Soferii din Paris vor circula cu randul, exact ca pe vremea lui Ceausescu

Soferii din Paris vor circula cu randul, exact ca pe vremea lui Ceausescu
  • Masura este valabila de azi, 17 martie
  • Exista cateva exceptii de la regula
  • Masinile care au minim 3 pasageri pot circula oricum
Distribuie pe Facebook

Din cauza poluarii excesive cauzata de aglomeratie, Primaria din Paris a decis ca de azi, soferii sa circule pe rand, exact cum o faceau romanii pe vremea comunismului: intr-o zi cele care au numar par pe placuta de inmatriculare, intr-o alta zi, cele care au numar impar.

Chiar daca inainte de '89, soferii erau nevoiti sa circule cu randul, in functie de numarul avut pe placutele de inmatriculare, motivele de la acea vreme erau cu totul altele decat cele de azi. In primul rand, economia de carburant, pe care Romania il exporta pentru a face rost de bani, bani ce urmau a fi folositi in realizarea unor proiecte indraznete precum Casa Poporului. Mai mult, soferii aveau o ratie de benzina pe luna, iar soferii erau obligati sa-si tina masinile in parcare, daca nu le venea randul la circulatie. Cine vroia sa plece in concediu sau sa faca o calatorie urgenta, trebuia sa primeasca aprobare. Insa niciunul din aceste motive nu era legat de poluare, asa cum se intampla acum in Paris.

Executivul Parisului a decis ca soferii sa circule in suburbiile orasului sau in centru pe rand. Adica cei care au numarul de inmatriculare care incepe cu un numar par, sa circule o zi, iar urmatoarea zi cei care au numar impar. Scopul este de a incuraja calatoriile colective si de a descuraja soferii care folosesc o masina singuri. Poluarea tot mai mare pe care a inregistrat-o orasul in ultima perioada trebuie controlata, iar limitarea accesului soferilor este doar o prima masura.

Transportul in comun, in special reteaua de metrou, este foarte bine pus la punct si are preturi accesibile. Motiv pentru care soferii vor fi nevoiti sa aleaga aceasta masura pe viitor, atat pentru a contribui la descongestionarea traficului de pe marele artere din Paris, cat si pentru a diminua poluarea. Mai ales ca francezii au niste norme de poluare permisive si nu taxeaza, asa cum face Romania, o masina in functie de cate emisii de CO2 elimina pe evacuare.

Exista insa si exceptii de la regula. Masinile cu numere de inmatriculare in alte state pot circula oricand in Paris, la fel si cele cu propulsie hibrida sau electrica, dar si orice autoturism care are in interior minimum 3 persoane. Se promoveaza astfel plimbarile si calatoriile spre locul de munca colective, asa cum se intampla si in alte tari din Europa: masinile care au un singur pasager sunt obligate sa circule pe o anumita banda foarte aglomerata, in timp ce acele masini care sunt pline au prioritate si se bucura de anumite avantaje.

Asadar, Franta ia o masura de limitare a traficului, la mai bine de 20 de ani dupa ce romanii erau obligati sa apeleze la aceeasi masura. Este doar o diferenta: francezii isi lasa masinile acasa din cauza poluarii, in timp ce romanii erau obligati sa isi lase masina in parcare doar ca sa ramana mai multi bani la bugetul dedicat megalomaniei ceausiste.

Distribuie pe Facebook
mai multe