4Tuning Meniu Articole Maşini second Bazar Forum MaşinaMea Q&A

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Filtrul de aer este o componenta importanta a unei masini, pentru ca prin intermediul sau motorul "respira". Orice masina are filtru de aer, inca de la cele mai timpurii modele, si toate filtrele au acelasi scop: curatarea aerului inainte ca acesta sa ajunga in galeria de admisie si in motor. Insa nu toate filtrele de aer sunt la fel, nu toate arata la fel si nu toate se comporta la fel. Mai mult, filtrul de aer este printre primele componente de sub capota care se schimba in cazul in care iti doresti performante mai bune. Iata aici tot ce vrei sa stii despre filtrele de aer auto.

Ce face un filtru de aer?

De obicei, filtrele de aer pentru masini sunt dintr-un material precum cartonul, fibros sau chiar textil sau din burete. Indiferent de materialul din care este facut, scopul unui filtru este acela de a nu lasa particule mai mari de cativa microni sa intre odata cu aerul in motor. De obicei, filtrele de aer sunt din clasicul material care seamana cu un carton, dar care este insa poros pentru a lasa aerul sa patrunda prin el. In plus, materialul este montat in rama sau suport in zig-zag pentru a crea o suprafata cat mai mare de absorbtie.

Filtrele de aer sunt pozitionate ca fiind primul element al unui traseu de admisie, inaintea debitmetrului, a clapetei de acceleratie si a galeriei de admisie. De obicei, filtrul intr-o masina de serie este montat in propria carcasa de plastic, ce are o gura pozitionata special, astfel incat sa traga cat mai mult aer din exterior. Filtrele de aer sunt de obicei dreptunghiulare, cu o rama cauciucata pentru etanseitate, fiind montate in plan orizontal. Insa exista si alte forme ale filtrelor, in functie de masina.

Sectiune dintr-un filtru din material cartonat

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Filtrul de aer: necesar sau optional?

Tehnic vorbind, un motor ar prefera sa nu traga aer printr-un filtru. Si asta pentru ca e ca si cum ai trage aer in piept cu o perna pe fata, adica iti va fi mai greu. Un motor ar fi mai "usurat" daca nu ar avea piedica unui filtru de aer atunci cand respira, insa riscurile sunt destul de mari. Orice particula de praf sau alte gunoaie pot intra in motor, pot uza pistoanele prematur, pot infunda catalizatorul, etc. Adica lipsa unui filtru de aer care costa infim poate duce la niste cheltuieli uriase.

Mai exista cazuri izolate in care soferii aleg sa mearga fara filtrul de aer, fie la curse, fie ca sa impresioneze lumea cu sunetul motorului. Este mai palpitant, dar cu siguranta nu e sanatos deloc. Prin urmare, orice masina trebuie sa aiba un filtru, fie el stoc sau sport.

Diferite tipuri si forme de filtre de aer

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Filtrul de aer murdar

Atunci cand schimbi filtrul de aer la o masina, poti vedea cu adevarat ce murdarii si-ar fi putut face loc spre motorul tau. Dar ar fi bine sa schimbi filtrul de aer inainte ca masina sa-ti spuna ca e nevoie sa o faci. Mai exact, trebuie sa o faci odata cu revizia periodica, nicidecum atunci cand masina ta nu mai poate respira.

Am vazut cazuri, din pacate multe, in care soferii asteptau ca filtrul de aer sa ajunga atat de murdar incat masina abia mai mergea. Si cum filtrul de aer este un element asa de banal, nimeni nu se gandea ca din cauza lui motorul abia mai trage.

Un filtru de aer murdar ce neceista inlocuire

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Ce se intampla atunci cand filtrul de aer e murdar?

Cand e murdar peste masura, motorul incepe sa mearga ciudat. Nu mai sta cum trebuie la relanti, oscileaza turatia, nu mai trage cum trebuie si consuma excesiv de mult. Si asta pentru ca e ca si cum ai tine mana la gura strans si ai vrea sa tragi o gura de aer - e cam greu, nu? Un filtru de aer imbacsit de murdarie va avea majoritatea porilor infundati, iar aerul nu mai are pe unde sa treaca. Motorul simte ca nu primeste destul aer si va suplini lipsa acestuia cu mai multa benzina. De aici, rezulta mersul care nu mai e deloc rotund si un consum crescut.

Asadar, un filtru de aer murdar poate duce la mai multe probleme decat si-ar dori orice sofer. Si este ciudat, pentru ca filtrul de aer este poate cea mai banala piesa dintr-o masina, cea mai ieftina si cea mai usor de inlocuit chiar si de un necunoscator.

Stanga - filtru de aer curat, drepta - filtru de aer folosit

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Filtre de aer sport - mit sau realitate?

E plina piata de filtre de aer supranumite "sport", care mai de care mai colorate, mai stralucitoare si mai darnice cu calutii putere. Pe unele chiar scrie ca dau 10-20 de cai putere in plus! Dar asta e doar pentru credulii care au impresia ca daca isi schimba filtrul, masina castiga sute de cai putere in plus.

Diferite studii si incercari cu filtrele de aer normale si cele sport au avut un singur rezultat: filtrele de aer conice, sau sport, dau in rare cazuri 1-2 cai putere in plus fata de cele normale, niciodata mai mult. Si asta doar in cazurile filtrelor de calitate. Sunt sanse ca un filtru sport din targ sa ofere chiar si mai multa putere, pentru ca este dintr-un material mai prost, ce lasa multe particule sa treaca, dar si mai mult aer. Dar asta nu e bine pentru motor.

Filtrele consacrate precum cele K&N sunt din materiale de calitate, cel putin la fel de dense ca cele de fabrica, adica nu lasa nici cele mai mici fire de praf sa treaca, dar ofera o suprafata mai mare de absorbtie. De exemplu, un filtru conic va trage aerul si prin mijlocul sau, dar si prin toata partea exterioara, in schimb ce unul dreptunghiular trage doar printr-o parte.

Motor cu doua filtre de aer sport

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Asadar, filtrele sport nu au un material care lasa mai mult aer sa patrunda in motor ci au o suprafata mai mare prin care aerul poate fi absorbit de motor.

Si ca o concluzia la vesnica intrebare daca filtrele de aer ofera mai multa putere, raspunsul este unul singur: de unele singure, nu. Adica daca vrei sa simti ceva crestere de putere a motorului tau, in afara de filtrul de aer, trebuie sa mai inlocuiesti si traseul de admisie, dar si evacuarea. Astfel incat motorul sa inspire aer mai bine, dar sa-l si expire mai usor.

Cat de des inlocuim filtrul de aer la masina noastra?

Din pacate, in orase precum Bucuresti, suprasaturate de praf, este necesar sa-l inlocuim cel putin odata pe an, indiferent de numarul de kilometri pe care il facem. Si asta pentru ca si daca masina stationeaza, praful se depune. Insa partea buna este ca filtrele de aer sunt ieftine, costand intre 50 si 100 de lei la marea majoritate de masini (filtre aftermarket).

Cum inlocuim filtrul de aer la masina?

De obicei, filtrul de aer este incastrat intr-o carcasa neagra, care are un capac prins cu cleme sau cateva suruburi. Orice filtru de aer este pozitionat astfel incat sa fie inlocuit usor si de catre oricine, deci nu avem nevoie de o vizita la un service pentru aceasta operatiune. Capacul care ascunde filtrul de aer trebuie ridicat putin, slabind cateva cleme, iar filtrul vechi va iesi cu usurinta. Introducem filtrul nou in locul celui vechi, avand grija sa-l punem cu partea indicata in jos. Prindem clemele la loc si motorul nostru se bucura acum de aer proaspat.

Filtru de aer aflat sub carcasa

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Mai sunt unii soferi mai inventivi, care sufla filtrul de aer vechi cu aer comprimat de la vulcanizare, si-l pun la loc, crezand ca au facut economie. Insa particulele de praf care au ramas blocate in materialul poros de carton nu vor iesi suflate de aer, asa ca nu facem decat sa ne pacalim ca avem un filtru curat, cand este de fapt la fel de murdar. Si nu merita sa facem economie pentru cateva zeci de lei cat costa un filtru.

Cum sa ne alegem filtrul de aer?

Daca avem masina stoc si cautam un filtru care sa intre in carcasa originala, ne putem indrepta spre orice magazin de piese auto. In cazul filtrelor de aer, sunt rare cazurile in care sa gasim piese proaste, pentru ca oricum sunt ieftine si cele originale. Producatori precum Mahle sau Mann sunt des intalniti pe piata din Romania si ofera produse bune.

Daca insa vei dori sa iti montezi un filtru sport, vei avea mai multe oferte si preturi ceva mai mari. Pipercross, BMC sau K&N sunt doar cativa producatori de filtre sport. Insa cei care ofera filtre performante care sa le inlocuiasca pe cele OEM, in carcasa originala, sunt putini. Daca vrei filtre conice, atunci vei avea de unde alege, insa e bine de stiut ca un traseu cold-air si o carcasa care sa protejeze filtrul conic sunt necesare. Degeaba iti montezi un filtru conic pe traseul original, daca nu il incastrezi astfel incat sa traga aer cat mai rece, departe de caldura motorului.

Filtru de aer conic, incastrat

Totul despre filtrele de aer pentru masina

Asadar, daca vrei un filtru normal pentru masina ta, ia-ti un brand aftermarket, iar daca vrei unul sport, cauta unul de renume, testat si recomandat de mai multi producatori.

Filtrul de aer al masinii tale este un element foarte important, ce-ti lasa motorul sa traga aer curat, oferind astfel siguranta si fiabilitatea de care ai nevoie. Este o piesa ieftina ce trebuie schimbata la timp, inainte sa apara alte probleme. Dar pe cat de ieftina, pe atat de esentiala in bunul mers al motorului. Iar cele sport, de capul lor, nu fac mare lucru. Insa in combinatie cu alte modificari la admisie si evacuare, vor da un randament mai bun decat cele stoc. In plus, un filtru sport care nu e protejat de carcasa originala va avea un sunet mai agresiv si va arata mai cool, dand impresia necunoscatorilor ca sub capota se ascund herghelii serioase de cai... Oricum, asigura-te ca iti schimbi cand trebuie filtru de aer la masina ta, si nu vei avea probleme!

[+] mai multe