Nu conteaza daca sînt urîte sau nu. Asta este ISTORIE !
De retinut aspectul, marea parte din masinile cu volanele perezentate mai sus au fost gîndite si desenate cu CREIONUL PE HÎRTIE folosind RIGLA DE CALCUL si nu programe CAD ca în ziua de azi.
Pe vremea aceea înca s-a MUNCIT la o masina cu echipe întregi de desenatori tehnici la care functiona CREIERUL si nu....... WINDOWS PC, lucru facut în cîteva ore de trei pustani cu un program CAD ulterior presat din PETURI RECICLING în PAMPA CHINEZEASCA ca la masinile din ziua de azi.
lasand solutia tehnica de-o parte, lasand aspectul de-oparte...denumirea de "dildozaur" data volanului de citroen ds ne-a schimbat ziua in bine la toti cei din birou :)
Trans Am-ul avea doar 205 cai? De unde scoateti tampeniile astea? Masina aia avea "250" cai din fabrica pentru a nu bate Corvette-ul...in realitatea pe dyno scotea peste 350.Facea 0-100 in 4.6s in 89 (adica mai rapid ca Ferrari)....
ala care a scris articolul ar trebui sa scrie despre panselute ca la masini e baba si mitraliera.
Corect...am cautat pe net si cea mai mica motorizare ( la Firebird Trans Am nu la Firebird normal ! ) pe care am gasit o este la prima generatie din 69', 4.1L si 250 de cai ...Intr adevar a 3 a generatie avea cel mai mic motor de 2.5L si 151 cai si a 4 a, 3.4L V6 207.5, dar NU la versiunile Trans Am !
Trans Am-ul era pentru Firebird cam ce e seria 7 pentru bmw....varianta mai de lux a Firebird-ului.Aveau motoare de 5 si 5.7 litri.
Trans am-ul din imagine era editia aniversara (doar 1555 au fost construite...este una si in Romania la Tiriac in colectie) .Avea un motor turbo v6 de 3.8 litri.In 89 era printre cele mai rapide masini de pe planeta .Oficial avea doar 250 de cai (GM tot timpul nota motoarele cu mai putini cai pentru a ai face pe tineri sa cumpere asigurarile fiind in functie de puterea motorului) dar oamenii care le testeaza azi au scos peste 350 de cai din motorul ala turbo fara modificari. Facea suta in 4.6s ,sfertul de mila in 13s si depasea 170mph (este un clip pe youtube pe autobahn)....nu e o masina banala iar pe ebay este peste 30,000$
Generatia 4 de dupa 1985 (fabricata din 1985 pîna în 1992) de TransAm în veci nu a avut motor V6 ci NUMAI V8, motoare TBI, TPI si MPI, iar versiunea GTA cu bord digital avea motor 1:1 de Corvette (motorul numit LT 1). În mod special versiunile de ANIVERSARY (si la Camaro Z 28) aveau de regula motoarele preluate de la Corvette si nicidecum V6 cu sau fara turbo si alte abureli din astea..
În ceea ce priveste V6, astea erau puse numai pe Firebird în versiuni de 2,8 Litri cu 136 CP si 3,1 litri cu 145 CP (la versiunea Bahnsee - Facelift din 1990) numai pt. export.
Exista si o versiune L4 (4 cilindri în linie) cu 90 CP facut pt export în Mexic, versiune ce a flopat din toate punctele de vedere iar editiile TransAm / TransAm GTA indiferent daca erau dinainte sau dupa faceliftul Bahnsee, chiar si cele de export erau livrate numai cu V8.
Volanul din imagine e si pe FIREBIRD-ul clasic iar butoanele de pe el sînt dedicate NUMAI radiocasetofonului si nimic alt ceva. Comutatorul de faruri e în bord în stînga unde e si potul pt. dimerul de iluminat interior iar restul (stergatoare, tempomat, semnalizare, faza lunga / flash) pe comutatorul de pe consola volanului în stînga, butonul de avarie este pe consola volanului JOS si foarte inconvenient iar în dreapta pe consola volanului este maneta de reglaj vertical a volanului.
Pe masina mea am acelasi volan, 1:1 identic.
De retinut si faptul ca la TransAm GTA si Firebird, dupa faceliftul Bahnsee din 1990, nu mai aveau pe volan nimic alt ceva decît claxonul deoarece erau dotate cu airbag numai pt. sofer.
Exemple:
Versiunea cu bord DIGITALdinaint de facelift:
http://www.2040-cars.com/_content/cars/images/84/504284/016.jpg
Aste este faceliftul numit BAHNSEE:
http://autopixx.de/bilder/QYlWpbdy/pontiac-firebird-targa.jpg
Volanul de la TransAm GTA dupa Facelift cu airbag:
http://www.2040-cars.com/_content/cars/images/54/407054/004.jpg
Stiu dar eu m-am referit numai la generatia asta unde s-a aplicat acest tip de volan iar tu ai cautat tot începînd cu 1969. Înainte de 1985 daca nu ma însel (vezi ce zice lista ta) era si un model în L 6 ( 6 în linie) cu 145 CP dar nu sînt sigur.
Daca nu ma însel la generatia 1.
Masinile astea vechi cu butoane pe volan sînt era de pionerat la capitolul comenzi pe volan. :-)
Oricum, cel mai mult îmi place Edsel Citation cu butoanele de comanda pt. cutia de viteze în centrul volanului. Sa nu uitam ca a fost fabricat în 1958, vremuri cînd la masinile europene nici nu putea fi vorba de asa ceva. În Europa, asa ceva la masini era pe vremea aceea ceva de ordinul S.F. - Starship Enterprise iar luminile de curba de la Citroen DS produs din 1955 pîna în 1975 se aplica abea acum de ceva timp la masinile moderne.
Traiasca evolutia tehnologica în SLOW MOTION ! :-) )))
A trebuit sa treaca cu mult peste 25 de ani pt. a se REDESCOPERI inovatile astea tehnologice de confort si siguranta si pt. care platesti în ziua de azi bani grei.
Asa e la noi oamenii sti...si altii acum mi de ani au facut piramide care sa nu ma apuc acum sa insir cate chestii aproape imposibile au si totusi au fost facute acum mii de ani ....sau cum era cu Buick parca, prima masina care avea un ecran de tip touchscreen ...in 85'....
Ma bucur ca ti-ai dat seama ca nu exista evolutie. "Toate-s vechi si noi sint toate" spunea Eminescu. Avea dreptate. Cine crede ca Loganul sau Clioul de azi sint cu ani lumina mai "evoluate" decit masinile din anii 70 este un handicapat care nu stie pe ce lume traieste. Loganul sau Clio-ul de azi sint niste rahaturi in comparatie cu ce fabricau americanii in anii '50! In anii 50! Asa ca lasati-o dracului de evolutie. NU exista! Darwin a gresit. Dar astea sint alte discutii!
Magnific! 4tuning ar trebui sa se numeasca 4umilinta!
Sunt curios cine a scris aceasta mizerie de articol, o femeie grasa si urata ori un homosexual? Nu de alta, da' se observa ca n-are decat PEN|S in cap. :)) Mergi si ia ceva tare-n dos si lasa-ne cu articolele tale. :))