Inmatricularea masinilor cu volan pe dreapta si pericolul acestora

Inmatricularea masinilor cu volan pe dreapta si pericolul acestora
  • Romania permite circulatia masinilor cu volan pe dreapta fara probleme
  • Numarul accidentelor provocate de soferii care conduc masini din Anglia este in crestere
  • RAR-ul este institutia care poate face o schimbare in bine
Distribuie pe Facebook

In Romania este legal sa inmatriculezi si sa circuli cu un automobil dotat cu volan pe dreapta. Ceea ce este o mare aberatie din cauza nivelului urias de pericol pe care un automobil cu volan pe dreapta il presupune. Mai jos incercam sa va spunem de ce noi credem ca legea ar trebui schimbata.

Ce modificari trebuie sa aiba o masina pentru a fi inscrisa in circulatie, in Romania?

Din pacate, extrem de simplu. Conform legii, unica modificare pe care esti obligat sa o faci se refera la sistemul de iluminare fata. Iar acest lucru se face foarte usor si ieftin, cumparand de la dezmembrari sau noua o pereche de faruri pentru acelasi autoturism, dar speciale pentru o masina cu volan pe stanga. Astfel, fascicolul de lumina va fi orientat spre partea dreapta a drumului, fara a-i incomoda pe soferii care vin de pe contra-sens. Si, in afara de acest lucru, legea romaneasca este atat de proasta incat nu-ti mai cere nimic altceva...

In ciuda altor zvonuri conform carora mai trebuie sa schimbi si oglinda din stanga cu una periscopica, capabila sa iti ofere o mai buna vizibilitate in caz ca esti depasit de un alt vehicul, legea nu obliga soferii sa umble si la oglinzi, ci doar la faruri. Si nimic mai mult!

Cum poti inmatricula un automobil cu volan pe dreapta in Romania definitiv?

Exact la fel ca oricare alt autoturism cu volan pe stanga. Mai precis, dupa ce ai facut schimbarea farurilor si ai reglat corespunzator fascicolul cu un aparat special, te poti duce la RAR in vederea obtinerii cartii de identitate cu care ulterior o inscrii la financiar si obtii certificatul de inmatriculare de la DRPCIV. Te programezi, platesti intre 450 si 900 de lei, in functie de serviciile dorite. Mai precis, obtinere CIV, omologare, identificare si ITP. Dar, fiind la prima inmatriculare, esti obligat sa faci inspectia si ITP-ul la RAR. Asadar, in jur de 450 de lei tot platesti.

Urmeaza etapa de inscriere la Circa Financiara, unde platesti si Timbrul de Mediu daca este cazul, dupa care te duci cu taxele platite si cu actele de la RAR si financiar la DRPCIV de unde obtii talonul si placutele de inmatriculare. Cu alte cuvinte, pasii sunt exact aceiasi cu cei pe care ii face orice alt sofer care vrea sa treaca pe numele sau o masina adusa de afara cu volan pe stanga.

Documentele finale cu care trebuie sa te prezinti la DRPCIV in vederea obtinerii numerelor definitive:

  • Cerere inmatriculare tip (se ia gratis de la informatii sau de pe site)
  • Declaratie date personale
  • Delegatie
  • Copie CUI
  • Fisa de inmatriculare cu viza/vizele Administratiilor Financiare
  • Contractul de vanzare cumparare (copie original UK) + contractul de vanzare cumparare intre persoana fizica si persoana juridica in copie creat in tara
  • Certificatul de inregistrare a autovehiculului (original UK) + copie
  • Copia politei de asigurare RCA
  • Cartea de identitate a autovehiculului CIV, original si copie fata/verso
  • Certificatul de autenticitate eliberat de RAR
  • Decizia de calculare a taxei de timbru + copie
  • Chitanta reprezentand plata timbrului de mediu + copie
  • Chitanta plata taxa de inmatriculare
  • Chitanta contravaloare talon
  • Numerele de inmatriculare UK curate

Problemele pe care le prezinta in Romania o masina cu volan pe dreapta

In primul rand, nu trebuie sa uitam ca discutam de ROMANIA! O tara in care este dificil sa circuli oricum cu volan pe stanga, din cauza semnelor de circulatie prost puse, din cauza lipsei de vizibilitate, din cauza ca avem o infrastructura proasta si o stare a drumurilor execrabila. Nu degeaba, Romania este fruntasa la capitolul accidente grave la nivel european... Daca mai adaugam si condusul unei masini cu volan pe dreapta, atunci lucrurile se complica si mai mult.

”Adrian P., de 55 de ani, a condus auto marca Mercedes Sprinter, înmatriculat în Marea Britanie, iar pe fondul efectuării unei depăşiri neregulamentare a acroşat atelajul cu tracţiune animală condus de Vilmos F. apoi a intrat în coliziune frontală cu autoturismul marca Volkswagen, condus regulamentar din sens opus de Sergiu C., de 21 de ani. În urma impactului a rănirea gravă a ambilor conducători auto, a conducătorului atelajului şi a 2 pasagere din autoturismul care circula regulamentar , în vârstă de 16 şi respectiv 17 ani”, se arată într-un comunicta rmeis presei de IPJ Satu Mare.

Cea mai mare problema este vizibilitatea in trafic. Si aici nu ne referim la mersul urban, cu viteza mica. Ci la mersul cu viteza mare, in coloana, la drum intins, pe drumuri nationale, adica acele sosele pe care au loc cele mai multe accidente rutiere grave. Sa zicem ca mergi in spatele unui autocar sau al unui camion si vrei sa depasesti. Intr-o masina cu volan pe stanga, ai nevoie doar de o jumatate de metru ca sa iesi, pentru a te asigura ca nu vine nicio masina de pe contra-sens ca sa poti depasi in siguranta. Ei bine, soferul fiind in partea dreapta, cand conduci o masina adusa din Anglia si vrei sa faci o depasire, esti obligat sa iesi cu mai mult de jumatate din masina pentru a vedea daca vine cineva din fata.

O alta problema este cand esti depasit. Sa reluam situatia de mai sus si, pentru a te asigura mai bine, lasi o distanta mult mai mare intre masina ta si cea din fata ca sa poti vedea mai bine daca vine cineva de pe contra-sens. In aceasta situatie, ai toate sansele sa fii depasit de alte masini. La fel cum se poate intampla si in oras sau oriunde altundeva. Problema cu masinile cu volan pe dreapta este ca soferul se asigura extrem de greu in oglinda retrovizoare din stanga. Pentru ca este mai departe de ea, logic. Iar sansele ca tu sa faci o manevra de depasire sau de viraj la stanga, in timp ce deja alte masini au intrat in depasirea ta, fara ca tu sa-i vezi, sunt maxime.

A treia problema la fel de grava este circulatia pe timp de noapte. Pe soselele Romaniei intunecate, pline cu biciclisti, carute fara semnalizare si remorci uitate pe marginea drumului, ai nevoie de cea mai buna vizibilitate. Din pacate, cei de la RAR nu s-au gandit la un aspect: masinile cu volan pe stanga au luminile special reglate pentru a-i oferi celui de la volan o vizibilitate buna. Degeaba reglezi luminile la fel pentru o masina cu volan pe dreapta, pentru ca soferul, daca sta in dreapta, o sa aiba parte de niste probleme: eventualele obstacole din dreapta vor fi obturate de stalpul parbrizului, farurile masinilor din spate il pot orbi mai usor, lumina fascicolelor din farurile propriei masini nu va fi aliniata cu ochii soferului si orice viraj efectuat la stanga va avea nevoie de un surplus de siguranta.

"Astfel de autovehicule, care au volan pe dreapta, devin foarte periculoase. În momentul în care execuţi manevra de depăşire, trebuie să te asiguri, or ca să te asiguri, trebuie să ieşi cu jumătate de maşină în afară. De aici şi până la accident nu mai e decât un singur pas. Sperăm că pe parcursul anului viitor, la nivelul RAR, să se poată lua o decizie cu privire la admiterea sau neadmiterea acestor autovehicule", a declarat, la Romania TV, şeful Direcţiei Rutiere, Lucian Diniţă, in 2012!!!!!

Masinile cu volan pe dreapta, un pericol public de care trebuie sa scapam urgent!

Asa cum ati citit mai sus, seful politiei rutiere spunea acum 3 ani ca aceste autoturisme sunt un pericol urias pe strazile din Romania. Pana acum, nu s-a luat nicio masura pentru a limita accesul acestor masini. Pe site-ul RAR, referitor la acest aspect, sunt scrise doar cateva randuri penibile:

Registrul Auto Român eliberează cartea de identitate pentru aceste vehicule cu volan pe dreapta pe baza aceloraşi condiţii ca şi pentru vehiculele care au postul de conducere pe partea stângă, în plus fiind necesară echiparea vehiculelor cu faruri care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului (specifice circulaţiei pe partea dreaptă).

Legislatia ar trebui schimbata urgent pentru a limita accesul pe strazi, asa cum se intampla si in alte tari. De exemplu, acolo unde se circula cu automobile cu volan pe dreapta, precum tarile din Marea Britanie, autoturismele care au volan pe stanga au un numar limitat de zile in care pot circula nestingherite. Dupa care, trebuie sa treaca prin anumite proceduri de omologare si verificari.

Din pacate, Uniunea Europeana este cea care pune mai presus egalitatea intre soferi decat siguranta rutiera. Pentru ca cei de la RAR au incercat in trecut sa schimbe legislatia si chiar sa interzica acordarea ITP-ului pentru masinile cu volan pe dreapta, insa au primit somatii din partea UE ca incalca dreptul cetatenilor europeeni la libera circulatie. Daca tot nu pot interzice acest lucru, macar pot inaspri normele de omologare si inmatriculare, dar pot la fel de bine sa creasca si taxele: vrei sa faci identificarea la o masina cu volan pe stanga, platesti 110 lei, vrei sa faci la o masina cu volan pe dreapta, platesti 1500 de lei. Cert este ca niste masuri se cer de urgenta!

In Romania, masinile cu volan pe dreapta omoara oameni si reprezinta un pericol urias din mai multe motive:

- sunt extrem de periculoase atunci cand vrei sa depasesti;

- pot provoca accidente atunci cand sunt depasite de alte vehicule, pentru ca soferul nu are vizibilitate;

- pasagerul care sta in stanga este in permanenta la propriu pe "scaunul mortului", fiind cel mai vulnerabil;

- conducerea pe timp de noapte este un chin si ii scade soferului vizibilitatea;

- au o stare tehnica precare, fiind de cele mai multe ori masini aduse din Anglia, cumparate pe bani putini, pe care englezii le dadeau oricum la fier vechi.

Sondaj

Esti de acord ca masinile cu volan pe dreapta sa circule fara probleme in Romania?

Distribuie pe Facebook
mai multe