ASF vrea sa ii oblige pe asiguratori sa motiveze concret fiecare majorare a RCA-ului
- Tarifele majorate au scos soferii in strada
- Intelegere intre transportatori si asiguratori: limitarea majorarilor de pret la 50%
- Asiguratorii vor sa introduca un cazier al soferului
Autoritatea de Supraveghere Financiara propune modificarea normelor astfel incat firmele de asigurari sa nu poata majora pretul primei RCA fara a da explicatii riguroase. Interventia ASF vine pe fondul unor majorari substantiale operate de asiguratori in ultimele luni ale anului trecut.
Tarifele majorate au scos soferii in strada
Unul dintre cele mai dezbatute subiecte ale ultimelor saptamani si o problema spinoasa pentru soferi a fost reprezentata de cel mai mare faliment din asigurari, cel al companiei Astra, si cresterea tarifelor la primele RCA motivata prin acest faliment.
Cei mai afectati de majorari au fost transportorii, care au platit in unele cazuri si de patru ori mai mult decat in trecut. Intr-un protest organizat luna trecuta la Guvern, soferii profesionisti au protestat impotriva majorarilor operate la RCA si au cerut interventia autoritatilor abilitate pentru a stabiliza preturile.
In rezolvarea acestei probleme, cel mai important pas pe termen lung a fost facut de ASF prin modificarea Normei 23/2014. Proiectul de modificare a acestei norme ii impiedica pe asiguratori sa aplice majorari fara sa aiba explicatii concrete pentru aceste cresteri de pret.
Prin el, firmelor care vand RCA li se impune introducerea unei corelatii intre evolutia nivelului tarifelor si nivelul daunalitatii pentru fiecare segment de asigurati si obligatia asiguratorilor de a utiliza date istorice pentru a putea efectua un calcul relevant statistic pentru fiecare categorie de riscuri omogene.
Odata ce va fi efectuata aceasta modificare, nu vor mai putea fi facute majorari ca cele din ultimele luni. “In calculul tarifului de prima, asiguratorilor le este interzis sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial”, se arata in proiectul de norma.
De altfel, pe intreg parcursul lunii decembrie, ASF a facut o serie de propuneri si sugestii pentru calcularea RCA. Printre altele, Autoritatea propunea ca asiguratorii sa elimine coeficientii de majorare prea generali, limitarea costului pentru Carte Verde pentru vehiculele care nu pot parasi tara, dar si luarea in considerare a informatiilor ce tin de starea tehnica si intretinerea vehiculelor asigurate.
Presedintele ASF, Misu Negritoiu, a subliniat insa ca institutia pe care o conduce nu poate impune niciun tarif firmelor de asigurari.
Intelegere intre transportatori si asiguratori: limitarea majorarilor de pret la 50%
Dupa mitingul de amploare din Capitala, reprezentantii transportatorilor si ai asiguratorilor au ajuns la o intelegere. Ea prevede limitarea cresterilor de pret la maximum 50% avandu-se ca termen de referinta tariful practicat in luna iunie 2015.
Aceasta limitare, precum si eliminarea costurilor de Carte Verde pentru transportatorii locali, vor fi efectuate inca din ianuarie. Asiguratorii nu sunt insa obligati in niciun fel sa respecte aceasta intelegere si nu vor fi sanctionati daca nu o fac.
Firmele de transport au anuntat deja ca daca asiguratorii vor ignora termenii acestei intelegeri, in luna februarie vor organiza un protest la nivel national.
Asiguratorii vor sa introduca un cazier al soferului
Companiile de asigurari vin cu propriile cerinte in schimbul reducerii preturilor la politele RCA. Una dintre masurile propuse de acestia este monitorizarea soferilor printr-un sistem GPS. Cei care accepta sa fie monitorizati si au un stil de sofat prudent vor obtine un pret mai mic.
O alta propunere este accesul asiguratorilor la o baza de date cu toate neregulile comise de soferi in trafic, un "cazier" al soferului de care sa se tina cont atunci cand i se incheie polita.
O alta idee a companiilor care vand RCA este de a avea acces la camerele video pentru roviniete astfel incat sa identifice usor soferii care circula fara asigurare auto. Statisticile politiei arata ca un sfert dintre soferii romani nu au RCA, iar prin aceasta metoda asiguratorii spera sa-i determine pe soferi sa incheie o polita.
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Vw touran diesel 2011 5790 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw passat gmo 2017 11900 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €