Pariu ca nu stiai: De ce motoarele cu Start/Stop sunt cele mai fiabile din lume?
- Piese interne mai rezistente
- Electromotor special realizat pentru porniri dese
- 500.000 de porniri in medie la un motor cu S/S
Mai toate automobilele moderne au acum o dotare care deja implineste aproape un deceniu: sistemul Start/Stop. E vorba de sistemul care opreste motorul masinii in momentul in care aceasta stationeaza la semafor, pentru a economisi carburant. Cu acest sistem masinile au ajuns sa consum cu circa 10% mai putin, motiv pentru care mai toti producatorii il ofera clientilor, in varianta standard sau contra-cost.
Pe langa economia de carburant, trebuie stiut ca motoarele cu sistem Start/Stop mai au o calitate: sunt cele mai fiabile. Pentru ca piesele interioare sunt speciale pentru asemenea motoare, capabile sa reziste la un numar de porniri/opriri mult mai mare. De fapt, motoarele cu Start/Stop sunt la fel de fiabile ca cele fara acest sistem, dar daca le utilizam in mod normal, dezactivand optiunea de oprire a motorului la semafor, abia atunci devin cele mai fiabile din lume. Sa va explic.
Sistemul Start/Stop nu inseamna doar o baterie mai buna si un buton in masina de activare sau dezactivare. Pentru ca un sistem Start/Stop e ceva mai complex, nu degeaba producatorii cer bani mai multi pentru asa ceva. Adica pe langa partea electrica, toate componentele de frictiune din interior sunt diferite fata de un motor obisnuit, care nu are acest sistem. Adica sunt special realizate pentru a face fata unui numar de 500.000 de porniri de-a lungul vietii, fata de 30.000 de porniri, cat face o masina normala.
Cu ce sunt diferite piesele la un motor cu S/S?
Toate piesele de frictiune din interior sunt altele. Asta inseamna cuzineti, segmenti, pistoane, supape si asa mai departe. Toate sunt realizate din materiale mai rezistente, pentru a face fata unui numar mare de porniri in decursul unei zile. Mai mult, piesele metalice din interiorul unui motor, piese de frictiune, cum sunt cuzinetii, au straturi de lubrifiant solid, pentru a rezista la pornirile cu putin ulei.
In acelasi timp, segmentii sunt diferiti. Sunt segmenti care pastreaza mai mult ulei in interiorul lor, astfel incat atunci cand motorul porneste, dupa ce am stat cateva minute pe loc, sa aiba o lubrifiere optima si sa nu se uzeze pana cand prinde iar pelicula de ulei.
La fel se intampla si cu vilbrochenul, adica arborele cotit, care este construit dintr-un otel mai rezistent, astfel incat sa faca fata la frecare, atat la temperatura inalta, cat si la temperatura joasa, cu putina sau deloc lubrifiere. De fapt, tot ce inseamna piesa interna din motor este realizata diferit la motoarele cu Start/Stop.
Care este diferenta dintre un motor normal si unul cu Start/Stop?
In primul rand, trebuie stiut ca un motor simplu si cu unul dotat cu S/S sunt identice la performante, greutate, aspect si functionalitate. Dar diferite elemente interne, precum cele prezentate mai sus, sunt construite din materiale mai rezistente, capabile sa reziste la o frecare indelungata, la frictiune pe uscat fara lubrifiant si la o gama mai larga de temperaturi joase si inalte. Niciodata un motor simplu, cu piese obisnuite, nu va fi instalat pe o masina cu sistem Start/Stop. Ci acesta va fi montat doar daca masina are pornire simpla, conventionala, iar motorul nu se opreste la semafor pentru a economisi carburant.
De unde si diferenta de pret. Atunci cand platesti in plus pentru sistemul Start/Stop, nu platesti doar pentru o instalatie electrica, formata dintr-un buton si o baterie mare. Ci si pentru toate acele piese din interiorul motorului care sunt special gandite sa reziste la 500.000 de porniri. Daca ai pune sistem Start/Stop pe un motor obisnuit, cu piese care nu au fost special gandite pentru asa ceva, acestea se vor uza si cam in 100.000 de kilometri parcursi cu sistemul activat, va fi bun de aruncat la gunoi.
Oricum, trebuie retinut ca diferenta de pret nu este una uriasa. Vorbim poate doar de cateva zeci de Euro in fabricare la fiecare motor. Nu degeaba, optiunea de Start/Stop, acolo unde nu e oferita standard, costa in jur de 100-200 de Euro numai.
Alte piese imbunatatite la motorul cu Start/Stop
Pe langa piesele interne care sunt mai rezistente, un motor cu S/S mai are un electromotor mai fiabil, gandit sa porneasca de mai multe ori, care da startul motorului la o turatie mai mare, astfel incat acesta sa porneasca in doar o fractiune de secunda. La fel ca piesele interne, si electromotorul este special realizat ca sa reziste in timp la 500.000 de porniri, nu la 30.000, cate face o masina obisnuita de-a lungul vietii.
In plus, pe langa electromotor, masinile cu Start/Stop mai vin si cu acumulatori speciali, de putere mai mare. Adica acumulatori realizati astfel incat sa-ti asigure, pe canicula si ger, pornire usoara de fiecare data, fara sa se goleasca energia din interior. Acestea pot fi baterii cu gel, sau baterii care au, pur si simplu, un amperaj mai mare, dar si o rezerva mai mare de energie.
Cum facem sa avem cel mai fiabil motor din lume?
Simplu. Ne luam o masina cu sistem Start/Stop dar nu il folosim niciodata. Eventual, il dezactivam complet, fie din soft, fie din siguranta sau de la buton. Pentru ca asa, vom avea la dispozitie un motor fabricat cu piese capabile sa reziste la conditii mai grele si la 500.000 de porniri, dar noi il vom folosi in regim obisnuit, acolo unde media de-a lungul vietii sale va fi de numai 30.000 de porniri. In plus, nu vom avea probleme cu electromotorul, pentru ca vom avea unul rezistent facut special pentru o utilizare mai agresiva, dar noi il vom pune doar la o munca usoara. La fel si cu acumulatorul, care nu va fi nevoit sa porneasca masina de 50 de ori intr-o plimbare de 2 ore prin aglomeratie...
Cat despre motor in sine, deoarece are piese cu lubrifianti solizi, piese care asigura o lubrifiere mai buna, putem sa ne bazam pe el multe sute de mii de kilometri fara interventii, daca nu utilizam sistemul Start/Stop. Poate ca vom pierde acea economie de 10% la carburant, dar nu trebuie sa ne facem griji ca peste cativa ani riscam o segmentare, consum de ulei, uzura la tacheti sau la smeringurile de supape... E ca si cum ai lua un BMW M3 dar nu mergi niciodata tare, ci mergi mereu, incet, regulamentar, cu 60 la ora... Ce sa se uzeze la el?
- 0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei 0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei 5802003662 826818-5003s 826818-3 garrett turbosuflanta iveco... 5000 Lei
- 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei 4803140 52329703267 3501756 0292520 turbosuflanta cummins /... 150 € 12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
- 0445110239 0986435122 injector citroen 1.6 hdi hdi fiat 1.6 d... 250 Lei A2c80584700 167008683r pompa inalta presiune nissan opel... 1750 Lei 0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Gk2q9k546ac gk2q-9k546-ac a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei
- Ejbr02301z ejbr01901z 33801-4x500 delphi injector hyndayi... 400 Lei 0445120075 504128307 2855135 bosch injector new holland t6 t7... 130 € A6510900980 turbosuflanta mercedes 6510900880 sprinter (b906)... 200 €
- 0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 € 28353991 a6510702787 delphi injector mercedes 2.2 cdi w204... 500 Lei 8200421359 ejbr03101d delphi 28232251 166001137r injector... 300 Lei
- 0445110520 5801594342 0986435248 5801483286 injector fiat... 600 Lei 8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei 0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 200 Lei
- 5801674711 826996-5002s garrett turbosuflanta case ih / new... 5000 Lei 504066692 4036104 4033933 hx50w holset turbosuflanta case ih... 400 € A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei
- 0445110141 8200146357 93190346 bosch injector nissan opel... 300 Lei 5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei 3597180 504040250 4890542 hx35w holset turbosuflanta iveco... 300 €
- 0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 600 Lei 0445120057 500060544 2854608 504091505r 0986435552 bosch... 130 € 0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei
- 0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei 33800-2u000 continentl 338002u000 injector kia optima proceed... 600 Lei A6650170121 a6650170321 r04601d ejbr02601z delphi injectoare... 500 Lei
- 0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei 0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei 0445120346 5801496001 500060548 bosch injector iveco eurocargo... 650 Lei