Am condus Dacia Logan cu transmisie automata: Cum functioneaza cutia pilotata Easy-R de la Dacia?

Am condus Dacia Logan cu transmisie automata: Cum functioneaza cutia pilotata Easy-R de la Dacia?
  • Cutie manuala cu 3 elemente suplimentare
  • Putem spune ca este o cutie automata?
  • Consum identic cu cel oferit de o cutie manuala
Distribuie pe Facebook

Astazi am avut prilejul sa conducem doua automobile Dacia echipate cu noua transmisie Easy-R. O transmisie care se recomanda a fi pilotata, despre care putem spune ca e automata, dar in acelasi timp nu prea este automata... Iata tot ce trebuie sa stii despre noua cutie Easy-R din oferta Dacia.

Dacia a prezentat astazi in cadrul unui test drive noua cutie pilotata Easy-R. O transmisie despre care putem spune ca e automata, in sensul ca automatizeaza condusul si ne lasa sa ne bucuram la volan cu o pedala in minus, cea de ambreiaj, dar in adevaratul sens al cuvantului nu este o cutie automata. Dar ce este Easy-R?

Cutie manuala cu 3 elemente suplimentare

Easy-R este o cutie de viteze manuala cu 5 sau 6 rapoarte. Are acelasi ambreiaj, aceleasi piese componente, carora inginerii de la Dacia le-au mai pus 3 elemente: actuator electro-mecanic de schimbare a treptelor, actuator electro-mecanic de cuplare si decuplare a ambreiajului si o unitate de control dotata cu computer. Aceste trei noi piese sunt instalate direct pe cutia manuala traditionala si aduc in plus un total de maximum 10 kilograme.

Cum functioneaza Easy-R?

Noua cutie Dacia se numeste "pilotata" deoarece ansamblul celor trei elemente enumerate mai sus se ocupa de pilotarea ei. Pedala de ambreiaj a fost inlocuita de actuatorul de cuplare a ambreiajului. Schimbatorul de viteze a fost inlocuit de actuatorul de schimbare a treptelor. Si efortul soferului de a schimba mereu treapta optima a fost inlocuit de unitatea centrala computerizata.

Cu alte cuvinte, inginerii Dacia au instalat 3 componente noi pe o cutie manuala ca sa o faca sa functioneze singura, fara interventia soferului. Mai exact, computerul stie turatia optima si ii spune actuatorului sa schimbe viteza, in timp ce al doilea actuator calca ambreiajul. Practic, aceasta cutie are ambreiaj obisnuit, ca orice cutie manuala, care se cupleaza si se decupleaza, dar nu la apasarea pedalei, ci la 'ordinul' computerului care comanda actuatorul electro-mecanic.

Cum functioneaza cutia Dacia Easy R?

Putem spune ca este o cutie automata?

Da si nu. Este automata in sensul ca soferul nu mai are treaba cu ambreiajul si nu schimba viteze, lasa totul in seama transmisie, adica sofatul este automatizat. Dar prin felul in care este realizata, aceasta cutie nu este una automata, mai degraba este manuala. Putem spune ca Easy-R este o transmisie manuala prin structura sa, dar automata prin functionalitate. Si, pana la urma, pe soferi ii intereseaza doar functionalitatea, nu si ce se intampla dedesubt, nu cum se petrec lucrurile in cutie si nici ce piese au fost puse sau scoase. Adica prin intermediul a ceea ce-l intereseaza pe soferul din Romania, am putea spune ca e o cutie mai degraba automata.

Cum se conduce o Dacie cu Easy-R?

In primul rand, spre deosebire de o cutie automata traditionala, Easy-R nu are punctul P, adica Parking. Motiv pentru care soferul care detine o asemenea masina trebuie sa stie mereu ca e musai sa traga frana de mana la stationare, neavand nici Parking, dar nici vreo viteza in care o poate lasa.

Levierul cutiei automate are 4 pozitii: D (Drive), N (Neutral), R (Reverse) si M (Manual). Daca pentru fiecare e clar ce face in acel moment cutia masinii si in ce directie se indreapta, sa discutam putin despre modul Manual. Spre deosebire de Drive, unde schimbarile de trepte se fac in mod optim asa cum spune unitatea de control, in functie de turatie si viteza, in modul Manual soferul detine controlul. Adica poate pleca de pe loc in prima treapta si sa faca schimbarea, printr-un impuls al levierului semnalizat cu + (plus) si - (minus) la orice turatie.

Modul Manual nu va fi folosit prea des, pentru ca se presupune ca un sofer care a ales aceasta transmisie vrea automatizare. Insa exista unele situatii in care poti sa te joci cu vitezele manual. De exemplu, iarna, poti pleca de pe loc in treapta a 2-a, lucru imposibil in Drive. Sau, poti face frana de motor retrogradand manual intr-o treapta inferioara, daca avem un drum abrupt.

In modul Drive, e bine de stiut ca Easy-R beneficiaza de functia kick-down, ca orice cutie automata care se respecta. Adica unitatea de control simte cand soferul apasa brusc pedala de acceleratie intr-o depasire si transmite actuatorului sa introduca o viteza inferioara, astfel incat turatia sa fie mai mare, la fel si viteza. Practic, e ca si cand pe acceleratie ai baga intr-o viteza mai mica.

Consum identic cu cel oferit de o cutie manuala

Oficialii Dacia spun ca cei care vor alege transmisia Easy-R vor beneficia de un consum identic cu cel pe care il au modelel manuale. Lucru destul de plauzibil, daca ne gandim ca nu avem o greutate mare in plus (pana in 10 kg fata de un exemplar manual), iar schimbarea treptelor facandu-se mai lin si intr-un moment mult mai optim, fara ca motorul sa fie turat inutil.

Cum functioneaza cutia Dacia Easy R?

Easy-R are ambreiaj normal care tine la fel ca unul al unei cutii manuale

Pentru ca transmisia este una manuala automatizata cu ajutorul a 3 elemente suplimentare, ambreiajul este cel obisnuit pentru cutiile in 5 si 6 viteze de la Dacia, destinate motoarelor TCe sau dCi. Inginerii Dacia spun ca un ambreiaj de pe o masina echipata cu Easy-R tine cel putin la fel de mult ca unul obisnuit care este exploatat in conditii optime. Adica ne putem astepta ca ambreiajul sa ne tina chiar si peste 100.000 de kilometri, mai ales ca datorita calculatorului si a actuatoarelor, turatia de schimbare este cea buna iar riscul de a brusca ambreiajul sau de a-l cupla violent sunt excluse.

Ambreiajul nu mai este consumabila, este parte integrata a cutiei Easy-R

La nicio masina cu transmisie manuala ambreiajul nu se schimba pe garantie, decat in cazuri extreme in care se dovedeste ca e un defect de fabricatie. In rest, aceasta piesa e consumabila si longevitatea sa depinde de felul in care conduce soferul. In schimb, in cazul unui automobil Logan sau Sandero echipat cu Easy-R, soferul nu are cum sa influenteze uzura ambreiajului. Deoarece sistemele care automatizeaza schimbarea treptelor il menajeaza si nu il lasa deloc pe sofer sa intervina in vreun fel. Motiv pentru care, oficialii Dacia au spus ca ambreiajul in cazul acestor transmisii nu va mai fi considerat consumabila, ci parte integrata in cutie si se va inlocui pe garantie. Ceea ce este bine.

Cine o sa cumpere Easy-R?

Foarte multa lume. Probabil cei care stau in orase aglomerate si sunt satui de atata apasat de ambreiaj. Toate femeile care vor confort la volan si toate persoanele mai in varsta care numai de sincronizat trei pedale cu doua picioare nu mai au chef. Familiile carora le este dor sa aiba o mana libera si sa scape de o grija in plus, care vor sa fie mai atente la copiii din spate sau la peisajele din jur. De fapt, orice sofer caruia ii este dor de libertate, confort si comoditate, va alege cutia pilotata Easy-R.

Si faptul ca Dacia a reusit pentru Romania sa obtina cel mai mic pret din Europa la acesta optiune mult asteptata, este o marea realizare. Deoarece oricine isi doreste o Dacia Logan, Logan MCV, Sandero sau Sandero Stepway cu transmisie Easy-R nu trebuie sa plateasca decat 500 de Euro cu TVA inclus suplimentar.

Dar cei mai multi clienti vor fi cei care, toate viata lor, au condus doar cutii manuale. Si care vor ramane inmarmuriti de avantajele si beneficiile pe care le aduce Easy-R. Acei soferi care au amestecat in schimbator zeci de ani sunt cei care asteapta cutia asta cu sufletul la gura si cei care, incet-incet, vor aduce Romania pe harta tarilor "automatizate".

Distribuie pe Facebook
mai multe