Povestea unei marci disparute: Hispano Suiza
- Compania a produs primul automobil in 1904
- Hispano Suiza a produs motoare pentru avioane
- Ultimele automobile au fost fabricate in 1937
Multe marci auto care candva aveau succes si produceau masini exclusiviste au disparut din peisajul auto. Una dintre ele este o companie destul de necunoscuta, dar care a realizat unele din cele mai luxoase automobile produse vreodata. E vorba de compania Hispano Suiza.
Cum a luat nastere marca Hispano Suiza
Un capitan de artilerie spaniol, devenit intre timp un antreprenor de succes, a inceput sa fabrice automobile electrice in 1898, in Barcelona. Acesta se numea Emilio de la Cuadra si, cativa ani mai tarziu, l-a cunoscut pe inginerul elvetian in timpul unei vizite la Paris, Marc Birkigt. Acesta a devenit angajatul sau la uzina din Spania si in 1901 au scos primul motor pe benzina dupa un design propriu al lui Birkigt. In 1902, uzina a trecut sub patronajul lui J. Castro care l-a facut pe elvetian asociat, iar noua fabrica a devenit Fabrica Hispano Suiza de Automoviles (Fabrica Spanio-Elvetiana de Automobile). Aceasta insa a dat faliment in 1903.
Ulterior, in 1904, uzina a luat din nou nastere sub numele de La Hispano Suiza Fabrica de Automoviles, cu sediul in Barcelona. Au urmat in urmatorii doi ani producerea unor propulsoare noi pe benzina, de 3.8 si 7.4 litri cu 4 pistoane, dar si alte motoare cu 6 pistoane. Acestea echipau masini, camioane, autobuze si avioane, dar in aceeasi uzina s-au fabricat si arme. Uzina centrala era la Barcelona, dar existau fabrici si in orasele Ripolli sau Guadalajara.
In scurt timp insa, piata Franceza s-a dovedit a fi insa mai buna decat cea din Spania. In 1911, langa Paris, a fost inaugurata uzina Hispano France, iar in 1914 a fost mutata productia intr-o fabrica uriasa, din Bois-Colombes, dar numele a revenit la Hispano Suiza.
Cand Primul Razboi Mondial a inceput, uzina din Franta a inceput sa se axeze doar pe motoare de avion realizate de acelasi inginer elvetian Birkigt. Insa dupa 1919, Hispano Suiza a inceput sa produca iar autoturisme, primul model de succes numit H6 fiind lansat la Salonul Auto de la Paris in acelasi an.
Un lucru foarte interesant este ca la acea vreme, datorita inginerilor elvetieni, Hispano Suiza era considerata o marca extrem de luxoasa. Dar si futurista! Marci de renume precum Rolls-Royce au cumparat de la aceasta mica fabrica diferite patente si drepturi de proprietate pentru a le folosi in masinile proprii. De exemplu, pentru multi ani, toate masinile Rolls-Royce erau dotate cu frane realizate de Hispano.
Automobile in serie mica
Primele masini realizate de Hispano Suiza erau vehicule de razboi blindate. Insa au realizat si automobile, precum Alfonso XIII, o masina cu doua locuri, decapotabila, care avea un motor de 64 cp si o capacitate de 3620 cmc cu 4 pistoane. Alte modele produse de compania Spaniola erau numite T21, T22, T33, T30 sau T49, fiind insa fabricate in numar extrem de mic, in ziua de azi reusind sa mai supravietuiasca doar putine exemplare.
Primul automobil de succes - Hispano Suiza H6B
In 1919, Hispano Suiza introduce modelul H6B, un automobil de lux fabricat in 2350 de exemplare. Masina este dotata cu un motor cu 6 pistoane inspirat din designul lui Birkigt pentru motoarele de avion, realizat integral din aluminiu. Acest propulsor avea o sumedenie de inovatii ale vremii: pasaje pentru racire emailate pentru a preveni coroziunea, ax cu came de tip OHC, vibrochen cu 7 rulmenti forjat si camasi din otel si pompa de ulei sub presiune. Pe langa motor, modelul H6B mai avea ceva special: franele.
In caz ca nu stiati, Hispano Suiza H6B a fost prima masina din lume dotata cu servo-frana. Ea avea tamburi din aliaj usor pe fiecare roata, iar franarea pentru acea vreme era cu mult peste oricare alt automobil de pe piata. Nu degeaba Rolls-Royce a folosit aceleasi frane pe propriile masini mult mai scumpe.
Motorul care initial avea o capacitate de 6595 cmc a fost in 1924 marit pana la 8000 cmc, iar puterea originala de 134 cp a crescut si ea la 160 cp. Oricum, aceasta putere ii permitea masinii sa atinga 137 km/h si datorita unei transmisii manuale cu 3 rapoarte. Iar unele modele mai speciale, realizate exclusiv pentru curse, cu o putere de 195 cp, erau capabile sa atinga chiar si o viteza medie de 148 km/h pe o distanta de peste 400 de kilometri in cursele de anduranta pe sosele publice. Acestea se numeau H6B Boulogne pentru a celebra tripla victorie din orasul Boulogne a masinilor Hispano in 1923.
Hispano Suiza J12 si K6
Intre 1931 si 1938, Hispano Suiza a realizat un model menit sa-l inlocuiasca pe H6B. De aceasta data insa, sub capota era un motor V12 exact ca cele de pe avioane. Motorul avea o capacitate de 9.4 litri, un raport de compresie de 5.0:1 si producea 220 cp la 3000 rpm. In afara de versiunea aceasta de serie, au mai fost realizate si doua exemplare cu un motor special, cu pistoane care faceau o cursa mai lunga, cu o capacitate de 11.3 litri si o putere de 250 cp. Foarte interesant este ca la acea vreme, fiecare bloc motor era realizat dintr-o singura bucata de aluminiu care cantarea 318 kg.
Dupa J12 a urmat modelul K6, realizat in numar redus, fabricat intre 1934 si 1937. Acest model a primit mai multe caroserii diferite, de la carosieri cunoscuti din Franta, precum Brandone, dar si Chapron. De altfel, cele cateva exemplare care au supravietuit in ziua de azi, valoreaza milioane de Euro fiecare.
De exemplu, unicul exemplar din 1937 cu o caroserie Brandone a fost vandut anul trecut pentru suma de $2.255.000 la licitatie. Masina cu numarul de sasiu 16035 a fost castigatoarea a Prix d'Honneur in 1936 la L'Elegance Automobile pe Coasta de Azur, iar acest trecut oarecum bogat a facut-o sa valoreze asa de mult.
De la Razboi, la SEAT
Odata ce Al Doilea Razboi Mondial a inceput, uzina a fost nevoita sa-si axeze productia mai mult pe armament si pe motoare de avion. In anul 1940, Hispano Suiza impreuna cu Banca Urquijo si cativa investitori din industrie au realizat compania Sociedad Iberica de Automoviles de Turismo (S.I.A.T.). Un nume care ulterior s-a transformat in Seat si care a dus la primul producator in serie mare de automobile din Spania, care ii poarta si astazi numele.
In 1946, fabrica din Spania a vandut tot ce tinea de productia auto marcii Pegaso, o marca ce construia camioane la acea vreme. Insa uzina din Franta, acolo unde s-au realizat majoritatea masinilor descrise mai sus, a inceput sa se axeze numai pe produse legate de industria avioanelor. Mai precis, la finele celui de-Al Doilea Razboi Mondial, marca Hispano Suiza nu mai era una producatoare de automobile.
Hispano Suiza in ziua de azi si sansele de a vedea masini noi
In 2010, la Salonul Auto de la Geneva, ramura franceza, singura ramasa cu numele de Hispano Suiza, a prezentat lumii un concept de masina dotat cu motor V10 supra-alimentat. Insa dincolo de admiratia publicului mult prea putin cunoscator al istoriei acestui nume, marca nascuta in 1904 nu a vazut nimic altceva. Adica au trecut deja 4 ani de atunci si pana acum nu sunt sanse sa vedem vreo masina de serie cu acest nume.
Dar poate ca este mai bine asa. Pentru ca Hispano Suiza a fost un nume mare acum 110 ani si a revolutionat industria auto inca din 1910. A vandut automobile luxoase, peformante si extrem de scumpe care mai pot fi gasite azi in numar foarte redus si la preturi de milioane, a inventat tehnologii noi care sunt pastrate chiar si azi, dar, in ciuda unei vieti extrem de scurte in domeniul auto, marca ramane in amintirea noastra. Si orice tentativa nereusita de a renaste un nume asa de puternic, nu face decat sa-i stirbeasca trecutul.
- Capac janta oe ford focus c-max 2003-2007 16" 1317880 165 Lei A6650170121 a6650170321 r04601d ejbr02601z delphi injectoare... 500 Lei Mazda cx-5 2,2 2017 16900 €
- 33800-2u000 continentl 338002u000 injector kia optima proceed... 600 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw passat 2.0diesel,euro5 2009 3900 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 307 sw peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica... 11000 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- 8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € 0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2004 1550 € Vw polo benzinar 2011 3500 €
- Jante nissan qashqai, qasqai, juke, leaf, pulsar, 16”,... 2000 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Renault laguna 1.9dci 130 cp , xenon navi clima pilot 2007 2190 € 0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Opel corsa 1.2i 2003 499 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 12500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Saab 9-3 2.0t 175cp anniversary xenon clima piele euro 4 2006 2490 € 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 € 0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei
- Opel corsa s-d 1,3 cdti 95 cp impecabil fara elemente... 4500 € Opel astra 1.4 2010 5700 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15890 €