Masini legendare Ep. 4 - McLaren F1

O masina nascuta acum aproape 20 de ani, in 1991. Initiatorul proiectului McLaren F1 este Gordon Murray, un celebru inginer de Formula 1. Ideea de a face "The Ultimate Supercar" i-a venit in 1988, intorcandu-se de la o etapa de Grand Prix. Ca "muza" a folosit o masina japoneza - Honda NSX, despre care Murray declara ca odata ce a condus-o, celelalte masini precum Ferrari, Lamborghini sau Porsche, i-au disparut din minte. Fiind un fan Honda, ar fi vrut ca motorul noului Supercar sa fie japonez, insa, in final, a ales unul facut de BMW.
Primul F1 a fost prezentat publicului in 1991, la Monaco. Prototipul a intrat in productie, una limitata la doar 106 exemplare, cu tot cu cele de competitie fabricate intre 1991 si 1998, la McLaren Automotive in Anglia.
Motorul si transmisia
Pentru a avea o masina fiabila, Murray a dorit neaparat ca sub capota sa fie un motor aspirat. Acesta are 6.1 litri, 12 cilindri in V si o greutate de doar 266 kg. Motorul dezvoltat de divizia Motorsport de la BMW avea o putere de 636 cp. Producatorii nu s-au bazat insa doar pe puterea motorului, ci si pe o greutate scazuta. Raportul putere/masa este unul excelent, de 550 cp/tona, comparativ cu Ferrari Enzo care are 434 cp/tona, respectiv Veyron cu 530.2 cp/tona. Cutia de viteze este una manuala in 6 trepte, cu ambreiaj triplu de carbon. Diferentialul Torsen este blocant 40%, iar tractiunea este pe puntea spate.
Caroserie si aerodinamica
McLaren F1 a fost prima masina din lume care a folosit un sasiu monococ din plastic ranforsat cu carbon. Aluminiul si magneziul au fost folosite pentru atasarea pieselor de suspensie. O dovada ca la fabricare nu s-a facut rabat de la nimic, pentru izolarea spatiului motor s-a folosit izolatie cu aur, folosindu-se aproximativ 25g de aur pentru fiecare masina. Folosirea metalului pretios nu este un moft, acesta fiind unul din cele mai bune metale care reflecta caldura.
Inca o trasatura care face din F1 o masina mai mult decat speciala, este faptul ca are 3 locuri. Pozitia soferului este centrala, inaintea rezervorului de benzina si in fata motorului. Putin mai in spate, lateral, sunt alte 2 scaune pentru pasageri.
Portierele sunt de tip fluture. In ceea ce priveste aerodinamica, F1 are un coeficient de 0.32, in timp ce Bugatti Veyron are 0.36, iar Ultimate Aero SSC (0,357). Masina are o uriasa forta de apasare, chiar daca varianta de strada nu are eleron masiv, precum variantele LM sau GTR. Soferul poate activa manual modul "high downforce", adica pornirea a doua ventilatoare electrice.
Pe plafon, o priza de aer directioneaza aerul spre motor, iar sub fiecare portiera cate o priza de aer raceste radiatoarele de ulei. Franele de pe fata sunt racite cu ajutorul unor conducte dotate cu ventilatoare electrice, iar cele din spate se racesc in momentul franarii, cand se ridica si eleronul spate, automat. Acest eleron active dynamic regleaza si centrul de greutate al masinii in timp ce se franeaza.
Suspensii, roti si frane
McLaren are o suspensie inspirata tot de Honda NSX si utilizeaza sistemul double-wishbone, cu doua bascule. Un sistem inovativ permite rotilor sa se miste fata-spate, foarte putin, atunci cand intalnesc un obstacol, pentru pastrarea confortului. Sa nu uitam ca masina este una "street legal", menita sa fie manevrabila si confortabila in acelasi timp. Jantele pe 17 sunt incaltate cu anvelope facute special de catre Michelin si Dunlop pentru acest model - 235 ZR45 pe fata si 315 ZR45 pe spate. Franele nu sunt asistate de servo, au discuri ventilate si perforate, si sunt semnate de Brembo. Etrierele au cate 4 pistonase si sunt din aluminiu. O chestie interesanta este faptul ca masina nu are frana de mana normala, ci are etrierele spate controlate electronic si blocheaza rotile automat. Cursa pedalei de frana la F1 este de doar 2,5 cm!! Odata cu apasarea pedalei, la viteze de peste 64 km/h, se ridica si eleronul spate.
Interiorul si confort
Ca echipare standard, F1 venea cu aer conditionat automat, o raritate pe masinile super sport. Parbrizul avea dezaburire integrata, la fel si geamurile laterale. Alte dotari standard mai erau geamurile electrice, inchiderea centralizata, sistemul audio Kenwood cu magazine pentru 10 CD-uri, trusa de scule custom din titan aurit, trusa de prim-ajutor si un set de bagaje special facut sa intre in spatiile de depozitare. Tot standard era si sacul de golf. Masina nu are niciun airbag. Scaunul soferului era custom, in functie de fiecare client pentru a i se potrivi la perfectie, realizat din plastic intarit cu carbon si acoperit cu o piele Connely subtire. Volanul nu este reglabil, dar, la fel ca scaunul, este asezat in pozitia optima aleasa de client. La fel si pedalele. Sistemul audio de la Kenwood a fost facut special pentru F1, fiind compus din componente mai usoare. Fiecare F1 are un modem ce permite downloadarea datelor din ECU.
Performante si disponibilitate
McLaren F1 accelereaza de la 0 la 100 in doar 3.2 secunde, face 0-400 m in 11.1 secunde si are viteza maxima de 372 km/h cu limitare de turatie sau 390 km/h fara limitare. Ca si disponibilitate de achizitie, vorbim aici despre una din cele mai ravnite masini din toate timpurile. Iar productia mica, face ca pretul unei astfel de masini sa fie parca de pe alta planeta. Daca in anii de productie, acestea se vindeau cu aproximativ 1 milion de dolari, acum, in rarele ocazii in care sunt de vanzare, masinile McLaren F1 au un pret intre 4 si 5 milioane de dolari - in 2008, la Londra, in cadrul unei licitatii, masina cu numarul 065 a fost cumparata cu 4,1 milioane de dolari.
Variante
Din totalul de 106 masini fabricate, 69 au fost modele F1 (64 de strada, 5 prototipuri), 5 F1 LM (5 de strada, 1 prototip), 3 F1 GT (2 de strada, 1 prototip) si 28 F1 GTR, toate de competitie.
LM- Le Mans
Doar 5 variante LM au fost fabricate, mai usoare decat F1 cu 76 de kg, dar si cu diferite modificari la aerodinamica. Jantele speciale pe 18 si culoarea portocaliu Papaya tradeaza varianta LM. In plus, puterea motorului a fost crescuta la 689 cp.
GT
Varianta GT a fost purtata de catre masinile cu numerele 054, 056, 058 si avea cam aceleasi trasaturi ca varianta GTR, insa cu mici adaptari pentru mersul pe sosea.
GTR
F1 GTR, varianta dedicate competitiilor auto, mai usoara cu peste 100 kg decat cea standard, cu multiple modificari la exterior si interior (roll-cage, garda la sol foarte mica, etc) avea pastrat numai un singur loc, cel central, pentru sofer. F1 GTR a obtinut in anii 95-97 numeroase victorii la Le Mans dar si in cursele de Grand Touring.
Cateva argumente ce fac din McLaren F1, probabil, cel mai performant Supercar:
- De la fabricarea ei, in 1991, numai 3 masini de serie au reusit sa-i doboare recordul de viteza maxima
- Este singurul Supercar cu 3 locuri
- Este singura masina de serie cu pozitia soferului centrala
- Cu o greutate de doar 1138 kg, are un raport putere/greutate peste Bugatti Veyron
- Chiar daca a fost creat in 1990, are un coeficient aerodinamic extraordinar de mic
- Are multe spatii de depozitare, chiar si bagaje sau trusa de golf
- Este si in ziua de azi, cea mai rapida masina din lume, cu motor aspirat
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
Macara electrica usa spate stanga audi a6 (2018->) [c8, 4k]... 400 Lei
Dacia duster dci 2022 12750 €
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
-
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
Modul led drl far dacia duster 2018 2019 2020 2021 150 Lei
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
-
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei
Scut motor/cutie/lateral prag audi a4 b6 b7 stanga dreapta 100 Lei
-
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Macara electrica usa spate stanga mercedes-benz e-class... 200 Lei
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
-
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Oglinda cu rabatare stanga mercedes w212 e-class 600 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
-
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €


