Este al doilea an in care merg cu masina pe zapada(inca nu a venti zapada dar o astept)prima oara am avut un astra g, la prima zapada nu am stiut ce sa fac si la o trecere de pietoni am calcat frana si m-am dus taras vreo 20 de metri, de atunci am mai invat cum sa merg pe zapada, sa franez din timp etc, dar cu frana de motor nu am inteles, acum am un passat 1.9 tdi, am observat ca, cand folosesc frana de motor(dintr-a 4-a intr-a 3-a) nu se intampla nimic, adica motorul se tureaza dar nu incetineste mai repede, mai am un ford transit din 1997 fara abs si la aia cand bag dintr-a 4-a intr-a 3-a se simte cum franeaza si cum incetineste, unde gresesc la passat?
Sincer sa fiu mi se pare cam ciudat ca "nu-i dai in bot" cand faci frana de motor dintr-a 4-a intr-a 3-a ,eu am un Volvo S40 tot 1.9 de 102 cai si de ex cand schimb din treapta a 4-a la 50 la ora intr-a 3-a masina incetineste semnificativ si am senzatia ca are nevoie de putere sa inainteze spre deosebire de cand sunt intr-a 4-a si merge din intertie.In familie avem si un Passat din 97' de 110 cai si tatal meu foloseste frana de motor zilnic, avand drum prin regiune muntoasa..Nu stiu sincer ce sa zic, posibil sa ii dai frana de motor la viteze prea mici dar...
Cand ai facut ultima data distributia? Ar putea sa fie si kit-ul de distributie trecut de vremea lui si sa nu isi faca treaba bine..
nu stiu sa ma pronunt sigur..sper sa fi fost de ajutor
:) Vechimea distributiei nu influenteaza in nici-un fel eficienta franei de motor. Frana de motor puternica poate deteriora distributia in schimb,daca aceasta din urma nu e schimbata la termen.
asta e folclor..gandeste-te cand faci pornirea unei masini ce soc are.. nu are treaba mai ales daca e pe lant nu mai discutam.
p.s.: frana de motor trebuie executata intr-o anumita plaja de turatii, altfel nu este eficienta.
noxive are dreptate, daca ai turatii prea mari, frana de motor este aproape ineficienta. tine-o la turatia minima (parca la diesel e 1500, eu am benzina), redu treapta de viteza si ai sa vezi ca se schimba situatia.
frana de motor e eficienta la orice turatie, peste cea minima, insa la viteza potrivita, nu sa fie subturat motorul in momentul franei..... dar nu te astepta ca frana sa fie doar de motor, calca si frana in acelasi timp si o sa vezi ce bine va frana, si-n plus nu uita sa dai drumul la ambreaj de tot, ca mai stiu cativa care doar bagau in viteza inferioara si calcau frana fara a lasa ambreaju de tot... incearca, o sa vezi ca reusesti in timp.. :)
„viteza potrivită”, adică cum adică? nu a vorbit nimeni de subturare si, in mod logic, chiar daca esti la minim-minimorum in ce priveste turatiile, daca reduci „treapta de viteză” vei iesi din stadiul de subturare.
baietel , mai jaoca`te cu lego.ink nu esti de aja ceva.si din pacate din ce in ce mai multi iau permisul si sunt petarde.imi pare rau ca`ti spun dar esti una dintre ele !
"e bine ca atunci cand mergi in coloana si trebuie sa franezi brusc, s-o faci intermitent, ca cel din spate sa vada mai clar stopurile de frana cum se aprind si cum se sting"
nu neaparat in coloana, in general cand trebuie sa opresti masina mai rpd,de ex. cand apare un obstacol, calcand sacadat opresti masina mult mai rpd fara sa te duci sanie. chestia cu aprinsul stopurilor e pe locul 2.
Atunci cand mergi in coloana, teoretic nu ai de ce sa franezi brusc, deoarece trebuie sa ti o distanta suficienta de mare fata de vehiculul din fata ta ca sa poti frana in siguranta !
mers la drum intins? drum intins? in romania? ce e aia? noi inca suntem la partea in care fiecare isi face drum cu lopata si sacul cu nisip pe drumurile acoperite cu zapada ce a luat prin surprindere autoritatile, in mijlocul iernii.
Daca nu stiati deja toate sfaturile astea ... e clar ce soferi sunt prin trafic .
Cele mai importante lucruri "la drum lung iarna" care trebuie sa le stiti sunt urmatoarele :
1. mai testati aderenta din cand in cand , pentru ca va treziti de pe un asfalt perfect , pe unul cu mazga sau cu chiciura , fara sa va dati seama , ca tot deschis la culoare este ;
2. mai apasati din cand in cand franele , pentru ca pot ingheta , se poate depunde gheata , umezeala puternica si va treziti ca aveti butucii spate , chiar si etrierii inghetati din cauza ca ati mers 100-150 km prin -15'C si umezeala si nu a fost nevoie sa franati;
3. folositi aditivi anti-apa in rezervor si incercati sa aveti mereu cat mai mare nivelul de carburant in rezervor ! ( da stabilitate masinii pe spate si in caz de urgenta stati in masina cu motorul pornit la caldurica pana se rezolva eventualele probleme);
4. adaptati presiune in pneuri la incarcarea masinii si la conditiile de aderenta ;
5. folositi frana de motor cat mai des , dar anuntati pe cel din spate prin apasarea usoara a franei de picior , iar la o franare mai puternica putin sau in cazul coloanelor , la prima franare , pana se apropie incet cel din spate dati drumul si la avarie , pt a-l atentiona . Merg in coloana , multi "adorm" si nu mai reactioneaza la franare ;
6. faceti pauze si aerisiti interiorul masinii , altfel sunteti tentati sa stati "in soba" si aerul incazit si recirculat da senzatii de oboseala si somn f mult ;
daca as putea as da +10 la ultimul comment,nu de alta dar chiar are dreptate cand spune de ce soferasi sunt prin Romania noastra (e bine sa te pazesti de ei,mai ales iarna nu stii cum intra in tine,am vazut eu un caz cu o donsoara chiar acum cateva zile,desi pe jos era doar ud nu zapada,care s-a dus sanie in masina din fata pentru ca a franat la maxim).Asadar,as adauga ca e bine sa ne mai uitam si in oglinzi ca sa vedem ce face cel din spate,sa lasam loc la semafor sa acceleram usor in caz ca soferul din spate nu a apreciat corect distanta de franare pana la masina din fata lui(am vazut destule cazuri)
Da ! Informatii utile si pentru incepatori si petru cei cu experienta(care poate de atat timp le-or mai fi uitat). Totusi pentru cei care abia se intalnesc cu zapada/poleiul as mai avea ceva de adugat in afara de informatiile de siguranta din articol si commenturi. Daca aveti masina voastra sau chair a parintilor, dar cu acordul si/sau prezenta lor si gasiti vreo parcare de la un supermarket sau ceva asemanator, bineinteles care ar trebui(si anume neaparat) sa fie goala si necirculata si normal eventual cu zapada, as recomada derapajul controlat la viteze reduse( cca 20km/h) pentru a observa cum se comporta sau cum se va comporta masina in cazul unei astfel de situatii si bineinteles pentru a stii cum sa reactionati si sa nu va ''surprinda''.
Inca odata acest lucru trebuie facut, ideal ar fii sub supraveghere de catre soferi mai experimentati si in spatii larg deschise.
P.S. Este si destul de distractiv, daca pot sa zic asa, bineinteles nu in cazul unei derapari serioase.
*****-a mai spus: Drum bun si fara incidente!
:)) e ok dar fara o persoana care se pricepe, de ex taicamiu nu ar fi de accord sa ii iau masina lui si sa fac cerculete cu ea, si daca ar fi sigur ar zice, las-o mai usor ca o omori s-au mai stiu eu ce, mai bine ii zici tata ma duc la magazin cu masina si atunci te joci 5-10 minute si gata, asa cand sta cineva langa tine te intimidezi, daca gresesti cine stie ce zice, asa daca e cineva langa tine si e sa intri intr-o masina ce o sa faca ala din dreapta? ca doar nu o sa traga frana de mana.
...atunci, cea mai simpla treaba, tot intr-o parcare goala, inzapezita, dezactiveaza esp (asr) si in treapta I-a la 10-20 km/h ia o curba de vreo 90 de grade accelerand putin mai tare. vei vedea ce senzatie ai cand observi ca botul masinii nu se mai duce chiar pe unde vrei tu. sa nu uiti sa reactivezi dotarile de siguranta dupa aceea.
mai oameni buni oamenii care povestesc despre faptul ca circula pe zapada pt al doilea an ca despre o noua aventura ar trebui sa se gandeasca ca aici nu e loc in primul rand pt nici variabila ,in primul rand e vb de maxima raspundere pt ei si fata de ceilalti reprezentanti la trafic,deasemenea sfaturile date de toata lumea denota experienta ,eu conduc ee la fix 18 ani si am peste 2 mil de km parcursi la cei 37 de ani pe care ii am acum,am lucrat in distributie aproape tota perioada asta iar prima mea masina de serviciu a fost o dacaie papuc cu tractiune spate adica fara esp ,abs s.a.m.d.,basca ca am ramas inzapezit prin 95 in dobrogea doua nopti si doua zile pe un viscol infricosator fara apa si mancare si cu marfa in spate incat nu puteam parasi masna a carei baterie si motor au cedat din prima noapte ,dar timp de alti 4 ani am condus doar dube si papuci cu diferite incarcaturi fara cauciucuri de iarna si nici macar lanturi firmelor nu prea le pasa ce se intampla,concluzia este ca desi mergeam pe polei,mazga ,zapada indiferent de conditi nu am facut nici un accident din vina mea si asta nu pt ca eram cel mai talentat la inceput ci pt ca am fost tot timpul atent la potenta masinii fara sa i cer nimic in plus si am avut mereu grija de ceilalti din jurul meu fara ambitii si demonstratii inutile cand esti la volan in trafic esti esti serios cand vrei sa te distrezi sau vrei sa demonstrezi ceva mergi la curse deasemenea primele mele masini personale au fost oltcit-uri vreo 80 de bucati deci la fel fara sisteme sofisticate dar am parcurs tara in lung si in lat cu ele am coborat chiar de la tunel de la balea vara fara frane pt ca se incinsese lichidul si si-a pierdut capacitatea hidraulica pana la lacul vidraru cu 3 pers in masina dar mergand in frana de motor si fara a solicita centrifugal masina a decurs totul ca o plimbare de placere deci totul e legat de gandire si responsabilitate .Apropo,s legat de chestia cu franarea in trepte e o tehnica maxim valabila pt averti
LEGAT DE CHESTIA CU FRANAREA IN TREPTE E O TEHNICA MAXIM VALABILABILA DE AVERTIZARE SI DE MARIRE A SIGURANTEI IN DEPLASARE .E DE AJUNS SA APESI FRANA FARAA FRANA CI DOAR PT A APRINDE STOPURILE DE CATEVA ORI PT CA CELDIN SPATE SA FRANEZE PT A MARI DIST SI NU NUMAI DACA APARE U N OBSTACOL IN FATA ASTFEL VA PAZITI SPATELE VOSTRU SI FATZA LUI CHIAR DACA PARE MAI GRABIT .UN ALT LUCRU IMPORTANT ESTE CA PE CEATA NIMENI SA NU DEMONSTREZE NIMIC PT CA CEILALTI ORICUM NU-L VAD DECAT ACASA LA STIRILE DE LA ORA 5 .IN REST EU ZIC DOAR SA NE RESPECTAM SI ASTA NE VA SALVA UNII DE ALTII.
da, si eu m-am gandit ca ''datu' cu frana de mana'' e o varianta foarte buna de a invata sa controlezi masina in caz de derapaj involuntar, chiar si la viteze mai mari daca ai loc sa incerci sa o redresezi, sau sa iti creezi o traiectorie incat sa nu te lovesti de alte obstacole, eventual incercat cu jaloane sau ceva.
da, e si distractiv, dar nu e inconstienta cum ar zice unii, multi o facem si ne place, si eu cel putin am invatat ceva din chestia asta.
Astazi si ieri ceata cu vizibilitate sub 100 metrii, una din cel putin 15 masini aveau doar pozitiile sau chiar nici un bec aprins !
Si vorbesc pe un drum european si alte cateva nationale circulate, politia absenta pe timp de ceata ca nu le functioneaza bine radarul si de ce sa inghete ca sa dea amenzi pentru faruri !