Uber vs. taximetristi: care e cel mai bun mijloc de transport in Bucuresti?

Se tot vorbeste de Uber in ultima vreme. Un lucru e clar: in ciuda protestelor din alte tari, in ciuda controverselor, compania asta valoreaza multe miliarde de dolari. Adica ceva bine trebuie sa faca. Si pentru ca a venit in Romania, e clar ca trebuie sa ne intereseze si sa vedem daca reprezinta o varianta mai buna la clasicele taxiuri. Momentan, asa pare.

Stare tehnica

Evident, nu vorbesc despre acele TAXI-uri batranesti, cu anvelope slick, cu pivoti mai largi decat Laura Andresan si amortizoare mai plangacioase decat ceafa lui Cotabita. Ci despre masinile Uber. Pentru ca soferii care devin parteneri sunt obligati sa aiba o masina de fabricatie recenta, in stare tehnica perfecta. Adica o masina care nu scartaie din toate incheieturile, care nu trosneste de parca vrea sa se rupa in doua si care nu lasa in urma ei o urma de fum ca un crucisator rusesc. Asadar, daca vrei sa te bucuri de o calatorie decenta si sa nu incepi sa numeri defectele masinii de taxi asa cum fac eu (ala e un pivot, ala e un cap de bara, amortizoarele sunt pilaf, fosnetul ala e facut de discurile de frana, scartaitul e de la ambreiaj si asa mai departe), n-ai ce sa cauti cu taxiul. Adica e 1-0 pentru Uber.

Siguranta

Nu am vazut sofer de TAXI care sa poarte centura. Sau un taximetrist care sa-mi zica mie: Gogule, pune-ti centura de siguranta daca nu vrei sa dai coltul de tanar! Si, trecand peste starea tehnica a vehiculelor care este la pamant, intr-un TAXI nu te simti cel mai in siguranta. In schimb, daca iei o masina Uber, in afara de faptul ca soferul poarta mereu centura de siguranta, ai sanse sa mananci o mama de bataie daca nu ti-o pui si tu, indiferent pe ce loc te asezi. Si intr-un trafic asa haotic si plin de nebuni, trebuie sa te gandesti ca siguranta este foarte importanta. Cu alte cuvinte, e 2-0 pentru Uber.

Curatenie

Am mers de mai multe ori cu niste masini de TAXI in care puteai sa juri ca au dormit vreo 6 luni la rand niste boschetari. Si tot acolo au si gatit si si-au facut si nevoile. Adica bancheta avea o husa suplimentara, dar nu textila, ci de jeg solidificat. Presurile erau pline de noroi iar cand m-am dat jos, a trebuit sa folosesc un servetel ca sa trag de manerul broastei plin de tot felul de zemuri si uleiuri ca in bucataria bunicii. Nu mai spun despre miros: era un amestec de tutun Carpati cu miros de caine ud, destul incat sa stau tot timpul cu capul pe geam ca un turist japonez. Asa ceva nu ai sa vezi la masinile care fac Uber. Pentru ca acesti soferi stiu ca daca primesc "bile negre" in aplicatia dedicata de la clienti, nu vor mai avea curse si nici bani nu vor mai face. Asa ca toate automobilele Uber sunt curate si parfumate de parca ar fi iesit acum din spalatorie. Asadar, curatenia ii mai aduce un punct lui Uber, deci e 3-0.

Soferul

E plin de filme pe net cu taximetristi burtosi, imbracati la maieu ca sa se vada tatuajele, care se iau la bataie cu alti soferi doar pentru ca nu le-a fost acordata prioritatea, desi nu o meritau. In plus, mereu cand merg cu TAXI-ul, nu stiu cum se face de ma lovesc de un sofer fumator care, in nesimtirea lui uriasa, nu se sinchiseste sa ma intrebe daca ma deranjeaza fumul si isi aprinde tigara linistit. In rest, vorbeste non-stop la telefon si injura ca la usa cortului. Nu trebuie sa ma intelegeti gresit, ca nu fac reclama aici, iar atunci cand am dat peste un specimen pe cale de disparitie de taximetrist demn si onest, am scris despre el si l-am laudat. Dar asta s-a intamplat candva, demult... In schimb, soferii Uber sunt foarte manierati, zambitori, niciodata nervosi si mereu prietenosi. Probabil tot din cauza aceluiasi sistem de punctaj, adica daca nu iti place de sofer, ii dai puncte putine, ceea ce conteaza in ochii altor clienti, un fel de calificativ. Deci nu e de mirare ca si la acest capitol castiga Uber, adica este 4-0.

Ciordeala la aparat

Zilnic auzim cazuri de clienti, mai ales straini sau din provincie, care sunt furati la aparat de taximetristi. Si metode sunt multe, ori cu butonul ascuns undeva, ori cu aparatul masluit, dimensiuni diferite la anvelope, sau "legal", alegand o ruta ocolitoare. Insa cu Uber, acest lucru este imposibil. Pentru ca ruta este stabilita dinainte de aplicatie, atat soferul cat si clientul stiu pe unde va merge masina inainte sa se urce in ea. Cat despre "ciordeala" cu aparatul, nu este posibil, pentru ca tariful este calculat tot de aplicatie. In plus, clientul nu plateste cu bani cash ci banii i se iau direct din cont, fara alte comisioane. Pentru ca nu poti fi furat de soferii Uber, e normal sa mai primeasca un punct, nu? Adica este 5-0.

Bacsis

Nu stiu altii cum sunt, dar mie mi se pare normal bacsisul in serviciul de taximetrie, indiferent ca i se zice taxi sau ridesharing. Evident, daca ti-a facut placere sa mergi cu acea masina condusa de acel sofer, ca la restaurant. Adica daca ti-a placut mancarea si serviciul, e normal sa lasi un ciubuc in semn de apreciere. Si daca la taximetristi sa lasi spaga este un lucru firesc, iar daca nu le lasi se uita urat si te injura in gand minute indelungate, la cursele Uber bacsisul nu este permis. Banii sunt incasati de sofer direct din contul clientului, exact cat face cursa. Spaga nu este permisa din simplul motiv ca odata ce apelezi la bani gheata, se strica tot efectul initial al conceptului Uber, acela de a face un serviciu cu plata virtuala. Sorry, dar mie unul mi se pare normal ca soferul sa primeasca un "cadou" de la client, daca totul a fost in regula, mai ales ca Uber are acelasi tarif ca un TAXI. Deci pentru ca nu e permisa spaga, punctul asta se duce la taximetristi, scorul fiind de 5-1.

Pretul

Momentan, pretul unei curse cu Uber este identic cu cel perceput de taximetristi, adica 1,39 de lei. Un pret care mie mi se pare incredibil de mic la cat de scump e carburantul si cat costa intretinerea masinii. Mai ales ca oamenii astia nu mai beneficiaza de un surplus de venit de la bacsis, ca taximetristii. Insa acest lucru nu-i intereseaza si nu-i priveste pe clienti, care vor servicii mai bune la preturi mai mici. Iar la capitolul pret, atat taxiul, cat si masinile Uber, au acelasi scor. Deci e egalitate.

Concluzia? Daca ar fi sa ne luam dupa aceste 7 aspecte care, dupa mintea mea, sunt cele mai importante atunci cand vrei sa te deplasezi repede si in confort prin Bucuresti, fara sa te inghesui in mijloacele de transport in comun, e clar care varianta e mai buna pentru oricine. De ce ai vrea sa mergi cu aceleasi TAXI-uri obosite conduse de nesimtiti, care, la 40 de grade, desi masina e dotata cu AC, spun ca nu au instalatia incarcata cu freon, cu aceleasi masini ce reprezinta un pericol public conduse de aceiasi soferi care incalca regulile de circulatie in permanenta, punandu-ti viata in primejdie, cand de acum exista o alternativa la acelasi pret, dar mult mai sigura, eleganta, cinstita si curata? Poate dintr-un singur motiv: ca sunt prea putine masini Uber si nu gasesti una atunci cand ai nevoie. Atat.

8 Raspunsuri la Uber vs. taximetristi: care e cel mai bun mijloc de transport in Bucuresti?

  1. " Sorry, dar mie unul mi se pare normal ca soferul sa primeasca un "cadou" de la client, daca totul a fost in regula, mai ales ca Uber are acelasi tarif ca un TAXI. Deci pentru ca nu e permisa spaga, punctul asta se duce la taximetristi, scorul fiind de 5-1." :) ) ce eleganta e asta...pentru 6-0 :D

  2. Exista o confuzie generala, ca Uber are acelasi tarif cu TAXI -> FALS
    La TAXI cel mai mic tarif este de 1,39 lei/km
    La Uber, cel mai mic tarif este 1,39 lei/km + 0,23 lei /min -> impreuna si in acelasi timp.
    Dar, da, daca vrei sa calatoresti civilizat, Uber este cea mai buna varianta.

  3. Taximetristii prin lege nu sunt obligati sa poarte centura de siguranta :)

  4. atata timp cat nu platesc impozite, sistemul uber e ilegal.
    si, daca esti la restaurant, nu vrei ca prietenul tau sa intre in bucatarie sa-ti prepare ceva.
    daca nu v-ar place sa mergeti la serviciu si sa gasiti pe unul din afara
    in locul vostru, de ce le luati altora painea de la gura ?
    luati-va licente si platiti impozite, daca va place merseria asta. :)
    altfel, sunteti pietari.

  5. Mai facem un pic de reclama?

  6. sylvershark (anonim)

    Singurul site pe care se promoveaza non stop evazionistii de la Uber. Cum sa nu ajunga mare companie cu n milioane de dolari daca nu platesc impozite si taxe precum restul? Ca de obicei se vorbeste in necunostiinta de cauza. Pe langa faza cu centura, imi place asta cu siguranta? Pai verifica cineva daca masina e sigura? Anul fabricatiei nu iti ofera si garantia sigurantei! ITP se face la 2 ani pentru o masina normala, la taxiuri se face din 6 in 6 luni. Nu am treaba cu nici una din categaoriile din articol dar sunteti culmea.

  7. Locuiesc de ceva timp in Paris si aici a fost un imens scandal între soferii de taxi si uber,iar vara asta au protestat in strada toti taximetristii din Paris acestia fiind in greva generala timp de 2 zile la rand ba mai mult s au si batut.Totul a inceput in Paris apoi s a extins in toata Franta scandalul Taxi vs. Uber si ca sa se linisteasca lucrurile guvernul ia interzis prin ordonanta pe Uber pana ce o sa hotărască judecătorii legalitatea celor de la Uber.Aici o autorizatie de taxi e in jur de 200000 euro si masinile arată impecabil,taxiurile au dreptul sa meargă pe bandă de Bus si mereu se respecta ordinea in stațiile de taxi.La Uber soferii se numesc soferi VTC si o licenta de sofer VTC costa cam 3000 de euro,soferii fiind mereu îmbrăcati la costum si masinile dintre cele premium iar ceea mai ieftina masina e 50000 de euro avand o vechime max. de 2 ani.Ca,client esti multumit de ambele servicii pretul fiind identic cu oricare dintre servicii de taxi clasic sau noul concept Uber.

Lasă un răspuns

Login pentru a posta cu utilizatorul 4Tuning.

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>