Ultimul tronson din autostrada Sibiu-Deva, inaugurat cu tot cu alunecari de teren
Ultimii 22 de kilometri ai tronsonului care completeaza o parte din Culoarul Pan - European IV au fost predati cu o intarziere de un an si jumatate fata de termenul initial prevazut in contract. Nici la aceasta ora lucrarile nu sunt insa finalizate, neputand fi semnat procesul verbal de receptie al autostrazii.
Doar 91% din bucata de 22 de kilometri a fost realizat in cei trei ani de lucrari efectuate de italienii de la Impregilo, iar alt pericol pandeste tronsonul de drum abia deschis.
Cu risc de alunecari de teren
Ministrul Transporturilor a insistat sa deschida acest tronson in ciuda avertizarii emise de constructor privind riscul declansarii unor alunecari de teren. Dupa 140 de milioane de euro cheltuiti pentru deschiderea celor 22 de kilometri de autostrada, Ioan Rus a apreciat ca drumul poate fi parcurs in siguranta, a taiat panglica si a plecat.
In spatele sau au ramas active alunecarile de teren in zona celui mai mare viaduct din Romania, Viaductul Aciliu, cu o inaltime de 77 de metri. Insa oficialul roman a considerat ca semnalul de alarma tras de constructorul italian nu este unul care merita sa fie luat in seama, asa ca drumul este, de vineri, deschis circulatiei.
In asteptarea dezastrului
In opinia unora dintre participantii la discutiile care au fost organizate de CNADNR pentru stabilirea metodelor prin care pot fi contracarate fenomenele de alunecari de teren din zona Viaductului Aciliu, noul tronson dat in folosinta este un dezastru care asteapta doar factorul declansator. "Lantul erorilor care pot duce la o catastrofa la Aciliu este aproape de complet. Ne mai lipsesc doar ultimile cifre si combinatia dezastrului va fi perfecta.
O ploaie record si câteva drenuri colmatate. Ori poate cateva cicluri de inghet-dezghet. Se poate intampla la primavara, se poate intampla peste cativa ani, se poate intampla peste o luna. In cazul fericit, va fi o alunecare lenta pentru ca autoritatile sa poata reactiona si sa inchida traficul la timp. In cazul nefericit, se va intampla brusc, asa cum s-a intamplat acum doua luni pe DN6 la Orsova si atunci vom avea o catastrofa nationala", a explicat Mihai Alexandru Craciun, fondatorul comunitatii online "Construim Romania".
Nu ar fi primul caz de acest tip din Romania. La doar cateva saptamani dupa inaugurare, Centura de Est a Clujului si Centura Domasnea s-au scufundat in urma unor alunecari de teren. La cehi, in 2013, organizarea de santier a unui constructor care lucra pe tronsonul de autostrada din zona Litochovice a fost inghitita de pamantul revarsat de pe versantul unui deal din apropiere.
In Romania, chiar si finalizata si predata CNADNR, autostrada se poate dovedi periculoasa, atata vreme cat alunecarile de teren din zona sunt active. Aceasta pentru ca sectiile regionale ale CNADNR din toata tara au un bun renume in a nu efectua decolmatarile canalelor colectoare de ape pluviale si in intretinerea minima a drumurilor pe care le administreaza.
Din rau in mai rau
Pentru cei 22 de kilometri ai lotului Saliste - Cunta deschisi vineri circulatiei, Romania a platit constructorului italian 6,36 milioane de euro / kilometru de autostrada. Mult peste media europeana de 5 milioane de euro.
Tinand cond ca a presupus si efectuarea unor lucrari ample in zona Viaductului Aciliu, probabil ca pretul ar putea fi considerat umflat, dar nu exagerat. Insa nici pe viitor, oficialii romani nu isi dezmint renumele de "masini de tocat" bani publici, fie ei si europeni.
Recent, proiectul inaintat Comisiei Europene pentru constructia autostrazii Sebes - Turda pe un tronson de 70 de kilometri arata ca jaful este derulat cu nonsalanta inainte. Cei 70 de kilometri ai acestui tronson sunt estimati de catre oficialii de la Bucuresti la aproximativ 620 de milioane de euro.
Un calcul simplu indica o valoare de 9 milioane de euro / km de autostrada, un nou record in materie, care va face sa para cele 140 de milioane de euro aruncati pe o autostrada de 22 de kilometri, ce sta sa plece la vale, drept un mizilic.
- Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw passat gmo 2017 11900 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg...
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €