Totul despre anvelopele auto

Totul despre anvelopele auto
Nu de putine ori ne-am uitat la cauciucurile de pe masina, incercand sa descifram codurile si insemnarile de pe acestea. Intreband in stanga si in dreapta, am aflat ca unele cifre arata grosimea anvelopei, inaltimea talonului sau alte informatii. Dar este ceva mai mult de atat.
Distribuie pe Facebook

Acum o sa aflam ca anvelopele nu sunt toate la fel, rezista la anumite viteze si temperaturi, suportand greutati specifice. Trebuie sa stim totul despre cea mai importanta parte a masinii noastre, care face legatura intre sofer si carosabil.

Totul despre anvelopele auto

Privind flancul (partea laterala) oricarei anvelope, se pot observa o serie de coduri alfanumerice ce furnizeaza informatii importante despre caracteristicile tehnice ale acesteia. Semnificatiile acestor indici permit realizarea unor comparatii obiective intre diferite modele de anvelope.

Totul despre anvelopele auto


Sa vedem ce reprezinta principalele notatii:
1. Dimensiunea anvelopei - de exemplu 195/65R15. Primul numar, 195 in exemplul nostru, reprezinta latimea anvelopei (L) in milimetri (195mm); al doilea numar este valoarea ratei de aspect (aspect ratio in engleza) dintre inaltimea anvelopei si latimea acesteia (H), 65 sugerand ca inaltimea este 65% din latime, adica 126.75 mm. R specifica faptul ca anvelopa are constructie radiala (notatia ZR in loc de R este prezenta pe anvelope cu o constructie ce rezista la viteze de peste 240 km/h). Ultimul numar precizeaza valoarea in toli (inci) a diametrului pe care trebuie sa il aiba janta pe care se monteaza anvelopa (in cazul nostru 15 toli = 381mm). La unele anvelope, in fata acestui cod poate fi prezenta notatia P, LT sau T, ce indica tipul autovehicolului pe care se pot monta (P-autoturisme, LT-SUV, Pick Up).
2. Indicele de greutate - indica sarcina maxima pe care o anvelopa o poate prelua in conditii de exploatare. Corespondenta dintre indice si sarcina suportata, in kilograme, este data de tabelul 1. In exemplu, 91 - indica faptul ca anvelopa poate sustine maxim 615 kg si, facand un calcul simplu, sarcina totala a unui autoturism cu toate cele patru anvelope cu acest indice nu are voie sa depaseasca 2460 kg/

Totul despre anvelopele auto


3. Indicele de viteza - indica viteza maxima la care anvelopa rezista timp de zece minute fara a fi in pericol de a se autodistruge. Vitezele corespunzatoare sunt curpinse in tabelul 2. De exemplu, pentru indicele W, viteza maxima e de 270 km/h.

Totul despre anvelopele auto


4. Prezenta grupului MS, M+S, M/S sau M&S (mud and snow) arata ca anvelopa este una all-season, ce se preteaza atat la folosirea pe zapada, cat si pe noroi.
5. Simbolul severe snow use vine in completarea notatiei M&S si este prezent pe anvelope destinate mersului pe zapada. Spre deosebire de M&S, care este atribuit anvelopelor ce indeplinesc anumite conditii din punct de vedere al profilului, acest simbol este atribuit in urma testarii anvelopelor pe zapada prin proceduri standartizate.

Totul despre anvelopele auto


6. "Thread wear" este un indice relativ ce ia valori de la 60 la 600 si, cu cat valoarea este mai mare, cu atat anvelopa va rezista mai multi kilometri.
7. Indicele traction poate avea urmatoarele valori: AA, A, B, C (AA fiind cel mai bun), calificand performantele de franare pe asfalt umed.
8. Indicele temperature - poate primi drept calificative A, B, C si este o masura a gradului de rezistenta la cresterea de termperatura a anvelopei.

Totul despre anvelopele auto


9. Codul DOT (ex. DVLU 2105) - ofera informatii detaliate despre locul unde a fost fabricata anvelopa. Ultimul numar al acestui cod, in exemplul 2105, precizeaza data de fabricatie a anvelopei. Prima parte - 21, arata ca anvelopa a fost fabricata in a 21-a saptamana a anului specificat de a doua parte a codului - 05, adica 2005 (in cazul anvelopelor fabricate inainte de 2000, subcodul are trei cifre, primele doua dand saptamana de fabricatie, iar cea de-a treia anul din decada). Este importanta cunoasterea acestei date, deoarece, ca o regula generala, o anvelopa nu trebuie folosita dupa 6 ani de la fabricatie, aceasta degradandu-se in timp, indiferent daca este rulata sau noua.

Totul despre anvelopele auto


10. Sageata ce indica sensul de rotatie, pentru anvelopele cu profil unidirectional.

Totul despre anvelopele auto


11. MAX PRESS - indica presiunea maxima pe care o suporta anvelopa.
12. MAX LOADED - are aceeasi semnificatie ca si indicele de greutate, doar ca arata direct valoarea in kilograme (este prezent doar pe unele anvelope).

Totul despre anvelopele auto


Explicatii:
Constructia radiala = a devenit un standard pentru anvelopele destinate autoturismelor (a inlocuit pe cele cu constructie diagonala). Se caracterizeaza prin folosirea de pliuri paralele (impletituri din nylon, poliester, fibra de sticla si mai rar din otel, imbracate in cauciuc), care fac unghi de 90 de grade cu planul de rulare, stabilizarea facandu-se printr-o armatura. Aceste pliuri, cunoscute in mod normal sub denumirea de carcasa, alcatuiesc un perete lateral extrem de flexibil, care permite o amortizare buna a neregularitatilor, dar nu prezinta stabilitate directionala. Aceasta stabilitate este insa asigurata cu ajutorul unor insertii metalice in peretii laterali. Calea de rulare a anvelopei este realizata din mai multe straturi alcatuite din otel, fibra de sticla si textile asezate la unghiuri de aproximativ 20 de grade fata de planul caii de rulare. Acestea ajuta la stabilizarea caii de rulare in timpul virajelor, mentinand o suprafata cat mai mare in contact cu soseaua.

1 tol (inch) = unitate de masura echivalenta cu 25.4 milimetri.

Profilul caii de rulare (thread pattern) = desenul sau modelul suprafetei de contact a anvelopei cu asfaltul. Acesta este unul dintre factorii importanti ce determina performantele unei anvelope. Sunt trei profiluri: simetric, asimetric si unidirectional.

Totul despre anvelopele auto Totul despre anvelopele auto

Totul despre anvelopele auto

Daca daca trecuta am detaliat putin domeniul jantelor clasice, acum speram ca am reusit sa lamurim si a doua parte care formeaza o roata, aceea a anvelopelor. Acestea nu doar ca au rol de siguranta si de aderenta, dar alese corespunzator, ne fac viata mai usoara. Vom reveni in articolele viitoare cu informatii mai complexe legate si de jante si de anvelope, pentru cresterea performantei.


Calculator dimensiuni anvelope
Pentru Turism / SUV / Van / Light Truck

Dimensiunea data de producator *

1 Selecteaza latimea in MM (Inchi)

2 Selecteaza inaltimea

3 Selecteaza diametrul jantei (inchi)

Rezultat intermediar:
Diametru total in inchi
Circumferinta rotii in inchi
Rotatiile rotii pe km
Rotatii pe secunda la 65 mile pe ora
Dimensiune alternativa (dorita) *

4 Selecteaza noua latime in MM (Inchi)

5 Selecteaza noua inaltime

6 Selecteaza noul diametru al jantei (inchi)

Rezultat intermediar:
Diametru total in inchi
Circumferinta rotii in inchi
Rotatiile rotii pe km
Rotatii pe secunda la 65 mile pe ora

NOTA: Schimband diametrul rotii se schimba acuratetea vitezometrului!

Aceasta dimensiune alternativa va face ca viteza reala a vehiculului sa fie km/h, cand vitezometrul arata exact 100 km/h.

Sau, cand viteza de deplasare este 100 km/h, vitezometrul va arata km/h.

Deasemenea, garda la sol a vehiculului se va modifica cu inchi.

*nota: Calculatorul este cu titlu informational, www.anveloperomania.ro nu isi asuma responsabilitatea in cazul inacuratetii datelor.



Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (18) Poze Totul despre anvelopele auto
mai multe