Pretul petrolului scade. In Romania, carburantul stagneaza la 5 lei
A, sigur, Ponta a bifat in agenda o replica populista in momentul in care l-a trimis pe noul ministru de Finante sa negocieze cu companiile petroliere reducerea pretului carburantilor, dar adevarul este ca Valcov nu prea mai are ce sa stoarca de la acestea. Iar acest lucru inseamna ca pragul de 4 lei litrul de benzina nu are cum sa fie atins in aceste conditii.
Taxe in cascada
Majoritatea tarilor europene aplica TVA, un impozit pe profit si o taxa de mediu pentru carburantul comercializat la pompa. In Romania, sistemul fiscal pare aplicat in cascada, fiecare guvern lasandu-si amprenta asupra pretului smuls de la soferi. In momentul de fata, carburantul romanesc este cel mai impozitat din UE, fapt care ne face sa platim mai mult pe un litru de benzina sau motorina decat locuitorii din state precum Austria, Germania sau Franta. Ba mai mult, la motorina pana si grecii platesc acum mai putin decat romanii. Ultimul raport Oil Bulletin arata ca la un cost al benzinei de 4,80 lei/litru, statul incaseaza aproximativ 2,80 lei. Fara taxe, pretul carburantului la pompa ar fi de 2 lei pentru un litru de benzina si 2,30 lei pentru unul de motorina.
Romania are al doilea TVA ca marime in Europa, depasit doar de cel al ungurilor de 28%, insa taxa colectata destat se aplica nu doar pe carburant, ci si pe acciza si pe supraaaciza introdusa de Ponta in urma cu 10 luni. In plus, nivelul accizei aplicat carburantului ramane la acelasi curs fabulos de 4,7 lei/euro care a atras inclusiv atentia Bancii Centrale Europene.
Ne-a omorat supraacciza
La prima vedere, tot soferul roman (cu exceptia transportatorilor externi) exulta cand vede benzina la un pret sub 5 lei si motorina mai ieftina decat in toamna. In realitate, perceptia in fata pretului este influentata de efectul pe care l-a avut supraaciza lui Ponta asupra pretului carburatilor. Dupa prabusirea pretului petrolului, media europeana a ieftinirii carburantilor a fost de 20%. In Romania s-a atins doar nivelul de 17,5% la ieftinrea benzinei si 15% la motorina. Pare binisor, dar este mult mai rau decat s-ar crede.
In termeni reali, fara supraaciza impusa de Ponta din aprilie 2014, ieftinirea carburantilor din Romania este una din cele mai mici la nivel european. Fata de ianuarie 2014, pretul benzinei a scazut in realitate cu doar 8,9%, in timp ce al motorinei a scuturat 9,5 procente. O evolutie care ne arunca pe penultimul loc din Europa la acest nivel.
In plus, faptul ca peste granita carburantul se vinde mult mai ieftin ii convinge in continuare pe transportatorii de marfa sa isi faca plinul in afara Romaniei ecomonomisind pana la ultimul eurocent din cheltuielile cu carburantul. Lucrul acesta ii forteaza pe reprezentantii industriei petroliere din tara sa traga cu dintii de marja de profit pentru a ramane in piata. Un profit care si asa este...
...profit dublu impozitat
In pur stil romanesc, guvernul nu se sfieste sa arda la buzunar de doua ori actionarii companiilor, indioferent daca sunt majoritari sau minoritari, persoane fizice sau juridice. Statul isi ia partea leului de doua ori din profitul inregistrat de companiile petroliere din Romania printr-o formula simpla: impozit pe profit si impozitul pe dividende. Ambele sunt in proprotie de 16% si au si ele o influenta majora in stabilirea pretului carburantului la pompa.
Preturi mari pe vieti marunte
Nu in ultimul rand, campania de aliniere la preturile europene, demarata sub angajamentul ca vom adera la zona euro in 2016-2017 ne-a adus o explozie a preturilor. Cele mai vizibile si cu influenta asupra intregului peisaj economicau fost cele ale carburantilor. "S-a facut o aliniere partiala cu preturile medii din Europa, dar au uitat de oameni. Pana unde o sa mergem cu alinierea preturilor in raport cu Vestul si cu salariile de acum?", comenteaza reprezentantul Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, Cristian Parvan. Intr-adevar, trecerea la moneda unica europeana trebuia sa aduca creste salariale consistente in mai multe faza. Luand ca etalon salariul minim pe economie, la aceasta ora, nivelul acestuia ar fi trebuit sa fie de aproximativ 320 de euro, cu 120 de euro mai mult decat este in prezent.
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw passat gmo 2017 11900 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei