Retrospectiva 2015: ce au putut invata cititorii nostri in materie de ISTORIE AUTO
- 10 secrete romanesti din domeniul auto in vremea comunismului
- Test Drive din 1981: revista Autoturism testeaza noua Dacia 1310
- Masinile lui Pablo Escobar, cel mai bogat mafiot din toate timpurile
Ne pare bine ca suntem singurii din Romania in domeniul auto preocupati de istoria automobilismului. Nu doar cel de la noi din tara, ci la nivel mondial, de cand a aparut primul vehicul, pana in zilele noastre. Numai in 2015 am reusit sa scriem 40 de articole exclusiv despre istoria masinilor. Iata cateva dintre ele pe care ti le recomandam la sfarsit de an.
Fara indoiala, cel mai citit articol din 2015 legat de istoria auto a fost cel despre trecutul nostru romanesc in acest domeniu. Un articol numit 10 secrete romanesti din domeniul auto in vremea comunismului, scris in urma culegerii de informatii din almanahuri si reviste "Autoturism" din anii '80. Ne bucuram ca acest articol a starnit multe inspiratii pentru alte publicatii si ca interesul cititorilor pentru a afla ce se intampla pe vremea bunicilor nostri este in crestere.
Un alt articol despre istorie a fost cel in care am scris dintr-un almanah auto probabil primul test-drive din Romania. Cel in care cativa jurnalisti au testat prima Dacia 1310 in anul 1981. Un test-drive interesant, care ne-a facut sa ne dam seama cat de departe am ajuns. Daca alta data se lauda aeroterma cu 3 trepte si farurile cu faza lunga, acum am ajuns sa fim mofturosi si sa visam la conducere autonoma. Oricum, acest test este cu mult peste ceea ce se face azi in presa auto!
Un alt text care s-a bucurat de succes a fost cel legat de masinile lui Pablo Escobar. Stiti voi, acel mafiot, lord al drogurilor, care cheltuia saptamanal 2500 de dolari doar pe elasticele cu care lega teancurile de bani. Fara indoiala, cel mai bogat interlop din cati au existat vreodata si unul din cei mai bogati oameni ai planetei la acea vreme. Interesant este ca a fost si un pasionat de automobile, dar si un adevarat iubitor al fotbalului.
Fara indoiala articolul nostru preferat din 2015 este cel pe care l-am facut dupa ce am gasit un Carnet de Bord ACR. In care un individ din Bucuresti a trecut consumul masinii, kilometrii efectuati, tot ce a facut la masina, cu o minutiozitate iesita din comun, de cand a luat masina noua, in 1971, pana cand probabil proprietarul a decedat, iar masina a facut frumoasa "varsta" de 400.000 de kilometri. Un articol unic, interesant, ce merita citit, mai ales acum, in prag de Sarbatori.
Ne bucuram ca autoturismele romanesti din trecut au succes. Dovada stand si acest test-drive din 1987 facut de straini, in care Dacia Duster, adica ARO 10, era comparata cu Lada Niva. Scanarile ne-au fost trimise de un cititor, caruia ii multumim, iar testul in engleza ne-a bucurat extrem de mult, chiar daca masina romaneasca a iesit pierzatoare... Acum ati aflat si de unde vine numele modernului Duster!
Recent am inceput o serie dedicata masinilor necunoscute produse de Uzina Dacia. Am inceput cu Dacia 1310 TDE, prima Dacie turbo-diesel, dupa care am continuat cu Dacia 1410 Economic si cu Dacia 1310 M, primul vehicul romanesc ce functiona pe baza de metanol. Oricum, indiferent de masina romaneasca produsa acum mai bine de 30 de ani, citind informatiile pe care le-am preluat din carti vechi romanesti si pe care le-am impartasit cu voi, am realizat ca pe vremuri se lucra serios in domeniul auto...
Insa in 2015 nu am scris doar despre masinile romanesti. Ci si despre istoria masinilor realizate in alte parti ale lumii. De exemplu, despre Saoutchik, uncraineanul care a devenit cel mai extravagant carosier din lume. Am adunat laolalta cele mai frumoase embleme si simboluri auto produse vreodata, adevarate capodopere facute manual, uneori la fel de scumpe precum masina. Nu am putut sa trecem cu vederea de Stirling Moss, pilotul absolut de Formula 1, castigator suprem la Mille Miglia, un om cum nu va mai fi vreodata altul.
Am mai scris despre momente importante din trecut, cum a fost tentativa unui american de a transforma un Ford Mizar in avion, despre proiectul armatei americane bazat pe ideile romanului Henri Coada, despre cele mai importante momente din istorie, momente care au schimbat cursul vietii, care s-au intamplat la bordul unei masini, despre trenurile de off-road LeTourneau, despre Tatra 87, masina care a omorat mai multi nazisti decat razboiul in sine sau despre celebrele Kei Cars.
Am continuat anul acesta seria noastra dedicata lui Petre Cristea, cel mai bun pilot al tarii noastre din toate timpurile. In episodul cu numarul 5 v-am povestit, asa cum o spunea el intr-un almanah auto din anii '80, povestea victoriei de la Monte Carlo. Dupa care am continuat cu isprava lui Cristea la Turul Italiei in care a avut un accident aproape mortal... Cine este cu adevarat interesant de motorsportul romanesc, poate sa citeasca toata seria dedicata lui Petre Cristea AICI.
Pe partea de istorie a componentelor auto am scris despre franele care ne opresc masina, dar despre care nu stim cum au fost facute, de unde au pornit si unde au ajuns. Stiai vreodata ca primele frane erau cu par de camila? Oricum, iti recomandam sa citesti si ce masina a avut prima dotare de vreun fel. Adica ce automobil produs a fost echipat pentru prima oara cu aer conditionat, cu frane pe disc, cu geamuri electrice sau cu navigatie? E bine de stiu, niciodata nu sti cum ajungi pe la vreun concurs si intrebarea de 1 milion de Euro va fi: care a fost prima masina cu anvelope run-flat?
Am mai scris in 2015 despre Panther 6, masina cu 6 roti care isi propunea sa atinga 386 km/h in anii '70, despre Delahaye 147, masina frantuzeasca ce i-a invins pe germani, despre Leif Mellberg, tunerul specializat pe Volvo si Saab, despre raspunsul germanilor la Jeep-ul american de razboi, Volkswagen Kublewagen sau despre victoriile masinilor ARO in competitiile sportive.
Cateva articole din 2015 au fost dedicate recordurilor de viteza. Am inceput cu pariul dintre Stutz si Hispano-Suiza care a dus la o cursa celebra, dupa care cu rivalitatea dintre producatorii de uleiuri YACCO si Spidoleine care a dus la noi recorduri mondiale, istoria recordurilor de viteza realizate de Mercedes-Benz C111 si am scris despre povestea recordurilor realizate de Peugeot cu o masina diesel, dand astfel startul succesului acestor propulsoare economice.
Spre sfarsitul anului am mai completat rubrica "Istorie Auto" cu istoria lui Renault 12, masina transformata si in Dacia 1300, cu un articol interesant despre istoria motorsportului romanesc, de la prima cursa la inceputul secolului trecut, pana la Grand-Prix-urile cu Bugatti si Alfa Romeo din Bucuresti. Ne-am mai adus aminte si de 4 automobile Coupe interesante, dar uitate de timp, pe care am considerat ca merita sa vi le prezentam si voua, dupa care am scris despre un moment important al istoriei noastre, ca romani. E vorba de licitatia in care a fost aleasa masina dupa care sa fie produs primul autoturism romanesc, cu licenta. Oare cum ar fi aratat astazi Dacia 1300 daca Ceausescu ar fi facut licitatia pe bune?
Am terminat in luna decembrie cu doua articole interesante, tot despre Romania si a sa istorie bogata in domeniul vehiculelor cu doua sau patru roti. Am scris despre toate motocicletele fabricate in Romania, intr-un text in care am pus toate motocicletele fabricate la noi in tara, de la IMS, la Mobra. Dupa care, ultimul articol pe 2015, dar cu siguranta doar unul din sutele cu care ne-am propus sa imbogatim aceasta rubrica, a fost cel referitor la 10 dotari optionale cu care iti puteai echipa Dacia 1300 in anul 1980.
Ne bucuram ca ISTORIA AUTO are succes si ca este citita de multa lume, unele articole avand mai multe mii de Like-uri, si promitem sa continua la fel si in viitor, aducandu-va aminte de momente importante din trecut sau, pur si simplu, reusind sa va invatam ceva nou ce merita spus mai departe.
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg...
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €