Avantajele si dezavantajele motorului cu sase cilindri in linie

Avantajele si dezavantajele motorului cu sase cilindri in linie
  • Un motor cu sase cilindri in linie este mai usor de fabricat
  • Un motor cu sase cilindri in linie are mai putine vibratii
  • Un motor cu sase cilindri in linie consuma mai mult
Distribuie pe Facebook

Ofera un cuplu mare pe o plaja extinsa de turatii, dar ajunge mai des la pompa. Merita in aceste conditii un motor cu sase cilindri in linie sau solutia V6 este cea corecta?

Cu toate ca cele mai multe dintre modele aflate in oferta actuala a producatorilor de automobile gazduiesc in compartimentul motor o unitate cu trei sau patru cilindri, adevarul este ca exista si cateva situatii in care clientii pot opta pentru propulsoare in sase, opt, zece, 12 sau chiar 16 pistoane in situatiile extreme - vezi studiul de caz numit Bugatti Chiron.

Revenind insa cu picioarele pe pamant si lasand in urma navetele spatiale, cea mai populara optiune dupa motoarele economice cu trei sau patru cilindri trebuie sa fie... unitatile in sase pistoane. De aici si urmatoarea intrebarea: 6 in linie sau in V?

Pentru inceput, avem avantajele propulsorului cu sase cilindri in linie:

  • este mai ieftin si mai usor de fabricat: datorita design-ului sau simplu, cu o singura chiulasa, o singura garnitura si jumatate din numarul de axe cu came al unei unitati V6, un propulsor cu sase cilindri in linie mai ieftin si mai usor de fabricat;
  • are mai putine vibratii: un propulsor cu sase cilindri in linie este mai rafinat comparativ cu o unitate V6, cel dintai avand mai putine vibratii multumita (inclusiv) pistoanelor care circula doar pe o singura axa, sus-jos;
  • ofera un cuplu mare pe o plaja extinsa de turatii: datorita faptului ca motorul este mai lung, iar pistoanele sunt aliniate, propulsoarele cu sase cilindri in linie ofera un cuplu mare la o turatie mai extinsa decat o unitate V6.

Nu totul este insa roz in cazul propulsorului cu sase cilindri in linie. Iata si principalele lui dezavantajele :

  • este mai gurmand: din cauza frecarii ridicate a pieselor, dar si a admisiei mai anevoioase - printr-o singura gura de admisie sunt alimentate toate cele sase pistoane dispuse pe o lungime mai mare - un propulsor I6 tinde sa consume mai mult decat un V6;
  • are o racire mai dificila: design-ul lung, care anterior parea alegerea castigataore, are si el slabiciunile lui - de exemplu, ultimii doi din cei sase cilindri nu primesc suficienta apa de la pompa de racire, iar aceasta situatie duce la o incalzire prematura;
  • ofera un cuplu mic la turatie maxima: in cazul unui propulsor cu sase cilindri in linie, atat puterea, cat si cuplul maxim incep de la o turatie mica, isi fac simtita prezenta mai tot timpul, dar scad atunci cand acul turometrului atinge o valoare superioara.

Din aceeasi categorie, nu uita nici de subiectele:

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 19 Ianuarie 2017