Istoria motorsportului din Romania: primele curse auto din tara noastra
- Valentin Bibescu, primul pilot de curse al Romaniei
- In 1904 ia nastere ACR
- Prima competitie automobilistica: Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti
Daca astazi, Romania nu prea este pe harta motorsportului european, este din cauza nepasarii autoritatilor. Nu avem niciun circuit auto decent si normal, nu exista un program de stimulare a tinerilor piloti si in cele doua discipline, Coasta si Raliurile, conteaza exclusiv banul. Motiv pentru care Romania nu produce piloti de valoare. Insa lucrurile nu au stat mereu asa...
Competitiile automobilistice au debutat in Romania inca de la inceputurile industriei auto. De fapt, Romania se poate mandri ca este una din primele 6 tari la nivel mondial care a organizat curse de motorsport, dupa Franta, Statele Unite, Anglia, Germania si Italia. Adica la un moment dat, tara noastra pe care o hulim astazi din toate incheieturile, a fost in topul elitei mondiale, si nu doar la automobilism...
Printul Valentin Bibescu, primul pilot al Romaniei
Nu era nimic iesit din comun ca tinerii din familiile aristocrate sa fie pasionati de sporturile extreme ale vremii. Mai toti baietii de 16-20 de ani din lumea burgheza incepeau sa invete calaria si, incepand cu 1890, incepeau sa devina interesati de motoarele termice. Este si cazul lui George Valentin Bibescu, nepotul lui Gheorghe Bibescu, Domnitorul Valahiei. El facea parte dintr-o familie foarte bogata si, imediat cum a auzit ca in Franta si Germania se faceau automobile, a devenit obsedat de ele.
In 1900, Bibescu devine primul proprietar independent de automobil. De fapt, inaintea lui mai existau 2 camioane pe aburi si un Oldsmobile, insa Bibescu isi comanda un FN Herstal facut in Belgia si un Mercedes. Atunci a avut si celebra disputa dintre Bibescu si Assan, deoarece amandoi voiau sa aiba prima masina inscrisa in circulatie la noi in tara. Se pare ca Assan a avut numarul 1 si Bibescu a avut numarul... 0.
Valentin Bibescu devine in 1901 primul roman care stabileste un record international la bordul unui autoturism. Cu un Buick Roadster el reuseste sa parcurga distanta Geneva-Bucuresti de 1827 kilometri in doar 73 de ore. Nu trebuie sa uitam ca pe vremea aceea nu exista niciun metru patrat de asfalt...
In 1901, in Bucuresti, erau deja inmatriculate 12 automobile, majoritatea americane. Insa deja, in 1904, in Romania erau inmatriculate 51 de autoturisme si peste 70 de motociclete. Asa ca Valentin Bibescu, aristocrat ce calatorea foarte mult in Franta, Anglia si Italia, a facut ce a vazut si la altii: a infiintat Automobil Clubul Roman.
Mai exact, la 5 aprilie 1904 se intalnesc la Bucuresti 20 de pasionati ai motoarelor care hotarasc infiintarea Automobil Clubului Roman (ACR), asociatie de automobilism care isi propune scopuri extrem de ambitioase: imbunatatirea drumurilor, intocmirea legislatiei rutiere (apare primul Regulament de circulatie a automobilelor), infiintarea unor scoli de mecanici auto, infiintarea unor ateliere de reparatii auto. Intre 1910-1943 este singura institutie care se ocupa cu confectionarea si instalarea semnalizarii rutiere, in conformitate cu prevederile europene.
Printre membrii fondatori ai ACR au fost: George Valentin Bibescu, nepot al Domnitorului Gh. Bibescu, Mihai Sutu si George Assan. La data crearii sale, ACR se inscria printre primele 10 cluburi de automobilism din Europa si printre primele 14 din lume.
Prima cursa organizata in Romania: Bucuresti - Giurgiu - Bucuresti
Dupa ce au pus bazele organizatiei ACR, care se ocupa si de competitii, membrii fondatori care erau de fapt afaceristi bogati, antreprenori si "baieti de bani gata" din familii aristocrate, au decis sa-si etaleze noile vehicule cumparate in cadrul unei curse. Asa a luat nastere cursa Bucuresti - Giurgiu - Bucuresti in 1904 in care s-au inscris primii membrii ai ACR, un total de 9 masini la start cu cate doi ocupanti. Ruta nu a fost aleasa degeaba astfel: nu trebuie sa uitam ca la acea vreme, granitele Romaniei se opreau la Carpati, iar drumurile de munte erau pline de santuri si gropi de la carele trase de animale. Singura sosea, neasfaltata, dar dreapta si fara pericol de a se inunda, era in sud, spre Dunare.
Echipajele care au plecat in cursa erau:
- George Valentin Bibescu - MERCEDES
- Leon Leonida - MERCEDES
- N. Niculescu Iarca - CUDELL
- C. Vidal - GOBRON
- Al. Prager - OLDSMOBILE
- Alexandru Darvari - FIAT
Din cele 9 automobile aliniate la start, numai 6 au reusit sa plece. Celelalte 3 nu au putut pleca din cauza ca masinile nu porneau. Iar problemele cu masinile aveau diferite cauze: lipsa mecanicilor, carburantul inadecvat, experienta zero la volan si lipsa filtrelor de aer. Chiar si asa, din cele 6 echipaje plecate in cursa, 4 au reusit sa termine tot traseul. Dar castigator a fost, nimeni altul, decat Valentin Bibescu, la bordul unui Mercedes de 16 cp cu care a reusit o medie orara de 66 km/h, record european al curselor de regularitate.
Romanii, primii care au facut turism automobilistic intercontinental
Dupa ce au prins gustul competitiilor sportive, in Romania au inceput diverse curse de motociclete. Masinile performante fiind putine, cei pasionati incepeau sa experimenteze noi tehnici de pilotaj. In 1905, trei automobilisti romani, acelasi George Valentin Bibescu, impreuna cu L. Leonida si M. Ferekide, insotiti de scriitorul francez Claude Anet si de doua femei, realizeaza cu 3 automobile decapotabile o cursa de la Galati pana la Ispahan, fosta capitala a Persiei. Plecarea din Galati a avut loc in luna aprilie, iar sosirea la Ispahan in luna iunie.
"Puternicele" automobile folosite in acest indraznet raid (16, 20 si 40 CP) au transportat, prin praful si noroaiele stepelor, 7 turisti, 28 de geamantane, 6 cufere, 15 bidoane cu benzina si 10 carabine folosite la apararea caravanei. In cartea "La Perse en automobile", pe care Claude Anet a scris-o cu aceasta ocazie, istovitoarea expeditie este denumita "prima excursie automobilistica intercontinentala din lume".
In 1906 isi inscrie numele printre marii turisti europeni un alt roman, Nestor Cincu din Bucuresti, care face un foarte reusit circuit, Bucuresti - Nisa - Paris - Bucuresti, la bordul unui automobil decapotabil avandu-i drept pasageri pe cei doi copii ai sai si sotia lui.
Prima cursa de viteza pe circuit are loc la Bucuresti
La Bucuresti, pe 8 noiembrie 1906, s-a organizat prima cursa de viteza (cursa kilometrului lansat) pe un traseu amenajat pe soseaua Kiseleff, intre Piata Victoriei si Bufet (restaurantul “Doina” de azi). Pe primul loc se claseaza Leon Leonida cu un automobil Gobron de 60 cp, avand o viteza medie de 97,297 km/h.
Ulterior, ACR-ul mai organizeaza astfel de competitii pe circuit stradal, chiar si cu participare internationala, pana cand o cursa anuala de pe strazile pietruite ale capitalei, inclusiv pe Bd. Aviatorilor, a devenit "Bucharest Grand Prix". Adica Formula 1, inainte sa se numeasca Formula 1...
Pe langa aceste curse de viteza, in scopul educarii soferilor, ACR a inceput sa organizeze si curse de indemanare. Pe 23 mai 1908, in Parcul Carol I, la Arenele Romane, a fost organizat primul concurs de indemanare in conducerea auto.
Primii piloti romani profesionisti cu rezultate internationale in motorsport
Seria performantelor inregistrate de romani in competitiile internationale o deschide Ion Maican in anul 1906. El participa la o cursa de viteza in coasta organizata in Franta la Chateau-Thierry, clasandu-se al treilea din 90 de concurenti. Automobilul care i-a adus victoria fusese construit de francezul Tourand si avea 60 cp. Maican practica automobilismul din 1903, fiind unul dintre asii volanului romanesc.
Chiar daca Petre Cristea a participat de mai multe ori si chiar a castigat Raliul Monte Carlo, primul echipaj roman care a luat startul in aceasta competitie istorica a fost format din A. Racovita si G. Ghica. Romanii erau unul din cele 52 de echipaje care au participat in aceasta editie din 1927 a Raliului Monte Carlo cu numarul IV, reusind sa termine pe pozitia a 5-a, dupa ce au luat startul din Bucuresti la bordul unui automobil Steyr de 1574 cmc.
Un alt roman participa in acelasi an la un concurs international. Iorgu Ghica ia startul in cursa Paris - Nisa si castiga 3 premii: premiul doi la viteza cu performanta de 110 km/h, premiul al doilea la 1100 m cu pornire din loc in 54 de secunde si al treilea la suplete (nu stim ce inseamna asta). Tot Ghica, impreuna cu fratele sau Matei Ghica, ocupa locul 4 la Le Mans. Uzinele Chrysler i-au ales pe cei doi frati din Romania pentru unul din Chrysler-urile 72 Six, participante in competitie. Masina romanilor avea numar de concurs 7.
Cel de-al doilea frate, Matei Ghica, a mai reusit o performanta in 1928. El s-a dus pe circuitul oval de la Monthery, Franta, si a reusit sa doboare cateva recorduri mondiale de viteza: 5 km din mers, 5 mile din mers, viteza medie pe 50 km, 50 de mile, 100 km, 100 de mile si recordul de viteza medie pe o ora. Masina cu care a reusit aceste performante era una facuta special pentru el, botezata Cosette, cu care atingea 167 km/h.
George Fernic este numele unui roman ce trebuie amintit atunci cand ne gandim la motorsportul international. El participa in 1927 cu un automobil Bugatti in cursa de la Indianapolis unde obtine locul 11 din 49 de concurenti, o performanta remarcabila.
Ernest Urdareanu, mana dreapta a Regelui Carol al II-lea, alaturi de care a si plecat in exil in 1940, a fost insa si un pilot de curse desavarsit. "Ministrul Curtii Regale" a iesit castigator al "Rallye International Automobil San Remo" in 1928, locul I si totodata castigator al Marii Medalii a 'Reale Automobil Club d'Italia'.
In 1932, un automobilist amator, D. Dimancescu, a parcurs distanta San Francisco - Bucuresti (peste 8.000 de kilometri pe drum) cu un autoturism Ford de serie.
George Bourianu este un alt nume celebru ce trebuie batut pentru totdeauna in peretele de aur al motorsportului romanesc. Pentru ca este printre putinii romani care a luat startul in Formula 1, adica in cursele de Grand Prix, in anii '20 si '30. La un moment dat, el chiar s-a duelat pe circuit, la volanul unui Bugatti, cu celebrul Enzo Ferrari.
Anii '30, apogeul motorsportului romanesc
Niciodata, Romania, nu a fost mai prezenta pe harta mondiala a motorsportului ca in anii '30. La Bucuresti aveau loc etape de Grand Prix, in centrul capitalei se luptau super-masini Alfa Romeo si Bugatti, pilotii romani luau startul in toate disciplinele posibile cu 4 roti, de la cursele de anduranta de la Le Mans si Indianapolis, pana la raliuri si curse pe circuit. Nume precum Jean Calcianu, Alexe de Vassal, Petre Cristea sau Alexandru Berlescu erau pe buzele tuturor, erau elita pilotajului romanesc, erau adevarati eroi.
Dintre toti, fara doar si poate, cel mai de succes pilot al Romaniei a fost si a ramas Petre Cristea. Un roman care a castigat Raliul Monte Carlo in 1936 si care a participat in nenumarate raliuri si competitii internationale. Poate ultimul cavaler roman al sporturilor cu motor...
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €