Masina second-hand a saptamanii: BMW Seria 5 E39 (1995-2003)
- BMW E39 a fost a doua generatie care a avut si o varianta M5
- Motorizari intre 2 si 5 litri pe benzina si motorina
- Acest model s-a fabricat numai cu propulsie (tractiune spate)
Un automobil ce nu mai are nevoie de nicio prezentare. Un BMW considerat de multi drept cel mai atragator Seria 5 din toate timpurile si fara indoiala un model extrem de fiabil. Iata ce trebuie sa stii daca vrei sa-ti cumperi un BMW E39 la mana a doua.
Doua variante de caroserie pentru BMW E39
De cand s-a pus in vanzare, BMW E39 era disponibil cu o singura varianta de caroseria, dupa care, un an mai tarziu, si o varianta break. Un sedan cu 4 portiere a aparut in 1995 si un estate (break) cu 5 usi in 1996. Masina a fost mult inspirata de generatia de Seria 7 E38 si se bucura de o caroserie sigura, ce era practic un fel de rollcage pentru pasageri. Tehnologia germana a permis ca toata caroseria lui E39 sa fie sudata folosindu-se de masuratori laser, precise, asigurand o rigiditate uniforma. De fapt, E39 se bucura de o cariserie atat de bine realizata, incat generatia urmatoare, BMW Seria 5 E60, avea exact acelasi coeficient de torsiune in sarcina. Cu alte cuvinte, caroseria lui E39 era bine gandita si foarte dezvoltata pentru vremea respectiva. Nu este de mirare ca si in ziua de azi, BMW E39 este renumit pentru tinuta sa de drum exemplara.
17 motorizari diferite in 8 ani
BMW E39 a inceput sa fie vandut numai cu motoare pe benzina. Primele modele inca din 1995 si 1996 erau numite 520i, 523i, 528i, 535i si 540i. Ulterior, au mai fost si motorizarile care numeau masina 525i, 530i, 520d, 525d, 525td, 530d sau chiar M5. Au existat insa si cateva evolutii ale motoarelor cu acelasi nume, fiind insa diferente de putere.
Cel mai slab motorizat model era BMW 525tds, o masina care avea sub capota acelasi motor de la generatia anterioara, E34, si se bucura de numai 116 cp. La polul opus, se afla BMW 540i care avea si 291 cp sau chiar BMW M5, o masina cu 400 cp.
Benzina
Model | Putere | Cuplu | 0–100 km/h | Fabricatie |
---|---|---|---|---|
520i | 110 kW (150 PS; 148 bhp) @ 5900 | 190 N·m (140 ft·lbf) @ 3500 | 10.2/11.5 (MT/AT) | 1996–2000 |
520i | 125 kW (170 PS; 168 bhp) @ 6250 | 210 N·m (150 ft·lbf) @ 3500 | 9.1/10.2 (MT/AT) | 2000–2003 |
523i | 125 kW (170 PS; 168 bhp) @ 5500 | 245 N·m (181 ft·lbf) @ 3500 | 8.5/9.7 (MT/AT) | 1995–2000 |
525i | 141 kW (192 PS; 189 bhp) @ 6000 | 245 N·m (181 ft·lbf) @ 3500 | 8.1/8.9 (MT/AT) | 2000–2003 |
528i | 142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 5500 | 280 N·m (210 ft·lbf) @ 3500 | 7.5/8.8 (MT/AT) | 1995–2000 |
528i SE | 142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 5500 | 280 N·m (210 ft·lbf) @ 3500 | 7.1 (MT) | 1998 |
530i | 170 kW (231 PS; 228 bhp) @ 5900 | 300 N·m (220 ft·lbf) @ 3500 | 7.1/7.4 (MT/AT) | 2000–2003 |
535i | 180 kW (245 PS; 241 bhp) @ 5800 | 345 N·m (254 ft·lbf) @ 3800 | 6.9/7.6 (MT/AT) | 1996–2003 |
540i | 210 kW (286 PS; 282 bhp) @ 5400 | 440 N·m (320 ft·lbf) @ 3600 | 6.0/6.3 (MT/AT) | 1996–1998 |
540i | 217 kW (295 PS; 291 bhp) @ 5400 | 460 N·m (340 ft·lbf) @ 3600 | 5.4/5.6 (MT/AT) | 1999–2003 |
M5 | 294 kW (400 PS; 394 bhp) @ 6600 | 500 N·m (370 ft·lbf) @ 3800 | 4.8 (MT) | 1998–2003 |
Diesel
Model | Putere | Cuplu | 0–100 km/h | Fabricatie |
---|---|---|---|---|
520d | 100 kW (136 PS; 134 bhp) @ 4000 | 280 N·m (210 ft·lbf) @ 1750 | 10.6 (MT) | 2000–2003 |
525d | 120 kW (163 PS; 161 bhp) @ 4000 | 350 N·m (260 ft·lbf) @ 2000 | 8.9/9.1 (MT/AT) | 2000–2003 |
525td | 85 kW (116 PS; 114 bhp) @ 4800 | 230 N·m (170 ft·lbf) @ 1900 | 11.9 (MT) | 1997–2000 |
525tds | 105 kW (143 PS; 141 bhp) @ 4600 | 280 N·m (210 ft·lbf) @ 2200 | 10.4/11 (MT/AT) | 1996–2000 |
530d | 135 kW (184 PS; 181 bhp) @ 4000 | 390 N·m (290 ft·lbf) @ 1750 | 8.1/8.4 (MT/AT) | 1998–2000 |
530d | 142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 4000 | 410 N·m (300 ft·lbf) @ 1750 | 7.8/8.3 (MT/AT) | 2000–2003 |
Celebrul BMW M5
Una din cele mai ravnite masini ale prezentului in randul pasionatilor de viteza este un M5 din generatia E39. Este singurul model din aceasta generatie care a fost fabricat doar in varianta sedan cu 4 usi. Masina era integral modificata de divizia Motorsport si se bucura de un propulsor V8 de 5 litri aspirat care oferea 400 cp. Acelasi motor era instalat si pe BMW Z8 sau cateva modele Wiessmann.
Toate BMW-urile M5 erau dotate cu o transmisie manuala Getrag in 6 trepte, aveau suspensii intarite cu 23 mm mai joase decat la Seria 5 obisnuita, jante pe 18 inch, diferential autoblocant, sistem Servotronic, mod de conducere M, evacuare cu 4 iesiri, discuri ventilate pe toate cele 4 roti, ceasuri de bord gradate pana la 300 km/h, scaune profilate si o sumedenie de alte dotari de lux si confort exclusiviste, precum bord imbracat in piele, navigatie sau altele.
Un BMW M5 avea niste performante uluitoare: 4.8 secunde de la 0 la 100 km/h si o viteza maxima limitata electronic de 250 km/h sau 305 km/h fara limitare.
Exista in depozitul de sub Muzeul BMW din Munchen si un M5 E39 cu o caroserie touring. Insa acest prototip a ramas unic, compania luand decizia sa nu fabrice M5-ul intr-o forma break.
Motorizari populare
In Romania, fara indoiala, cele mai multe BMW-uri E39 sunt dotate cu motoarele M52 pe benzina in 6 pistoane. Mai precis, motoarele de 2.0i care produc 150 cp si 2.2 de 170 cp, motoarele de 2.5 care ofera 170 si 192 cp si propulsorul de 2.8 de 193 cp. In cadrul motorizarilor pe motorina, cel mai popular este cel de 2 litri cu 4 pistoane si 136 cp, acelasi motor montat si pe BMW Seria 3 generatia E46, intre anii 2000 si 2003, dar si motorul 525d de 163 cp.
Exista insa si cateva BMW-uri dotate cu motoarele de 3 litri, atat pe benzina cat si pe motorina, in timp ce motorizarile V8, care au fost mai mult fabricate pentru Statele Unite, sunt intr-un numar foarte restrans.
Probleme des intalnite la BMW E39
Din fericire, putem spune cu mana pe inima ca acest model a fost de departe cel mai fiabil dintre masinile prezentate de noi la aceasta rubrica. BMW E39 nu a avut probleme specifice, asa cum se intampla in zilele noastre cu anumite produse marca VAG. Au existat cateva probleme la motorizarile pe benzina cu debitmetrele iar la motoarele pe motorina cu injectoarele, dar vorbim de probleme care apareau la peste 150.000 de kilometri efectuati.
Preturile din Romania pentru BMW E39
Din pacate, acest model de masina vine cu o mare problema: cu greu gasesti un exemplar in stare perfecta, bine ingrijit. Majoritatea, fiind masini fiabile, au multi kilometri la bord si au fost alergate si hartanite in toate modurile posibile. Cine spune ca BMW-ul lui are cat indica ceasul, adica 100.000 sau 125.000 de kilometri parcursi, minte cu nerusinare. Dar nu trebuie sa ne speriem de un numar urias de kilometri ai acestor masini. Motoarele acestei generatii erau gandite sa tina peste 500.000 de kilometri fara nicio revizie capitala.
Un BMW E39 520i incepe in Romania de la 1800-2000 de Euro, inscris in tara noastra. Insa cine doreste un exemplar mai ingrijit, trebuie sa scoata din buzunar intre 3500 si 4000 de Euro. Un BMW M5 costa aproximativ 9000-12000 de Euro inscris in Romania, in timp ce un M5 "bulgaresc" ajunge si la 6000 de Euro.
Recomandarea 4Tuning
Daca ar fi sa gandim cu sufletul, am alege un M5. Sau, daca nu ne permite bugetul, am alege o motorizare mare, cum ar fi un 530i sau 540i, pentru ca nimic nu-i sta mai bine unui BMW cu tractiune spate decat o multime de cai furiosi.
Daca insa am gandi cu capul, am alege fara indoiala un 525d. Este o motorizare care ofera o putere mare, de 163 cp, un cuplu zdravan de 350 Nm si performante decente in orice conditii. Cat despre consum, apropiatii nostri care detin asa ceva ne-au spus ca limuzina Seria 5 dotata cu acest motor consuma in jur de 8 litri in mediul urban cu climatizarea pornita si numai 6,2 la drum intins.
Avantaje
- pret accesibil
- foarte multe dotari de lux
- fiabilitate
- forme moderne eterne
- performanta
Dezavantaje
- motorizari mari
- multe exemplare second-hand in stare proasta
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €