Mit sau realitate: trebuie schimbat vreodata uleiul din cutia de viteze?
- Cutia automata foloseste lichid de servo-directie
- Temperatura maxima atinsa de cutia manuala poate fi de 90 de grade
Orice mecanism in miscare dintr-un autoturism are nevoie de lubrifiere. Fie ca vorbim de motor, de transmisie, de diferential sau de caseta de directie, o foarte importanta parte a masinii o constituie uleiul. Daca la motor acesta trebuie schimbat periodic, cum stau lucrurile cu uleiul din cutia de viteze?
Nu exista sofer in lumea asta care sa nu stie ca la masina, poate cea mai importanta activitate, este schimbul de ulei. Pentru ca motorul functioneaza la temperaturi uriase, acolo este cea mai mare uzura mecanica si tot la motor au loc si o multime de alte actiuni ce duc, ulterior, la alte mecanisme si sisteme functionale. Nu degeaba, uleiul este cea mai cunoscuta consumabila, care trebuie sa fie mereu in stare buna, ca sa faca fata cu succes la temperaturile si solicitarile cerute de un motor care merge mult.
Fie ca il inlocuim la 10.000 de kilometri, fie ca ii facem schimbul asa cum cere cartea tehnica, la 25.000 sau chiar 30.000, cert este ca uleiurile de motor sunt consumabile care au un rol bine determinat si extrem de important: asigura lubrifierea pieselor de motor, fara de care un motor nu ar putea sa se invarta, asigura o curatare a pieselor interne si chiar are functie de racire. Acelasi principiu este, de fapt, la orice lubrifiant din componenta masinii.
Un autoturism are nevoie de uleiul pentru motor, ulei de transmisie, ulei de servo-directie, ulei de frana, ulei de diferential si inca cateva uleiuri care au toate aceleasi roluri mentionate mai sus. Chiar si freonul din instalatia de climatizare, care, de fapt, nu mai este freon ci o alta solutie ecologica, are in compozitia sa un ulei care unge compresorul de clima si pastreaza garniturile in stare buna.
Dar, in timp ce toti soferii schimba uleiul motorului, uneori isi mai aduc aminte si de cel de servo sau de frana, uita cu desavarsire de uleiul cutiei de viteze. Indiferent ca ai o transmisie manuala sau automata, cert este ca o cutie poate sa lucreze doar daca are ulei la interior. Dar acesta trebuie si el schimbat?
La masinile cu o transmisie manuala, asa cum sunt majoritatea in Romania, specialistii in domeniu spun ca pe toata durata de viata a unei masini poti lasa transmisia cu uleiul venit din fabrica. Adica nu este nevoie sa schimbi uleiul la o cutie manuala. De ce? Pentru ca uleiul de cutie este mult mai gros, iar temperatura de functionare este mult mai mica decat cea a unui motor, adica maxim 90 de grade.
Un ulei de cutie incepe sa-si piarda din proprietati numai cand este supus unui stres termic. Adica atunci cand cutia de viteze incepe sa aiba o temperatura foarte mare, ba din cauza ca exista o frecare, ba din cauza motorului incins si asa mai departe. Insa, daca totul merge cum trebuie, o cutie manuala merge mereu la o temperatura joasa, cam de 60-70 de grade Celsius, iar in cazuri extreme, de aglomeratie si canicula uriasa, poate ajunge si la 80-90 de grade. Insa chiar si asa, este cu mult sub limita la care uleiul isi pierde din proprietati.
Asadar, daca uleiul nu este niciodata supus unui stres termic, inseamna ca isi pastreaza proprietatile la infinit. Si cum o cutie este etansa si nu se pierde deloc din cantitate, ideal este sa nu umblam acolo decat foarte rar, sa verificam nivelul si atat.
Dar uleiul cutiei de viteze trebuie schimbat in doua cazuri: daca a fost contaminat cu pilitura metalica in urma unei probleme mecanice si daca nivelul este scazut. Daca vreo piesa metalica s-a uzat si au avut loc contaminarea cu span, atunci, dupa reparatie, e clar ca trebuie inlocuit uleiul. Si, in cazul in care verificam nivelul si acesta este scazut, pentru ca sunt slabe sansele sa stim ce ulei a fost pus initial, trebuie schimbat cu totul.
La masinile cu o transmisie automata, lucrurile sunt putin diferite. O cutie automata functioneaza pe baza unor circuite hidraulice, iar lichidul din interior este, de fapt, lichid similar cu cel de servo-directie. Este un ulei mult mai lichid decat cel din cutia manuala, dar este si supus la o temperatura mai mare.
In cazul unei cutii automate, exista o pompa care impinge cu presiune lichidul, asa ca de multe ori cutiile automate au si radiatoare de racire a uleiului. Asta inseamna ca temperatura de functionare este si ea alta, mai ales din cauza pompei care se incinge, asa ca stresul asupra lubrifiantului este mult mai mare decat in cazul unei cutii manuale.
Daca avem o masina cu transmisie automata, va trebui sa schimbam uleiul in ea o data la circa 50.000 - 70.000 de kilometri, conform specificatiilor date de producator. Evident, daca vorbim de o masina performanta, cum este un Nissan GT-R, intervalul de schimb va fi mult mai mic, pe la 20.000 de kilometri. Si daca avem o masina obisnuita, fara pretentii, putem ajunge si la 70.000 de kilometri intre schimburi.
Partea buna la cutiile automate este ca iti spun cand au nevoie de alt ulei. Daca schimbarea treptelor nu se mai face lin, fara sa-ti dai seama, daca la schimbarea treptelor se simte o bruscare, daca vezi pe joja de la uleiul cutiei un ulei murdar, noroios, in loc sa fie transparent si curat, atunci e momentul sa-l schimbi. La fel si atunci cand este frig si cutia schimba greu de tot pana cand se incalzeste.
In concluzie, o cutie manuala este si mai ieftina la achizitie, si mai ieftina la intretinere. Teoretic, nu este nevoie sa schimbi niciodata uleiul la cutia ta de viteze manuala. Doar daca exista depuneri de span si daca nivelul scade, ceea ce nu prea se intampla, decat daca apare o scurgere in garnituri. Dar daca avem o cutie automata, un element auto de care si asa se cam sperie soferul roman ca a auzit el zvonuri cu transmisii automate stricate, trebuie sa fim ceva mai atenti si sa inlocuim uleiul la timp.
- A6650170121 a6650170321 r04601d ejbr02601z delphi injectoare... 500 Lei Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 12500 € Peugeot 307 sw peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica... 11000 Lei
- 33800-2u000 continentl 338002u000 injector kia optima proceed... 600 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Opel corsa 1.2i 2003 499 € Saab 9-3 2.0t 175cp anniversary xenon clima piele euro 4 2006 2490 €
- Vw polo benzinar 2011 3500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 €
- Opel astra 1.4 2010 5700 € Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2004 1550 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei Capac janta oe ford focus c-max 2003-2007 16" 1317880 165 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15890 € Opel corsa s-d 1,3 cdti 95 cp impecabil fara elemente... 4500 €
- Mazda cx-5 2,2 2017 16900 € Jante nissan qashqai, qasqai, juke, leaf, pulsar, 16”,... 2000 Lei 0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei
- Vw passat 2.0diesel,euro5 2009 3900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- 0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € 8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € 0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei Renault laguna 1.9dci 130 cp , xenon navi clima pilot 2007 2190 €