Ultimul tronson din autostrada Sibiu-Deva, inaugurat cu tot cu alunecari de teren

Ultimul tronson din autostrada Sibiu-Deva, inaugurat cu tot cu alunecari de teren
De vineri de la pranz, circulatia pe intreg traseul de 126 de kilometri al autostrazii Sibiu - Deva a fost deschisa, ministrul Transporturilor Ioan Rus luand aceasta decizie.
Distribuie pe Facebook

Ultimii 22 de kilometri ai tronsonului care completeaza o parte din Culoarul Pan - European IV au fost predati cu o intarziere de un an si jumatate fata de termenul initial prevazut in contract. Nici la aceasta ora lucrarile nu sunt insa finalizate, neputand fi semnat procesul verbal de receptie al autostrazii.

Doar 91% din bucata de 22 de kilometri a fost realizat in cei trei ani de lucrari efectuate de italienii de la Impregilo, iar alt pericol pandeste tronsonul de drum abia deschis.

Cu risc de alunecari de teren

Ministrul Transporturilor a insistat sa deschida acest tronson in ciuda avertizarii emise de constructor privind riscul declansarii unor alunecari de teren. Dupa 140 de milioane de euro cheltuiti pentru deschiderea celor 22 de kilometri de autostrada, Ioan Rus a apreciat ca drumul poate fi parcurs in siguranta, a taiat panglica si a plecat.

In spatele sau au ramas active alunecarile de teren in zona celui mai mare viaduct din Romania, Viaductul Aciliu, cu o inaltime de 77 de metri. Insa oficialul roman a considerat ca semnalul de alarma tras de constructorul italian nu este unul care merita sa fie luat in seama, asa ca drumul este, de vineri, deschis circulatiei.

In asteptarea dezastrului

In opinia unora dintre participantii la discutiile care au fost organizate de CNADNR pentru stabilirea metodelor prin care pot fi contracarate fenomenele de alunecari de teren din zona Viaductului Aciliu, noul tronson dat in folosinta este un dezastru care asteapta doar factorul declansator. "Lantul erorilor care pot duce la o catastrofa la Aciliu este aproape de complet. Ne mai lipsesc doar ultimile cifre si combinatia dezastrului va fi perfecta.

O ploaie record si câteva drenuri colmatate. Ori poate cateva cicluri de inghet-dezghet. Se poate intampla la primavara, se poate intampla peste cativa ani, se poate intampla peste o luna. In cazul fericit, va fi o alunecare lenta pentru ca autoritatile sa poata reactiona si sa inchida traficul la timp. In cazul nefericit, se va intampla brusc, asa cum s-a intamplat acum doua luni pe DN6 la Orsova si atunci vom avea o catastrofa nationala", a explicat Mihai Alexandru Craciun, fondatorul comunitatii online "Construim Romania".

Nu ar fi primul caz de acest tip din Romania. La doar cateva saptamani dupa inaugurare, Centura de Est a Clujului si Centura Domasnea s-au scufundat in urma unor alunecari de teren. La cehi, in 2013, organizarea de santier a unui constructor care lucra pe tronsonul de autostrada din zona Litochovice a fost inghitita de pamantul revarsat de pe versantul unui deal din apropiere.

In Romania, chiar si finalizata si predata CNADNR, autostrada se poate dovedi periculoasa, atata vreme cat alunecarile de teren din zona sunt active. Aceasta pentru ca sectiile regionale ale CNADNR din toata tara au un bun renume in a nu efectua decolmatarile canalelor colectoare de ape pluviale si in intretinerea minima a drumurilor pe care le administreaza.

Din rau in mai rau

Pentru cei 22 de kilometri ai lotului Saliste - Cunta deschisi vineri circulatiei, Romania a platit constructorului italian 6,36 milioane de euro / kilometru de autostrada. Mult peste media europeana de 5 milioane de euro.

Tinand cond ca a presupus si efectuarea unor lucrari ample in zona Viaductului Aciliu, probabil ca pretul ar putea fi considerat umflat, dar nu exagerat. Insa nici pe viitor, oficialii romani nu isi dezmint renumele de "masini de tocat" bani publici, fie ei si europeni.

Recent, proiectul inaintat Comisiei Europene pentru constructia autostrazii Sebes - Turda pe un tronson de 70 de kilometri arata ca jaful este derulat cu nonsalanta inainte. Cei 70 de kilometri ai acestui tronson sunt estimati de catre oficialii de la Bucuresti la aproximativ 620 de milioane de euro.

Un calcul simplu indica o valoare de 9 milioane de euro / km de autostrada, un nou record in materie, care va face sa para cele 140 de milioane de euro aruncati pe o autostrada de 22 de kilometri, ce sta sa plece la vale, drept un mizilic.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 18 Noiembrie 2014