"Conducem o masina cu tractiune fata care pierde aderenta intr-un viraj plin de nisip. Ce facem?
Din cate inteleg din intrebare masina subvireaza si atunci raspunsul ar fi sa iei piciorul de pe acceleratie si cam atat...
Daca nu ziceau tractiune pe fata atunci mergea varianta 2...
De asemenea ma mira ca 50% apasa ambreiajul la o franare de urgenta...
Eu unu prin franare de urgenta inteleg frana pana cand ma opresc. Sa zicem ca merg in treapta a 5-a cu 100 de km/ora si franez brusc pana ma opresc. Daca nu calc ambreiajul la sub 50 de km pe ora moare motorul si pierd servo frana si ABS din cate stiu eu. Intr-adevar daca daca franez de la 100 la 80 de km pe ora nu calc ambreiajul, dar in conditii de franare de urgenta nu vad de ce nu ai calca ambreiajul. Poate nu inteleg eu care e treaba. Daca vrea cineva sa ma lumineze !
Pe mine mă interesează sa detin controlul si sa nu se oprească. Deci daca sta la relanti inseamna ca nu se opreste.Corect? Am ceva km in urma si iti spun sigur ca nu gresesc.
Nu ai inteles nimic. Deci :
1. Vorbeam de o franare in treapta superioara in care masina are relantiul pe la 40 - 50 de km/h (nu stiu cum ai ajuns tu la discutii de 10km/h)
2. Vorbeam de o franare de urgenta in care chiar trebuie sa opresti nu stiu ce ai inteles tu de control si de faptul ca nu trebuie sa te opresti
Pai in primul rand eu nu conduc un Lamborghini sa imi stea relantiul la 50 km/h in treapta a 5-a si daca nu era 10 si era 15 crezi ca era vreo diferenta la viteza ? Iar in al doilea rand daca tot vorbesti de franare de urgenta crezi ca nu trebuie sa ai control asupra masinii? Adica a directiei ca pana la urma asta te intereseaza sa franezi in siguranta , in cel mai scurt timp si sa poti sa ocolesti eventual obstacolul. Eu cel putin asta inteleg prin franare de urgenta, caz in care nu mai ai timp cum spuneai tu mai sus undeva parca sa schimbi treapta inferioara sau ceva de genul. Iar ca o paranteza la prima iesire in trafic da treapta a 5-a si vezi la ce turatie iti permitesa mearga pana balbaie.
Dupa vitezometru treapta 1 - 10 km/h, treapta a 2-a 17-18m km/h, treapta a 3-a 30km/h trapta a 4-a 40km/h, treapta a 5-a 50km/h , masina Skoda Superb 1.9 tdi-pd 115 cai cutie in 5 trepte, doar asa simplu ca sa intelegi mai bine la 100 km/h am 2000 de ture in bord in treapta a 5-a. Si la 10 km/h daca sunt in treapta a 2-a trebuie sa o tin putin din ambreiaj ca altfel ma smuceste cand dau drumul brusc la ambreiaj. Eu nu stiu ce masina ai, probabil Matiz (0.8l) ca altfel nu imi explic. Eu unu nu am condus masina care sa aiba relanti la a 5-a la 15km/ora. La 18 ani aveam o Dacie 1310 si stiu ca la 30km/h in a cincea mi se oprea sau tremura grav.
Iti doresc macar sa ajungi la km pe care ii am eu acum in stilul tau , si apoi mai vorbim. Pana atunci drumuri bune. Si da Skoda e o masina foarte buna la fel ca Matizul meu dupa care a fost facuta, W pas....
In sfarsit cineva care vine cu o explicatie, inteleg ce vrei tu sa zici, dar o franare de urgenta cum am mai mentionat de la viteza mare in treapta superioara la un momendat va trebui sa calci ambreiajul ca sa nu ti se opreasca motorul, inteleg ca nu le calci simultan dar la un moment dat tot trebuie sa calci si ambreiajul
ok, ai dreptate, dar la o viteza de xxx, cum poti apasa doar frana in caz de urgenta ?? gen, ai cutie manuala, scazi in turatii, moare motorul ( la masina mea /alfa 156/, se blocheaza volanul ca atunci cand as fi pe loc, fara contact. cum procedezi, nu e normal sa calci ambreiajul ? bine, trebuie sa sti ca iti tin si franele, altfel te.ai ars.
daca am gresit ceva, nu ma injurati. am dat doar cu presupusul.
Frana de motor SE FOLOSESTE iarna pentru toate masinile. De unde veniti mai puradeilor?
Nu se bruscheaza comenzile ( fie volan, fie frana fie frana de motor), dar se foloseste continuu frana de motor! Doar nu brusca.
De unde vine ideea asta ca ramai fara servo si abs? Ai citit aberatiile unuia de pe aici? Franeaza, concentreaza-te pe franare si evitarea accidentului.
Ai si 7 like-uri. & criminali in devenire. Doamne. Se accelereaza. Asta nu va invata nimeni la scoala de soferi? Nu conteaza ca e nisip, gheata etc. Tractiunea fata se redreseaza prin accelerare cand supravireaza. Si evident cu volanul catre partea in care a fugit spatele.
Nu e instinct... e obisnuinta, prost formata. Deobicei asa franeaza femeile. Am auzit multe femei care spuneau ca le e frica sa franeze fara sa apese ambreiajul ca le moare motorul sau ca nu se simt in siguranta daca nu apasa si ambreiajul. In fine, debreierea se face numai la oprirea pe loc, cand turatia motorului scade suficient. Insa putini cunosc treaba asta.
la scoala de soferi de multe ori te invata sa franezi spunandu-ti "ambreiaj, frana!" din pacate :(
si dureaza ceva pana te dez-obisnuiesti cand incepi sa conduci singur. Asta daca iti dai seama k nu e ok...
Dap, mi-au trebuit 6 luni dupa ce am luat permisul sa ma dezobisnuiesc sa apas ambreiajul, parca auzeam instructorul de fiecare data cand trebuia sa apas frana.
e tare comm tau.
din propria experienta, iti spun ca dupa ce am luat permisul, am condus o singura masina ( in mod constant ), si o cunosteam mai bine ca pe mine insami. am invatat.o asa bine incat puteam sa conduc cu capul afara pe geam, fara sa ma uit la nu stiu ce chestii intauntru, legate de ''sofat ca la scoala ''. cand m.am urcat la volanul unui bmw 320, era tare ciudat, si mi.am ''reluat cunostintele din scoala de soferi''. probabil fiecare isi creeaza modul sau de a conduce, dar cand vine vorba de ceva ''nou'', o cam iei de la 0, pana te inveti.
Ambreiaj + frana = este singura optiune corecta pentru masina ta.
Uitati un singur lucru f important : stiti cine asigura servodirectia? Dar servofrana?
Ce face? E o gluma? sau...? Ai impresia ca daca nu apesi ambreiajul o sa ramai fara servodirectie??? doamne ce nebuni.
Doar frana! fara ambreiaj. Lasa-l dreaq de ambreiaj
Eu nu inteleg faza ci timpul de reactie.. nu e 2 sutimi de secunda sau ceva ? Adica, ma gandesc ca cu 130 la ora, in 2 secunde faci ~ 100 de metri lejer, si numai dupa aceea incepi sa franezi, ca ti-ai dat seama de obstacol sau cum ? Pai iti ia 300 de metri sa opresti =))
regula celor 2 secunde, despre asta este vorba:
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-second_rule
http://www.csgnetwork.com/stopdistinfo.html
http://www.keithlane.com/page4.htm
Pai da, sa stai la 2 secunde de vehicolul din fata, nu timp de reactie 2 secunde, cum scrie mai sus, eu aia spun. Daca iti sare un caine in fata tu daca stai 2 secunde pana sa iti dai seama si sa actionezi cainele ala e terci ..
oare DE CE sa stai la 2 sec de vehicolul din fata???
ai citit macar linkurile, ca sa intelegi de unde vin cele 2 secunde?
uite alt link in completare:.
http://www.croberts.com/respon.htm
in 2 secunde la 130 km/h parcurgi aproximativ 70m...apoi + distanta de franare...desi consider ca e o distanta mai mare de 107 m ...masinile foarte perfoarmante (si Opel Insignia ) franeaza sub 35 m de la 100km/h la 0 ...deci ...
2 sutimi de secunda? nu ai cum. un sofer antrenat va face in jur de 0,5. In modnormal un sofer bun e sub 1 secunda. Da, in 2 secunde face peste 36 m x 2. + franarea in sine iti va da 107, cat era unul dintre raspunsuri. Si asta depinde de masina ca unele franeaza mult mai bine decat altele
Da asa este corect,altfel daca apesi doar frana te vei opri mai greu deoarece motorul nu este
deconectat si reprezinta o adevarata piatra de moara pentrul sistemul de franare.
Cei care au ABS vor observa ca sistemul abs nu este asa de eficient,daca se apasa doar frana.
Un ABS corect construit va actiona si la viteze mici ex: 20-30km/h chiar si pe cativa stropi de ploaie
N-ai deloc dreptate. Motorul ajuta la franare daca ii este folosit corect potentialul. O piatra de moara pentru sistemul de franare tocmai faptul ca deconectezi motorul si lasi masina sa incetineasca folosind doar franele. Faptul ca motorul e deasemenea conectat la ROTI denota faptul ca poate asigura si o franare mai violenta. Nu am observat ce zici tu acolo, sistemul abs intervine doar cand observa ca roata are tendinta sa se blocheze, nu are nici o treaba cu faptul ca e sau nu ambreiajul apasat. Frana de motor aplicata corect e sfanta, in orice situatie. Tu apasa ambreiajul, ca sigur o sa te opresti mai repede ca mine. Faptul ca esti impiedicat si abia te misti e altceva, normal ca moare motorul, dar daca simti un pic masina si esti mai infipt, in nici un caz. Eventual moare cand esti deja oprit.
Lasa-ne, lasa-ne... daca nu te pricepi, de ce bagi oamenilor in cap prostii???
Doar frana!
Abs e bun sa il ai pe masina.. Dar ideal e sa nu intre niciodata. Dar nah...tu il folosesti frecvent. DEOARECE NU STII SA FRANEZI. Nu mai da sfaturi!!
la franarea de urgenta spune despre frana si ambreiaj simultan...pai daca am obstacol si doar calc frana la 200km/h sa zicem...normal ca din frana o sa imi moara motorul ptr ca se sub tureaza si se opreste motorul iar apoi daca e cu servo-frana,cum sunt toate masinile acum...mai tine apasata frana(care s-a intarit ca nu mai sunt electronicele pornite)ca sanie se duce...ramane de vazut...totusi specifica-'simultan'...nu cred ca ar deranja
Nu. Nu iti moare niciun motor daca apesi frana la 200 la ora fara ambreiaj. Va incepe sa trepideze abia cand ajungi in jurul a 30-35km/h in tr 5 (in care banuim ca ai inceput franarea), moment in care ori retrogradezi si continui in frana de motor, ori apesi ambreiajul si franezi pana te opresti pe loc. Dar de la 200 la 30 km/h nu ai nici un motiv sau nevoie sa apesi ambreiajul, si nici nu e indicat.
Indiferent de viteza la care te aflidaca apesi doar frana n acel moment nu mai ai ABS si nici nu te mai opresti
lin timp util petru ca motorul deja a murit
Adevarul este ca ceace ati afirmat nu ati incercat asa ceva pe strada
Salutare. Daca vreti sa aflati si mai multe informatii despre cele discutate pana acum, puteti venii si la Scoala de Conducere Defensiva si Pilotaj Titi Aur! www.titiaur.ro Nu va v-a parea rau! :)
Pai trebuie apasat si ambreiajul la franare dar in ordine inversa:"frana-ambreiaj"pentru a trece si schimbatorul intr-o treapta inferioara.Dar nu simultan.Tine de obisnuinta fiecaruia.
Si mie instructorul imi zicea la franare de "ambreiaj-frana"in ordinea asta.Se aplica si varianta asta dar la viteze mici ca sa nu "dardaie"masina
Testul este pentru cei cu masini cu cutie manuala.Trebuia specificat la inceput :))
Domnilor, din punctul meu de vedere o franare de urgenta arata asa: FRANA 5>4>3>2, cu ambreiajul folosit strict pentru retrogradari, nicidecum pe toata perioada franarii!
Iarta-ma ca iti zic, dar habar n-ai pe ce lume esti, vad ca acum ai 19 ani si comentul are un an, deci aveai in jur de 18 atunci si erai incepator. Nu mai dezinforma lumea, cine citeste poate te si crede. Cand vei trece de bariera de 100.000 km parcursi in toate conditiile de drum, vreme si trafic, atunci o sa ai dreptul sa te pronunti. Retrogradarea in trepte chiar ajuta, desi in situatii limita nu iti permiti luxul de a trece prin toate treptele, faptul ca supraturezi motorul poate fi decisiv, eu am iesit din situatii limita folosindu-ma de potentialul motorului. Nu mai vorbi prostii. Pe foaie poate tie iti gadila imaginatia, dar sa opresti o tona de metal folosind cate 20cm patrati de ferodou pe fiecare roata se poate dovedi insuficient. Faptul ca motorul e capabil sa propulseze masina la viteze enorme e invers proportional, treaba stiuta de multi. Faptul ca instructorul iti zicea ambreiaj+frana era din cauza faptului ca in trafic nu depaseai 30 la ora cu treapta 3 la 1200 de ture si orice reducere putea sa se soldeze cu oprirea motorului.