Editorial: de ce este (si) de cacao Programul Prima Masina 2014?
- In jur de 1500 de lei/lunar este salariul necesar
- Creditul poate fi acordat pe o perioada de 7 ani
- Prima Masina Noua demareaza cu o zi inainte de alegeri
Guvernul Ponta vrea sa dreaga busuiocul cu tinerii si sa le dea sperante desarte oferindu-le un program sustinut de stat, prin intermediul caruia orice tanar isi va putea cumpara o masina noua. Suna bine, dar ramane sa vedem cat este de eficient. Scurt pe doi: tu o sa te bagi?
Mai e putin pana la alegerile prezidentiale. Si Cumatru' Ponta stie bine acest lucru. A cumparat sustinerea Bisericii oferind 19.000 de locuri de munca pentru cei din coruri, a cumparat toti primarii cu salarii mai mari, pensionarii cu un TVA scazut, dar inexistent, al painii si acum, in ultimul ceas, isi doreste sa-i unga la suflet si pe tinerii cu acces la informatie, ultimii oameni care l-ar vota vreodata. Cum? Cu un program facut peste noapte, cu care Viorel se grabeste sa iasa la rampa, acesta fiind zilele trecute aprobat prin Ordonanta de Urgenta.
Lasam la o parte aspectul strict politic si incercam sa vedem dincolo de "mituirea" psihica a noastra, care, la unii functioneaza. Mai precis, Programul Prima Masina Noua 2014. Ce se intampla cu el? Momentan, se stie cam asa: cand vrea un tanar sa-si cumpere o masina noua, ce sanse are? Primeste bani de la Taticul, sau face niste combinatii, eventual online, cu carduri sau marfa de contrabanda, pune cascavalul la saltea si isi ia masina cu banul jos. Dar in acest caz, astia din urma cred ca aleg BMW-uri aduse din Germania. De acum, Ponta ne zice ca mai avem o varianta: iei un credit garantat de Statul Roman. Adica?
Orice tanar care are un salariu mai mare de 1500 de lei se poate incadra la un credit obtinut prin acest program. Aduci ca in cazul oricarui alt imprumut dovada salariului, adeverinta, plus un dosar intreg de acte, iar o banca iti acorda pana la 13.700 de Euro credit. Tu poti imprumuta si mai putin, evident, dar la cum este romanul, nu avem dubii ca se vor gandi ca o diferenta la rata de 50 lei/luna e nimic, dar macar sa-si ia o masina mai buna. De ce sa-ti iei un Logan de 7000 cand poti avea o Skoda Rapid de 13.700? Ma rog, dupa ce te hotarasti ce masina vrei, primesti de la banca banul exact si te apuci sa platesti ratele.
De ce nu mi-as face un credit de nevoi personale?
Pentru ca daca ai un salariu mai mic de 2000 de lei functionarul de la banca o sa-si dea pantalonii jos, o sa se urce pe tejghea si o sa rada cu curu' de tine. Mai pe scurt, nu vei putea lua niciodata mai mult de 2000-3000 de Euro fara sa garantezi cu ceva. Si sa garantezi cu propriul imobil, asta in situatia in care il ai, pentru o masina, trebuie sa fii putin idiot. Asa, cu Prima Masina, vei garanta exact cu masina cea noua, cumparata prin credit.
Platesti lunar rata pentru masina de-ti vine rau
Sa zicem ca ai un salariu de 2000 de lei. Asta inseamna ca esti printre tinerii norocosi. Oricum ai da-o, rata masinii, cu tot cu CASCO obligatoriu, ca este pe toata durata, indiferent ca este 5 sau 7 ani a creditului, este obligatoriu CASCO, va fi in jur de 800 de lei. Adaugam RCA-ul, impozitul si alte biruri de la stat, plus carburantul, ca doar masina nu merge cu clatitele trimise de bunica pe Maxi-Taxi, si in fiecare luna, vrand-nevrand, vei avea o cheltuiala cu masina de 1000 de lei. Minimum! Asta vreme de 5, 6 sau 7 ani, cat doresti tu sa platesti creditul...
Care este marele avantaj?
Ca in sfarsit se gaseste cineva sa-ti dea bani daca vrei o masina noua. Daca poti trece cu vederea banii pe care ii dai luna de luna, faptul ca o banca iti va da bani pentru o masina cu care sa si garantezi, e un lucru chiar bun. In plus, dobanda pentru acest credit va fi mai mica decat pentru un credit de nevoi personale. Sa zicem ca iei de la banca 10.000 de Euro, intr-un fel sau altul. Daca la sfarsitul perioadei de creditare iti vei da seama ca ai platit vreo 20.000 de Euro in total, cu Prima Masina, pentru aceeasi suma, vei returna aproximativ 11.000 de Euro, suma la care se mai adauga CASCO si alte cele... Adica o sa platesti mai putin decat altii care iau bani de la banca, ceea ce este in regula.
