Masini legendare Ep. 4 - McLaren F1

O masina nascuta acum aproape 20 de ani, in 1991. Initiatorul proiectului McLaren F1 este Gordon Murray, un celebru inginer de Formula 1. Ideea de a face "The Ultimate Supercar" i-a venit in 1988, intorcandu-se de la o etapa de Grand Prix. Ca "muza" a folosit o masina japoneza - Honda NSX, despre care Murray declara ca odata ce a condus-o, celelalte masini precum Ferrari, Lamborghini sau Porsche, i-au disparut din minte. Fiind un fan Honda, ar fi vrut ca motorul noului Supercar sa fie japonez, insa, in final, a ales unul facut de BMW.
Primul F1 a fost prezentat publicului in 1991, la Monaco. Prototipul a intrat in productie, una limitata la doar 106 exemplare, cu tot cu cele de competitie fabricate intre 1991 si 1998, la McLaren Automotive in Anglia.
Motorul si transmisia
Pentru a avea o masina fiabila, Murray a dorit neaparat ca sub capota sa fie un motor aspirat. Acesta are 6.1 litri, 12 cilindri in V si o greutate de doar 266 kg. Motorul dezvoltat de divizia Motorsport de la BMW avea o putere de 636 cp. Producatorii nu s-au bazat insa doar pe puterea motorului, ci si pe o greutate scazuta. Raportul putere/masa este unul excelent, de 550 cp/tona, comparativ cu Ferrari Enzo care are 434 cp/tona, respectiv Veyron cu 530.2 cp/tona. Cutia de viteze este una manuala in 6 trepte, cu ambreiaj triplu de carbon. Diferentialul Torsen este blocant 40%, iar tractiunea este pe puntea spate.
Caroserie si aerodinamica
McLaren F1 a fost prima masina din lume care a folosit un sasiu monococ din plastic ranforsat cu carbon. Aluminiul si magneziul au fost folosite pentru atasarea pieselor de suspensie. O dovada ca la fabricare nu s-a facut rabat de la nimic, pentru izolarea spatiului motor s-a folosit izolatie cu aur, folosindu-se aproximativ 25g de aur pentru fiecare masina. Folosirea metalului pretios nu este un moft, acesta fiind unul din cele mai bune metale care reflecta caldura.
Inca o trasatura care face din F1 o masina mai mult decat speciala, este faptul ca are 3 locuri. Pozitia soferului este centrala, inaintea rezervorului de benzina si in fata motorului. Putin mai in spate, lateral, sunt alte 2 scaune pentru pasageri.
Portierele sunt de tip fluture. In ceea ce priveste aerodinamica, F1 are un coeficient de 0.32, in timp ce Bugatti Veyron are 0.36, iar Ultimate Aero SSC (0,357). Masina are o uriasa forta de apasare, chiar daca varianta de strada nu are eleron masiv, precum variantele LM sau GTR. Soferul poate activa manual modul "high downforce", adica pornirea a doua ventilatoare electrice.
Pe plafon, o priza de aer directioneaza aerul spre motor, iar sub fiecare portiera cate o priza de aer raceste radiatoarele de ulei. Franele de pe fata sunt racite cu ajutorul unor conducte dotate cu ventilatoare electrice, iar cele din spate se racesc in momentul franarii, cand se ridica si eleronul spate, automat. Acest eleron active dynamic regleaza si centrul de greutate al masinii in timp ce se franeaza.
Suspensii, roti si frane
McLaren are o suspensie inspirata tot de Honda NSX si utilizeaza sistemul double-wishbone, cu doua bascule. Un sistem inovativ permite rotilor sa se miste fata-spate, foarte putin, atunci cand intalnesc un obstacol, pentru pastrarea confortului. Sa nu uitam ca masina este una "street legal", menita sa fie manevrabila si confortabila in acelasi timp. Jantele pe 17 sunt incaltate cu anvelope facute special de catre Michelin si Dunlop pentru acest model - 235 ZR45 pe fata si 315 ZR45 pe spate. Franele nu sunt asistate de servo, au discuri ventilate si perforate, si sunt semnate de Brembo. Etrierele au cate 4 pistonase si sunt din aluminiu. O chestie interesanta este faptul ca masina nu are frana de mana normala, ci are etrierele spate controlate electronic si blocheaza rotile automat. Cursa pedalei de frana la F1 este de doar 2,5 cm!! Odata cu apasarea pedalei, la viteze de peste 64 km/h, se ridica si eleronul spate.
Interiorul si confort
Ca echipare standard, F1 venea cu aer conditionat automat, o raritate pe masinile super sport. Parbrizul avea dezaburire integrata, la fel si geamurile laterale. Alte dotari standard mai erau geamurile electrice, inchiderea centralizata, sistemul audio Kenwood cu magazine pentru 10 CD-uri, trusa de scule custom din titan aurit, trusa de prim-ajutor si un set de bagaje special facut sa intre in spatiile de depozitare. Tot standard era si sacul de golf. Masina nu are niciun airbag. Scaunul soferului era custom, in functie de fiecare client pentru a i se potrivi la perfectie, realizat din plastic intarit cu carbon si acoperit cu o piele Connely subtire. Volanul nu este reglabil, dar, la fel ca scaunul, este asezat in pozitia optima aleasa de client. La fel si pedalele. Sistemul audio de la Kenwood a fost facut special pentru F1, fiind compus din componente mai usoare. Fiecare F1 are un modem ce permite downloadarea datelor din ECU.
Performante si disponibilitate
McLaren F1 accelereaza de la 0 la 100 in doar 3.2 secunde, face 0-400 m in 11.1 secunde si are viteza maxima de 372 km/h cu limitare de turatie sau 390 km/h fara limitare. Ca si disponibilitate de achizitie, vorbim aici despre una din cele mai ravnite masini din toate timpurile. Iar productia mica, face ca pretul unei astfel de masini sa fie parca de pe alta planeta. Daca in anii de productie, acestea se vindeau cu aproximativ 1 milion de dolari, acum, in rarele ocazii in care sunt de vanzare, masinile McLaren F1 au un pret intre 4 si 5 milioane de dolari - in 2008, la Londra, in cadrul unei licitatii, masina cu numarul 065 a fost cumparata cu 4,1 milioane de dolari.
Variante
Din totalul de 106 masini fabricate, 69 au fost modele F1 (64 de strada, 5 prototipuri), 5 F1 LM (5 de strada, 1 prototip), 3 F1 GT (2 de strada, 1 prototip) si 28 F1 GTR, toate de competitie.
LM- Le Mans
Doar 5 variante LM au fost fabricate, mai usoare decat F1 cu 76 de kg, dar si cu diferite modificari la aerodinamica. Jantele speciale pe 18 si culoarea portocaliu Papaya tradeaza varianta LM. In plus, puterea motorului a fost crescuta la 689 cp.
GT
Varianta GT a fost purtata de catre masinile cu numerele 054, 056, 058 si avea cam aceleasi trasaturi ca varianta GTR, insa cu mici adaptari pentru mersul pe sosea.
GTR
F1 GTR, varianta dedicate competitiilor auto, mai usoara cu peste 100 kg decat cea standard, cu multiple modificari la exterior si interior (roll-cage, garda la sol foarte mica, etc) avea pastrat numai un singur loc, cel central, pentru sofer. F1 GTR a obtinut in anii 95-97 numeroase victorii la Le Mans dar si in cursele de Grand Touring.
Cateva argumente ce fac din McLaren F1, probabil, cel mai performant Supercar:
- De la fabricarea ei, in 1991, numai 3 masini de serie au reusit sa-i doboare recordul de viteza maxima
- Este singurul Supercar cu 3 locuri
- Este singura masina de serie cu pozitia soferului centrala
- Cu o greutate de doar 1138 kg, are un raport putere/greutate peste Bugatti Veyron
- Chiar daca a fost creat in 1990, are un coeficient aerodinamic extraordinar de mic
- Are multe spatii de depozitare, chiar si bagaje sau trusa de golf
- Este si in ziua de azi, cea mai rapida masina din lume, cu motor aspirat
-
Dezmembrez mercedes c 2.2cdi
Termostat,lichid racire (7282280006 meyle) ford,volvo 93.5 Lei
Set fise bujii subaru forester, impreza, legacy iii, outback... 128 Lei
-
Dezmembrez vw polo 6r
Senzori parcare bara spate( 2 buc ) mercedes-benz e class an... 100 Lei
Ansamblu stergator cu motoras audi a5 2009-2013 450 Lei
-
Oglinda dreapta kia sportage 4 (2017-2020) cod 87620f1560,... 700 Lei
Dezmembrez mercedes benz cls 250 cdi amg
Lumina placuta nr. inmatriculare vw tiguan 08/11 130 Lei
-
Parasolare renault megane 4 intenese 2019 30.000km 300 Lei
Airbag volan peugeot 307 1.6 b an fabr. 2005 160 Lei
Eleron haion luneta tuning sport audi a4 b6 s4 rs4 s line abt... 360 Lei
-
Janta aliaj oe mercedes-benz 17" a25340105007x45 1200 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale mercedes c class w205 cu senzori... 1200 Lei
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei
-
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
Conducta ac joasa presiune volkswagen golf 5 (1k) hatchback... 150 Lei
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
-
Evacuare (tobe esapament) audi a8l (d5) 3.0 tdi 2017-prezent 1000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Stergator citroen jumpy 2007-,fiat scudo 2007-,peugeot expert... 143.84 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll originale audi q5 / mercedes / vw/ seat /... 2000 Lei
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
Bara spate amg mercedes-benz s-class w221 [facelift] [2009 -... 2100 Lei
-
Geam dreapta spate audi a4 8k sedan 53 €
Motoras geam spate dreapta audi a6 4f facelift 2010 - 2,0tdi... 20 €
Motor fara anexe 23 25d bi-turbo 2.0 d 205cp 150kw n47d20d bmw... 9000 Lei
-
Intercooler, compresor (818574 valeo) audi,seat,skoda,vw 347.76 Lei
Surub roata audi a4 (8d2, b5) (1994 - 2001) febi bilstein... 99 Lei
Mercedes c 200 2.2 cdi 2009 3500 €
-
Set curea transmisie cu caneluri (vkma33044 skf)... 339.81 Lei
Armatura bara fata volkswagen phaeton 2006 berlina 3.0 tdi bmk 400 Lei
Fulie vibrochen 55563401 2.0 cdti opel insignia 2008 250 Lei
-
Alternator skoda fabia i sedan 1.4 16v cp 75/100 cod piesa:... 200 Lei
Cotiera toyota auris 2008 hatchback 2.2 d-cat 200 Lei
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei


