Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T
Atunci cand mai multi angajati de la Lamborghini s-au decis sa-si deschida propria companie care sa fabrice Supercar-uri, in frunte cu inginerul Claudio Zampolli, a luat nastere o noua Supermasina - Cizeta Moroder V16T.
Distribuie pe Facebook

Numele vine de la initialele designerului Zampolli si de la compozitorul Giorgio Moroder, castigator multiplu a premiului Oscar pentru muzica sa. Cei doi si-au unit fortele si au investit in compania care le purta numele, ulterior Moroder iesind din afacere. Unicul model al companiei, V16T, arata ca este vorba de o masina cu un motor V16, dealtfel prima Supermasina cu un motor V16, montat transversal - de acolo vine T, nu de la Turbo.

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T


Masina a fost prima oara lansata pe piata in 1988, ca si prototip, cu ocazia salonului auto international de la Los Angeles, urmand sa fie pusa la vanzare incepand cu 1992. De designul caroseriei s-a ocupat Marcello Gandini, despre care ne putem da usor seama, uitandu-ne la aceasta masina, ca este responsabil si de imaginea lui Countach si Diablo.

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16TMasini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T

Motorul

V16T a intrat in legenda ca fiind masina care a batut recordul de topspeed al lui Ferrari F40, ajungand la 328 km/h oficial. Acceleratia masinii de la 0 la 100 km/h se face in doar 4 secunde. Asta, datorita in mare masura motorului urias, de 6 litri. De fapt, este vorba de doua blocuri V8, de doua motoare unite, care, laolalta, au dat noului motor conceput puterea de 560 de cp. Motorul are 64 de valve la 90 de grade si este cu injectie electronica.

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16TMasini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T

Transmisia, suspensia si franele

Cutia este manuala in 5 trepte si are diferentialul blocant incorporat. Sistemul de suspensie este asigurat de Koni, independent pe fiecare roata, cu amortizoare duble pe spate, reglabile. Franele Brembo cu discuri de 13" pe toate rotile, adica cat jantele de Dacie, sunt dublu ventilate, iar etrierii cu 4 pistonase. Acestea sunt ascunse de jantele pe 17" OZ, cu anvelope Pirelli P Zero 245 pe fata si 335 pe spate.

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T


Optiuni si confort

Spre deosebire de Ferrari F40, Cizeta oferea un interior plin de confort. Sistem de climatizare dublu, interior din piele Alcantara, inchidere centralizata, geamuri electrice, oglinzi electrice cu rabatare. Asta se intampla in anii '80, cand majoritatea Supercar-urilor puneau accentul pe performanta mai mult decat pe confort - F40 deschidea usile tragand de un cablu, iar geamurile nu se puteau deschide, decat la ultimele modele, manual.

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T

Din pacate, in anii de productie 1992-1995 au fost fabricate numai 8 exemplare de V16T. In primul rand, esecul firmei de a vinde acest model se datoreaza pretului urias, de $300.000, mult mai mare decat al rivalilor cu istorie si pedigree, Ferrari sau Lamborghini. Dealtfel, clientii foarte bogati nu au fost impresionati de Cizeta, alegand marcile de renume. Chiar daca aceasta masina detinea puterea si performantele unui Ferrari F40, imbinate cu ultimele noutati in materie de confort si optiuni, cum ar fi dublu climatronic si interiorul de piele, V16T nu a avut din pacate succesul scontat.

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T


Chiar daca vanzarile de la inceputul anilor '90 nu au fost cele urmarite, compania nu a murit. De atunci si pana in ziua de azi, Cizeta functioneaza numai pe baza de comenzi ferme din partea clientilor, ca si Bugatti - nu are un numar de exemplare fabricate prestabilit pe an, ci cate comenzi are, atatea masini fabrica.

In 2003, Cizeta a anuntat lansarea noului model roadster, V16T Spyder. Aceeasi masina, dar varianta decapotabila. Inca de la lansare, din 1988 si pana azi, Cizeta a fabricat numai acest model, V16T, fara schimbari majore de-a lungul anilor.

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T


Astazi, modelul are multe optiuni noi si elemente din carbon, insa motorul, caroseria, transmisia si sasiul au ramas la fel. Chiar si designul, este cel de acum 20 de ani, design pe care compania il considera modern si azi. La inceput, compania era una italieneasca, dar acum si-a mutat productia in California. Cine doreste o Cizeta V16T astazi, trebuie sa astepte 10 luni, cat dureaza fabricarea unui exemplar, si trebuie sa plateasca un avans nerambursabil de $100.000 din totalul sumei de $649.000 pentru varianta coupe si $849.000 pentru Spyder.

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T


Unicitatea si statutul legendar nu este dat numai de performantele sale. La cele 1650 de kg ale sale, V16T era o masina cu mult mai grea fata de competitie, din cauza optiunilor sale. Cu toate astea, a reusit sa doboare recordul de viteza maxima si sa-l pastreze pana la aparitia lui Bugatti EB110. In plus, noutatea motorului cu 16 cilindri de productie proprie ramane spectaculoasa si astazi. Insa, cel mai important la Cizeta, este faptul ca cine cumpara o astfel de masina vrea sa fie unic. Cu siguranta, este aproape imposibil sa te mai intalnesti cu alt proprietar de V16T, tinand cont ca este o masina exclusiva, produsa in doar 4-5 exemplare anual. Cizeta ramane un Supercar exclusivist, care nu si-a schimbat aspectul si performanta de peste 20 de ani. Poate ca acesta este atuul companiei, iar faptul ca nu a murit, arata ca entuziasti care sa cumpere modelul, inca sunt.

Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (15) Poze Masini legendare Ep. 3 - Cizeta V16T
mai multe
Publicat în categoria: Istorie auto DATA PUBLICĂRII: 2 Februarie 2010