Pe Victor Ponta si Statul Roman nu-l costa absolut nimic!
Sa nu crezi vreo secunda ca Ponta si ai lui sunt prosti. Sa faca un asemenea program nu-i costa nimic. Dar nimic! Adica Statul nu scoate niciun leu. Statul zice ca va garanta pana la 50% din valoarea creditului. Adica daca tu ai chef sa pleci in Azerbaidjan sa dezmembrezi masina luata prin Prima Masina, ce se face banca? Pai masina ta are CASCO ce asigura inclusiv furtul. Banca isi recupereaza banul de la asigurator. Dar, sa zicem insa ca cineva isi da foc la masina in ultimul an de credit, cand CASCO nu mai acopera nici 50% din valoarea masinii. Banca isi ia banul de la asigurare, dar si-i ia si de la Stat, ceva maruntis, ca doar a garantat. Adica, oricum ai da-o, doar in extreme cazuri Statul va scoate bani din buzunar pentru acest program... De asta este CASCO acolo, sa fie o siguranta pentru banci.
Dar care este cel mai de rahat aspect?
Sa ai masina in sine. Daca esti un sofer tanar, cu o varsta mai mica de 20 de ani, nu trebuie sa te mire daca vei plati circa 1500 de lei / an numai RCA-ul, adica... dublu decat asigurarea CASCO. Si cand spun suma asta, ma gandesc la un amarat de Logan cu motor de 1.6 litri, nu vreun Muscle-Car periculos. In plus, gandeste-te cat costa carburantul: este aproape 6.5 lei/litrul de orice. Adica, daca vei vrea sa faci plinul vreodata la Logan, trebuie sa platesti... aproape jumatate din rata pe care o dai la banca. Si, hai sa fim seriosi si sa nu ne ascundem dupa deget: pana in 14.000 de Euro nu prea gasesti masini cu motoare foarte economice, pe motorina... Are Dacia ceva pe GPL si motorina, dar atat. In plus, ca sa fii eligibil pentru program, nu mai trebuie sa fi detinut niciodata o masina noua. Asta te transforma oarecum intr-un incepator, mai ales daca esti foarte tanar. Si daca nu ai circulat cu masina proprie pana acum, fie ea si cumparata la mana a doua, nu intelegi ce inseamna simtul proprietatii: cand o sa-ti gasesti usile zgariate cu cheia de la un cap la altul, cand o sa te loveasca o proasta in parcare sau cand o sa iei gropile alea de pe Centura si o sa iti zboare capatul de bara si o sa faci pana, sa te mai vedem cu ce chef de viata o sa te indrepti spre banca sa platesti cei 1000 de lei lunar...
Stiti care este cel mai de rahat lucru la Prima Masina? Ca nimeni nu iti va spune adevaratele probleme pe care le implica o masina noua, atunci cand esti tanar. Cand esti tanar, adica exact de varsta pe care o tinteste acest program facut peste noapte, totul este impotriva ta. Daca ai 1500 de lei salariu, ba nu, hai sa zicem 2000, dintre care 800 de lei ii dai pe rata, mai platesti vreo 300 pe un plin de carburant, dupa care inca vreo 200 de lei pentru CASCO si RCA, mai pui acolo 500 de lei pentru intretinere, curent, internet si mancare, dupa care... stai asa. Ca daca ai ajuns sa platesti pentru o masina aproximativ 70% din veniturile lunare, nu este in regula.
De fapt, asta se intampla si cu creditele pentru casa. Acolo te inhami pe 30 de ani, nu pentru 7 ani. Dar parca platesti altfel gandindu-te ca in casa dormi, in casa razi si plangi, in casa ai caldura, nu te ploua si acolo te poti intoarce oricand de la birou si nici nu ti-o va lovi nimeni cu carligul de remorcare. Parca platesti altfel cand te gandesti ca, la un moment dat, in casa pentru care te-ai legat la cap 3 decenii, iti vei creste copilul...
Pe cand cu masina... Tare mi-e ca acest program, Prima Masina, ne va duce cu 15 ani in urma, in epoca "Credit cu Buletinul". Si vom vedea din nou tineri rupti de foame, care si-au luat masini noi, pe care le uita in parcari ca nu au bani de benzina, visand sa treaca mai repede cei 7 ani, astfel incat sa zica ca au masina lor... Pentru ca, asta este romanul: masina a ajuns sa fie mai importanta decat caminul, decat familia, decat sanatatea. La snobism, nu ne intrece nimeni.
V-am zis ca trebuie sa vii si cu avans de vreo 1000 de Euro de acasa, sau am uitat?
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Set doua conducte furtunuri caseta directie servo mazda 3... 300 Lei Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Eleron spoiler tuning sport ford mondeo 5 mk5 st line zetec... 520 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei Dacia duster 1500 2017 400 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Renault megane 16v 2006 2000 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €