Cum stii cand te lasa franele, amortizoarele si ambreiajul? Ghidul soferului 26 Iunie Cum stii cand te lasa franele, amortizoarele si ambreiajul?
Toate comentariile (70):
00ScarFace
38 comentarii 61 puncte
foarte interesant articolul ms 4tuning
26 iun 2013, 13:22
+26
83slk
103 comentarii 17 puncte
Foarte buna chestia cu `` nu trageti frana de mana sub 0 grade``. Mai nou am vazut ca la scoala de soferi chiar ii invata pe cursanti sa lase masina in punctul mort si cu frana de mana trasa. Ceea ce intradevar e o prostie. Multi instructori nici nu mai invata elevii faza cu rampa (panta) cu viteza 1 sau marsalier. Cand i-am spus unui amic ce abia si-a luat permisul ca daca tine masina in panta cu botul in jos sa o lase in marsalier mi-a zis ca sint tampit. Misto a fost cand a lasat-o ca la scoala ( scoasa din viteza si cu frana de mana ) si nu i-a tinut frana. ( doar 3 masini avariate ).
26 iun 2013, 13:42
+23
NTeodor
583 comentarii 561 puncte
Avand in vedere cat de usor se ia permisul in Romania nu ma mira situatia! Am vazut si eu fel si fel de "soferi profesionisti". Sunt o gramada care nu stiu sa faca plecarea din panta cu frana de mana si care daca le zici faza asta cu "nu lasa frana de mana trasa sub 0 grade" se uita la tine ciudat. Sa fi SOFER e acum foarte usor, insa multi uita de cateva chestii elementare care prelungesc durata de viata a masinii si te feresc pe tine de cheltuieli si surprize neplacute. Asta e...fiecare cu masina si cu viata lui :) O zi buna tuturor!
26 iun 2013, 14:11
-3
7 comentarii 4 puncte
pai...colegu... un sofer profesionist nu`ti pleaca din rampa cu frana de mana. Cu aia pleaca amatorii care nu cunosc comportamentul unei masini, care nu stiu cum functioneaza ambreiajul. Soferii, nu conducatorii auto (pt. ca e o diferenta), iti pleaca din rampa tinand masina din ambreiaj. Este acolo un punct "G :)" in care daca o tii... masina sta in rampa pe loc fara sa te folosesti de frana. (In functie de cat de abrupta este rampa, punctul respectiv se schimba)
26 iun 2013, 15:16
+1
NTeodor
583 comentarii 561 puncte
Stiu si metoda asta stai linistit deoarece asa se invata la scoala plecarea din rampa, insa acel "punct G" difera de la masina la masina si nu oricine e suficient de priceput incat sa il gaseasca din prima, asa ca decat sa risc sa imi plece masina sau sa imi moara motorul, eu personal prefer metoda cu frana de mana, pentru ca o consider sigura, rapida si eficienta! Ce ai spus tu cu punctul G e aplicabil la masina personala si dupa ce ai ajuns sa ti-o cunosti indeajuns de bine. Daca nu te superi, as dori sa stiu si eu ce intelegi tu prin "amatori" si care e diferenta dintre sofer si conducator auto!
26 iun 2013, 16:22
+1
13 comentarii 8 puncte
Corect. Frana de mana e pentru fraieri, pentru blondele care nu stiu ce-i aia punctu' G, care ar fi capabili s-o confunde cu schimbatorul de viteze. Din cauza asta unii constructori monteaza o pedala in podea pentru actionarea franei de mana. A patra pedala. Iti dai seama cum e sa tii masina in rampa actionand pedalele 3 si 4? Asta da smecherie!!
03 iul 2013, 13:58
+1
83slk
103 comentarii 17 puncte
Mai e si metoda cu piciorul drept apasand simultan frana si acceleratia, dar e mai dificil. Daca iti cunosti masina o poti realiza. Eu nu sunt sofer. Sunt conducator auto si la masina mea pe care o cunosc si la care nu imi tine frana de mana deloc, imi iese aceasta faza. Am incercat si la alte masini si am iesit cam sifonat la capitolul orgoliu.
26 iun 2013, 17:15
+1
13 comentarii 8 puncte
Este cea mai buna metoda pentru masinile inmatriculate in Bulgaria. Ce te doare daca te lasa placa de presine sau daca se incinge volanta .... Dupa frana de mana, inutila si care oricum nu mai tine, ambreiajul este o alta chestie aiurea, care se incinge si mai si pute ingrozitor....
03 iul 2013, 13:47
+1
10 comentarii 3 puncte
Metoda asta se aplica in pante f mari (> 11 grade) unde nu poti sta pe loc chiar daca tragi frana de mana si tii si din ambreiaj in acelasi timp. Daca nu te misti repede si cu talent si te incurci in pedale risti sa te bucuri de mirosul ademenitor al ambreiajului.
04 iul 2013, 10:11
0
13 comentarii 8 puncte
Dom' sofer, Pe orice semn de circulatie rampa /panta este marcata in procente (%), nu in grade (trigonometrice, nu Celsius). Adica un drum care are marcat pe semn o panta/rampa de 11% are de fapt 6,2 grade. Pentru ca un drum cu rampa/panta de 11 grade ar avea pe marcaj 19%. Marcajul in procente (%) are o logica mult mai practica. El ne spune cu cat se inalta /coboara aliniamentul drumului la fiecare 100m parcursi (in plan orizantal).
11 iul 2013, 11:50
0
10 comentarii 3 puncte
Dom' profesor, imi cer scuze, am vrut sa zic procente dar nu stiu prin ce minune inconstientului meu i-a venit sa zica grade.
11 iul 2013, 22:49
+1
13 comentarii 8 puncte
M-am gandit ca esti sofer, nu conducator auto. Altfel nici nu ma bagam.....
15 iul 2013, 15:51
0
10 comentarii 3 puncte
pff... si eu care crezusem ca-ti place sa te lauzi .. nu sa te bagi in seama... :)
15 iul 2013, 23:18
0
13 comentarii 8 puncte
Nu ma laud, ca sunt doar conducator de auto..... Si eu tin masina din ambreiaj in panta, dar nu foarte des....
16 iul 2013, 11:25
0
ando34
257 comentarii 380 puncte
Da colegu', doar ca nu la toate masinile functioneaza, incearca la D1310
27 iun 2013, 02:17
0
23 comentarii 19 puncte
Ai de capu meu cata dreptate ai, tine numai din ambreiaj masina in rampa, asa de dragu profesionismului, si apoi sa vezi cum schimbi ambreiajul o data pe saptamana.
14 ian 2014, 22:58
0
1 comentarii 0 puncte
Si asa distrugi ambreiajul :). De ce sa nu o tii din frana de picior si cand se face verde bagi in viteza si pleci.
10 aug 2015, 22:57
0
13 comentarii 8 puncte
Intai ca se numeste plecare in rampa si acolo ar fi nevoie de frana de mana. In panta de dai pe derdelusm si frana de mana nu este utila la plecarea de pe loc. Chestia cu frana de mana care ingheta sub zero grade este exceptionala. nici nu inteleg de se mai echipeaza masinile cu frana de mana daca sunt inutile si mai fac si probleme..... Sa le demontam. Pe toate.
03 iul 2013, 13:39
+3
3 comentarii 0 puncte
pentru ca in viteza oricine ti-o poate impinge daca vrea, numai destepti sunt pe aici, tine-ti masina in rampa cu ambreaju sa va dati mari dar cate discuri de ambreaj ati schimbat nu spuneti, daca va pun sa o scoateti din viteza si sa porniti de pe loc opriti motoru de 5 ori v-ar trebui un M5 de 500 HP sa puteti porni fara frana de mana sau punct "G" si motor oprit,
18 dec 2015, 00:09
0
Comentariu ascuns în urma voturilor negative. Afişează comentariul »
titus15
1181 comentarii 2336 puncte
cum sti cand te lasa franele? cand vezi ca apasarea pedalei nu mai are nici un efect :))
26 iun 2013, 15:16
+29
gamercosti
1383 comentarii 1746 puncte
3 reguli de aur va dau: -nu va reparati masina dupa "cum scria pe 4tuning sau a zis unu pe net" -nu lasati masina singura in service ca va iau banii si nu va fac nimic -cautati pe net "service manual" pentru modelul vostru de masina (pana si matizul are 1200 pagini pdf unde iti zice totul despre masina ta de la perioadele de mententanta cu ce verifici, cum verifici si cum schimbi pana la ultimul surubel si forta de strangere a acestuia. Cine nu stie engleza sa roage pe cineva sa-i faca rost si sa-i citeasca din manual atunci cand are probleme cu masina. Atentie nu vorbesc despre cartea utilizatorului ce iti povesteste de stergatori si unde gasesti sigurantele, ci cea a MECANICULUI unde ai de la scoatere motor pana la schema electrica completa a masinii Ps: sunt gresite cam multe in articol de aia va zic sa respectati ce v-a scris producatorul in cartea masinii...
26 iun 2013, 15:44
+9
satanic6war6master6
1117 comentarii 896 puncte
Manualul acela se numeste autodata, este si varianta tradusa in romana :-)
27 iun 2013, 11:51
+1
61 comentarii 102 puncte
la FRANE la pct. 1 etrier este de genul masculin iar la pct. 3 este de genul feminin ([...]una din etriere[...]" ma scuzati ca nu am citit mai departe
26 iun 2013, 15:45
-3
Hondarul
270 comentarii 474 puncte
Asta pentru ca s-a mai auzit si de neutru: etrier / etriere, vezi DEX. Te scuzam si daca nu mai calci pe aici sa te dai destept!
27 iun 2013, 15:28
0
10 comentarii 3 puncte
Chiar daca e neutru, la singular tot masculin trebuie sa fie in toate cazurile. Omu a observat f bine doar ca pe aici oamenii se ocupa cu altceva :)
28 iun 2013, 09:51
0
NTeodor
583 comentarii 561 puncte
Daca ai fi si tu atent ai observa ca "tambourine_man" a sublinat si singularul si pluralul, deci la singular este ETRIER si la plural ETRIERE! Greseala lui a fost ca a incurcat genurile si a uitat de neutru. Hondarul l-a corectat si tu ai gresit deoarece nu ai citit atent amandoua comentariile. Nu stiu de ce se isca astfel de polemici si incep lectii de limba romana pe site....dar cred ca in mare parte sunt cauzate de lipsa de atentie a utilizatorilor. O zi buna iti doresc si fi mai atent data viitoare. Faptul ca citesti ceva de doua ori desi costa timp, castiga intelegere!
28 iun 2013, 10:05
0
10 comentarii 3 puncte
Tocmai ca omul nu a subliniat destul. ([...]UNA din etriere[...]" ar fi corect: UNUL din etriere. UNA este singular feminin dar genul neutru presupune singular masculin. Observatie prea subtila (nu m-am prins din prima) facuta de tambourine_man ca sa mai dau explicatii lui Hondarul care (la fel ca si tine) nu a incercat sa inteleaga ce-a zis omul. Oricum, aici suna mai mult a franceza decat a romana. sic ! Te-am iertat ! :)
28 iun 2013, 21:46
+1
gamercosti
1383 comentarii 1746 puncte
Ce treaba are amortizoru cu inaltimea masinii prietenas? Masina sta pe arcuri, nu pe amortizoare, poti sa le si scoti pe o parte ca tot dreapta o sa stea masina. Nu exista "inlocuiti discurile cand au 1mm bordura", discurile au marcaje pe exterior pana unde au voie sa fie tocite sau citesti in carte pana la ce mm ai voie si pui mana pe un subler si pila si vezi. vibratia volanului de la discuri ovalizate este ceva incredibil de rar. Sa ovalizezi un disc trebuie sa franezi da la 200/h pana la zero cu masina plina... curatati discurile si apoi refaceti procedura de rodare pentru ca aveti strat inegal de ferodo pe disc. Cautati care e procedura de rodaj pt discuri noi intrucat sa aplicat un strat corect de ferodo pe disc (frana se face intre ferodo si ferodo, nu placuta-disc, discul este acolo doar ca mediu de racire)
26 iun 2013, 15:55
+5
comentarii puncte
nu se ovalizeaza deloc greu, am "reusit" eu sa ovalizez 3 seturi in mai putin de 10k cu o masina de 75 de cai. nici pana in ziua de azi nu am gasit raspunsul, pun discuri noi, merge ok 2000 de km dupa care incepe sa vibreze volanu cand pun frana. care e parere te? de la ce poate fi?
26 iun 2013, 17:11
+2
gamercosti
1383 comentarii 1746 puncte
ai obisnuinta sa franezi de la 100 la 0 si apoi sa stai cu picioru pe frana la semafor? Atunci coci placutele pe disc... sa ovalizezi un disc trebuie aproape sa-l inrosesti si sa faci asta pana la oprire pe loc (regula e sa nu te opresti cu discurile extrem de fierbinti pana la zero ca acolo ti se indoaie). sti sigur ca erau ovalizate? Le-ai masurat sau asa au zis aia la service ca ei tot timpu zic asta sa scape mai usor si sa faca bani... problema o rezolvi dar cu o curatare si nou rodaj puteai rezolva problema gratis. Cauta pe wilwood .com FAQ tutoriale cum se face un rodaj si ia un spray dinala de curatat discuri (dai si pe placute) dupa care fa rodaju acela pt aplicarea unui strat uniform de ferodo pe discuri.... a si cand scoti janta verifica/curata jegu de pe disc si de pe janta acolo unde calca una pe alta ca daca ai jeg acolo sta janta stramb si vibreaza cand franezi (am patit); curata si intre disc si fuzeta daca poti. La cum ai zis tu sigur ti se pune strat de jeg acolo cu timpu (rugina/oxidare) si de aia apare dupa ceva timp. Vezi ca exista o pasta de cupru daca nu ma insel care se pune pe janta inainte sa o montezi sa nu oxideze
26 iun 2013, 19:38
+2
comentarii puncte
cred ca era ovalizat pentru ca atunci cand il puneam pe cel nou problelmele dispareau si reapareau dupa 2-3000 de km. incepe sa faca la viteza mare, apoi si la 60. a mai ramas o singura varianta, sa schimb si rulmentii. am curatat de fiecare data locul unde se asaza discul si janta pe interior.
27 iun 2013, 09:03
0
RobertGadau
343 comentarii 462 puncte
Ai incercat sa schimbi doar placutele ? Desi nu este specificat in articol, iti spun din proprie experienta ca si placutele uzate inegal dau aceleasi simptome ca si discurile ovalizate, numai tin minte ce placute am avut pe masina cand am patit-o, dar sigur erau unele ieftine.
27 iun 2013, 08:48
+1
comentarii puncte
de fiecare data cand am schimbat discurile am schimbat si placutele, noi si firme cunoscute, ATE,TRW(placute) si discuri Brembo, TRW, Ferodo.Placutele arata ca noi, au doar 2000km.
27 iun 2013, 09:13
0
165 comentarii 142 puncte
@gamercosti Stimabile, esti sigur de ce afirmi?! Tu poate n-ai avut un amortizor curs si dus, sa vezi ca diferenta de inaltime intre pasajele rotilor de pe aceesi punte poate fi de 1-2-3cm (in stationare - in functie de cat ulei mai e sau nu inauntru), iar lipsa uleiului sau gazului din amortizorul defect duce la lasarea masinii spre partea cu probleme, ceea ce duce la pierderea directiei in mers, mai ales pe un drum umed sau lunecos! Plus ca in mers, din cauza functionarii defectuoase a amortizorului bolnav se influenteaza aderenta pe drumuri denivelate, din cauza balansului necontrolat, cu aceleasi rezultate de mai sus! Aia cu ferodo pe disc e monumentala, n-am mai auzit-o, la fel cu franarea, care se face ferodo/ferodo, discul fiind un fel de ventilator! Si incetinirea masinii cine o face, aerul care circula prin canalele discului?! Cele doua (patru pe o punte) placute strang discul(rile), ceea ce duce la incetinirea masinii sau oprirea acesteia... Cum se ovalizeaza discurile (bune si de calitate, stifturile nu intre in discutie): dupa o repriza de condus sportiv, cu demaraje si franari bruste, cu slalom printre cei care stau la locul lor in coloana (care nu sunt meseriasi, deh...), treci printr-o balta mare sau dai fuga la spalatorie si mai esti si primul!!! Va iese, sigur!!! Discurile inrosite, scaldate in apa rece se decalesc si se deformeaza iremediabil!!! Si daca incercati sa le rectificati, nu mai ies, din cauza diferentelor de duritate. Referitor la frana de mana care nu va tine, nu este un fenomen normal, ci o precara intretinere a masinii pe care o conduceti. Cum se spunea si in articol, undeva, masina trebuie sa vada un mecanic (MECANIC, nu "specialisti" de parcare) pentru revizii periodice, nu numai cand crapa ceva! Asta e diferenta intre INTRETINERE (care previne defectiunile, prelungind perioada de buna functionare) si REPARATIE (care inseamna inlocuirea unor piese sau ansamble defecte, uneori aparuta brusc in concediu sau cand esti intolit ca di
04 iul 2013, 09:17
0
13 comentarii 8 puncte
Draga domnule Vaduva, teoriile astea ale dumitate nu sunt aplicabile de doua categorii de soferi: 1. cei cu masini inmatriculate in Bulgaria pe care eventual le pregatesc de vanzare 2. cei cu super masini, eventual de imprumut, care cumpara motorina de 50 de lei, dau ture prin cartier ca sa-i vada mandrele si dupa aia le duc la o plimbare in aer conditionat la mall.... Oamenii astia stiu ce este si cum se sofeaza o masina...... Mecanicii si service-urile sunt pentru prostii care au bani de cheltuit aiurea si habar n-au cum se ia fata la semafor, cum se intra in intersectie de pe un drum fara prioritate, sau cum se depasesc coloane pe contrasens !!!!
11 iul 2013, 11:20
0
165 comentarii 142 puncte
@platini N-am emis nici o teorie, sunt doar fapte de ordin tehnic, parol... Si nu ma regasesc nici in categoriile de specialisti precizate de dvs, stimate coleg. Si mai recunosc ca sunt un prost care merge cu masina la (un) service, pentru ca in majoritatea timpului ma stradui sa castig un ban, motiv pentru care n-am timp sa aprofundez manuale de reparatii, si sa extrag arcuri fara scule specializate, ca sa-mi suiere arcul pe la urechi, daca nu mai rau... Asta e problema noastra, vrem sa le facem pe toate, si nimic ca lumea... n-avem bani de anvelope noi, dar cautam jante de minim 17", ne plangem de pretul la carburanti, dar luam tot masini de 2 litri, minim... Insa gusturile nu se discuta...
11 iul 2013, 23:37
0
13 comentarii 8 puncte
Domnu' Vaduva, ma scuzati! Dupa cum ati remarcat, am uitat in comentariul meu anterior sa mentionez si categoriile celor care verifica planeitatea si orizontalitatea "la ochi", iar uzura amortizoarelor "la mana". *****-o verifica compresia ? Probabil ca nici aici nu va regasiti ..... Ma gandesc io!! Chestiile astea tin de practica..... Dar in general practica se bazeaza pe teorie, in Germania ...... La noi, ca sa nu te omoare practica (altora), nu punem mana nici pe teorie...... Punem mana pe net sa vedem ce zice baetii si gata ..... Dar cine intelege, OK, cine nu, bine ca mai rezista fiarele.... Altfel fereasca D-zeu!
15 iul 2013, 16:36
0
165 comentarii 142 puncte
@platini :))) Nu ma regasesc nici acolo. Mi-au placut masinariile de mic, fapt pentru care la 4 ani ma laudam ca ma fac sofer (pe vremea aia cunostiintele intrebau pruncii ce vor sa se faca cand vor fi mari; nu se mai poarta, ca acum e moda invarteala, nu meseria...). Pe baza principiului "ai grija ce-ti doresti, ca s-ar putea sa ti se intample", am cam nimerit-o, nu c-as fi devenit sofer, dar de aproape 14 ani am un job care presupune deplasari multe (cca 40 mii km/anual). Nu ca ar fi definitoriu, dar tot atunci cand eram mic, tata a avut motocicleta (CZ de 125cmc), apoi o Dacia 1100, la care, la 10-12 ani nu-mi displacea sa schimb uleiul, filtrul de ulei si aer si bujiile, ba chiar placutele de frana! Mai tarziu, cand eram elev de liceu si apoi student, am desfacut motoare de Dacia (set, cuzineti, etc). Deci am mers cu pasiunea pana la capat. N-am profesat, chit ca am terminat Autovehicule Rutiere, decat circa un an, Dupa ce am schimbat, mai recent, 1310 cu Supernova, am cautat service-ul cel mai in regula, pentru ca activitatea pe care o desfasor nu-mi mai lasa timp de suflat in jiglere si reglat distanta intre platine (glumesc, nici nu mai gasesti prea lesne...). Din toate, mi-a ramas defectul si prostul obicei sa merg la service la 15000km, si nu numai, pentru ca odata plecat, oriunde, nu vreau sa ma uit la masina care nu mai vrea sa mearga... Si mai am unul, acela de a conduce cat mai cursiv si in palier, astfel ca am o mare satisfactie cand acum, la 30 de grade, cu climatronicul in functiune, pe bord cifrele de consum sunt 4,1-4,2... Asta e, m-am obisnuit asa, ce sa mai fac! Aaa, am "testat" si eu amortizoarele prin balansul masinii (la 1100), acum prefer un stand specializat! Cred ca asa e mai bine, drumurile sunt mereu aglomerate, regimul de viteza a mai crescut, si de cele mai multe ori orice iesire pe contrasens (nu in timpul depasirilor), se termina cu o catastrofa... iar diferenta este ca la masinile din anii '70-'80, pana la aparitia injectiei, si ele
15 iul 2013, 19:14
0
10 comentarii 1 puncte
discurile se ovalizeaza destul de usor. cum? incalzire - racire brusca ( cu apa de obicei). asta se numeste decalire. am si eu o nelamurire. cum adica discul e doar mediu de racire si frana se realizeaza intre ferodo si ferodo? deci daca scoatem discul de frana vom putea opri masina doar ca vom avea franele incinse. sincer n-am putut sa ma abtin de la aceasta remarca. cum naiba discul sa aiba doar rol de racire?
01 aug 2013, 15:27
0
165 comentarii 142 puncte
@florinyxd Pai eu cred ca e cam asa: bagi o goneta tare, tare, vreo 50-100km, cu frane din greu, sau si mai bine cu dreptul infigi accleratia in podea si cu stangul pedala de frana, tot acolo, sa nu se plictiseasca singurele, te opresti si scoti discurile gata pregatite de niste cartofi prajiti cu peste sau fleica de porc!!! Intre timp, pana se fac bucatele, mai bagi o goneta si franezi prin procedeul ferodo pe ferodo, adica ferodourile tale din fata pe cele din spate ale colegului din fata ta!!! Cum mancarea e cam gata, daca mai traiti, amiabila o faceti la o friptura (fara bere, ca sunteti cu masinile!!! ;) ) !!! Cred ca doar asa, ca altfel le dam *****' de cunostiinte de fizica, mecanica si automobile... Probabil ca tot asa, benzina/motorina nu ard, ci doar racesc injectoarele si camera de ardere, care oricum sunt incalzite de la soare, nu vedeti ce prapad de canicula veni?!... :))
01 aug 2013, 16:14
+1
10 comentarii 1 puncte
ma chinui sa pricep daca esti doar ironic sau gandesti ca mine pt ca eu stiu una: franele se incalzesc din cauza frecarii placutelor de frana(ferodo) cu discul de frana, placutele de frana neavand cum sa se incalzeasca altfel pt ca au o pozitie fixa una fata de alta astfel incat fara discul de frana care are rolul de a transmite miscarea de rotatie a rotii catre sistemul de franare si nu rol de racire (rol de racire au gaurile din disc) nu-si mai au rostul. altfel spus punem discuri de frana ca sa se raceasca discurile de frana. si ca sa dau un exemplu... stam atarnati in varful unei bare si vrem coboram. aici mana avand rol de etrier si palma de placuta de frana iar bara discul de frana. ok? deducem ca bara are rolul de racire sau de sustinere/franare?
01 aug 2013, 17:03
0
165 comentarii 142 puncte
@florinyxd Am dat ironia pe gluma! Acea "explicatie" nefericita nu tine cont de nici un fel de principii fizice sau mecanice. De fapt, la o rotile din fata (uneori si in spate) avem un ansamblu, format din butucul rotii, care contine discul de franare, in care se prinde "planetara", ca sa pastram acceptia populara. Ca sa se miste un vehicul, energia data de arderea combustibilului se transmite de la motor, prin intermediul cutiei de viteze si a planetarelor (mai sunt si altele, dar nu intram in detalii). Invers, ca sa oprim un vehicul, se actioneaza sistemul de franare, care preseaza, prin pistonase, asupra placutelor sau sabotilor, asupra discurilor sau tamburilor. Din cauza frecarii mari dintre suprafetele in contact apare caldura, care se elimina prin masa discurilor sau tamburilor. Pentru o mai buna racire, unele discuri au orificii radiale. Ai folosit niste termeni sau exprimari care nu sunt cele mai indicate, cea cu transmiterea miscarii de rotatie catre sistemul de franare, sau ca placutele au o pozitie fixa una fata de alta. De fapt, placutele nu sunt fixe, ci se pot misca paralel cu axul butucului, una catre cealalta (de fapt, fiecare catre o fata a discului, distantele fiind infime). Daca discul nu ar exista (prin absurd...) placutele ar putea cadea, insa sigur nu s-ar putea produce franarea vehiculului!!! Oricum, esti mai aproape de adevar decat colegul care a emis parerea despre care mi-am permis sa glumesc. Imi cer scuze daca am fost prea didactic, in fata celor ce cunosc cu adevarat problemele tehnice in discutie, insa m-am gandit ca poate unii ar vrea sa stie cum stau lucrurile de fapt, in afara de carburant, cheie, talpa... Referitor la ultima ta intrebare, da, bara are rol de sustinere, franare, si racire, exemplul tau este comparabil cu fenomenul de franare a unui vehicul. Sper sa nu te superi, doar gandeste si analizeaza, eventual verifica intr-o carte de specialitate (nu pe bloguri), iar daca nu te intereseaza poti ignora comentariul meu.
01 aug 2013, 17:48
+2
13 comentarii 8 puncte
Florin, ce masina ai? O repari singur? Excelent! Nu-l lua in seama pe dl. Vaduva. In primul rand ca pe discurile de frana incinse se fac cartofi copti si nu prajiti. Ai inteles foarte bine fenomenul cu bara. Cand ti se inmoie se chiama ca s-a decalit si nu mai poate sustine. Si din cauza ca e moale, balangane, corect?
01 aug 2013, 18:32
0
165 comentarii 142 puncte
Se poate si prajiti, cu un pic de ulei din cutie, ca e mai la indemana... De restul, nu ma prind...
01 aug 2013, 19:26
0
13 comentarii 8 puncte
Eu am inteles ca din cauza frecarii se inmoaie. Atat! Si ca discul de frana e un fel de bara in varful careia stai ca sa ventilezi placutele. Dincolo de gluma, as dori ca scrierile pe acest forum sa fie facute de insi care chiar stiu ce si despre ce vorbesc (asa cum sunt ale d-lui. Vaduva. serios!). Sa intelegem ca masinile se repara in service si nu pe trotuar, in fata blocului. Ca nu este de ajuns parerea lui platini care masoara cu unghia in loc de puna lera, care nu are nevoie de cheie dinamomentrica, ca "o are in mana", iar daca nu tine frana de mana o demonteaza, pentru ca-i o prostie. Forumul asta este despre Tuning. Tuning NU inseamna mestereala. Inseamna teorie, experimentare, iar teorie si masuratori, iar teste .... adica multa munca.....
01 aug 2013, 19:52
+1
10 comentarii 1 puncte
am sa elaborez un sistem de franare format din etriere, placute de frana si ventilatoare care evident, ati ghicit vor avea rol de racire. de discuri nu voi avea nevoie pt ca voi avea ventilatoare care sa raceasca franele asa ca le voi folosi pt prajit/copt cartofi. cat despre pozitia fixa a placutelor... poate nu m-am exprimat eu foarte bine, dar fata circumferinta discului au pozitie fixa lasand la o parte faptul ca se misca lateral catre disc si inapoi. apropos... o intrebare de baraj: de ce numeste disc de franare si nu disc de racire? la franele cu tambur, ce rol au tamburii? tot de racire?
05 aug 2013, 09:10
+1
13 comentarii 8 puncte
de facut cafeaua
05 aug 2013, 09:53
+1
165 comentarii 142 puncte
@florinyxd Se numesc "de franare" pentru ca asta e rolul lor in anasamblul automobilului. Sunt metalice din considerente de rezistenta mecanica si nu in ultimul rand de conductibilitate termica. La masinile care dezvolta viteze mari si, implicit, au nevoie de oprire sau franare rapida, se folosesc alte materiale, speciale. Radiatoarele sunt "de racire"pentru ca asta e scopul lor principal. Discurile si tamburii au rolul de racire in secundar, ele se incind doar la folosirea franelor, altfel rotile ar frige tot timpul, ceea ce ar fi anormal (de fapt, poti sesiza ca ai probleme de blocaj al pistoanelor de frana la o roata daca sesisezi ca janta e fierbinte - nu se verifica dupa un traseu cu franari repetate). Nu-i rau sa mai si glumim, insa vorbim de lucruri extrem de serioase...
05 aug 2013, 10:26
+1
10 comentarii 1 puncte
asa mai merge cu rolul secundar. stiu ca masinile care dezvolta viteze f mari au discuri de frana ceramice pt ca rezista la temperaturi mult mai mari decat cele metalice. unele masini au chiar si prize de aer pt racirea franelor. stiu ca am gasit asa ceva la bmw.
05 aug 2013, 10:38
0
Comentariu ascuns în urma voturilor negative. Afişează comentariul »
gamercosti
1383 comentarii 1746 puncte
Ba chiar le poti testa foarte bine la mana amortizoarele (cat timp nu ai pretentii de nurbungring cu un porsche). Amortizoarele limiteaza miscarea arcului. Va puneti 2 persoane pe un colt al masinii si o balansati cat puteti de agresiv dupa care luati mana de pe ea simultan cand e jos... daca masina urca dintr-o singura miscare si ramane pe loc atunci e perfect, daca continua sa se balanseze "ca si cum ar fi pe arc" atunci amortizoru e dus... daca mai face doar un mic val in capat sus atunci e acceptabil de strada. De obicei la majoritatea se aude si un fasait atunci cand o balansezi si aia indica iar ca lucreaza... si daca pe celalalt colt nu fasaie de loc e clar chiar dupa ureche ca e dus :) Principiu e simplu, daca amortizoarele sunt duse atunci masina ta sta "doar" pe arcuri ceea ce inseamna ca daca o balansezi si iei mana de pe ea si mai face vreo 4-5 valuri sus-jos sunt duse.
26 iun 2013, 19:45
+13
Comentariu ascuns în urma voturilor negative. Afişează comentariul »
34 comentarii 69 puncte
Te invit sa tragi frana de mana in mijlocul ierni. Sa te vad atunci cum te chinui sa o deblochezi. Ti-o spune Stan Patitul. Treaba e ca eu am uitat-o trasa 30 minute, cat am baut o cafea, si am scapat usor, dar dupa o noapte intreaga nu cred ca mai scapi asa usor.
26 iun 2013, 20:27
+3
baronlex
395 comentarii 340 puncte
Iarna eu imi las masina in treapta 1 si frana de mana trasa. Dc? Pentru ca pe o suprafata alunecoasa aderenta este mai mare pe 4 roti. Daca ai invelisul cablului de frana bun, nu are dc sa ramana blocata. Nu vreau ca masina mea sa faca s ex cu a vecinului. Plecarea din rampa. Sunt doua variante: Din ambreiaj, care dureaza mai mult ( mai ales pe benzina). Iar un idiot mai sus spunea ca el tine masina din acceleratie si ambreiaj, ceea ce inseamna ca dupa 2 min de stat asa realizezi ca nu mai pleaca masina deloc, iar ambreiajul este scrum. Pentru o durata de viata mai mare a ambreiajului recomand plecarea cu frana de mana. Franele sunt uzate in functie de stilul de condus, iar discurile au o durata de viata stabilita de producator( in situatia unui mers normal). Suspensiile au si ele o durata de viata stabilita de producator, in cazul in care nu cari saci de ciment zilnic. Toate astea la un loc variaza in functie demarca masinii, si stilul de condus si intretinere.
26 iun 2013, 20:29
+2
11 comentarii -7 puncte
IDIOT esti tu... nu trebuie sa fii Schumacher sa tii masina in rampa fara sa folosesti frana. Cu timpul ...iti dezvolti reflexele, poti sa tii masina in rampa doar din ambreiaj, fara sa accelerezi si fara sa franezi.
27 iun 2013, 22:50
-3
baronlex
395 comentarii 340 puncte
Esti atat de prost incat nu stiu cum de iti amintesti sa respiri!!! Aproape toata lumea tine masina in panta doar din acceleratie si ambreiaj, ideea e ca se uzeaza foarte tare ambreiajul . Daca tu nici nu sti sa citesti, te rog sa nu faci scoala de soferi cand o sa faci tu 18 ani, ci ramai la stadiul de NFS. Este mai sigur si pentru noi, ceilalti participanti la trafic.
01 iul 2013, 09:27
0
11 comentarii -7 puncte
Daca esti prost nu fi si fudul... tehnica de mentinere in panta descrisa de mine mai sus e folosita de multi, nu am inventat-o eu, si se aplica la orice tip de motor, orice putere ar avea el, fara sa uzezi ambreiajul suplimentar. P.S. E posibil sa am cu 18 ani mai mult decat tine... asa ca scuteste-ma cu lectiile din NFS pe care le iei tu de la altii... nu te mai intreb daca ai habrar cum functioneaza un ambreiaj, sau daca esti in stare sa il schimbi singur (...asta daca detii o masina, si esti in stare sa conduci)
01 iul 2013, 14:21
0
13 comentarii 8 puncte
Tehnica asta este de preferat cand urci dealu' Cotroceni pe la 7 seara, sau cand te gandesti sa-ti vinzi masina inmatriculata la Ruse unui prieten la care tii. In general, cand esti al cincilea la semafor si folosesti tehnica asta cu abreiajul, e de dorit sa claxonezi chiar in momentul trecerii semaforului de la rosu la galben, insistent si continuu, ca sa-i atentionezi pe cocalarii din fata ta ca de abea respiri din cauza mirosului de ambreiaj incins.
03 iul 2013, 19:23
+1
nextclub
17 comentarii 15 puncte
Frână de mână rămâne blocată nu din cauza cablurilor, ci ingheață plăcuțele pe disc sau ferodourile pe tamburi după caz.
17 dec 2015, 20:59
0
Comentariu ascuns în urma voturilor negative. Afişează comentariul »
BVR
BVR
89 comentarii 217 puncte
Toata iarna masina mea a stat seara cu frana de mana trasa. O bagam si prin zapada si cand ajungeam acasa tot trageam frana de mana si nu am avut probleme. O noapte intreaga sub 0 grade celsius.. am prins nospti cu -19 grade si nu a avut nimic. :) O porcarie, sincer. Nu am auzit pe nimeni pana acum sa se vaite de asta. Eu acum spun din proprie experienta si ca nu am auzit pe nimeni. Dar, orice e posibil.
26 iun 2013, 23:44
-1
8 comentarii 16 puncte
"pe vremea mea maica..ehee" :P instructoru zicea asa...in panta sau rampa masina se lasa in treapta 1 sau marsarier cu frana de mana trasa (daca nu e iarna) si cu rotile bracate si chiar proptite in bordura. de plecat din rampa numai din ambreiaj sa lasam "soferii adevarati" sa tina/plece numai din ambreiaj cu masina incarcata eventual remorca si in rampa...sa ne zica ei cat ii tine un ambreiaj. eu unu am la activ pe ultima masina 2 seturi de placute fiecare cu 70-80k km fiecare, si asa netocite pana la senzor.....sa nu ne miram de ce unii schimba placute la 20k si ovalizeaza discuri. cu amortizoarele e f simplu....orice statie ITP care se respecta are stand de testat amortizoare.......restu sunt abureli.
27 iun 2013, 11:40
+1
201 comentarii 263 puncte
Tot vad comentarii cu "tinutul masinii in rampa din ambreiaj" sau "plecarea cu frana de mana". Bai "soferilor", nici una nu este o optiune OK. Nu ai nevoie "sa o tii din ambreiaj" cat stai in rampa. Uzezi ambreiajul aiurea, pentru ca, ghici ce - atunci cand ti masina in "punctul G" (alta aberatie a unui user mai sus) ambreiajul este in semi-alunecare . In rampa masina se tine scoasa din viteza, cu frana de picior apasata (dau daca stai stai mai mult gen bara la bara si esti convins ca frana de mana tine, o folosesti pe aceasta). Cand vrei sa pleci: 1. debreiere - 2. cuplare - 3. ambreiere si accelerare. Exact la fel ca si cum ai pleca din plan orizontal. Singura diferenta (si the deal braker) in aceasta tehnica este faptul ca in pasii 1 si 2 frana de picior este inca actionata iar in pasul 3 iti misti turloaile destul de rapid cat sa nu lasi masina sa o ia la vale mai mult de 2-3 centimetri. Deci simplu: ai apasat ambreiajul, ai bagat viteza 1, dai drumul la ambreiaj si in acelasi timp piciorul drept se muta rapid de pe frana pe acceleratie. Grea mai e si soferia asta dom'le ....
28 iun 2013, 23:12
+3
11 comentarii -7 puncte
Tehnica pe care incercam sa o explic idiotului baronlex... se poate aplica in cazul in care esti primul care iese dintr-o strada unde nu ai prioritate... se subantelege ca nu poti sta o vesnicie cu ambreiajul in punctul "G" ca risti sa nu mai pleci de pe loc... pana la urma fiecare cu cat il duce capu sau " **zda " masi' =))
03 iul 2013, 11:53
0
1 comentarii 1 puncte
un ambreiaj uzat este si cind se simt vibratii sau mici batai cind apesi un pic pedala de ambreiaj ,in special la cele cu masa dubla
03 iul 2013, 18:43
+1
8 comentarii 2 puncte
Eu cred ca asta e o chestie mult prea serioasa pentru a nu fi luata in seama sau sa risti sa pui placute la mana a doua, de exemplu
24 iul 2013, 12:59
0
13 comentarii 8 puncte
Pe orice vreme, sau pe vremea oricui fabricantul masinii zice cum sa o intretii si unde. Ca d-aia baga el bani in manuale si in autorizarea service-urilor! Adica, d-aia nu e abilitat oricine sa scrie si sa stampileze in caietul de service al masinii.... Sigur si INTOTDEAUNA zice cum se intretine frana de mana si cum recomanda el sa tii masina parcata, dupa cum tot el recomanda sa sofezi cu 2 maini pe volan si nu sprijinit de maneta schimbatorului. Tot el zice ca masinile 4x4 nu pleaca cu scartatit de roti, oricat ai incerca.....
25 iul 2013, 14:15
0
1 comentarii 0 puncte
"" 2. Zgomot la cuplarea ambreiajului: de obicei e vorba de un huruit care se aude cand ridicam ambreiajul. Acesta este cauzat in general de rulment, care s-a uzat peste masura si necesita schimbare in scurt timp. Pentru mai multe detalii vizitati-ne la: http://www.4tuning.ro/tehnica-auto/cum-stii-cand-te-lasa-franele-amortizoarele-si-ambreiajul-19046.html "" nu este adevarat ce este mentionat aici se simte un huruit(frecare) atunci cand este APASATA pedala de ambreiaj(debraiere) ,ca rezulatat fiind uzura rulmentului de presiune.
05 apr 2014, 13:02
0
1 comentarii 0 puncte
Am cumparat in urma cu 2 luni 2 etrieri de frana pe spate pentru un iveco Daily pentru faptul ca se blocau parghiile de la frana de mana. Am dat 15 milioane pe 2 etrieri marca Tehno Brake. Dupa cele 2 luni, un etrier m-a lasat. Mai exact seara m-am bagat intr-o parcare in Ungaria si am ramas acolo pana a doua zi. Seara aveam frane, totul era ok. Dimineata cand am plecat de pe loc, frana tinea foarte jos si tinea doar fata. Am mers asa cu ea pana in Bucuresti si m-am dus la un service (nu service autorizat dar fac treaba mult mai buna decat cei de la service - la iveco au facut numai prostii de fiecare data cand m-am dus, acolo trebuie sa stai langa mecanic sa vezi ce face, altfel iti nenoroceste masina). Concluzia: etrierul defect, pierdea lichid de frana pe langa pistonas (pierdea la modul - ca la robinet). Refuza inlocuirea piesei pe motiv ca nu a fost montata la un service autorizat, desi montarea etrierului de frana este o operatie foarte simpla care nu necesita cunostinte prea mari de mecanica. Nu cumparati piese auto de la SC SERCOM CARMEN PROD COM SRL, vand gunoaie, chiar daca ofera preturi mici. Nu cumparati piese auto aftermarket.
30 oct 2014, 05:48
0
Comentează şi tu:
Pentru a comenta trebuie să te loghezi. Login »