Masini legendare Ep. 4 - McLaren F1

O masina nascuta acum aproape 20 de ani, in 1991. Initiatorul proiectului McLaren F1 este Gordon Murray, un celebru inginer de Formula 1. Ideea de a face "The Ultimate Supercar" i-a venit in 1988, intorcandu-se de la o etapa de Grand Prix. Ca "muza" a folosit o masina japoneza - Honda NSX, despre care Murray declara ca odata ce a condus-o, celelalte masini precum Ferrari, Lamborghini sau Porsche, i-au disparut din minte. Fiind un fan Honda, ar fi vrut ca motorul noului Supercar sa fie japonez, insa, in final, a ales unul facut de BMW.
Primul F1 a fost prezentat publicului in 1991, la Monaco. Prototipul a intrat in productie, una limitata la doar 106 exemplare, cu tot cu cele de competitie fabricate intre 1991 si 1998, la McLaren Automotive in Anglia.
Motorul si transmisia
Pentru a avea o masina fiabila, Murray a dorit neaparat ca sub capota sa fie un motor aspirat. Acesta are 6.1 litri, 12 cilindri in V si o greutate de doar 266 kg. Motorul dezvoltat de divizia Motorsport de la BMW avea o putere de 636 cp. Producatorii nu s-au bazat insa doar pe puterea motorului, ci si pe o greutate scazuta. Raportul putere/masa este unul excelent, de 550 cp/tona, comparativ cu Ferrari Enzo care are 434 cp/tona, respectiv Veyron cu 530.2 cp/tona. Cutia de viteze este una manuala in 6 trepte, cu ambreiaj triplu de carbon. Diferentialul Torsen este blocant 40%, iar tractiunea este pe puntea spate.
Caroserie si aerodinamica
McLaren F1 a fost prima masina din lume care a folosit un sasiu monococ din plastic ranforsat cu carbon. Aluminiul si magneziul au fost folosite pentru atasarea pieselor de suspensie. O dovada ca la fabricare nu s-a facut rabat de la nimic, pentru izolarea spatiului motor s-a folosit izolatie cu aur, folosindu-se aproximativ 25g de aur pentru fiecare masina. Folosirea metalului pretios nu este un moft, acesta fiind unul din cele mai bune metale care reflecta caldura.
Inca o trasatura care face din F1 o masina mai mult decat speciala, este faptul ca are 3 locuri. Pozitia soferului este centrala, inaintea rezervorului de benzina si in fata motorului. Putin mai in spate, lateral, sunt alte 2 scaune pentru pasageri.
Portierele sunt de tip fluture. In ceea ce priveste aerodinamica, F1 are un coeficient de 0.32, in timp ce Bugatti Veyron are 0.36, iar Ultimate Aero SSC (0,357). Masina are o uriasa forta de apasare, chiar daca varianta de strada nu are eleron masiv, precum variantele LM sau GTR. Soferul poate activa manual modul "high downforce", adica pornirea a doua ventilatoare electrice.
Pe plafon, o priza de aer directioneaza aerul spre motor, iar sub fiecare portiera cate o priza de aer raceste radiatoarele de ulei. Franele de pe fata sunt racite cu ajutorul unor conducte dotate cu ventilatoare electrice, iar cele din spate se racesc in momentul franarii, cand se ridica si eleronul spate, automat. Acest eleron active dynamic regleaza si centrul de greutate al masinii in timp ce se franeaza.
Suspensii, roti si frane
McLaren are o suspensie inspirata tot de Honda NSX si utilizeaza sistemul double-wishbone, cu doua bascule. Un sistem inovativ permite rotilor sa se miste fata-spate, foarte putin, atunci cand intalnesc un obstacol, pentru pastrarea confortului. Sa nu uitam ca masina este una "street legal", menita sa fie manevrabila si confortabila in acelasi timp. Jantele pe 17 sunt incaltate cu anvelope facute special de catre Michelin si Dunlop pentru acest model - 235 ZR45 pe fata si 315 ZR45 pe spate. Franele nu sunt asistate de servo, au discuri ventilate si perforate, si sunt semnate de Brembo. Etrierele au cate 4 pistonase si sunt din aluminiu. O chestie interesanta este faptul ca masina nu are frana de mana normala, ci are etrierele spate controlate electronic si blocheaza rotile automat. Cursa pedalei de frana la F1 este de doar 2,5 cm!! Odata cu apasarea pedalei, la viteze de peste 64 km/h, se ridica si eleronul spate.
Interiorul si confort
Ca echipare standard, F1 venea cu aer conditionat automat, o raritate pe masinile super sport. Parbrizul avea dezaburire integrata, la fel si geamurile laterale. Alte dotari standard mai erau geamurile electrice, inchiderea centralizata, sistemul audio Kenwood cu magazine pentru 10 CD-uri, trusa de scule custom din titan aurit, trusa de prim-ajutor si un set de bagaje special facut sa intre in spatiile de depozitare. Tot standard era si sacul de golf. Masina nu are niciun airbag. Scaunul soferului era custom, in functie de fiecare client pentru a i se potrivi la perfectie, realizat din plastic intarit cu carbon si acoperit cu o piele Connely subtire. Volanul nu este reglabil, dar, la fel ca scaunul, este asezat in pozitia optima aleasa de client. La fel si pedalele. Sistemul audio de la Kenwood a fost facut special pentru F1, fiind compus din componente mai usoare. Fiecare F1 are un modem ce permite downloadarea datelor din ECU.
Performante si disponibilitate
McLaren F1 accelereaza de la 0 la 100 in doar 3.2 secunde, face 0-400 m in 11.1 secunde si are viteza maxima de 372 km/h cu limitare de turatie sau 390 km/h fara limitare. Ca si disponibilitate de achizitie, vorbim aici despre una din cele mai ravnite masini din toate timpurile. Iar productia mica, face ca pretul unei astfel de masini sa fie parca de pe alta planeta. Daca in anii de productie, acestea se vindeau cu aproximativ 1 milion de dolari, acum, in rarele ocazii in care sunt de vanzare, masinile McLaren F1 au un pret intre 4 si 5 milioane de dolari - in 2008, la Londra, in cadrul unei licitatii, masina cu numarul 065 a fost cumparata cu 4,1 milioane de dolari.
Variante
Din totalul de 106 masini fabricate, 69 au fost modele F1 (64 de strada, 5 prototipuri), 5 F1 LM (5 de strada, 1 prototip), 3 F1 GT (2 de strada, 1 prototip) si 28 F1 GTR, toate de competitie.
LM- Le Mans
Doar 5 variante LM au fost fabricate, mai usoare decat F1 cu 76 de kg, dar si cu diferite modificari la aerodinamica. Jantele speciale pe 18 si culoarea portocaliu Papaya tradeaza varianta LM. In plus, puterea motorului a fost crescuta la 689 cp.
GT
Varianta GT a fost purtata de catre masinile cu numerele 054, 056, 058 si avea cam aceleasi trasaturi ca varianta GTR, insa cu mici adaptari pentru mersul pe sosea.
GTR
F1 GTR, varianta dedicate competitiilor auto, mai usoara cu peste 100 kg decat cea standard, cu multiple modificari la exterior si interior (roll-cage, garda la sol foarte mica, etc) avea pastrat numai un singur loc, cel central, pentru sofer. F1 GTR a obtinut in anii 95-97 numeroase victorii la Le Mans dar si in cursele de Grand Touring.
Cateva argumente ce fac din McLaren F1, probabil, cel mai performant Supercar:
- De la fabricarea ei, in 1991, numai 3 masini de serie au reusit sa-i doboare recordul de viteza maxima
- Este singurul Supercar cu 3 locuri
- Este singura masina de serie cu pozitia soferului centrala
- Cu o greutate de doar 1138 kg, are un raport putere/greutate peste Bugatti Veyron
- Chiar daca a fost creat in 1990, are un coeficient aerodinamic extraordinar de mic
- Are multe spatii de depozitare, chiar si bagaje sau trusa de golf
- Este si in ziua de azi, cea mai rapida masina din lume, cu motor aspirat
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
0445120237 0445120144 84347519r 5263310 bosch injector case... 750 Lei
0445110248 0986435163 504088823 bosch injector fiat ducato /... 500 Lei
-
Ansamblu buton avarii cu incalzire in scaune 7l6857318... 150 Lei
1ea820808e 1ea820808d 1ea820808b compresor ac audi cupra skoda... 1500 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
Filtru de particule a2464911906 kt1288 82129967 a1564900400... 1000 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Modul axe cu came 9812647280 peugeot 3008 ii suv 1.5 bluehdi... 2500 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445110524 55246223 0986435280 bosch injector alfa romeo 1.6... 500 Lei
0445115087 0445116042 9687454380 bosch injector citroen ford... 500 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Carcasa filtru ulei 1.6 d volvo v50 9656970080 70 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
042200-0402 88370-76020 042200-0404 denso compresor ac lexus... 1500 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Injector 0445110174 0986435105 97363811 8973638110 93169125... 200 Lei
Diferential (grup) fata chevrolet captiva 2.2 cdti 2011-2014 700 €
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Dezmembrari vw golf 6 1.4tsi , 122 cp / 90 kw ,transmisie...
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei


