Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

- 10 secrete romanesti din domeniul auto in vremea comunismului
- Test Drive din 1981: revista Autoturism testeaza noua Dacia 1310
- Masinile lui Pablo Escobar, cel mai bogat mafiot din toate timpurile
Ne pare bine ca suntem singurii din Romania in domeniul auto preocupati de istoria automobilismului. Nu doar cel de la noi din tara, ci la nivel mondial, de cand a aparut primul vehicul, pana in zilele noastre. Numai in 2015 am reusit sa scriem 40 de articole exclusiv despre istoria masinilor. Iata cateva dintre ele pe care ti le recomandam la sfarsit de an.
Fara indoiala, cel mai citit articol din 2015 legat de istoria auto a fost cel despre trecutul nostru romanesc in acest domeniu. Un articol numit 10 secrete romanesti din domeniul auto in vremea comunismului, scris in urma culegerii de informatii din almanahuri si reviste "Autoturism" din anii '80. Ne bucuram ca acest articol a starnit multe inspiratii pentru alte publicatii si ca interesul cititorilor pentru a afla ce se intampla pe vremea bunicilor nostri este in crestere.
Un alt articol despre istorie a fost cel in care am scris dintr-un almanah auto probabil primul test-drive din Romania. Cel in care cativa jurnalisti au testat prima Dacia 1310 in anul 1981. Un test-drive interesant, care ne-a facut sa ne dam seama cat de departe am ajuns. Daca alta data se lauda aeroterma cu 3 trepte si farurile cu faza lunga, acum am ajuns sa fim mofturosi si sa visam la conducere autonoma. Oricum, acest test este cu mult peste ceea ce se face azi in presa auto!
Un alt text care s-a bucurat de succes a fost cel legat de masinile lui Pablo Escobar. Stiti voi, acel mafiot, lord al drogurilor, care cheltuia saptamanal 2500 de dolari doar pe elasticele cu care lega teancurile de bani. Fara indoiala, cel mai bogat interlop din cati au existat vreodata si unul din cei mai bogati oameni ai planetei la acea vreme. Interesant este ca a fost si un pasionat de automobile, dar si un adevarat iubitor al fotbalului.
Fara indoiala articolul nostru preferat din 2015 este cel pe care l-am facut dupa ce am gasit un Carnet de Bord ACR. In care un individ din Bucuresti a trecut consumul masinii, kilometrii efectuati, tot ce a facut la masina, cu o minutiozitate iesita din comun, de cand a luat masina noua, in 1971, pana cand probabil proprietarul a decedat, iar masina a facut frumoasa "varsta" de 400.000 de kilometri. Un articol unic, interesant, ce merita citit, mai ales acum, in prag de Sarbatori.
Ne bucuram ca autoturismele romanesti din trecut au succes. Dovada stand si acest test-drive din 1987 facut de straini, in care Dacia Duster, adica ARO 10, era comparata cu Lada Niva. Scanarile ne-au fost trimise de un cititor, caruia ii multumim, iar testul in engleza ne-a bucurat extrem de mult, chiar daca masina romaneasca a iesit pierzatoare... Acum ati aflat si de unde vine numele modernului Duster!
Recent am inceput o serie dedicata masinilor necunoscute produse de Uzina Dacia. Am inceput cu Dacia 1310 TDE, prima Dacie turbo-diesel, dupa care am continuat cu Dacia 1410 Economic si cu Dacia 1310 M, primul vehicul romanesc ce functiona pe baza de metanol. Oricum, indiferent de masina romaneasca produsa acum mai bine de 30 de ani, citind informatiile pe care le-am preluat din carti vechi romanesti si pe care le-am impartasit cu voi, am realizat ca pe vremuri se lucra serios in domeniul auto...
Insa in 2015 nu am scris doar despre masinile romanesti. Ci si despre istoria masinilor realizate in alte parti ale lumii. De exemplu, despre Saoutchik, uncraineanul care a devenit cel mai extravagant carosier din lume. Am adunat laolalta cele mai frumoase embleme si simboluri auto produse vreodata, adevarate capodopere facute manual, uneori la fel de scumpe precum masina. Nu am putut sa trecem cu vederea de Stirling Moss, pilotul absolut de Formula 1, castigator suprem la Mille Miglia, un om cum nu va mai fi vreodata altul.
Am mai scris despre momente importante din trecut, cum a fost tentativa unui american de a transforma un Ford Mizar in avion, despre proiectul armatei americane bazat pe ideile romanului Henri Coada, despre cele mai importante momente din istorie, momente care au schimbat cursul vietii, care s-au intamplat la bordul unei masini, despre trenurile de off-road LeTourneau, despre Tatra 87, masina care a omorat mai multi nazisti decat razboiul in sine sau despre celebrele Kei Cars.
Am continuat anul acesta seria noastra dedicata lui Petre Cristea, cel mai bun pilot al tarii noastre din toate timpurile. In episodul cu numarul 5 v-am povestit, asa cum o spunea el intr-un almanah auto din anii '80, povestea victoriei de la Monte Carlo. Dupa care am continuat cu isprava lui Cristea la Turul Italiei in care a avut un accident aproape mortal... Cine este cu adevarat interesant de motorsportul romanesc, poate sa citeasca toata seria dedicata lui Petre Cristea AICI.
Pe partea de istorie a componentelor auto am scris despre franele care ne opresc masina, dar despre care nu stim cum au fost facute, de unde au pornit si unde au ajuns. Stiai vreodata ca primele frane erau cu par de camila? Oricum, iti recomandam sa citesti si ce masina a avut prima dotare de vreun fel. Adica ce automobil produs a fost echipat pentru prima oara cu aer conditionat, cu frane pe disc, cu geamuri electrice sau cu navigatie? E bine de stiu, niciodata nu sti cum ajungi pe la vreun concurs si intrebarea de 1 milion de Euro va fi: care a fost prima masina cu anvelope run-flat?
Am mai scris in 2015 despre Panther 6, masina cu 6 roti care isi propunea sa atinga 386 km/h in anii '70, despre Delahaye 147, masina frantuzeasca ce i-a invins pe germani, despre Leif Mellberg, tunerul specializat pe Volvo si Saab, despre raspunsul germanilor la Jeep-ul american de razboi, Volkswagen Kublewagen sau despre victoriile masinilor ARO in competitiile sportive.
Cateva articole din 2015 au fost dedicate recordurilor de viteza. Am inceput cu pariul dintre Stutz si Hispano-Suiza care a dus la o cursa celebra, dupa care cu rivalitatea dintre producatorii de uleiuri YACCO si Spidoleine care a dus la noi recorduri mondiale, istoria recordurilor de viteza realizate de Mercedes-Benz C111 si am scris despre povestea recordurilor realizate de Peugeot cu o masina diesel, dand astfel startul succesului acestor propulsoare economice.
Spre sfarsitul anului am mai completat rubrica "Istorie Auto" cu istoria lui Renault 12, masina transformata si in Dacia 1300, cu un articol interesant despre istoria motorsportului romanesc, de la prima cursa la inceputul secolului trecut, pana la Grand-Prix-urile cu Bugatti si Alfa Romeo din Bucuresti. Ne-am mai adus aminte si de 4 automobile Coupe interesante, dar uitate de timp, pe care am considerat ca merita sa vi le prezentam si voua, dupa care am scris despre un moment important al istoriei noastre, ca romani. E vorba de licitatia in care a fost aleasa masina dupa care sa fie produs primul autoturism romanesc, cu licenta. Oare cum ar fi aratat astazi Dacia 1300 daca Ceausescu ar fi facut licitatia pe bune?
Am terminat in luna decembrie cu doua articole interesante, tot despre Romania si a sa istorie bogata in domeniul vehiculelor cu doua sau patru roti. Am scris despre toate motocicletele fabricate in Romania, intr-un text in care am pus toate motocicletele fabricate la noi in tara, de la IMS, la Mobra. Dupa care, ultimul articol pe 2015, dar cu siguranta doar unul din sutele cu care ne-am propus sa imbogatim aceasta rubrica, a fost cel referitor la 10 dotari optionale cu care iti puteai echipa Dacia 1300 in anul 1980.
Ne bucuram ca ISTORIA AUTO are succes si ca este citita de multa lume, unele articole avand mai multe mii de Like-uri, si promitem sa continua la fel si in viitor, aducandu-va aminte de momente importante din trecut sau, pur si simplu, reusind sa va invatam ceva nou ce merita spus mai departe.
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
042200-0402 88370-76020 042200-0404 denso compresor ac lexus... 1500 Lei
Dezmembrari volvo s60
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
5801647158 gt5518r 820803-0004 820803-5004s garrett... 7500 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
Buton dublu geamuri electrice fata dacia logan 2 mcv stepway... 50 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Radiator intercooler suzuki suzuki sx4 s-cross 1.4 t 2019... 450 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
-
0445110524 55246223 0986435280 bosch injector alfa romeo 1.6... 500 Lei
Dezmembrari volvo s60
Modul audio 2000 fwd volkswagen vw passat b7 [2010 - 2015]... 100 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445110248 0986435163 504088823 bosch injector fiat ducato /... 500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
Injector 0445110064 cod 33800 27010y hyndai i30 accent elantra... 200 Lei
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei


