Ceva ce sigur nu stiai: cum sa-ti conservi masina pentru mai multe luni?

Ceva ce sigur nu stiai: cum sa-ti conservi masina pentru mai multe luni?
Poate chiar tu, cel care citesti aici, poate altcineva pe care il cunosti, fara indoiala s-a intamplat sa-ti lasi masina trasa pe dreapta mai multe luni. Atunci cand cineva pleaca pentru o perioada mai lunga din tara, atunci cand ai o masina de serviciu si nu mai vrei sa mergi cu a ta, sau atunci cand ai mai multe masini de care iti pasa si trebuie sa le parasesti pentru o perioada, e usor de zis: o bag in garaj, ii scot bateria si asta e tot! Insa daca vrei ca in momentul in care te intorci, sa te urci si sa pleci la cheie, lucrurile sunt ceva mai complexe. Iata un articol foarte interesant, despre un subiect la care nu te-ai fi gandit niciodata.
Distribuie pe Facebook

Acum cateva zile, un client care are mai multe masini foarte scumpe m-a intrebat daca exista anumite proceduri specifice in cazul in care doreste sa-si conserve una sau mai multe masini pentru perioade mai mari de timp. Tipul urma sa plece intr-o misiune in strainatate.

Cand a auzit, "prostanacul" din mine se si gandea deja la un plan de masuri (care-i treaba?!), dar profesionistul i-a tras "o palma peste urechi" si s-a apucat sa cercetaze si sa se informeze daca exista ceva literatura specializata pe un asa subiect.

Ei bine, nu mica mi-a fost mirarea sa gasesc AICI un articol exact pe tema asta. L-am rugat pe prietenul meu Robby DeGraff, care este chiar editor asistent la "Cars.com", sa-mi permita sa-ti impartasesc si tie articolul tradus.

Prietene, eu nu stiu cate masini ai tu. Eu am doar una si o tin, iarna-vara-primavara, in fata blocului, ca n-am garaj. Dar articolul asta mi s-a parut extraordinar de interesant. Sunt lucruri oarecum de bun simt, dar nu m-as fi gandit la ele si, recunosc, este o viziune noua, care mi-a dat de gandit si ma inspira*

Cred acum ca exista chiar o "stiinta" in pregatirea masinilor pentru conservare. Oricum, exista categoric experti care se ocupa cu asta. Asa ca te indemn sa citesti mai departe articolul tradus.

CUM SE FACE CONSERVAREA UNEI MASINI PE TIMPUL IERNII?


De la curatarea, spalarea interiorului si pana la polisharea si ceruirea exteriorului, oamenii isi "bebelusesc"/isi alinta masinile-bebelusi in tot felul de moduri. Dar la fel de important este sa iei anumite masuri inainte de a conserva masina ta pentru o perioada. Iata aici cateva sfaturi care sa te asigure ca, dupa perioada de depozitare, masina este gata sa porneasca la cheie, cand vei dori.

Ceva ce sigur nu stiai: cum sa-ti conservi masina pentru mai multe luni?

O masina gata de conservare


Executa un Detailing Final corespunzator


Curata temeinic masina, pe dinafara si pe dinauntru, inainte de conservare. Ultimul lucru pe care ti-l doresti este sa pui husa pe o masina murdara. Da-ti osteneala pentru o spalare manuala amanuntita, polisheaza vopseaua si ornamentele cromate si aplica un film de ceara de buna calitate pe intreaga suprafata. Asigura-te, in prealabil, ca ai eliminat toate rasinile de copaci, ori alte contaminari de pe vopsea.

Daca exista locuri metalice nevopsite sub masina, cumpara un spray (sau mai multe) de izolator cauciucat si aplica-i masinii un strat corespunzator. Fii avertizat ca acest strat ar trebui reaplicat anual. De asemenea, tine seama ca nu trebuie acoperita orice suprafata, evita-le pe cele apropiate de elementele de evacuare, care se incing, in vreme ce astfel de produse pot fi foarte inflamabile.

Pentru colectionari: daca esti preocupat in legatura cu pastrarea masinii tale in starea ei originala, foloseste WD-40, pulverizand un strat consistent. Va lucra admirabil.

Ar trebui, deasemenea, sa indesi un ciorap in teava de esapament, astfel incat animalele mici sa nu gaseasca un loc potrivit pentru a-si organiza cuibul. Dar asigura-te ca ai indepartat aceste "baraje" inainte de a porni din nou motorul.

Arunca ambalajele alimentare, cutiile de suc, precum si orice alte gunoaie, care s-au adunat in habitaclu. Daca intentionezi sa speli (printr-o metoda sau alta) interiorul, carpeta, etc, fa-o cu indeajuns de mult timp inainte de depozitare, pentru a fi sigur ca interiorul este perfect uscat. Aceasta masura te va feri de aparitia ulterioara a mucegaiului.

Pentru o protectie aditionala a interiorului poti cumpara un set de huse de tapiterie, din cele folosite in serviceuri pentru lucru = de unica folosinta, nu scumpe sau sofisticate, dar practice.

Pentru a absorbi umiditatea din habitaclu, cumpara cateva pachete de desicant (agent deshidratant cu absorbtie) de la orice supermagazin si imprastie-le pe podea.

Soarecii si alte animale mici pot crea probleme, daca ajung in interiorul masinii. Chiar daca nu exista solutii infailibile de protectie impotriva soarecilor, exista masuri pe care le poti lua pentru ca masina ta sa fie mai putin atragatoare pentru ei. "Eu, de obicei, merg la primul magazin si cumpar cele mai ieftine servetele parfumate, pe care le raspandesc prin interiorul masinilor clientilor mei", spune Davin Reckow, specialist asigurator in colectionarea masinilor Hagerty.

Poti, de asemenea, plasa in anumite locuri, din interiorul dar si din exteriorul masinii, sosete in care sa pui pastile de naftalina. Dar va trebui probabil sa aerisesti bine masina inainte de a o folosi din nou.

Cursele de soareci lucreaza bine in exteriorul masinii, dar nu le poti folosi niciodata inauntrul ei. Ultimul lucru pe care ti-l doresti este sa descoperi un soarece mort pe scaunul pasagerului, cu atat mai mult cu cat decesul s-a intamplat cu cateva luni in urma.

Daca depozitezi masina in garajul propriu, de langa domiciliu, tine minte ca otrava de soareci poate fi un pericol pentru animalele de companie sau din curte.

Ceva ce sigur nu stiai: cum sa-ti conservi masina pentru mai multe luni?

Suspendarea pe cricuri sau pe alti suporti, ia greutatea de pe pneuri si suspensii

Ce faci in privinta rotilor?

Este bine sa bagi presiunea cea mai mare in cauciucuri, inainte de conservare, deoarece anvelopele pot pierde presiune in timp, inclusiv datorita variatiilor de temperatura. Asta nu inseamna ca presiunea trebuie sa depaseasca maximul indicat pe partea laterala a pneului.

Asigura-te ca toate cele 4 roti au presiunea corecta. Daca stii deja ca unul dintre cauciucuri are o problema, rezolva-o, pentru ca altfel se va dezumfla complet in timp, iar masina se va sprijini dezechilibrat pe acea janta.

Nu cupla frana de mana (de parcare/stationare) pentru depozitare, deoarece poate "ingheta" in timp si poate deveni dificil sa o repui in functiune. Daca esti ingrijorat ca masina "o poate lua la vale", foloseste pene din lemn pentru imobilizare.

Daca esti un tip tehnic sau colectionar, poti pune masina pe cricuri, pentru a lua greutatea de pe anvelope si suspensii. Astfel, vei evita accidentele cu jantele si cauciucurile mai vechi.

Procedurile si solutiile exacte pentru ridicarea masinii pot fi foarte variate; daca nu te poti descurca singur, consulta un specialist. In toate cazurile, insa, asigura-te ca podeaua garajului/a spatiului de conservare este complet dreapta (neinclinata) si, eventual, din beton.

Ce faci in privinta lichidelor si a alimentarii?

Este o idee buna sa folosesti aditivi de combustibili. De ce? Reckow spune ca cei mai multi combustibili, care au la baza un amestec de etanol, au la pompa un termen de valabilitate de aproximativ 3 luni. Daca depozitezi masina timp de 6 luni, sa zicem, un aditiv ar trebui sa contribuie la prevenirea coroziunii circuitelor de alimentare si a motorului. Adauga cantiatea potrivita de aditiv pentru un rezervor de combustibil aproape plin.


Este, de asemenea, o idee buna este sa schimbi uleiul si filtrele, sa verifici nivelul celorlalte lichide inainte de conservare. Daca locuiesti intr-o zona cu clima mai rece, asigura-te ca masina are suficient antigel. Dupa ce ai verificat si completat toate lichidele, porneste masina pentru o ultima plimbare; asta va pune fluidele in circulatie.

Bateria ar trebui, de asemenea, scoasa si depozitata separat, sau sa o conectezi la un incarcator cu optiune de oprire automata, pentru a evita supra-incarcarea acesteia. Daca optezi pentru a doua varianta, foloseste cabluri pe care sa le scoti prin partea de jos a masinii, astfel incat capota sa ramana inchisa. Daca optezi pentru scoaterea bateriei, depoziteaza-o intr-o incinta cu caldura stabila. Tine seama de faptul ca bateriile pot ingheta, se pot fisura. Pastrarea bateriei incarcate, pe langa faptul ca ii prelungeste viata, iti da posibilitatea sa pornesti masina oricand doresti.

Ceva ce sigur nu stiai: cum sa-ti conservi masina pentru mai multe luni?

Verifica si completeaza uleiul, antigelul, stergatorul de parbriz, etc.

Ce trebuie sa stii si sa faci in legatura cu husa masinii?

In primul rand, investeste intr-o husa de calitate. Daca depozitezi masina afara, asigura-te ca husa este impermeabila si ca este atasata astfel incat vantul nu va patrunde sau nu o va deteriora in timp. Huse universale dar si personalizate sunt disponibile pe internet sau la magazinele de piese auto. Este totusi o mare diferenta intre o husa de 25 $ si una de 300 $, in termeni de eficacitate. Cea mai buna alegere este o husa care sa permita "respiratia" masinii, dar sa asigure impermeabilitatea. Nu folosi niciodata o prelata din plastic, deoarece iti va zgaria grav vopseaua.

O husa universala, obisnuita, este perfecta daca masina este depozitata in interior, deoarece protejeaza vopseaua proaspat ceruita si evita acumularea de praf si alte depuneri. Reckow spune ca o husa mai groasa este mai buna, pentru ca protejeaza masina si de eventualele lovituri accidentale, cand manipulezi lucruri prin garaj.

Este bine sa ai un ajutor atunci cand pui husa pe masina, sa nu risti sa atingi/stergi pardoseala cu husa si sa pui deja contaminari pe vopsea.

Atentie, inainte de a pune husa, asigura-te ca toate geamurile sunt bine inchise si ca nu ai uitat nimic inauntru. Nu vei dori sa "despachetezi" masina pentru a recupera incarcatorul de telefon sau altceva. Daca masina are antena fixa, demonteaza-o si pune-o in portbagaj sau pe bancheta.

Ca un adjuvant sau accesoriu pentru husa, poti lua in consideratie achizitionarea unei "jachete" auto. Aceasta ultima solutie ofera o protectie in plus impotriva umiditatii, a ruginii, a rozatoarelor si a prafului.

"Am depozitat odata o Chevelle '66 decapotabila si nevopsita inca, chiar pe malul lacului Michigan" - a declarat Reckow - "Iar dupa o iarna intreaga, nu a existat nici o urma de rugina nicaieri".
Asigura-te ca masina este complet uscata si rece inainte de a pune orice husa pe ea.


Ce trebuie sa stii cand repornesti masina?

Sunt lucruri de bun simt. Nu trebuie sa uiti sa scoti sosetele din teava de evacuare si din interiorul masinii, sa aerisesti si sa indepartezi toate protectiile. Pune bateria sau decupleaza cablurile si porneste motorul. Odata ce ai pornit motorul si totul este in regula, asteapta pana cand acesta se incalzeste si elimina orice condens, iar lichidele - uleiul, antigelul, etc. - fac un ciclu complet

Cu ce te pot ajuta eu?

Aici s-a terminat articolul lui Robby DeGraff. Noi, la Expert Detailing, nu facem servicii ca cele descrise mai sus, de aceea am si preferat sa-l las pe Robby sa-ti explice. Cu toate acestea, noi suntem experti in detailing, adica putem asigura servicii de polishare profesionala si curatarea/spalarea interiorului (inclusiv uscarea sa!).

In plus, pana pe 15 decembrie, avem o reducere spectaculoasa, de nu mai putin de 30%, pentru serviciile de detailing (Polishare, Detailing Interior, WinterCarShield, etc.); pe care o vom prelungi pentru cateva zile special pentru membrii 4TUNING (dar si pentru ca sunt deja programari foarte multe in curs).

Problema este ca, atata vreme cat sustinem cu propriile forte aceasta reducere, nu putem spune clar cat o vom mai putea duce. Oricum, nu mult prea mult timp.

Pe langa asta, daca vei dori sa afli secretele profesionistilor in detailing, solicita-mi personal "Cartea de Detailing". Ce este asta? Este o lucrare de 77 de pagini, un Ghid pentru pasionatii auto, care s-a bucurat pana acum de un succes deosebit. De aceea intentionez sa o public si pe Amazon.com.


In acest sens, am facut deja un test. Am publicat o carte de vreo 20 de pagini (in format Kindle ies mai multe), dar pentru o nisa foarte-foarte ingusta. A avut succes testul?

Ceva ce sigur nu stiai: cum sa-ti conservi masina pentru mai multe luni?


Vezi in screenshot-ul de mai sus: cate stele are acum? (4,7 din 5 posibile). And counting! Urmeaza editia a doua, mult imbunatatita.

Imediat ce voi termina de tradus, voi publica si "Cartea de Detailing", care din start va avea o audienta incomparabil mai mare.

Pentru membrii 4TUNING, insa, ca de obicei - ca si prima carte, este GRATIS. Cum se poate obtine? Trimite-mi un email personal, folosind intocmai modelul din imaginea de mai jos:

Ceva ce sigur nu stiai: cum sa-ti conservi masina pentru mai multe luni?

Cristian Pop - Expert Detailing

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze Ceva ce sigur nu stiai: cum sa-ti conservi masina pentru mai multe luni?
mai multe