Cum se jurizeaza un Tuning Show?
Voi incepe cu o mica lamurire. Ca in orice concurs cu mai multi concurenti, care se lupta pentru podium, este normal ca fiecare sa-si apere propria opinie si propriile convingeri. Este normal ca dintre doua masini, sa existe o parte din vizitatori care sa o voteze pe una ca fiind cea mai frumoasa, si o parte care sa voteze cu cealalta masina. Ba mai mult, este absolut normal ca dupa orice eveniment de tuning sa existe o parte de oameni care se simt nedreptatiti, ca nu au castigat ei vreun premiu.
Asta spun din propria experienta, ca dupa orice expozitie, au fost oameni care spuneau: Domne, nu merita ala sa castige, masina ailalta era mai frumoasa! E clar ca orice ai face, nu ai cum sa multumesti pe toata lumea. Dar nici nu trebuie! Pentru ca cei care jurizeaza masinile in cadrul unui concurs trebuie sa se ghideze dupa niste reguli stricte. Reguli ce nu sunt mereu cunoscute de carcotasi sau cei care sunt nemultumiti ulterior. Asa ca voi incerca mai jos sa lamuresc niste lucruri.
Se dau premiile preferential?
Niciodata. E mult spus premii, pentru ca rare sunt evenimentele ale caror bugete permit si premii materiale sau sunt sponsorizate cu premii. Insa pasionatii vin pentru o diploma, pentru o cupa. Si asta conteaza cel mai mult, mai mult decat un ulei, decat un subwoofer sau decat un eleron drept premiu. Mereu am fost acuzati ca am favorizat anumiti concurenti, sau diferiti participanti au fost acuzati ca au avut "pile" la juriu. Nu exista asa ceva. Este jenant, este penibil, sa dai cuiva un premiu pe nedrept. Poate altii o fac, dar noi nu. Si nici nu o vom face.
Prima impresie generala
Concursurile sunt impartite pe categorii de obicei. Adica styling exterior, interior, motor, painting, jante, etc. Pana cand sa ajungi in detaliul fiecarei categorii, trebuie sa faci o prima triere. Este ceva cunoscut, din pacate regretabil dar real, faptul ca la o expozitie de tuning din Romania sunt acceptate si masini care nu sunt... de expozitie. Adica vei gasi cine stie ce masina care are doar jantele schimbate, folie si doua pleoape. Care este explicatia? Nu voi intra in detaliu despre cum ajung astfel de masini in cadrul unei expozitii, ca sunt N motive si variante, mai bine zis conjuncturi nefericite. Sfatul meu este acesta: nu ai masina capabila sa concureze pentru a castiga la unele dintre categorii, nu participa. Oricum, din start, prima etapa a oricarei jurizari consta in 2 sau 3 ture complete de expozitie, pentru a nota la gramada masinile cele mai reusite la prima vedere. Adica?
Notezi numarul si marca / model al masinilor care pot concura fara indoiala la o categorie de concurs. Mai precis, vezi o masina care are doar o prelungire de bara fata, stopuri si faruri, o folie si o toba de esapament, intrebi proprietarul daca are ceva la motor, te uiti la interior, nu are nimic aici, treci mai departe. Aceasta masina nu o notezi nicicum, nu poate pune nimeni la indoiala ca nu are ce sa caute in finala. Masinile complete la un anumit capitol, care au exterior complet de exemplu, cu kit din bare, praguri, jante, etc. sau cu interior complet, acestea sunt notate la gramada, cum spuneam si mai sus, in aceasta prima etapa.
Cuvantul cheie: complet
Da, o sa tot repet acest cuvant. Pentru ca el conteaza cel mai mult. La orice categorie de concurs de styling, adica interior sau exterior, dar si car-audio (la aspectul vizual al sistemului, acolo unde este premiat) sau motor, vor intra in competitie numai masinile complete. Ce inseamna asta?
Styling exterior: o masina completa trebuie sa aiba un kit complet modificat. Adica spoilere, praguri, aripi, capota, oglinzi, plafon, haion, portiere, etc. Evident, acesta este cazul ideal de masina 100% modificata, dar sunt cateva exemple si la noi. Daca nu exista modificari asa de extreme, te uiti la masinile care au un minimum de kit exterior complet. Daca nu ai minimul acesta necesar, nu poti avea pretentia de a concura la styling exterior.
Styling interior: e cam aceeasi poveste. Ca si juriu, urmaresti sa gasesti o masina cu tot interiorul modificat: tapiterie, bord, fete de usi, plafon, ornamente, elemente interioare, volan, portbagaj, sistem audio la vedere, etc. Nici aici nu prea sunt cazuri de interioare 100% modificate in Romania, dar aceasta este tinta unui juriu. Daca nu sunt masini cu astfel de modificari, se cauta minimul de tapiterie, volan, bord si nivelul de calitate a lucrarii. Daca nu ai aceste elemente, nu poti avea pretentia de a concura la styling interior.
Motor: tot complet este cuvantul cheie. Si trebuie sa clarificam ceva: motoarele au doua feluri de concursuri la care pot participa in general. E vorba de premiere pentru partea tehnica, adica performanta, cand te duci la curse si primesti un premiu, si premiere pentru partea estetica si calitate a lucrarii, cand motorul se premiaza fara a fi pornit. Exemplu: vine o masina campioana la curse, de 700 de cp, dar care, cand ridici capota, gasesti mizerie, rugina, cabluri, fire si incropeli mecanice, pentru ca nu este aranjat sa fie frumos, e facut sa alerge. Vine si o masina de 200 de cp, dar care are o "farmacie" sub capota, totul curat, perfect, impecabil, tubulatura lucioasa, piesele curate, legaturi impecabile si o calitate ridicata a lucrarii. Cui ii dai premiul?
La un tuning show se premiaza motoarele aspectuoase, la curse se premiaza motoarele performante. In cadrul unei expozitii de tuning nu conteaza ce putere ai si ce performanta, nu sunt standuri dyno sa masori puterea, nu poti porni motorul sa-l masori, nu stii ce poate acea masina. Poate nici nu merge, poate nu are ambreiaj, degeaba imi spui ca are 1000 de cp. Repet: la un tuning show primeaza aspectul unui motor.
Car system: sunt concursuri in care am dat premiu pentru cum arata sistemul audio. Este ceva complet diferit de competitiile de car-audio. Este cam ca la motor: nu conteaza cum suna, ci cum arata. Si un sistem complet, cu lucrare impecabila, cu toate elementele, montate corect si curat, este cel care castiga.
Jante: in ultima vreme la mai toate concursurile a existat si categoria Best Rims. Cum premiezi un set de jante? Simplu chiar. Nu trebuie sa uitam ca vorbim despre un Tuning Show. Au prioritate jantele cel mai muncite, adica cele custom sau restaurate. Degeaba cumperi un set spectaculos de jante aftermarket, nu vei fi punctat extra. Jantele vopsite bine, polishate, facute calitativ, modele rare, care totodata se potrivesc cu restul masinii, sunt cele care vor fi premiate. Mai mult, tot aici conteaza si anvelopele. Am vazut jante foarte misto, incaltate cu anvelope crapate si uzate, sau de iarna... adica nepotrivit. Si asa pierzi puncte. La fel si jantele vopsite prost sau cele zgariate, indoite, etc. Repet: esti la un tuning show, nu ai cu ce, nu participa, sau macar nu avea pretentii de a castiga.
Impartirea masinilor pe categorii
Dupa ce ai facut mai multe drumuri printre toate masinile din salon, deja le inveti. Treci pe rand la cele notate in prealabil si incepi sa le imparti pe categorii. Exemplu: masina asta sta prost la exterior, dar uite ca la interior are sanse. O treci in coloana cu masinile concurente la interior. O masina care are si exterior, si interior si motor si tot: o treci in rubrica pentru Best Car. Masinile care au motoare modificate estetic, le treci evident in rubrica speciala pentru Best Engine. Si tot asa.
Ideea acestei etape este ca cele 40, 50, 100 de masini sau cate or fi, notate in prima etapa, sa le imparti pe fiecare la categoria la care are sanse. Evident, sunt masini ce pot concura la mai multe categorii in acelasi timp. De multe ori se intampla ca pe fisa de inscriere care este in geamul masinii sa fie trecuta si categoria de concurs, asa ca totul e mai usor.
Masinile in detaliu
Acum urmeaza partea grea. Iei categoriile pe rand. Sa zicem ca incepem cu styling exterior. Mergem inca o data la toate masinile trecute in categoria de styling exterior, vazute in prima etapa la repezeala, si ne uitam in amanunt. De cele mai multe ori, aici numarul de masini se inzeceste sau se injumatateste. Stergi de pe lista orice masina care are lufturi exagerate, alinieri ale pieselor exterioare gresite, elemente de caroserie vopsite prost sau kituri care pur si simplu arata urat (suprafata mare cu plasa, prize de aer aiurea, etc.).
Acelasi lucru este si la interior. Ajungi sa vezi totul in detaliu si iti dai seama ca lucrarea este facuta prost, ca materialele sunt ieftine, ca sunt elemente de interior vopsite cu spray-ul, nepotriviri de culori sau materiale, imbinari proaste, etc. Asadar, incepi si aici sa stergi de pe lista destule masini.
Indiferent despre ce categorie vorbim, dupa o triere mai apriga, vom avea in final doar cateva masini care se califica pentru finala, la fiecare grupa. Facem o lista noua, o lista scurta, cu finalistele de la toate categoriile.
Ultima evaluare
Daca pana in acest stadiu orice amator de masini si tuning cu bun-simt si-ar fi dat seama care sunt masinile ce pot merge mai departe, de acum incolo e necesara o jurizare mai migaloasa bazata pe ceva experienta. Aici incep sa se desprinda masinile custom de cele facute in ateliere, calitatea diferita a vopselei, lufturile milimetrice, alinierea perfecta a elementelor, a caroseriei cu rotile, plus diverse amanunte ce se vad mai greu.
De obicei in acest stadiu apelezi la o alta metoda de jurizare: cea prin eliminare. De preferat este ca in acest stadiu sa mai ai pe cineva caruia sa-i ceri parerea. Intotdeauna 4 ochi vad mai bine decat 2. Exemplu: E bine aliniata bara cu aripa si cu restul masinii, nu se vad urme de montare si sunt folosite prinderile originale. Da, dar ia uita-te cum iese in exterior coltul, daca te uiti din fata... Nu este la linie cu pragurile.
In acest moment trebuie sa fii pretentios si critic. Trebuie sa vezi toate elementele in cele mai mici detalii, vopsea sarita, indoituri, prinderi, distante, proportii, uniformitate. La acest nivel trebuie sa-ti repeti intotdeauna ca esti la un Tuning Show. O sa auzi tot felul de pretexte, in genul celor: Pai domne, eu merg cu masina asta si pe strada, ce vrei? Ok, mergi pe strada, nu avea pretentii sa castigi.
In final, sunt mai multe elemente minore ce fac diferenta. Si cand te intreaba lumea: pai de ce nu a castigat masina asta?, tu trebuie sa-i arati: uite de ce. Pentru ca daca te apleci, o sa vezi ca a fost vopsita prost. Pentru ca toba finala este murdara si sta lipita de spoiler, pentru ca portiera spate sta aliniata stramb fata de plafon, pentru ca una din oglinzi e crapata, pentru ca o janta are urme vizibile de sudura, pentru ca un far este crapat, pentru ca la interior fetele de usi nu se potrivesc cu scaunele, pentru ca volanul are pielea roasa, pentru ca plafonul este zgariat, etc. Ai prins ideea?
Sunt masini de expozitie care arata impecabil. Dar unele au mai multe defecte decat celelalte.
Nou versus vechi
Ce ai pune sus pe podium: un Logan din 2012 complet modificat, cu kit exterior complet, jante, etc, sau o Dacie 1300 reconditionata ca in prima zi, impecabila, parca scoasa din fabrica? Cine castiga Best Autohton? In astfel de cazuri trebuie sa analizezi din alt punct de vedere. E clar ca la ambele masini s-a muncit, ba chiar investitia poate fi asemanatoare. Aici trebuie sa iei in considerare si factorul pasiunii mai mult, dar si opinia altora. Sunt doua stiluri diferite, dar cu rezultate excelente, care te lasa cu gura cascata. Pe cine votezi? Din nou, te uiti la amanunte.
Recapitulare
- participantul la un Tuning Show trebuie sa vina cu o masina apta de a concura la o grupa de concurs cel putin;
- masinile complete sunt cele luate in considerare;
- masinile sunt impartite pe grupe separate de concurs (styling, motor, painting, etc.);
- greselile vizibile si defectele flagrante depuncteaza automat masina si se ajunge la o inzecire a posibililor castigatori;
- amanuntele minore, vizibile si mai greu vizibile fac diferenta in final;
- castigatorul final este ales prin eliminare, avand cele mai putine defecte.
DACA AI SI TU ALT SISTEM DE JURIZARE, DUPA ALTE CRITERII, TE ASTEPT CU UN COMENTARIU MAI JOS. Dar e de preferat sa fie unul argumentat si coerent, pentru a dezvolta si imbunatati pe viitor jurizarea evenimentelor de tuning.
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw touran diesel 2011 5790 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Vw passat gmo 2017 11900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €