Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

  • 10 secrete romanesti din domeniul auto in vremea comunismului
  • Test Drive din 1981: revista Autoturism testeaza noua Dacia 1310
  • Masinile lui Pablo Escobar, cel mai bogat mafiot din toate timpurile
Distribuie pe Facebook

Ne pare bine ca suntem singurii din Romania in domeniul auto preocupati de istoria automobilismului. Nu doar cel de la noi din tara, ci la nivel mondial, de cand a aparut primul vehicul, pana in zilele noastre. Numai in 2015 am reusit sa scriem 40 de articole exclusiv despre istoria masinilor. Iata cateva dintre ele pe care ti le recomandam la sfarsit de an.

Fara indoiala, cel mai citit articol din 2015 legat de istoria auto a fost cel despre trecutul nostru romanesc in acest domeniu. Un articol numit 10 secrete romanesti din domeniul auto in vremea comunismului, scris in urma culegerii de informatii din almanahuri si reviste "Autoturism" din anii '80. Ne bucuram ca acest articol a starnit multe inspiratii pentru alte publicatii si ca interesul cititorilor pentru a afla ce se intampla pe vremea bunicilor nostri este in crestere.

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Un alt articol despre istorie a fost cel in care am scris dintr-un almanah auto probabil primul test-drive din Romania. Cel in care cativa jurnalisti au testat prima Dacia 1310 in anul 1981. Un test-drive interesant, care ne-a facut sa ne dam seama cat de departe am ajuns. Daca alta data se lauda aeroterma cu 3 trepte si farurile cu faza lunga, acum am ajuns sa fim mofturosi si sa visam la conducere autonoma. Oricum, acest test este cu mult peste ceea ce se face azi in presa auto!

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Un alt text care s-a bucurat de succes a fost cel legat de masinile lui Pablo Escobar. Stiti voi, acel mafiot, lord al drogurilor, care cheltuia saptamanal 2500 de dolari doar pe elasticele cu care lega teancurile de bani. Fara indoiala, cel mai bogat interlop din cati au existat vreodata si unul din cei mai bogati oameni ai planetei la acea vreme. Interesant este ca a fost si un pasionat de automobile, dar si un adevarat iubitor al fotbalului.

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Fara indoiala articolul nostru preferat din 2015 este cel pe care l-am facut dupa ce am gasit un Carnet de Bord ACR. In care un individ din Bucuresti a trecut consumul masinii, kilometrii efectuati, tot ce a facut la masina, cu o minutiozitate iesita din comun, de cand a luat masina noua, in 1971, pana cand probabil proprietarul a decedat, iar masina a facut frumoasa "varsta" de 400.000 de kilometri. Un articol unic, interesant, ce merita citit, mai ales acum, in prag de Sarbatori.

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Ne bucuram ca autoturismele romanesti din trecut au succes. Dovada stand si acest test-drive din 1987 facut de straini, in care Dacia Duster, adica ARO 10, era comparata cu Lada Niva. Scanarile ne-au fost trimise de un cititor, caruia ii multumim, iar testul in engleza ne-a bucurat extrem de mult, chiar daca masina romaneasca a iesit pierzatoare... Acum ati aflat si de unde vine numele modernului Duster!

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Recent am inceput o serie dedicata masinilor necunoscute produse de Uzina Dacia. Am inceput cu Dacia 1310 TDE, prima Dacie turbo-diesel, dupa care am continuat cu Dacia 1410 Economic si cu Dacia 1310 M, primul vehicul romanesc ce functiona pe baza de metanol. Oricum, indiferent de masina romaneasca produsa acum mai bine de 30 de ani, citind informatiile pe care le-am preluat din carti vechi romanesti si pe care le-am impartasit cu voi, am realizat ca pe vremuri se lucra serios in domeniul auto...

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Insa in 2015 nu am scris doar despre masinile romanesti. Ci si despre istoria masinilor realizate in alte parti ale lumii. De exemplu, despre Saoutchik, uncraineanul care a devenit cel mai extravagant carosier din lume. Am adunat laolalta cele mai frumoase embleme si simboluri auto produse vreodata, adevarate capodopere facute manual, uneori la fel de scumpe precum masina. Nu am putut sa trecem cu vederea de Stirling Moss, pilotul absolut de Formula 1, castigator suprem la Mille Miglia, un om cum nu va mai fi vreodata altul.

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Am mai scris despre momente importante din trecut, cum a fost tentativa unui american de a transforma un Ford Mizar in avion, despre proiectul armatei americane bazat pe ideile romanului Henri Coada, despre cele mai importante momente din istorie, momente care au schimbat cursul vietii, care s-au intamplat la bordul unei masini, despre trenurile de off-road LeTourneau, despre Tatra 87, masina care a omorat mai multi nazisti decat razboiul in sine sau despre celebrele Kei Cars.

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Am continuat anul acesta seria noastra dedicata lui Petre Cristea, cel mai bun pilot al tarii noastre din toate timpurile. In episodul cu numarul 5 v-am povestit, asa cum o spunea el intr-un almanah auto din anii '80, povestea victoriei de la Monte Carlo. Dupa care am continuat cu isprava lui Cristea la Turul Italiei in care a avut un accident aproape mortal... Cine este cu adevarat interesant de motorsportul romanesc, poate sa citeasca toata seria dedicata lui Petre Cristea AICI.

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Pe partea de istorie a componentelor auto am scris despre franele care ne opresc masina, dar despre care nu stim cum au fost facute, de unde au pornit si unde au ajuns. Stiai vreodata ca primele frane erau cu par de camila? Oricum, iti recomandam sa citesti si ce masina a avut prima dotare de vreun fel. Adica ce automobil produs a fost echipat pentru prima oara cu aer conditionat, cu frane pe disc, cu geamuri electrice sau cu navigatie? E bine de stiu, niciodata nu sti cum ajungi pe la vreun concurs si intrebarea de 1 milion de Euro va fi: care a fost prima masina cu anvelope run-flat?

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Am mai scris in 2015 despre Panther 6, masina cu 6 roti care isi propunea sa atinga 386 km/h in anii '70, despre Delahaye 147, masina frantuzeasca ce i-a invins pe germani, despre Leif Mellberg, tunerul specializat pe Volvo si Saab, despre raspunsul germanilor la Jeep-ul american de razboi, Volkswagen Kublewagen sau despre victoriile masinilor ARO in competitiile sportive.

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Cateva articole din 2015 au fost dedicate recordurilor de viteza. Am inceput cu pariul dintre Stutz si Hispano-Suiza care a dus la o cursa celebra, dupa care cu rivalitatea dintre producatorii de uleiuri YACCO si Spidoleine care a dus la noi recorduri mondiale, istoria recordurilor de viteza realizate de Mercedes-Benz C111 si am scris despre povestea recordurilor realizate de Peugeot cu o masina diesel, dand astfel startul succesului acestor propulsoare economice.

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Spre sfarsitul anului am mai completat rubrica "Istorie Auto" cu istoria lui Renault 12, masina transformata si in Dacia 1300, cu un articol interesant despre istoria motorsportului romanesc, de la prima cursa la inceputul secolului trecut, pana la Grand-Prix-urile cu Bugatti si Alfa Romeo din Bucuresti. Ne-am mai adus aminte si de 4 automobile Coupe interesante, dar uitate de timp, pe care am considerat ca merita sa vi le prezentam si voua, dupa care am scris despre un moment important al istoriei noastre, ca romani. E vorba de licitatia in care a fost aleasa masina dupa care sa fie produs primul autoturism romanesc, cu licenta. Oare cum ar fi aratat astazi Dacia 1300 daca Ceausescu ar fi facut licitatia pe bune?

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Am terminat in luna decembrie cu doua articole interesante, tot despre Romania si a sa istorie bogata in domeniul vehiculelor cu doua sau patru roti. Am scris despre toate motocicletele fabricate in Romania, intr-un text in care am pus toate motocicletele fabricate la noi in tara, de la IMS, la Mobra. Dupa care, ultimul articol pe 2015, dar cu siguranta doar unul din sutele cu care ne-am propus sa imbogatim aceasta rubrica, a fost cel referitor la 10 dotari optionale cu care iti puteai echipa Dacia 1300 in anul 1980.

Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO

Ne bucuram ca ISTORIA AUTO are succes si ca este citita de multa lume, unele articole avand mai multe mii de Like-uri, si promitem sa continua la fel si in viitor, aducandu-va aminte de momente importante din trecut sau, pur si simplu, reusind sa va invatam ceva nou ce merita spus mai departe.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (14) Poze Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO
mai multe