Editorial: de ce avem asigurari RCA inexplicabil de scumpe?
- Comisionul brokerilor este cuprins intre 30 si 50% din suma RCA-ului
- Tinerii de 18-30 de ani prezinta un risc crescut de accident
- In viitor, comisionul s-ar putea plafona la 10 procente din suma totala
La fel ca in fiecare an, pretul asigurarilor RCA pentru automobile s-a scumpit si in 2015. Dar acest lucru este unul pe care il asteptam, la fel cum s-a intamplat si cu marirea punctului de amenda. Problema este insa alta: pretul pe care il plateste un tanar de sub 30 de ani pentru o astfel de asigurare. Complet lipsit de justificare. Si totusi...
Am vazut aseara la stiri ca un tanar poate sa plateasca pentru o Dacia Logan cu motorul mic de 1.4 litri, in cazul in care are 21 de ani, chiar si peste 4000 de lei pentru 12 luni de asigurare RCA. Evident, stirea a fost facuta alegand cel mai mare pret de pe piata, insa este o exagerare tipica stirilor televizate. Pretul unei asigurari RCA pentru un tanar care are varsta cuprinsa intre 18 si 21 de ani, adica proaspat detinator al unui permis de conducere, pentru acelasi Logan cu motor 1.4, incepe de la 1200 de lei pentru 12 luni si poate ajunge chiar si la 4000 de lei, in functie de compania de asigurare aleasa. Oricum, si cei 1200 de lei sunt o suma complet aberanta, o suma uriasa si fara justificare.
De ce sa plateasca tinerii cele mai mari preturi pentru asigurarile RCA? Raspunsul este destul de simplu. In primul rand, asiguratorii se gandesc ca tinerii nu au experienta. Mai mult, tinerii au joburi si multe activitati zilnice, iar acest lucru inseamna o prezenta indelungata in trafic, adica un risc crescut de producere a unui accident. Mai mult, tinerii sunt grabiti si, uneori teribilisti, alte elemente care contribuie la un risc mare de accidentare. Tot aici, asa cum gandesc asiguratorii, intra si factorul atentiei: tinerii au o multime de surse care le distrag atentia, cum ar fi telefoane, tablete, alte persoane, etc... Si lista poate continua.
E clar si cred ca nimeni nu poate pune in discutie ca exista cateva argumente clare pentru care tinerii pot prezenta un risc crescut de accidentare. De fapt, un risc mai mare de accidentare decat persoanele mai in varsta. Si, la polul opus, cei care au cele mai mici tarife la RCA sunt varstnicii. Pentru ca ies din casa mai rar, merg pe distante mai scurte cu masina, au automobile mai ingrijite si tin la siguranta lor. Insa aici toate aceste argumente se pot intoarce la 180 de grade.
De exemplu, batranii sunt fara indoiala mult mai periculosi la volan in anumite situatii. Adica sunt mai predispusi sa adoarma cand sunt obositi, vad mai prost, au reflexe mult mai intarziate si timpi de reactie mai lungi decat un tanar de 18-30 de ani. In plus, nu sunt deloc putine situatiile in care o viteza mult prea mica, total nejustificata, produce accidente: cum ar fi atunci cand dai peste un Tatau din asta care conduce cu 50 km/h pe ultima banda, pe un drum national cu viteza maxima de 90 km/h... Cand il ocolesti prin dreapta, riscul de accidentare creste. Sau alte situatii pe care le nasc batraneii simpatici dar periculosi... Nu mai zicem despre cei care nu bat prea departe si iti sar in fata de pe un drum fara prioritate jurandu-se ca nu venea nimeni spre ei...
Cu alte cuvinte, sunt mai multe argumente ce sustin un pret mare pentru tineri, decat pentru cei varstnici. Dar nu asa de multe incat sa-i transforme pe tineri un pericol public, de parca ei ar face toate accidentele rutiere. E drept ca, daca ne uitam pe statistici, tinerii sunt cei mai... pagubosi. Dar nici asa nu se justifica o diferenta de pret intre un asigurat de 18 ani si unul de 65, care poate fi chiar si de 10 ori...
Dar unde se duc acesti bani din RCA? Sa zicem ca cineva plateste pentru o polita pe 12 ani suma de 1000 de lei. Comisionul brokerilor poate ajunge, in unele cazuri, chiar ls 50% din suma platita. Cei de la ASF, Autoritatea de Supraveghere Financiara, au anuntat ca au de gand in 2015 sa limiteze plafonul de comisionare la numai 10 procente. Ceea ce ar insemna ca brokerii vor primi mai putini bani, nu neaparat ca preturile vor scadea. Asadar, o buna parte din pret se duce la broker. Restul se imparte intre compania de asigurari si ASF. Cu alte cuvinte, daca un sofer plateste un RCA de 1000 de lei, numai in jur de 200 de lei ajung direct in buzunarul companiei de asigurare care se lupta, eventual, cu pagubiti carora urmeaza sa le plateasca despagubiri.
Cum pot ajunge preturile politelor RCA in randul tinerilor la preturi normale? Extrem de greu. Daca nu chiar imposibil. Si asta pentru ca singurii care pot face asta sunt cei de la ASF. O institutie despre care va amintim ca este un fel de "vaca de muls" a sotiilor de politicieni si neamuri, cu totii avand salarii de mii de Euro lunar, bonusuri colosale la sfarsit de an si prime uriase. Evident, din banii nostri. Dar, daca ASF spune peste noapte ca toate companiile de asigurare sunt obligate sa-si micsoreze preturile, asta inseamna ca si la ASF se vor duce mai putini bani. Urmatorul pas pe care il pot face este sa limiteze plafonul de comisionare al brokerilor. Sa zicem ca de la o asigurare de 1000 de lei, brokerul isi pastreaza numai 100 de lei. Mai raman 900 de lei pe care sa-i imparta ASF si compania de asigurare, ceea ce le-ar conveni. De aici trebuie sa apara insa si reducerea pretului, una semnificativa, nu de numai 10 procente, facuta de ochii lumii. Adica o reducere de aproximativ 40 de procente. Si atunci, in loc de 1000 de lei, tanarul de 18 ani va plati 600 de lei. Din care scadem 100 de lei pentru broker, ia restul de 500 de lei se imparte intre ASF si companie... Dar de aici, numai clientul final, respectiv tinerii, au de castigat.
Chiar credeti ca ASF, o institutie mafiota in care s-au angajat numai nevestele parlamentarilor si deputatilor, si-ar taia incasarile? Chiar credeti ca brokerii vor renunta asa de usor la comisioanele lor aberante care fac atat de mari preturile de la RCA? Noi ne indoim cu tot regretul si cu toata convingerea. In schimb, cel mai probabil, ca sa fie impacata toata lumea, se va acorda o reducere total neinteresanta, facuta de ochii lumii, chipurile, ca sa-i impace pe tinerii suparati ca platesc sume aberante. Adica undeva la 10-20 de procente, bani care vor fi scazuti din comisionul brokerilor. Dar chiar s-ar multumi cineva care pana acum platea 1000 de lei/an sa plateasca 900 de lei? Chiar va fi cineva atat de naiv incat sa creada ca alesii nostri ne vor binele si ca se va schimba ceva? Si oricum, guvernantii nu pierd niciodata... Si nu vor avea nicio emotie sa mareasca preturile la RCA pentru alte categorii de varsta...
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw passat gmo 2017 11900 €