are 700cp am inteles dar de cuplu motor nu zice nimeni nimic:| am observat in multe articole ca acest ,,detaliu" lipseste, totusi nu e ceva neglijabil alaturi de caii putere si cuplul este la fel de important poate chiar mai important, daca gresesc cu ceva va rog sa ma corectati:D o zi buna
Pai cat timp nu e diesel se presupune ca toate au cam acelasi cuplu pt ca turatia motorului e relativ la fel la toate si poti calcula cuplul singur... dar daca e motor de 15.000 ture atunci se schimba foaia. Cuplul nu e ceva magic, motorul are defapt "doar cai", cuplul e doar un calcul intre turatie si cai: cuplu=(5252xcai)/tur atie
Dupa cum ziceam, dusteru nu e nimic special, n-am nimic cu dacia dar asa e. Este o masina "standard" si sigur mai gasesti vreo 10 ca ea si 5 mai bune si asta inainte sa vezi concurentii monstru surpriza ca asa le place la multi sa taca si sa faca (sa vezi minusuri de la loganisti acu)
ps: imi place garda la sol... sper ca nu vine cu ea asa la cursa de macadam si denivelari/pietre/sa nturi :P
Gresesti. Unui motor, pe dinamometru i se masoara "momentul de torsiune", sau cum i se mai spune, "cuplul motor". Cuplul este suma momentelor tuturor pistoanelor, care transforma forta din moment liniar in moment radial, de torsiune. Cuplul in mod normal ar trebui sa fie liniar, daca nu exista un factor extern sa il afecteze. Insa la motoarele termice, odata cu cresterea rotatiei, creste inertia interna a pistoanelor si vibrochenului, care genereaza forte/tensiuni diferite la rotatii diferite. Aceste forte, inmultite cu aceeasi valoare a cuplului, genereaza curba de cuplu care stii cum arata la un motor de masina...in general. Tot din acelasi motiv, pt care aceste forte lipsesc la un motor electric, pentru ca inertia interna este aproape neglijabila, cuplul acestuia apare liniar.
Acuma...puterea unui motor nu e aceeasi cu forta sa. Puterea este de fapt un factor de lucru mecanic, adica de energie depusa, masurata in kiloWatti, si din kW se face conversia in cai putere [1kw = 1.34048257373 hp]. Puterea depinde de forta [mometul] de baza a motorului, data in Nm sau lb/ft, inmultita cu numarul de rotatii. Din acest motiv, indiferent ca e motor diesel, benzinar, electric sau de orice fel, o sa aiba pe dinamometru curba de putere intotdeauna crescanda odata cu turatia.
Numarul specificat de tine cu 5252 e valabil doar pentru sistemul imperial, in pound/feet, si nu in cel metric, adica in Newton*metri.
La un motor termic cel mai mult conteaza pentru ce este folosit. Daca e nevoie de a muta o greutate mare, nu ai nevoie de o valoare mare a energiei, ci de o forta mare. Asa ca se folosesc motoare Diesel, care dezvolta forte ridicate la turatii mici. Insa daca ai nevoie de viteza, acolo odata cu viteza e nevoie de mai multa energie a motorului pentru a compensa franarea aerodinamica a aerului. Deci nu e nevoie de o putere uriasa, insa e nevoie de energie. Ceea ce se poate obtine de la un motor mai putin puternic, insa care tureaza foarte sus.
De aceea masinile sport folosesc in general motoare pe benzina, iar cele utilitare motoare diesel.
In plus, la un motor, cuplul si puterea depind de rata compresiei, de volumul motorului, de faptul ca e aspirat natural sau cu turbo/compresor, si chiar de geometria axei cu came si a vibrochenului. Sunt multe variabile pentru a genera diferite valori a unui motor. Nu poti determina deloc din start cu exactitate cat scoate un motor, doar daca ii stii capacitatea si rotatia. :)
Lucrurile astea nu sunt complicate, insa trebuie sa studiezi putin ca sa le intelegi.
Pentru mine e usor, ca sunt inginer. Insa nu e destul sa intri scurt pe wikipedia...
la dinamometru iti masoara fizic doar caii si turatia, cuplul este calculat ulterior si adaugat pe grafic :P oricum nu ni s-a dat nici turatia asa ca ai dreptate
e frumoasa si reusita...de ce sa mint, imi place, dar sper sa fie in spatele daciei, pt k aproape oricine din romania tine la aceasta intrecere cu dacia...deci inseamna ca sustinem dacia.
normal, e in interestru nostru (economic) sa castige dacia. Nu cunteaza cu ce-i facuta, cand e prezentata la tv, e prezentata ca dacie, nu renault, nu nissan
ps: cine pana mea e soferu pe duster?! ca nu scrie nicaieri concret ca e Alain Prost pilotu
vreau sa vad trabantu ala de ieri de 580 kile cu ceva ponei in plus si spoilere de avion, cum ii sparge pe astia =))) s-ar putea sa nu-l lase sa participe din motive de siguranta =))