Ce inseamna un motor HEMI si cum functioneaza?

Ce inseamna un motor HEMI si cum functioneaza?
  • Denumirea Hemi vine din engleza: hemispherical
  • In ziua de azi Hemi a devenit mai mult un brand
  • Numai motoarele masinilor de performanta mai sunt Hemi
Distribuie pe Facebook

Pasionatii de performanta si tuning vad mereu automobile americane sau motoare modificate pe care scrie Hemi. Insa foarte putini stiu ce inseamna si de unde vine. Ba chiar mai nimeni nu stie ca au existat si Dacii cu motoare Hemi in trecut, pe vremea cand se organizau raliuri cu modelele Dacia 1300. Daca te intereseaza ce este acela un motor Hemi, cum functioneaza si ce masini au astfel de propulsoare, citeste mai departe.

Am vazut in filme, pe strazi sau pe net. Multe din masinile americane in special, cu motoare V8, zgomotoase si care fac rotile din spate sa se invarta pe loc, aveau scris undeva, mic, HEMI. Si in filme, acolo unde un Muscle Car se lua la intrecere cu o masina "Import" japoneza, aparea din nou acelasi cuvant. Asadar, nu a fost greu pentru noi, romanii, sa asociem tot ce inseamna putere bruta de motor V8 cu aceasta denumire. Insa de unde vine numele Hemi?

Scurta istorie

La fel ca majoritatea "inovatiilor" pe care le regasim in masinile noastre de zi cu zi, si motoarele de tip Hemi au luat nastere acum mai bine de 100 de ani. Multa lume nu stie ca la inceputul anilor 1900 industria auto a avut cea mai mare explozie, iar experimentele erau la tot pasul. Lumea nu stie ca in 1901 s-a nascut primul autoturism hibrid, sau ca tot pe atunci aveam aer conditionat, geamuri electrice sau suspensii hidraulice. Ce-i drept, la un numar foarte restrans de automobile experimentale. Motoarele de tip Hemi insa au luat nastere tot ca un experiment care s-a propagat in randul automobilelor de curse de la inceputul secolului trecut.

Pistoane Hemi s-au folosit in motoare inca din 1901, la masinile europene. Se stie clar ca producatorul belgian Pipe folosea astfel de pistoane, la fel si Fiat in 1907 pentru modelul HP Grand Prix. Francezii de la Peugeot au folosit si ei in 1912 pistoane Hemi in masina lor de Grand Prix, la fel ca si Alfa Romeo in 1914. Au urmat cei de la Daimler, Riley si Stutz care nu doar au folosit astfel de pistoane, ci le-au incorporat in motoare cu 4 valve pe cilindru, la fel ca propulsoarele moderne.

Motorul Hemi asa cum il cunoastem noi de pe masinile americane s-a dezvoltat insa in anii '50 in curtea celor de la Chrysler. Americanii au denumit asa fiecare masina dotata cu un astfel de motor performant, a carui putere venea din aceasta inovatie a camerei de ardere, ca fiind un Hemi. De aici si asocierea pe care o cunoastem azi.

Motoarele HemiTipuri de camere de combustieMotoarele HemiMotoarele HemiMotoarele Hemi

Ce inseamna un motor Hemi

Numele de Hemi vine de la Hemispherical. In romaneste, se traduce prin motor "emisferic". Si, asa cum deja ti-ai dat seama, e vorba de ceva rotund. Un motor Hemi are camera de ardere din chiulasa de forma concava. Adica este "scobita", spre deosebire de una obisnuita care este dreapta. La un motor Hemi si pistoanele sunt diferite. Daca la un motor normal, partea superioara a unui piston este plata, la Hemi pistoanele sunt convexe. Adica acele celebre "pistoane cocosate" de care auzeam in tinerete. Asadar, avand camera de ardere interna de forma scobita, rotunda, numele acestor motoare a devenit "Hemispherical Engines", adica motoare emisferice, prescurtat... Hemi.

Motoarele HemiChiulasa HemiMotoarele HemiChiulasa normala

Care sunt avantajele si dezavantajele?

Principalul avantaj al unei camere de ardere Hemi este cresterea puterii la turatie mare. Cum este posibil acest lucru? O camera de ardere normala, plata, isi limiteaza dimensiunea celor doua / patru valve la diametrul pistonului. Avand o suprafata concava, camera de ardere poate gazdui niste valve de admisie / evacuare mai mari. In plus, pentru ca gurile de evacuare / admisie ale valvelor sunt inclinate, circuitul amestecului de carburant cu aer este mai scurt si se evacueaza mai usor decat la o configuratie obisnuita. Toate aceste inovatii de design se traduc prin putere net superioara la o turatie mai mare.

Dezavantajele sunt insa la o turatie normala. Moment in care aceasta camera de ardere nu este foarte eficienta si arderea nu se face in totalitate, motiv pentru care consumul este destul de mare si emisiile de CO2 sunt uriase. Nu ca i-ar interesa acest aspect pe americani foarte mult, insa acesta este motivul pentru care nu mai intalnim asa ceva pe modelele europene. Un alt dezavantaj il constituie greutatea. Pistoanele sunt cam cu 25% mai grele decat pistoanele normale, ceea ce contribuie la un exces de consum al carburantului. Iar piesele, in special axul / axele cu came sunt mult mai complexe si mai grele.

Motoarele HemiPiston HemiMotoarele HemiPiston normal

Pe ce masini au fost montate motoare Hemi?

Brandul care a promovat cel mai mult motoarele Hemi este Chrysler. In anii '50 a realizat astfel de motoare pentru Nascar si ulterior a dotat diferite modele din gama cu propulsoare V8 cu ardere emisferica. Printre automobilele celebre se numara Dodge Charger, Dodge Dart, Plymouth Barracuda, Dodge Challenger si asa mai departe. Alti producatori americani de masini cu motoare Hemi au fost Ford si Chevrolet, care propuneau ca si optiune acest motor pe cele mai sportive modele din gama.

Si in Europa, producatorii de masini sportive au apelat la aceste motoare. De exemplu, Aston Martin in 1960 avea motorul de 5,4 litri V8 cu camere de ardere Hemi, acest motor reusind sa produca 315 cp. Alfa Romeo, Porsche, Jaguar si Lotus au fost alti producatori care au apelat la aceste motoare in perioada 1940-1999, dar e vorba de motoare Hemi in 6 cilindri, in V sau in linie. Cert este ca doar masinile sport aveau asa ceva, din cauza consumului mare de carburant.

Motoarele Hemi

Motoarele Hemi pe Dacia 1300 si 1310

Putem numi un motor Hemi orice motor, indiferent de numarul de cilindri, care are camera de ardere concava si pistoane cocosate. In anii '80, Dacia avea un departament specializat pe modificarea masinilor pentru competitii sportive. In aceste ateliere se realizau jante modulare din aliaje usoare, carburatoare custom, caroserii intarite si motoare speciale de competitie. Inginerii de la Dacia s-au inspirat din modelele Alpine de la Renault care avea motoare Hemi si au facut o serie de propulsoare emisferice. Nu aveau numai pistoane cocosate ci aveau si camera de ardere speciala, de forma concava, astfel incat pistonul sa intre etans in chiulasa pentru o combustie mai buna.

Si dupa Revolutie au mai existat pasionati care fabricau artizanal pistoane de tip Hemi pentru propriile Dacii. Problema era cu modificarea chiulaselor pentru a scobi camera de ardere, pentru ca multi uitau si de acest pas, montand doar pistoanele, iar rezultatul final nu era unul imbunatatit. Asadar, degeaba pui doar pistoane daca nu ai si camera de ardere speciala pentru ele.

Cam asta este povestea motoarelor de tip Hemi. Sunt niste motoare care au dat nastere mai multor feluri de camere de combustie de-a lungul timpului si care si-au dovedit eficienta in special in domeniul motorsportului. Sunt motoare mai pretentioase, care consuma mult si nu sunt foarte ecologice, dar care sunt pe placul iubitorilor de viteza. Asadar, daca pana acum nu stiai ce este acela un motor Hemi, acum stii.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (17) Poze Motoarele Hemi
mai multe