Editorial: cat de corect circula biciclistii?
- Pistele de biciclete sunt insuficiente in Romania
- Numarul de accidente in care sunt implicati biciclistii este in crestere
- 8 din 10 biciclisti nu respecta regulile de circulatie
Numarul biciclistilor din Romania este in crestere. Iar acest lucru nu poate decat sa ne bucure. Insa lipsa de educatie rutiera si a respectului exista din pacate si pe doua roti, nu doar in randul soferilor.
Sa o luam usurel: sa nu ma intelegeti gresit. Soferii sunt de departe cei mai periculosi oameni din trafic. Badarania, nesimtirea si indiferenta duc la accidente grave. Nu degeaba tara noastra este campioana la acest capitol la nivel european. Rar mi-a fost dat sa vad un sofer care sa semnalizeze orice schimbare a directiei de mers, un sofer care sa acorde prioritate altora sau un sofer care sa incetineasca din timp cand se apropie de o trecere de pietoni. Cat despre cei care opresc la culoarea galbena a semaforului... astia sunt o specie rara!
Dar fiind si biciclist, venind la serviciu pe doua roti, am reusit sa observ mai bine in ultima vreme ce se intampla cand te deplasezi la pedale. Ieri, de exemplu, pe o strada inghesuita, care avea prima banda ocupata de masini parcate, vine un bou pe bicicleta de pe contra-sens. Mai vine si o masina pe banda a doua, mai sunt si eu acolo mergand cat mai aproape de masinile parcate, vine si idiotul asta din fata, ce e de facut? Tragem pe dreapta, ne oprim, zburam ca sa il lasam pe omul care pedaleaza de pe contra-sens?
Biciclistii care au impresia ca semafoarele sunt exclusiv gandite, fabricate si montate pentru masini si motociclete sunt cu miile. Din pacate. Biciclisti care sa stea la semafor cot la cot cu soferii, atunci cand este rosu... nu ai sa vezi. Poate sunt cativa, dar eu nu am intalnit. Biciclistul se baga printre masini, se strecoara pe rosu atunci cand nu vine vreo masina in intersectie si isi vede mai departe de drum. Fara sa se gandeasca ca asa mor prostii: vine un SUV mai vitezoman si pana sa apuce omul nostru sa dea la pedale, se trezeste cu capul infpit in parbriz.
Linie continua simpla sau dubla valabila pentru biciclisti? Ce e aia? Nu exista asa ceva! Semnalizare cu mana, asa cum scrie la carte? Nu avem. Mers pe trotuar sau pe carosabil, dupa bunul plac, la orice ora, pe orice banda, ca si cum nu ar exista legi pentru cei pe 2 roti. La asta sunt priceputi biciclistii din tara noastra.
Dar haideti sa privim si din alta perspectiva. Sa comparam tari precum Germania, Italia, Olanda sau Franta care au piste speciale de biciclete tot atat de multe precum drumurile de masina, cu situatia din Romania... ar fi o gluma proasta. La noi pistele de biciclete sunt din pacate doar un alt mijloc de a scoate bani de la buget. Nu conteaza ca sunt facute prost, pe trotuare pline de masini, in zone in care trebuie sa faci slalom printre copaci, pe trotuare pline de gropi si cu bordurile fara pante de urcare sau coborare. E clar un singur lucru: pistele de biciclete au fost facute cu gandul la buzunarele primarilor, nu la biciclisti.
Cat de retardat sa fii tu, ca proiectant de pista, incat sa faci pe Stefan cel Mare pista pe trotuar, aproape lipita de bloc? Adica exact acolo unde se deschid usile magazinelor... Si sa te mai si astepti ca un biciclist le va folosit, sperand in fiecare secunda ca nu iese nici un client care sa il loveasca cu usa, exact ca in filmele cu Stan si Bran. In rest, daca nu te loveste usa magazinului, te loveste masina parcata direct pe pista. Sau pietonul care nu vede marcajele galbene... Asadar, ce ramane de facut? Trebuie sa mergi pe carosabil, daca vrei sa supravietuiesti cu bicicleta.
Insa pe carosabil apare alta problema. Conform legii, bicicleta poate circula numai pe banda de langa trotuar. Insa se pare ca biciclistii romani nu au aflat inca acest lucru. Si asa apar si disputele. Sau se mai trezeste cate un bou pe 2 roti sa mearga la 3 metri de bordura, ocupand toata banda. Prietene, mergi si tu mai aproape de trotuar si lasa masinile si autobuzele sa beneficieze de mai mult loc. Nu pentru siguranta masinii, ci pentru a ta! Ca o masina are 1,5 tone, iar tu ai vreo 80 de kilograme cu tot cu toacla din dotare...
Din pacate, biciclistii romani sunt suprasaturati de frustrari. Sunt discriminati si suparati nevoie mare ca nu au piste de biciclete, ca soferii nu-i respecta si ca nu le acorda prioritate, ca drumurile sunt pline de gropi si ca nu exista borduri speciale pentru ei. Biciclistii sunt ofticati ca pietonii le stau in cale si ca sunt multe masini diesel cu filtrele de particule stricate, care ii afuma cand merg pe Magheru. Si uite asa, biciclistii care circula zilnic pe drumurile publice, nasc o sumedenie de frustrari care le dau gresita impresia ca au dreptul sa nu respecte nicio lege. Ca si asa ei nu primesc respect!
Nu am nimic cu cei care merg cu bicicleta prin parcuri, alaturi de familia, adica cu acei oameni care se plimba de placere si sunt atenti la siguranta lor si a celorlalti. Problema in tara noastra este cu biciclistii "profesionisti" carora li s-a urcat la cap ca toti soferii trebuie sa se dea din calea lor ca ei au mai multe drepturi. Si ca nu mai are rost sa respecte aceleasi reguli de circulatia ca si conducatorii de vehicule...
Daca ne gandim cine este vinovat pentru comportamentul biciclistilor, deloc elegant, putem da vina lejer pe autoritati ca si din mersul pe doua roti au facut o afacere si si-au batut joc de noi. Poate daca am avea piste bune peste tot, pe care soferii mitocani sa nu mai parcheze masina, piste gandite cu capul, nu cu subratul de autoritati, legate intre ele, biciclistii s-ar mai calma si ar fi mai relaxati in trafic. Dar probabil o sa mai dureze inca 5 decenii pana sa vedem asa ceva, la fel cum avem de asteptat sa vedem si autostrazi, infrastructura gandita bine, politisti care isi fac treaba... Ma rog, vise.
Nu conteaza daca mergi cu 4 sau cu 2 roti. Dar am dori sa aflam si parerea ta despre cum se circula cu bicicleta prin trafic si despre cum merg altii cu bicicleta.
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw passat gmo 2017 11900 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €