Repararea masinii de catre mana proprietarului, interzisa. Ce parere ai?

Repararea masinii de catre mana proprietarului, interzisa. Ce parere ai?
  • In SUA, producatorii vor sa-si protejeze softurile auto
  • America are o istorie vasta in modificarea masinilor acasa
  • Romania, departe de astfel de legi
Distribuie pe Facebook

Printre pasionatii care inca isi repara singuri masina, fie in spatele blocului, fie intr-un garaj, cu mainile, cu sculele si cu experienta proprie ne numaram si noi. Nu neaparat ca sa economisim bani ci pentru ca ne place. O avem in sange si sa ne murdarim nu reprezinta o placere. Dar aceasta practica s-ar putea sa devina istorie...

Dincolo de ocean a inceput un razboi intre producatori si posesori de masini. Nume uriase din industrie, asa cum sunt General Motors sau John Deere, incep sa faca presiuni asupra legislatiei pentru ca aceasta sa fie schimbata si sa nu mai permita posesorilor de automobile sa intervina asupra lor decat in service-uri specializate. In plus, ei declara ca "in momentul in care cineva cumpara o masina, nu o achizitioneaza propriu-zis, ci mai degraba obtine o autorizatie pentru a o utiliza pana la sfarsitul vietii sale". Chiar daca suna ceva demn de Revista Kamikaze, totul este cat se poate de real.

Si povestea a pornit de la tot ce tine de electronica, softuri si calculatoare. Chiar daca automobilul este proprietatea cuiva, softurile sunt, conform producatorilor mari din Statele Unite, proprietatea lor si sunt supuse legilor de copyright. Si din acest motiv, ei nu doresc ca posesorul sa umble la nimic legat de partea electrica...

Chiar daca tot acest scandal a pornit de la partea electrica, nu a trecut mult timp pana cand milioane de pasionati auto au inceput sa-si puna semne de intrebare. Daca in cativa ani vor fi interzise cu totul interventiile in regim propriu asupra masinilor? Daca vom fi obligati sa reparam automobilul exclusiv in reprezentantele marcii? Daca toata masina va avea motorul sigilat si nimeni nu poate deschide capota fara un soft special al producatorului? Si imediat au inceput sa fie semnate petitii menite sa le scoata din cap ideea acesta producatorilor: odata ce am cumparat masina, pot sa fac ce vreau, cand vreau si cum vreau la ea!

Daca in State acest lucru a devenit subiect de controversa, in Romania, pentru moment, niciun sofer nu este limitat in niciun fel, cu exceptia celor care cumpara un model nou si doresc sa beneficieze de garantie. Suntem convinsi ca nu vom vedea o lege care sa interzica reparatul masinii in spatele blocului sau cu propria mana prea curand. Mai ales ca Romania nu este o tara in care vanzarile auto sa fie atat de mari si importante, ci mai degraba segmentul second-hand este cel de succes. Dar sa ne imaginam ca peste cativa ani, din foame pentru mai multi bani la buget, niste parlamentari idioti se gandesc sa introduca o lege care nu ne va mai permite sa facem nimic la masina in regim propriu. Ce ati face in acest caz?

Distribuie pe Facebook
mai multe