Valoarea Timbrului de Mediu: iata cat trebuie sa platesti pentru NOUA TAXA AUTO 2013
CALCULATOR ONLINE TIMBRUL DE MEDIU 2013!
DE CE TREBUIA SCHIMBATA TAXA AFLATA IN VIGOARE?
Pana in prezent, taxa de mediu avea trei mari probleme:
- Avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor
- Continea in calculul sau, in afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (in ciuda faptului ca acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala)
- Era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE (pentru ca includea criterii diferite pentru anumite categorii de masini inmatriculate in Romania fata de alte masini)
CE ADUCE NOU FORMULA TIMBRULUI DE MEDIU?
- Principiul “poluatorul plateste”, deoarece se taxeaza in principal emisiile generate de masina. Timbrul de mediu priveste nivelul de emisii si tipul de tehnologie folosit (Euro 1, 2, 3, 4, 5).
- Noul timbru de mediu va fi cu adevarat o taxa de mediu, pentru ca se calculeaza in principal in functie de emisia de CO2, (luata in calcul in intregime pentru timbru, fata de 30% in legea in vigoare), inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare.
- Dorim sa stimulam innoirea parcului auto national pentru a ajunge, in urmatorii ani, la standardele de poluare pe care Uniunea Europeana le impune statelor membre.
CE VALOARE ARE NOUL TIMBRU?
- Timbrul de mediu mentine aceleasi cote din prezent pentru masinile cu tehnologie Euro 5 si creste cotele pentru masinile cu tehnologii Euro 4 si Euro 3, care se vor afla in circulatie mult timp si deci vor polua o perioada indelungata.
- Pentru masinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non-Euro), pentru ca este vorba de masini mai vechi, cu durata mult mai mica de functionare (pana la data la care acestea se vor casa), timbrul de mediu va scadea. Taxa actuala nu includea scaderi importante la acest capitol si se ajungea ca, pentru masini foarte vechi, sa fie virtual imposibila vanzarea din cauza valorilor mari ale taxei.
- Pentru masinile cu tehnologie Euro 6, precum si pentru masinile hibride si electrice, timbrul este zero! Statul roman ofera acest stimulent celor care doresc achizitionarea de astfel de masini.
- Noile valori de impunere au fost estimate de specialistii din minister, in consultare cu mediul profesional, pe baza unor modele similare din tarile europene.
- Formulele noi de calcul ale timbrului sunt: pentru Euro 3, 4, 5: suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100 si pentru non-euro, Euro 1, 2: suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100,
DE CATE ORI SE PLATESTE TIMBRUL DE MEDIU?
- Se va plati o singura data – si reprezinta costul poluarii pentru intreaga durata de viata a masinii. Nu se va plati timbrul la revanzare.
CINE PLATESTE TIMBRUL DE MEDIU?
- Timbrul se plateste doar la prima inmatriculare pe piata din Romania (sau la prima transcriere).
- Se va plati, ca si pana acum, la administratia financiara.
- Nu se plateste de catre cei care au platit taxa pana acum, in diversele forme care a existat.
- In cazul celor care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal – daca acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si cei care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei, in baza HJ, vor plati noul timbru la prima vanzare a masinii.
- In ce ii priveste pe transportatori - timbrul de mediu se aplica doar la categoria M1; pentru restul (M2, M3, N1, N2, N3), ramane formula actuala.
CE SE INTAMPLA CU BANII COLECTATI?
- Se strang la Administratia Fondului de Mediu.
- In perioada urmatoare, banii vor fi folositi, in mare parte, pentru a se plati restituirile catre cei care au dat statul in judecata pentru incasare ilegala a versiunii anterioare a taxei – deci pentru corectarea unei nedreptati comise in anii trecuti.
- Sumele ce vor ramane dupa restituiri vor merge spre programe de mediu, precum Programul Rabla, Casa Verde, program de impaduriri.
CE SE INTAMPLA CU MASINILE INMATRICULATE INAINTE DE 2007?
- O scutire exclusiv pentru aceste masini nu se poate realiza, pentru ca acest lucru ar constitui discriminare si ar fi sanctionat la nivel european; de asemenea, ar genera noi procese si noi despagubiri.
- Solutia pentru care am optat este recalcularea cotelor pentru masinile vechi, in functie de perioada de viata a masinii, astfel incat aceste valori sa nu mai fie prohibitive. Practic, taxa pentru acest tip de masini scade semnificativ fata de situatia din prezent, ajungand la cifre rezonabile.
- Scopul diminuarii taxei pentru aceste masini este acela de a evita blocajul care ar putea sa apara pe piata interna si care ar genera un interes mai scazut pentru achizitionarea de masini mai putin poluante. Daca oamenii nu si-ar putea vinde masinile foarte vechi, le-ar folosi tot pe acestea, poluand in continuare.
CE SE INTAMPLA CU MASINILE REVANDUTE IN AFARA TARII?
- Daca este o taxa pentru intreaga perioada de viata a masinii, ce se intampla daca masina este scoasa din Romania inainte de a se implini aceasta perioada? Se poate recupera diferenta?
- Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se restituie o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in functie de perioada de utilizare).
CE SE INTAMPLA CU MASINILE UTILIZATE DE PERSOANE CU HANDICAP?
- Masinile modificate pentru a fi utilizate de persoane cu handicap sunt excluse de la plata timbrului de mediu, in conditiile in care cumparatorul este tot o persoana cu handicap.
UNDE SE MAI APLICA ACELASI MECANISM DE TAXARE?
- In Uniunea Europeana, exista mai multe state care isi calculeaza taxa de poluare in principal in functie de emisia de CO2: Franta, Spania, Irlanda, Olanda, Portugalia, Slovenia. In unele tari, precum Franta sau Olanda, cotele sunt mult mai mari decat in Romania, dar acest lucru este permis de puterea de cumparare diferita
CUM SE INCADREAZA ACEASTA SCHIMBARE IN EVOLUTIA TAXARII POLUARII LA NIVEL EUROPEAN?
- Romania a ales o taxare doar in functie de emisia de CO2 si de gradul de poluare a tehnologiei, pentru ca aceasta este tendinta europeana. Directivele europene cer acest lucru.
- In UE, se va ajunge, treptat, la unificarea diferitelor forme de taxare a poluarii (in prezent, 18 state din UE au diverse forme de astfel de taxe) Tendinta este de renuntare treptata la taxele de prima inmatriculare si de creare a unor impozite anuale pe circulatie (in functie de emisia de CO2).
- Accentul pus pe componenta de CO2 are legatura cu armonizarea europeana, care va avea loc in viitor.
- Nu s-a trecut inca la o taxare anuala pentru ca aceasta ar reprezenta o povara prea mare pentru detinatorii de masini in Romania (in prezent, in Europa, doar Germania practica acest sistem).
Exemple de masini si cat trebuie sa plateasca noul TIMBRU DE MEDIU (suma este in EURO)
- 0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei 0445110713 55488616 bosch injector opel antara a cascada... 600 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- 0414700002 0986441102 500324435 bosch unitate pompa-duza iveco... 750 Lei 0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei 0445110239 0986435122 injector citroen 1.6 hdi hdi fiat 1.6 d... 250 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10400 € 0445110520 5801594342 0986435248 5801483286 injector fiat... 600 Lei
- 0445120011 504066141 500371101 bosch injector fiat ducato 2.3... 350 Lei 55585167 95522282 295050-1660 dcri301660 denso injector opel... 750 Lei 0445110457 5801470098 0986435254 bosch injector case ih /new... 650 Lei
- 28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6800 €
- Gk2q9k546ac gk2q-9k546-ac a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei 0445120092 0986435551 504194432 bosch injector case ih... 750 Lei
- A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei Ejbr02301z ejbr01901z 33801-4x500 delphi injector hyndayi... 400 Lei 0445110414 166105302r 95518000 0986435211 bosch injector... 600 Lei
- 0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 200 Lei A6650170121 a6650170321 r04601d ejbr02601z delphi injectoare... 500 Lei 0445120346 5801496001 500060548 bosch injector iveco eurocargo... 650 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Jb3q-9k546-aa jb3q9k546aa a2c9303500080 vdo injector ford... 600 Lei 0445110657 5801790338 er5801790338 bosch injector case ih john... 700 Lei
- 7c16-9k546-ab 095000-6620 dcri106220 095000-662 denso injector... 650 Lei 2674a256 2674a604 2674a209 10709880002 reconditiunat... 2000 Lei 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k insignia b... 600 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € 0445110618 55255408 0 445 110 618 bosch injector opel corsa e... 600 Lei 28353991 a6510702787 delphi injector mercedes 2.2 cdi w204... 500 Lei
- 28602948 9674984080 28388960 28319895 delphi injector citroen... 500 Lei Injector bosch cod 0445110188 0986435090 citroen ford mazda 3... 200 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €