - precum Facebook, de exemplu, retin cautarile tale si conversatiile pe care le porti cu prietenii tai virtuali pentru a-ti afisa publicitate personalizata, si masina ar putea sa stranga date care sa serveasca la campaniile de marketing.
BMW, Volkswagen si Daimler sunt principalii producatori auto care si-au manifestat interesul pentru colectarea de date si au facut oarecum primii pasi in aceasta directie.
Partea cea mai grea pentru constructorii de masini nu este neaparat dezvoltarea tehnologiei pentru a strange aceste date, ci cum sa treaca de ochiul vigilent al oficialilor europeni care vad acest plan ca pe o intruziune in intimitatea soferului.
Hartile HERE au fost cumparate de la Nokia vara asta de BMW, Daimler si Volkswagen dupa o lupta apriga cu Uber si chiar Apple. Acest serviciu al finlandezilor este unul performant, cu harti pentru 200 de tari, navigatie ghidata in 94 de tari, informatii live despre trafic in 33 de tari si chiar harti de interior pentru peste 45.000 de imobile din 45 de tari. Achizitionarea tehnologiei HERE ar fi fost una menita sa inlesneasca producerea masinilor autonome, dar, in mod automat, si colectarea de date despre fiecare sofer care conduce o masina ce foloseste acest sistem de navigare.
Daimler are deja la Mercedes un serviciu care aduna informatii despre masina si despre conducatorul ei. "Mercedes me" il ajuta pe sofer sa gaseasca mai usor un loc de parcare, ii ofera date in timp real din trafic, insa in acelasi timp retine si informatii despre el - unde a fost cu masina si chiar cata benzina are in rezervor.
Chestionati in legatura cu aceste date, nemtii au explicat ca ele ar putea fi folosite pentru marketing. Si BMW sau Volkswagen au astfel de programe, care la origine sunt servicii care il ajuta pe sofer, dar care il ajuta si pe producator sa stie mai multe despre tine, chiar si atunci cand masina nu merge si este stationata.
Autoritatile europene cer clarificari in legatura cu strangerea datelor
Intrebarea de pe buzele tuturor este la ce folosesc producatorii auto aceste date si cum le protejeaza. Asta incearca sa clarifice si autoritatile europene, insa deocamdata nu au primit un raspuns concret.
Germanii sunt mai prompti, asa ca pana la finele lunii septembrie, Asociatia Germana a Producatorilor din Industriei Auto (VDA) are de gand sa transmita o pozitie comuna legata de scopul strangerii datelor si securitatea lor.
Constructorii de masini din Franta se pregatesc la randul lor sa dea explicatii in legatura cu acest lucru. Si in Statele Unite colectarea de date este privita cu circumspectie de Guvern. Principala problema a americanilor este protectia acestor informatii si implementarea tehnologiei in deplina siguranta, fara vulnerabilitati de care ar putea profita hackerii.
Exemplul concludent legat de punctele slabe ale tehnologiei a fost "spargerea" unui Jeep Cherokee in iulie, cand doi programatori au reusit sa preia in totalitate controlul masinii chiar in timp ce aceasta rula pe autostrada.
O analiza realizata de japonezii de la Hitachi arata ca in 2020 aproape 90% dintre automobilele noi care circula in tarile occidentale vor avea sisteme de transmitere si receptionare de date. Ca o comparatie, in 2016 vom avea doar o treime.
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €