4Tuning
Meniu
Articole Maşini second Bazar Forum MaşinaMea Q&A

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Filtrul de aer este o componenta importanta a unei masini, pentru ca prin intermediul sau motorul "respira". Orice masina are filtru de aer, inca de la cele mai timpurii modele, si toate filtrele au acelasi scop: curatarea aerului inainte ca acesta sa ajunga in galeria de admisie si in motor. Insa nu toate filtrele de aer sunt la fel, nu toate arata la fel si nu toate se comporta la fel. Mai mult, filtrul de aer este printre primele componente de sub capota care se schimba in cazul in care iti doresti performante mai bune. Iata aici tot ce vrei sa stii despre filtrele de aer auto.

Ce face un filtru de aer?

De obicei, filtrele de aer pentru masini sunt dintr-un material precum cartonul, fibros sau chiar textil sau din burete. Indiferent de materialul din care este facut, scopul unui filtru este acela de a nu lasa particule mai mari de cativa microni sa intre odata cu aerul in motor. De obicei, filtrele de aer sunt din clasicul material care seamana cu un carton, dar care este insa poros pentru a lasa aerul sa patrunda prin el. In plus, materialul este montat in rama sau suport in zig-zag pentru a crea o suprafata cat mai mare de absorbtie.

Filtrele de aer sunt pozitionate ca fiind primul element al unui traseu de admisie, inaintea debitmetrului, a clapetei de acceleratie si a galeriei de admisie. De obicei, filtrul intr-o masina de serie este montat in propria carcasa de plastic, ce are o gura pozitionata special, astfel incat sa traga cat mai mult aer din exterior. Filtrele de aer sunt de obicei dreptunghiulare, cu o rama cauciucata pentru etanseitate, fiind montate in plan orizontal. Insa exista si alte forme ale filtrelor, in functie de masina.

Sectiune dintr-un filtru din material cartonat

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Filtrul de aer: necesar sau optional?

Tehnic vorbind, un motor ar prefera sa nu traga aer printr-un filtru. Si asta pentru ca e ca si cum ai trage aer in piept cu o perna pe fata, adica iti va fi mai greu. Un motor ar fi mai "usurat" daca nu ar avea piedica unui filtru de aer atunci cand respira, insa riscurile sunt destul de mari. Orice particula de praf sau alte gunoaie pot intra in motor, pot uza pistoanele prematur, pot infunda catalizatorul, etc. Adica lipsa unui filtru de aer care costa infim poate duce la niste cheltuieli uriase.

Mai exista cazuri izolate in care soferii aleg sa mearga fara filtrul de aer, fie la curse, fie ca sa impresioneze lumea cu sunetul motorului. Este mai palpitant, dar cu siguranta nu e sanatos deloc. Prin urmare, orice masina trebuie sa aiba un filtru, fie el stoc sau sport.

Diferite tipuri si forme de filtre de aer

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Filtrul de aer murdar

Atunci cand schimbi filtrul de aer la o masina, poti vedea cu adevarat ce murdarii si-ar fi putut face loc spre motorul tau. Dar ar fi bine sa schimbi filtrul de aer inainte ca masina sa-ti spuna ca e nevoie sa o faci. Mai exact, trebuie sa o faci odata cu revizia periodica, nicidecum atunci cand masina ta nu mai poate respira.

Am vazut cazuri, din pacate multe, in care soferii asteptau ca filtrul de aer sa ajunga atat de murdar incat masina abia mai mergea. Si cum filtrul de aer este un element asa de banal, nimeni nu se gandea ca din cauza lui motorul abia mai trage.

Un filtru de aer murdar ce neceista inlocuire

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Ce se intampla atunci cand filtrul de aer e murdar?

Cand e murdar peste masura, motorul incepe sa mearga ciudat. Nu mai sta cum trebuie la relanti, oscileaza turatia, nu mai trage cum trebuie si consuma excesiv de mult. Si asta pentru ca e ca si cum ai tine mana la gura strans si ai vrea sa tragi o gura de aer - e cam greu, nu? Un filtru de aer imbacsit de murdarie va avea majoritatea porilor infundati, iar aerul nu mai are pe unde sa treaca. Motorul simte ca nu primeste destul aer si va suplini lipsa acestuia cu mai multa benzina. De aici, rezulta mersul care nu mai e deloc rotund si un consum crescut.

Asadar, un filtru de aer murdar poate duce la mai multe probleme decat si-ar dori orice sofer. Si este ciudat, pentru ca filtrul de aer este poate cea mai banala piesa dintr-o masina, cea mai ieftina si cea mai usor de inlocuit chiar si de un necunoscator.

Stanga - filtru de aer curat, drepta - filtru de aer folosit

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Filtre de aer sport - mit sau realitate?

E plina piata de filtre de aer supranumite "sport", care mai de care mai colorate, mai stralucitoare si mai darnice cu calutii putere. Pe unele chiar scrie ca dau 10-20 de cai putere in plus! Dar asta e doar pentru credulii care au impresia ca daca isi schimba filtrul, masina castiga sute de cai putere in plus.

Diferite studii si incercari cu filtrele de aer normale si cele sport au avut un singur rezultat: filtrele de aer conice, sau sport, dau in rare cazuri 1-2 cai putere in plus fata de cele normale, niciodata mai mult. Si asta doar in cazurile filtrelor de calitate. Sunt sanse ca un filtru sport din targ sa ofere chiar si mai multa putere, pentru ca este dintr-un material mai prost, ce lasa multe particule sa treaca, dar si mai mult aer. Dar asta nu e bine pentru motor.

Filtrele consacrate precum cele K&N sunt din materiale de calitate, cel putin la fel de dense ca cele de fabrica, adica nu lasa nici cele mai mici fire de praf sa treaca, dar ofera o suprafata mai mare de absorbtie. De exemplu, un filtru conic va trage aerul si prin mijlocul sau, dar si prin toata partea exterioara, in schimb ce unul dreptunghiular trage doar printr-o parte.

Motor cu doua filtre de aer sport

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Asadar, filtrele sport nu au un material care lasa mai mult aer sa patrunda in motor ci au o suprafata mai mare prin care aerul poate fi absorbit de motor.

Si ca o concluzia la vesnica intrebare daca filtrele de aer ofera mai multa putere, raspunsul este unul singur: de unele singure, nu. Adica daca vrei sa simti ceva crestere de putere a motorului tau, in afara de filtrul de aer, trebuie sa mai inlocuiesti si traseul de admisie, dar si evacuarea. Astfel incat motorul sa inspire aer mai bine, dar sa-l si expire mai usor.

Cat de des inlocuim filtrul de aer la masina noastra?

Din pacate, in orase precum Bucuresti, suprasaturate de praf, este necesar sa-l inlocuim cel putin odata pe an, indiferent de numarul de kilometri pe care il facem. Si asta pentru ca si daca masina stationeaza, praful se depune. Insa partea buna este ca filtrele de aer sunt ieftine, costand intre 50 si 100 de lei la marea majoritate de masini (filtre aftermarket).

Cum inlocuim filtrul de aer la masina?

De obicei, filtrul de aer este incastrat intr-o carcasa neagra, care are un capac prins cu cleme sau cateva suruburi. Orice filtru de aer este pozitionat astfel incat sa fie inlocuit usor si de catre oricine, deci nu avem nevoie de o vizita la un service pentru aceasta operatiune. Capacul care ascunde filtrul de aer trebuie ridicat putin, slabind cateva cleme, iar filtrul vechi va iesi cu usurinta. Introducem filtrul nou in locul celui vechi, avand grija sa-l punem cu partea indicata in jos. Prindem clemele la loc si motorul nostru se bucura acum de aer proaspat.

Filtru de aer aflat sub carcasa

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Mai sunt unii soferi mai inventivi, care sufla filtrul de aer vechi cu aer comprimat de la vulcanizare, si-l pun la loc, crezand ca au facut economie. Insa particulele de praf care au ramas blocate in materialul poros de carton nu vor iesi suflate de aer, asa ca nu facem decat sa ne pacalim ca avem un filtru curat, cand este de fapt la fel de murdar. Si nu merita sa facem economie pentru cateva zeci de lei cat costa un filtru.

Cum sa ne alegem filtrul de aer?

Daca avem masina stoc si cautam un filtru care sa intre in carcasa originala, ne putem indrepta spre orice magazin de piese auto. In cazul filtrelor de aer, sunt rare cazurile in care sa gasim piese proaste, pentru ca oricum sunt ieftine si cele originale. Producatori precum Mahle sau Mann sunt des intalniti pe piata din Romania si ofera produse bune.

Daca insa vei dori sa iti montezi un filtru sport, vei avea mai multe oferte si preturi ceva mai mari. Pipercross, BMC sau K&N sunt doar cativa producatori de filtre sport. Insa cei care ofera filtre performante care sa le inlocuiasca pe cele OEM, in carcasa originala, sunt putini. Daca vrei filtre conice, atunci vei avea de unde alege, insa e bine de stiut ca un traseu cold-air si o carcasa care sa protejeze filtrul conic sunt necesare. Degeaba iti montezi un filtru conic pe traseul original, daca nu il incastrezi astfel incat sa traga aer cat mai rece, departe de caldura motorului.

Filtru de aer conic, incastrat

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Asadar, daca vrei un filtru normal pentru masina ta, ia-ti un brand aftermarket, iar daca vrei unul sport, cauta unul de renume, testat si recomandat de mai multi producatori.

Filtrul de aer al masinii tale este un element foarte important, ce-ti lasa motorul sa traga aer curat, oferind astfel siguranta si fiabilitatea de care ai nevoie. Este o piesa ieftina ce trebuie schimbata la timp, inainte sa apara alte probleme. Dar pe cat de ieftina, pe atat de esentiala in bunul mers al motorului. Iar cele sport, de capul lor, nu fac mare lucru. Insa in combinatie cu alte modificari la admisie si evacuare, vor da un randament mai bun decat cele stoc. In plus, un filtru sport care nu e protejat de carcasa originala va avea un sunet mai agresiv si va arata mai cool, dand impresia necunoscatorilor ca sub capota se ascund herghelii serioase de cai... Oricum, asigura-te ca iti schimbi cand trebuie filtru de aer la masina ta, si nu vei avea probleme!

DATA PUBLICĂRII: 7 Septembrie
46
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (46 comentarii )
43 comentarii 189 puncte
07 sep 2011, 12:16
+34
Foarte bun articolul, si foarte util, chiar am un prieten cu un focus 1.8TDDi, si masina nu trage deloc, si i-am sugerat sa se uite la filtrul de aer, si de un an de zile tot ma rog de el, cred ca de ziua lui am sa ii fac cadou un filtru de aer...
07 sep 2011, 12:22
-4
pe diesel nu este recomandat deloc filtru sport..diferenta e insesizabila si omori ff tare motorul
43 comentarii 189 puncte
07 sep 2011, 14:21
+16
unde vezi in fraza mea, cuvantul sport? :P
08 sep 2011, 00:28
-3
cel mai important la masini cu turbo e sa ai un filtru bun ca daca trece prafu iti strica turbo si dupa aceea pierzi mai multi cai decat castigi cu un filtru sport de proasta calitate chear si cu un filtu normal daca e murdar si nu il schimbi
77 comentarii 40 puncte
07 sep 2011, 19:10
+2
=))
14 sep 2011, 07:02
0
tu zici ca nu e recomandat, daca in programu de la K&N este Dacia Logan DCI si iti arata ce model de filtru merge pe el..masi insela sa vorbeasca prosti cei de la K&N..si am dat si o gramada de bani pe filtru deci eu zic ca se poate pune filtru sport pe ori ce motor dar sa fie un filtru calumea nu un filtru de 30 ron din targ...
07 sep 2011, 12:28
+20
Nu a mai fost un articol atat de bun de mult timp. BV felicitari!!!
as mai fi vrut niste sfaturi despre curatarea filtrului sport dar e ok si asa.
07 sep 2011, 12:24
+19
Foarte bun articol ! Din pacate trebuie sa-l citeasca multi dintre soferi :D !
Alyn93
1144 comentarii 4419 puncte
07 sep 2011, 12:21
+18
Foarte interesant!Felicitar i 4t:D
07 sep 2011, 12:28
+17
Foarte bun articolul, poze, bine formulat, util......bravo.

La Citroen C5'ul unchiului meu am avut probleme din cauza filtrului, intre anumite turatii se simtea un "gol" adica masina parca nu mai voia sa traga, si in general se simtea ca ceva nu e in ordine. Ne-am dat de ceasul mortii mult timp sa aflam problema, dupa ce a schimbat filtrul de aer, masina si-a revenit, a mers normal, nu a mai avut probleme. Apropo unele filtre chiar si de la firme de renume nu sunt mai bune decat cele din fabrica, adica lasa sa patrunda mai multa mizerie in motor.(ma refer la masinile noi)
florinvg
florinvg, 24 ani, Cluj-Napoca, Cluj
26 comentarii 22 puncte
07 sep 2011, 17:20
+15
un articol bun dar SE PUTEA SI MAI BINE! legat de filtrul de aer sport.....nu forma e totul. Dau un exemplu la Filtrele K&N. Intr-o oarecare masura conteaza si forma daca e conic trage si prin con si prin exterior.....dar cheia la aceste filtre este materialul prin care se filtreaza aerul ce intra in motor. Materialul folosit de K&N este bumbacul. Bumbacul stim foarte bine ca permit aerului sa treaca foarte bine prin el....si este facut intr-un mod n care nu lasa particulele de praf sa intre prin el exact ca la un filtru de carton. Deci atunci fiind din bumbac va respira foarte bine motorul, un plus de putere, si o filtrare a aerului foarte buna. 4TUNING multumim pentru astfel de articole foarte bune si utile si asteptam in continuare.
07 sep 2011, 14:55
+12
Foarte bun articolul,mai vrem articole de genul acesta:)
john17
58 comentarii 52 puncte
13 sep 2011, 15:15
+4
Slab articol! Pe langa faptul ca intr-o poza (cea curat/murdar) sunt niste filtre de habitaclu (de polen adica) mai sunt si aberatii gen "suplinirea lipsei de aer prin surplus de benzina"! De fapt efectul este unul similar clapetei de soc la mot cu carburator - depresiunea mare creata absoarbe mai multa benzina prin pulverizator. La injectie functioneaza ca un restrictor, scade cantitatea de aer aspirat DAR debitmetrul + intreg sistemul de control al amestecului asigura proportia corecta! Aer mai putin + benzina mai putina, clar performante reduse.
La motoarele turbo depresiunea creata "trage" uleiul din lagarul turbinei si astfel o "oboseste" prematur.
Filtrele sport din bumbac sau spuma si care, f important, necesita intretinere (spalat + aplicat ulei) frecventa pot degrada debitmetrele cu film sau fir cald - se depune ulei + mizerie pe elementul cald si, pe langa masuratoarea incorecta, acesta se supraincalzeste (nu mai e racit de fluxul de aer) si ceeaza.
Cam asta imi vine la repezeala in minte.
Data viitoare, contra unei sume modice, va scriu eu articolele!
72 comentarii 42 puncte
13 sep 2011, 21:35
+2
Confirm treaba cu uleiul de pe filtrele "sport" ce se depune pe Hot-Film-ul MAF-ului si-l strica in cele din urma.
13 sep 2011, 17:45
0
Multe cuvinte de adevar in comnetariul lui john.
Un articol mediocru cu influente infantile. Cu filtru sport nu se castiga putere. Din cele scrise in articol, filtrul de dacia 1300 este un veritabil filtru sport, ceea ce este o ineptie. Citirea acestui articol este o pierdere de timp.
42 comentarii 30 puncte
07 sep 2011, 17:44
0
d-ala d'a sa sufla :P
miju4you, 24 ani, Alexandru I. Cuza, Calarasi
42 comentarii -14 puncte
07 sep 2011, 18:41
0
PLACEBO nu deja vu analfabetule.
488 comentarii 1311 puncte
08 sep 2011, 10:57
+2
ce inseamna placebo, da-mi te rog o definitie exacta si domeniile in care este utilizat acest cuvant, eu evit sa-l folosesc in alt sens pentru ca nu mi se pare adecvat, in opinia mea acest termen a fost deviat de la adevaratul lui sens si domeniul folosit. Adica nu pot folosi un termen din cercetare, proceduri terapeutice, experimente sa ii dau alt sens, cel putin asa cred eu. Daca e gresit si stiu gresit corectati-ma!
Deja vu, deja vazut, este un fenomen greu de studiat pentru ca apare spontan, dureaza putin si nu are manifestari fizice, nu are o definitie exacta, ci fiecare din cei ce ai studiat fenomenul i-au dat o alta explicatie. Din ce am citit, una din teorii m-a lasat sa cred ca deja-vu, poate fi atunci cand atentia ne este distrasa de la o anumita activitate, intelegem, dar nu constientizam.
gamercosti
1381 comentarii 1737 puncte
07 sep 2011, 20:45
+1
apasa pe butonu ala "raspunde-I" ia vezi ce face
nanuiuli08
92 comentarii 123 puncte
07 sep 2011, 22:48
0
un cold air intake face mult mai mult decat un simplu filtru sport.sa ajuns si la un plus de 5% pe dyno.
nanuiuli08
92 comentarii 123 puncte
10 sep 2011, 22:30
0
hartia nu are nici o proprietate!!!
filtrul pe care il cumperi tu sta intr-un depozit 5 ani si nu-si pierde nici o proprietate.
calitatea uleiului si combustibilul conteaza.
488 comentarii 1311 puncte
11 sep 2011, 21:09
+1
:)) tu glumesti, nu? ai habar putin de ce vorbesti? Iti dau un simplu exemplu de hartie ce isi pierde propritatile: hartia unei carti, filele se ingalbenesc si se rup usor, dar tu probabil nu ai pus mana pe asa ceva pentru a afla ceva nou. Iar ca sa stii si tu, hartia dintr-o carte este mult mai densa decat cea din filtrul de aer, cea din urma lasand aerul sa treaca.
13 sep 2011, 18:54
0
cei mai multi dau xxx euro pe un filtru "sport" si il pun direct si expus in compartimentul motorului unde temeperatura urca lejer la 60 de grade. Un filtru trebuie intotdeauna bagat intr-o carcasa cu priza de aer prelevata dintr-un loc ferit de caldura si de presiuni sau depresiuni.
Ceea ce face producatorul e sfant dar multi se cred mai destepti.
15 sep 2011, 21:51
0
daca pun pe masina un filtru de aer contrafacut care ar fi diferenta dintre unul original ? ? ?
488 comentarii 1311 puncte
16 sep 2011, 11:59
0
Banuiesc ca te referi la filtru in carcasa originala. Filtrul de aer original, cel ce vine direct de la producator nu este facut de marca masinii, adica si el e facut de un producator aftermarket. Daca pui filtre de aer bune calitativ Mann, Mahle, Knecht si ce-or mai fi nu este absolut nicio problema. Si filtrul din cutia originala este facut de unul din acesti producatori, valabil si pentru restul de filtre. Eu am pus unul langa altul unul original si unul Knecht si erau identice, textura, culori, absolut identinice, acum depinde de marca cine pe produce, dar ti-am zis, nu este nicio problema cat pui un filtru bun. Daca pui un filtru conic, asa zis sport, e posibil sa sa nu simti nicio diferenta sau comportamentul masinii sa se schimbe in rau datorita unei pozitionari incorecte.
05 apr 2012, 21:40
0
pune si ai sa vezi ;))]
15 sep 2011, 22:09
0
pe ambalaju de la filtru meu K&N era scris ca este ulti filtru ce trebe cumparat pentru masina mea, asta se refera la calitatea filtrului...
in schimb pe cel de la targ ar trebui sa scrie ca este ultimu filtru cumparat pentru masina ca nu o sa mai ai pe ce pune ca se distruge motoru...:))
1 comentarii 0 puncte
30 apr 2014, 13:46
0
bai fratilor poate cineva chiar are nevoie de un sfat poate chiar e interesat ce atatea mistouri numai inteligenti peste tot
JohnDD
149 comentarii 115 puncte
07 sep 2011, 12:24
-1
Ce filtru imi recomandati pentru Renault Megane 1 1.6? Normal sau conic? Cel conic trebuie neaparat incastrat?
488 comentarii 1311 puncte
07 sep 2011, 12:46
+2
filtru normal in carcasa originala a masinii!?! E foarte clar, ai un motor de 1.6, orice filtru sport i-ai pune nu iti va da decat o senzatie de "deja-vu", nu iti va spori puterea sau performantele.
Grasu'XxL, 18 ani, Slobozia, Ialomita
192 comentarii 222 puncte
07 sep 2011, 18:11
+2
Senzatie placebo, adica ti se pare ca ai imbunatatit performatele motorui, nu deja-vu.... adica senzatie de repetitie...
JohnDD
149 comentarii 115 puncte
07 sep 2011, 13:20
+1
Nu vreau neaparat performante, vreau sunet si pentru look :D Dar ma tem ca cel conic va fi costisitor
07 sep 2011, 14:38
+2
cel conic iti va sugruma motorul pentru simplu fapt ca ai motor mic si nu sunt asa de costisitoare dar intretinerea lor da
08 sep 2011, 02:21
-1
Eu la tdi folosesc mann si il schimb la 5000km.
23 comentarii 23 puncte
08 sep 2011, 14:20
-1
la un clio 1,5 dci la cat timp se schimba filtrul de aer? eu il schimb la 2 schimburi de ulei, aproximativ 30 000 km.
488 comentarii 1311 puncte
08 sep 2011, 15:06
+1
in tara noastra, la orice masina personala, daca vrei sa ai grija de ea si sa-ti protejezi bunul, faci revizia la 10.000km!!! Schimbi filtrul de aer,filtru de polen, filtru de ulei la FIECARE 10.000km, nu mai mult! O spun din proprie experienta, eu schimb mai devreme de 10.000km si filtrele sunt de schimbat, nu vreau sa ma gandesc cum arata un filtru la 15.000km. Pe langa asta, hartia aia are niste proprietati, la fel si uleiul, care se pierd la schimbari de temperatura, frig,cald,umezeala, prin urmare e bine sa fie schimbate anual in cazul celor ce folosesc masina rar si nu fac cei 10.000km pentru o revizie. Stiu ca la unele masini, revizia se face la 15k,20k, chiar si la a mea scrie asa in carte, dar nu e indicat, acele indicatii sunt general valabile pt toate tarile, dar nu neaparat si aplicabile oriunde.
4 comentarii -2 puncte
02 mai 2012, 06:09
-2
am un bmw 316 benzina an 2000 cand e clima inchsa imi merge intrerupt la relante cand e deschis imi merge bn la relanye si se ude un fasait inauntru in masina de pe unde ese aereu unde este cutia unde este filtru lipsete furtunu dau ce este acolo care duce spre radiator datimi un sfat
Comentează şi tu: